Službeni glasnik BiH, broj 31/24

Na osnovu člana 16.18 Izbornog zakona Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 23/01, 7/02, 9/02, 20/02, 25/02, 4/04, 20/04, 25/05, 52/05, 65/05, 77/05, 11/06, 24/06, 32/07, 33/08, 37/08, 32/10, 18/13, 7/14, 31/16, 41/20, 38/22, 51/22, 67/22 i 24/24), Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine je na 20. sjednici, održanoj 03.05.2024. godine, donijela


PRAVILNIK


O MEDIJSKOM PREDSTAVLJANJU I JAVNOM OGLAŠAVANJU POLITIČKIH SUBJEKATA U IZBORNOM PERIODU


POGLAVLJE I. UVODNE NAPOMENE


Član 1.
(Primjena)

Pravilnikom o medijskom predstavljanju i javnom oglašavanju političkih subjekata u izbornom periodu (u daljnjem tekstu: Pravilnik) bliže se uređuje primjena odredbi Poglavlja 16. "Mediji u izbornom periodu" i pojedinih odredbi Poglavlja 7. "Pravila ponašanja u izbornom periodu" Izbornog zakona Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Izborni zakon BiH).

Član 2.
(Definicije)

U svrhu tumačenja i primjene ovog Pravilnika, definicije i skraćenice u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:

a) Izborni period podrazumjeva period od dana raspisivanja izbora do dana potvrđivanja rezultata izbora.

b) Preuranjena izborna kampanja je svaki oblik radnji iz kampanje koje preduzimaju politički subjekti u periodu od raspisivanja izbora do perioda zvaničnog početka izborne kampanje

c) Izborna kampanja su radnje i postupci u periodu koji počinje 30 dana prije dana održavanja izbora i završava se nastupanjem početka perioda od dvadeset četiri (24) sata prije otvaranja biračkih mjesta, tokom kojeg politički subjekt na zakonom utvrđen način upoznaje birače i javnost sa svojim programima i kandidatima za predstojeće izbore.

d) Službeni početak izborne kampanje je dan kada službeno počinje izborna kampanja.

e) RAK je Regulatorna agencija za komunikacije.

f) Pravila RAK-a podrazumijevaju sva pravila koja donosi RAK, a kojim se reguliraju pitanje emitiranja RTV programa.

e) Politički subjekt podrazumijeva političku stranku, nezavisnog kandidata, koaliciju ili listu nezavisnih kandidata, ovjerenu za učešće na izborima u skladu sa Izbornim zakonom BiH. Pod političkim subjektom, u smislu ovog Pravilnika, podrazumijeva se i udruženje, odnosno drugi registrirani organizirani oblik djelovanja nacionalnih manjina i grupa od najmanje 40 građana koji imaju biračko pravo koji učestvuju na izborima u smislu člana 13.14 Izbornog zakona BiH.

g) Političko oglašavanje podrazumijeva emitiranje i objavu oglasa, javnih poziva, spotova i bilo kojeg drugog vida javnog oglašavanja političkog subjekta.

h) Javno oglašavanje podrazumijeva oglašavanje putem medija, plakata, postera, interneta, letaka, pokretnih reklama i svaki drugi vid javnog oglašavanja dostupan biračima i javnosti.

i) Sjedište institucije u smislu odredbe člana 16.5 stav (1) tačka b) Izbornog zakona BiH podrazumijeva navođenje imena grada i države u kojoj institucija ima sjedište.

j) Mediji su svi elektronski mediji, on-line mediji, štampani mediji i društvene mreže

k) Štampani mediji su štampane publikacije, poput npr. novina, tabloida, časopisa, knjiga, pamfleta, a koji predstavljaju sredstva masovne komunikacije sa ciljem informiranja od javnog interesa.

l) "On-line mediji" u smislu ovog Pravilnika su internet portali i druge on-line platforme koje predstavljaju sredstvo komunikacije sa ciljem informiranja od javnog interesa.

m) Elektronski mediji su u smislu ovog Pravilnika javne i privatne televizijske i radio stanice koje posjeduju odgovarajuću dozvolu RAK-a.

n) Društvene mreže su internetske ili mobilne platforme koje omogućavaju dvosmjernu interakciju putem sadržaja i komunikacija koje generiraju korisnici, odnosno mediji dostupni na određenim platformama dizajniranim da korisnicima omoguće kreiranje sadržaja i interakciju s informacijama i njihovim izvorima.

o) Vijeće za štampu i online medije u Bosni i Hercegovini je samoregulatorno tijelo za štampane i online medije.

