Službeni glasnik BiH, broj 44/17
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Ustavni sud Bosne i Hercegovine u Velikom vijeću, u sastavu: predsjednik Mirsad Ćeman, potpredsjednici Mato Tadić i Zlatko M. Knežević, i sudije Valerija Galić, Miodrag Simović i Seada Palavrić, na sjednici održanoj 10. maja 2017. godine, u predmetu broj AP 1620/16, rješavajući apelacije
Hatidže Kudić i drugih, na osnovu člana VI/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, člana 57. stav (2) tačka b), člana 59. st. (1) i (2), člana 62. stav (7), člana 72. st. (4) i (5) i člana 74. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine – prečišćeni tekst ("Službeni glasnik Bosne i Hercegovine" broj 94/14), donio je
ODLUKU O DOPUSTIVOSTI I MERITUMU
Usvajaju se apelacije koje su podnijeli:
Hatidža Kudić, Selma Kurspahić, Naza Pandžić, Almin Kurtović, Mejra Herić, Admir Muhić, mldb. A. T., M. J., R. Č., M. Dž., Elvisa Herić, E. J., A. M., Nurdin Dropić, Dž. H., L. G., A. D., i mldb. Š. M.
Utvrđuje se povreda člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, zbog dužine trajanja izvršnih postupaka, i povreda prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda u vezi s pravom na pravično suđenje u razumnom roku iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, u predmetima koji su se vodili pred Općinskim sudom u Sarajevu, koji se trenutno nalaze povodom žalbi pred Kantonalnim sudom u Sarajevu, br. 65 0 I 131304 17 Gži, 65 0 I 348806 15 Gži, 65 0 I 348832 15 Gži, 65 0 I 360353 14 Gži, 65 0 I 425257 15 Gži, 65 0 I 422222 15 Gži, 65 0 I 307084 15 Gži, 65 0 I 431276 15 Gži, 65 0 I 431393 15 Gži, 65 0 I 431279 15 Gži, 65 0 I 426357 15 Gži, 65 0 I 426343 15 Gži, 65 0 I 431271 15 Gži, 65 0 I 443982 15 Gži, 65 0 I 424999 15 Gži, 65 0 I 431369 15 Gži, 65 0 I 443996 15 Gži i 65 0 I 432360 15 Gži.
Na osnovu člana 74. stav 1. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, nalaže se
Vladi Kantona Sarajevo da apelantima
Hatidži Kudić, Selmi Kurspahić, Nazi Pandžić, Alminu Kurtoviću, Mejri Herić, Admiru Muhiću, mldb. A. T., M. J., R. Č., M. Dž., Elvisu Heriću, E. J., A. M., Nurdinu Dropiću, Dž. H., L. G., A. D. i mldb. Š. M. isplati iznos od po 1.000,00 KM na ime naknade nematerijalne štete zbog dužine trajanja izvršnih postupaka, i to u roku od tri mjeseca od dostavljanja ove odluke, uz obavezu da nakon isteka ovog roka plati zakonsku zateznu kamatu na eventualno neisplaćeni iznos ili dio iznosa naknade određene ovom odlukom.
Na osnovu člana 72. stav (4) Pravila Ustavnog suda, nalaže se:
Visokom sudskom i tužilačkom vijeću Bosne i Hercegovine da u skladu s ovom odlukom, najkasnije u roku od šest mjeseci od dana dostavljanja ove odluke, preduzme odgovarajuće mjere iz svoje nadležnosti radi otklanjanja sistemskog kršenja prava na suđenje u razumnom roku iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, kao i odgovarajuće mjere iz svoje nadležnosti radi otklanjanja kršenja prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda u vezi s pravom iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, u skladu s ovom odlukom;
Vladi Federacije Bosne i Hercegovine i Vladi Kantona Sarajevo da u skladu s ovom odlukom, u roku od šest mjeseci od dana dostavljanja ove odluke, preduzmu odgovarajuće mjere iz svoje nadležnosti radi otklanjanja sistemskog kršenja prava na suđenje u razumnom roku iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, u skladu s ovom odlukom, kao i odgovarajuće mjere iz svoje nadležnosti radi otklanjanja kršenja prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, u vezi s pravom na suđenje u razumnom roku iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, u skladu s ovom odlukom;
Predsjedniku Kantonalnog suda u Sarajevu i predsjedniku Općinskog suda u Sarajevu da odmah, u skladu s ovom odlukom, preduzmu odgovarajuće mjere iz svoje nadležnosti radi otklanjanja sistemskog kršenja prava na suđenje u razumnom roku iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, a na osnovu člana 62. stav (7) Pravila Ustavnog suda i mjere za okončanje izvršnih postupaka iz ove odluke u predmetima br. 65 0 I 131304 17 Gži, 65 0 I 348806 15 Gži, 65 0 I 348832 15 Gži, 65 0 I 360353 14 Gži, 65 0 I 425257 15 Gži, 65 0 I 422222 15 Gži, 65 0 I 307084 15 Gži, 65 0 I 431276 15 Gži, 65 0 I 431393 15 Gži, 65 0 I 431279 15 Gži, 65 0 I 426357 15 Gži, 65 0 I 426343 15 Gži, 65 0 I 431271 15 Gži, 65 0 I 443982 15 Gži, 65 0 I 424999 15 Gži, 65 0 I 431369 15 Gži, 65 0 I 443996 15 Gži i 65 0 I 432360 15 Gži, u skladu s članom II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i članom 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda.