Član 3.
(Lažne informacije u izbornom periodu)

(1) Političkim subjektima je zabranjeno da putem medija iznose lažne informacije koje bi mogle ugroziti integritet izbornog procesa i dezinformirati birače

(2) U slučaju povrede iz stava (1) ovog člana, Centralna izborna komisija BiH je ovlaštena da provede postupak

(3) Mediji će informirati javnost o toku i ishodu provedenog postupka iz stava (2) ovog člana.

Član 4.
(Izvještavanje elektronskih medijima o aktivnostima zvaničnika)

(1) U emisijama elektronskih medija nijedan politički subjekt ne može imati povlašten položaj u odnosu prema drugom političkom subjektu.

(2) Zvaničnici na svim nivoima vlasti koji su kandidati na izborima ne smiju imati povlašten položaj prema drugim učesnicima u izbornom procesu.

(3) Informiranje o redovnim aktivnostima zvaničnika na svim nivoima vlasti dopušteno je u okviru informativnih programa elektronskih medija, bez direktnog ili indirektnog navođenja njihove kandidature na izborima i stranačke pripadnosti, kad god se radi o aktivnostima koje proizilaze iz zakonom utvrđenog djelokruga organa kojima pripadaju.

(4) Elektronski mediji će posebno voditi računa o tome da se principi uravnoteženosti, jednakog pristupa, poštenja i nepristrasnosti poštuju u informativnim emisijama, pogotovo u emisijama aktuelnih vijesti, u intervjuima, te u raspravama o aktuelnim političkim temama, poput okruglih stolova, drugih debatnih emisija i slično, koje tematski nisu u direktnoj vezi sa izbornim aktivnostima političkih subjekata, ali bi mogle imati uticaj na raspoloženje birača.

Član 5.
(Struktura vlasništva u on-line medijima)

(1) On-line mediji koji se opredijele za izvještavanje о izbornoj kampanji dužni su osigurati javne i transparentne informacije о svom vlasništvu te pravično, profesionalno i stručno pratiti izborne aktivnosti uz dosljedno poštivanje novinarskog kodeksa, te opće prihvaćenih demokratskih principa i pravila, posebno osnovnog principa slobode izražavanja.

(2) On-line mediji na prigodnom će mjestu sadržavati strukturu vlasništva nad medijem, naziv, adresu, broj telefona, elektronsku adresu i kontakte odgovornog izdavača i urednika, kojima mogu biti upućivane žalbe i prigovori na pisanje on-line medija.

Član 6.
(Upotreba izraza u muškom i ženskom rodu)

Riječi koje su radi preglednosti u ovom Pravilniku, navedene u jednom rodu, bez diskriminacije se odnose na i na muški i na ženski rod.

POGLAVLJE II. PERIOD OD DANA RASPISIVANJA IZBORA DO DANA SLUŽBENOG POČETKA IZBORNE KAMPANJE


Član 7.
(Zabrana vođenja preuranjene izborne kampanje za političke subjekte)

(1) U periodu od dana raspisivanja izbora do dana službenog početka izborne kampanje, političkim subjektima zabranjeno je vođenje kampanje, kao i plaćeno političko oglašavanje putem elektronskih medija, on-line medija, štampanih medija i društvenih mreža ili bilo kojeg oblika plaćenog javnog oglašavanja, osim plaćenog političkog oglašavanja o održavanju internih skupova organa i statutarnih organa političkih subjekata.

(2) Pod organom i statutarnim organom političkog subjekta, u smislu Izbornog zakona BiH, podrazumijevaju se organi koji su predviđeni statutom političkog subjekta (predsjedništvo, glavni odbor, skupština, kongres, konvencija i dr.).

Član 8.
(Zabrana emitiranja i objave plaćene izborne kampanje za medije)

U periodu od dana raspisivanja izbora do dana službenog početka izborne kampanje, medijima je zabranjeno emitiranje i objavljivanje plaćenog političkog oglašavanja osim plaćenog političkog oglašavanja kojim se obavještavaju članovi organa i statutarnih organa političkih subjekata o održavanju internih skupova organa i statutarnih organa političkih subjekata, pod jednakim uvjetima za sve političke subjekte.

Član 9.
(Zabrana vođenja preuranjene izborne kampanje za političke subjekte)

(1) U periodu preuranjene izborne kampanje političkim subjektima je zabranjen svaki oblik radnji iz kampanje koje preduzimaju politički subjekti u periodu od raspisivanja izbora do perioda zvaničnog početka izborne kampanje.

(2) Zabrana iz stava (1) ovog člana, odnosi se na upoznavanje birača i javnosti sa programom i kandidatima političkih subjekata za predstojeće izbore.

(3) Zabrana iz stava (1) ovog člana, ne odnosi se na organiziranje zakonitih zvaničnih skupova organa i događaja političkih subjekata u svrhe koje nisu kampanja.

POGLAVLJE III. PERIOD IZBORNE KAMPANJE


Član 10.
(Objava rezultata istraživanja javnog mnjenja)

(1) Zabrane iz člana 16.10 i 16.11. Izbornog zakona BiH odnose se na sve medije u Bosni i Hercegovini.

(2) Zabrane iz stava (1) ovog člana, odnose se i na objave ranije pripremljenih, već emitiranih ili štampanih sadržaja.

Član 11.
(Obavještavanje političkih subjekata)

Smatrat će se da je elektronski medij obavijestio političkog subjekta o terminima učešća u posebnim emisijama pod uvjetom da obavještenje može dokumentirati.

Član 12.
(Neposredno obraćanje)

(1) Javni elektronski mediji dužinu trajanja neposrednog obraćanja utvrđuju na osnovu dosadašnje prakse, broja političkih subjekata i drugih relevantnih okolnosti, ali tako da se omogući svakom političkom subjektu najmanje tri minute neposrednog obraćanja u izbornoj kampanji.

(2) Svim političkim subjektima mora se osigurati isto vrijeme za neposredno obraćanje.

(3) Termini za neposredno obraćanje moraju se utvrditi u vremenu kada je vjerovatno da je vrijeme dostupno najvećem dijelu javnosti.

(4) Redoslijed učešća političkih subjekata u neposrednom obraćanju, javni elektronski mediji utvrđuju se žrijebanjem najkasnije sedam dana prije početka izborne kampanje. O datumu i mjestu utvrđivanja redoslijeda, politički subjekti bit će obaviješteni i mogu tom utvrđivanju prisustvovati.

(5) Jednom ustanovljeni termini u emisijama elektronskih medija ne mogu se mijenjati.

(6) Javne radijske i televizijske stanice moraju osigurati neposredno obraćanje za sve političke subjekte koji su registrirani u izbornoj jedinici koja pripada administrativno-teritorijalnoj jedinici koja je osnivač javnog elektronskog medija.

(7) Javne televizijske stanice moraju emitirati neposredno obraćanje u formatu pristupačnom osobama sa oštećenjem vida/sluha. Pristupačnost se ostvaruje, između ostalog, tumačenjem na znakovni jezik, titlovanjem ili audiodeskripcijom.

(8) Odredbe ovog člana primjenjuju se i na privatne radijske i televizijske stanice ako se odluče za organiziranje neposrednog obraćanja političkih subjekata, uzimajući u obzir sjedište elektronskog medija, programsko usmjerenje i ciljnu publiku.

Član 13.
(Plaćeno političko oglašavanje)

(1) Plaćeno političko oglašavanje dozvoljeno je u periodu od dana službenog početka izborne kampanje do početka izborne šutnje, odnosno u periodu 30 dana prije dana održavanja izbora.

(2) Cijene političkog oglašavanja moraju biti iste za sve političke subjekte, a cjenovnici se moraju dati na uvid RAK-u i ovjerenim političkim subjektima 15 dana prije službenog početka izborne kampanje.

(3) Elektronski mediji određuju termine za plaćeno političko oglašavanje najkasnije sedam dana prije službenog početka izborne kampanje. Mediji će imati jasna pravila o tome kako se odlučuje o redoslijedu i vremenu u kojem se emitiraju politička oglašavanja. U slučaju spora u vezi s redoslijedom i terminom emitiranja političkih oglašavanja, elektronski mediji riješit će to dogovorom s političkim subjektom i nakon toga, ako se ukaže potreba, i žrijebanjem.