Na osnovu člana 72. stav (5) Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, nalaže se
Visokom sudskom i tužilačkom vijeću Bosne i Hercegovine, Vladi Federacije Bosne i Hercegovine, Vladi Kantona Sarajevo, predsjedniku Kantonalnog suda u Sarajevu i predsjedniku Općinskog suda u Sarajevu da, u roku najkasnije od šest mjeseci od dana dostavljanja ove odluke, obavijeste Ustavni sud Bosne i Hercegovine o preduzetim mjerama s ciljem izvršenja ove odluke.
Odluku objaviti u "Službenom glasniku Bosne i Hercegovine", "Službenim novinama Federacije Bosne i Hercegovine", "Službenom glasniku Republike Srpske" i u "Službenom glasniku Brčko distrikta Bosne i Hercegovine".
OBRAZLOŽENJE
I. Uvod
AP 1620/16
1. Hatidža Kudić (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Živinica, koju zastupa Zlatan Bektić, advokat iz Živinica, podnijela je 8. aprila 2016. godine apelaciju Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Ustavni sud) zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom u Sarajevu (u daljnjem tekstu: Općinski sud), a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom u Sarajevu (u daljnjem tekstu: Kantonalni sud). Apelantica je 12. marta 2010. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), da bi Općinski sud 1. juna 2010. godine donio rješenje kojim je prijedlog odbačen kao neuredan, nakon čega je apelantica podnijela žalbu protiv navedenog rješenja. Rješenjem Kantonalnog suda od 16. aprila 2014. godine žalba je uvažena i predmet vraćen na ponovni postupak. Općinski sud je 8. aprila 2016. godine donio rješenje o izvršenju, protiv kojeg su apelantica i izvršenik izjavili prigovore, koje je Općinski sud rješenjem od 2. novembra 2016. godine djelimično usvojio, odnosno odbio. Predmetni spis se od 7. aprila 2017. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom izvršenikove žalbe podnesene protiv rješenja Općinskog suda od 2. novembra 2016. godine. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje sedam godina i dva mjeseca.
AP 81/17
2. Selma Kurspahić (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Sarajeva, koju zastupa Senija Poropat, advokat iz Vogošće, podnijela je 9. januara 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom u Sarajevu. Apelantica je 9. maja 2013. godine, na osnovu rješenja Općine Centar Sarajevo, Služba za upravu za rad, socijalna pitanja, zdravstvo, izbjegla i raseljena lica, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Kanton Sarajevo), nakon čega je Općinski sud 18. juna 2013. godine donio rješenje o izvršenju. Predmetni spis se nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je 17. februara 2014. podnio izvršenik protiv rješenja kojim je odbijen izvršenikov prigovor na rješenje o izvršenju. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje četiri godine.
AP 82/17
3. Naza Pandžić (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Sarajeva, koju zastupa Senija Poropat, advokat iz Vogošće, podnijela je 9. januara 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom u Sarajevu, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom u Sarajevu. Apelantica je 9. maja 2013. godine, na osnovu rješenja Općine Centar Sarajevo, Služba za upravu za rad, socijalna pitanja, zdravstvo, izbjegla i raseljena lica, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Kanton Sarajevo), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 19. juna 2013. godine. Predmetni spis se od 9. februara 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je podnijela apelantica protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje četiri godine.
AP 88/17
4. Almin Kurtović (u daljnjem tekstu: apelant) iz Sarajeva, kojeg zastupa Senija Poropat, advokat iz Vogošće, podnio je 9. januara 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom u Sarajevu, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom u Sarajevu. Općinski sud je rješenjem od 10. februara 2014. godine odbio apelantov prijedlog za izvršenje od 17. juna 2013. godine, podnesen na osnovu rješenja Općine Centar Sarajevo, Služba za upravu za rad, socijalna pitanja, zdravstvo, izbjegla i raseljena lica, protiv izvršenika (Kanton Sarajevo). Predmetni spis se od 17. novembra 2014. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe podnesene protiv navedenog rješenja. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje tri godine i 10 mjeseci.