(4) Plaćeno političko oglašavanje se jasno označava kao takvo i ne može biti emitirano 15 minuta prije, u toku ili neposredno nakon emisija vijesti.

(5) Termin neposredno iz stava (4) ovog člana u ovom kontekstu tumači se kao vremenski period od 15 minuta prije i nakon emitiranjavijesti.

(6) Ako politički subjekti nisu u mogućnosti sami organizirati produkciju svojih političkih spotova, mogu takve usluge tražiti od elektronskih medija. Takve produkcione usluge mediji mogu naplatiti. Naknade koje se u tom slučaju naplaćuju moraju biti jednake za sve političke subjekte na istom nivou usluga.

(7) Elektronski medij ima pravo da odbije objavu plaćenog političkog oglašavanja ako:

a) oglašavanje nije naručeno putem narudžbe u pisanom obliku;

b) oglašavanje ne zadovoljava tehničke i profesionalne standarde koji su jasno utvrđeni i s kojim su blagovremeno upoznati politički subjekti,

c) oglašavanje uključuje bilo kakvu diskriminaciju ili predrasude na osnovu spola, rase, etničke pripadnosti, nacionalnosti, vjere ili uvjerenja, invalidnosti, posebnih potreba, dobi, seksualne orijentacije, društvenog porijekla, kao i svaki drugi sadržaj koji ima za svrhu ili posljedicu da bilo kojem licu onemogući ili ugrožava priznavanje, uživanje ili ostvarivanje na ravnopravnoj osnovi, njegovih prava i sloboda;

d) se oglašavanjem ponižava, zastrašuje ili podstiče na mržnju, nasilje ili diskriminaciju protiv lica ili grupe na osnovu spola, rase, etničke pripadnosti, nacionalnosti, vjere ili uvjerenja, invalidnosti, posebnih potreba, dobi, seksualne orijentacije, društvenog porijekla ili na osnovu bilo koje druge okolnosti koja ima za svrhu ili posljedicu da bilo kojem licu onemogući ili ugrožava priznavanje, uživanje ili ostvarivanje na ravnopravnoj osnovi, njegovih prava i sloboda;

e) oglašavanje uključuje učešće djece

f) je oglašavanje u suprotnosti sa propisima RAK-a.

(8) Ukoliko elektronski mediji smatraju da sadržaj naručenog plaćenog političkog oglašavanja potpada pod tačke c), d), e) i f) stava (7) ovog člana, mogu se obratiti RAK-u koji će izdati obavezujuće mišljenje u vezi sa sadržajem.

(9) Ukoliko elektronski mediji odbiju objavu plaćenog političkog oglašavanja, navodeći kao razlog tačke c), d), e) i f) stava (7) ovog člana, politički subjekt čiji oglas je odbijen ima se pravo obratiti RAK-u koji će izdati obavezujuće mišljenje u vezi sa sadržajem.

(10) Obavezujuće mišljenje iz stava (8) i (9) ovog člana, RAK izdaje najkasnije u roku od 48 sati, i isto dostavlja na znanje Centralnoj izbornoj komisiji BiH.

Član 14.
(Promocija kandidata oba spola)

(1) Politički subjekti u periodu izborne kampanje obavezni su osigurati ravnomjernu promociju kandidata оbа spola u medijskim nastupima, u javnim skupovima i drugim oblicima izborne kampanje s ciljem osiguranja jednakosti kandidata оbа spola.

(2) U toku izborne kampanje politički subjekti će uložiti maksimalne napore da svojim kandidatkinjama i kandidatima na izborima osiguraju jednaku zastupljenost za prezentiranje njihovog političkog programa i programa njihovih političkih subjekata kako putem javnih tako i putem privatnih elektronskih medija.

Član 15.
(Uklanjanje plakata i drugih materijala)

Politički subjekt dužan je u roku od 15 dana od dana održanih izbora osigurati uklanjanje svih oglasa, plakata, postera i drugog sličnog materijala s prostora određenog za kampanju, a koji su korišteni u svrhu izborne kampanje tog političkog subjekta. Politički subjekti u periodu izborne kampanje obavezni su osigurati ravnomjernu promociju kandidata оbа spola u medijskim nastupima, u javnim skupovima i drugim oblicima izborne kampanje s ciljem osiguranja jednakosti kandidata оbа spola.

Član 16.
(Plan i raspored emitovanja političkih programa)

(1) Elektronski mediji najmanje sedam dana unaprijed šalju raspored planiranih političkih programa RAK-u. Sve izmjene planiranih programa ili političke emisije isplanirane u kratkom roku bit će prijavljene RAK-u što je prije moguće.

(2) Elektronski mediji čuvaju detaljne zapise o vremenskom rasporedu emitovanja političkih oglašavanja, vremenskom rasporedu i sadržaju političkih programa, kao i pokrivanju političkih događaja, i takve zapise daju na javni uvid. Takvi zapisi šalju se RAK-u svakog ponedjeljka za prethodnu sedmicu. Takvi zapisi moraju sadržavati izvještaj o primljenim i realiziranim zahtjevima za plaćeno političko oglašavanje. RAK može od medija u svakom trenutku zatražiti zbirni izvještaj o političkom oglašavanju i političkim programima, kao i izvještaj o vremenu datom svakom političkom subjektu.

POGLAVLJE IV. JAVNI ELEKTRONSKI MEDIJI I CENTRALNA IZBORNA KOMISIJA BIH


Član 17.
(Javni elektronski mediji)

(1) Javni elektronski mediji dužni su besplatno i u potpunosti objavljivati radio i TV spotove, saopćenja i informacije Centralne izborne komisije BiH kako bi birači bili informirani o svim aspektima izbornog procesa.

(2) Ako javni elektronski medij odbije postupiti u skladu sa stavom (1) ovog člana, Centralna izborna komisija BiH podnijet će prijavu RAK-u na nadležni postupak.

(3) Centralna izborna komisija BiH obavijestit će blagovremeno javni elektronski medij o vremenskom periodu objave radio i TV spota, saopćenja i informacija Centralne izborne komisije BiH, uključujući i broj njihovog ponavljanja.

POGLAVLJE V. STEREOTIPNI I UVREDLJIVI SADRŽAJI


Član 18.
(Zabrana stereotipnih i uvredljivih sadržaja)

Zabranjeno je vođenje izborne kampanje putem medija koja je stereotipnog i uvredljivog sadržaja u odnosu na muškarce i/ili žene ili koja podstiče stereotipno i uvredljivo ponašanje na osnovu spola ili ponižavajući odnos prema pripadnicima različitih polova.

Član 19.
(Nadležnost za vođenje postupka)

(1) RAK, kao organ nadležan za praćenje rada elektronskih medija, primjenjivat će svoj Pravilnik o postupku rješavanja povreda uvjeta dozvola i propisa Regulatorne agencije za komunikacije ("Službeni glasnik BiH", broj 77/21), u svim slučajevima u kojima se elektronski mediji ne budu pridržavali odredbi Poglavlja 16. Izbornog zakona BiH i odredbi ovog Pravilnika.

(2) Politički subjekti svoje primjedbe na sadržaj u štampanim i on-line medijima u vezi s praćenjem izborne kampanje upućuju Vijeću za štampu i on-line medije, na osnovu Kodeksa za štampane i online medije i pripadajućim smjernicama Vijeća za izvještavanje o izborima, a u skladu s procedurama Vijeća.

(3) Žalbe političkih subjekata na izvještavanje štampanih i online medija u BiH, rješavat će Žalbena komisija Vijeća za štampu i online medije u BiH, po hitnom postupku.

(4) Za rješavanje po prigovorima za povrede Poglavlja 16. Izbornog zakona BiH koje učini politički subjekt nadležna je Centralna izborna komisija BiH.

Član 20.
(Prestanak primjene)

Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika, prestaje primjena Pravilnika o medijskom predstavljanju političkih subjekata u periodu od dana raspisivanja izbora do dana održavanja izbora ("Službeni glasnik BiH", broj 27/22).

Član 21.
(Stupanje na snagu i objava u službenim glasilima)

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se u "Službenom glasniku BiH", "Službenim novinama Federacije BiH", "Službenom glasniku RS", "Službenim novinama Brčko distrikta BiH" i na internet-stranici Centralne izborne komisije BiH www.izbori.ba.

Broj 05-1-02-2- 575-1/24
03. maja 2024. godine
Sarajevo


Predsjednica
Dr. Irena Hadžiabdić, s. r.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!