AP 270/17
5. Mejra Herić (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Živinica, zastupana po bratu Osmanu Heriću, kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnijela je 20. januara 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelantica je 9. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja JU Centar za socijalni rad Kladanj, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 19. juna 2014. godine. Predmetni spis se od 17. juna 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je 10. februara 2015. godine podnijela apelantica protiv rješenja Općinskog suda, kojim je usvojen izvršenikov prigovor izjavljen protiv rješenja o izvršenju. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje tri godine i jedan mjesec.
AP 271/17
6. Admir Muhić (u daljnjem tekstu: apelant) iz Živinica, zastupan po ocu S. M., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnio je 20. januara 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelant je 27. marta 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnio prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 9. aprila 2014. godine. Predmetni spis se od 11. juna 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelant podnio protiv rješenja Općinskog suda, kojim je usvojen izvršenikov prigovor izjavljen protiv rješenja o izvršenju. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje tri godine i jedan mjesec.
AP 540/17
7. Mldb. A. T. (u daljnjem tekstu: apelant) iz Živinica, zastupan po ocu Almiru Trumiću, kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Zlatan Bektić, advokat iz Živinica, podnio je 10. februara 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelant je 19. novembra 2012. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnio prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 19. novembra 2012. godine. Rješenjem Općinskog suda od 31. marta 2015. godine odbijen je izvršenikov prigovor protiv rješenja o izvršenju, nakon čega je izvršenik podnio žalbu na navedeno rješenje, te je predmetni spis 1. decembra 2015. godine dostavljen Kantonalnom sudu na postupanje. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje četiri godine i pet mjeseci.
AP 898/17
8. M. J. (u daljnjem tekstu: apelant) iz Živinica, zastupan po ocu E. J., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnio je 10. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelant je 21. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnio prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 29. aprila 2014. godine. Predmetni spis se od 30. marta 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelant podnio protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor izjavljen protiv rješenja o izvršenju. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 899/17
9. R. Č. (u daljnjem tekstu: apelant) iz Živinica, zastupan po majci M. Č., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnio je 9. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka u predmetu koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelant je 28. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnio prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 30. aprila 2014. godine. Predmetni spis se od 23. aprila 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelant podnio protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor izjavljen protiv rješenja o izvršenju. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 900/17
10. M. Dž. (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Živinica, zastupana po majci I. Dž., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnijela je 9. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelantica je 28. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 30. aprila 2014. godine. Predmetni spis se od 11. augusta 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelantica podnijela protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor izjavljen protiv rješenja o izvršenju. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 901/17
11. Elvisa Herić (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Kladnja, zatupana po majci Diki Herić, kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnijela je 10. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelantica je 11. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Kladanj, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 17. aprila 2014. godine. Predmetni spis se od 20. aprila 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelantica podnijela protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 953/17
12. E. J. (u daljnjem tekstu: apelant) iz Živinica, zastupan po ocu E. J., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnio je 13. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelant je 24. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnio prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 1. jula 2014. godine. Predmetni spis se od 12. augusta 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelant podnio protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, predmetni postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 954/17
13. A. M. (u daljnjem tekstu: apelantica), iz Živinica, zastupana po ocu S. M., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnijela je 13. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelantica je 17. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 6. maja 2014. godine. Predmetni spis se od 21. oktobra 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelantica podnijela protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 955/17
14. Nurdin Dropić (u daljnjem tekstu: apelant) iz Živinica, zastupan po majci Hanifi Dropić, kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnio je 13. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelant je 24. juna 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnio prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 4. jula 2014. godine. Predmetni spis se od 8. oktobra 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelant podnio protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje dvije godine i 10 mjeseci.
AP 982/17
15. Dž. H. (u daljnjem tekstu: apelant) iz Kladnja, zastupan po ocu E. H., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnio je 14. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelant je 17. marta 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnio prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju 14. aprila 2014. godine. Predmetni spis se od 6. novembra 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelant podnio protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 983/17
16. L. G. (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Živinica, zastupana po ocu E. G., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnijela je 14. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelantica je 28. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 12. maja 2014. godine. Predmetni spis se od 18. septembra 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelantica podnijela protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
AP 984/17
17. A. D. (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Živinica, zastupana po majci E. D., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnijela je 15. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelantica je 24. juna 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 1. jula 2014. godine. Predmetni spis se od 21. augusta 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelantica podnijela protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje dvije godine i 10 mjeseci.
AP 985/17
18. Mldb. Š. M. (u daljnjem tekstu: apelantica) iz Živinica, zastupana po majci I. M., kao zakonskom zastupniku, koje zastupa Husein Salkanović, advokat iz Živinica, podnijela je 14. marta 2017. godine apelaciju Ustavnom sudu zbog dužine trajanja izvršnog postupka koji se vodio pred Općinskim sudom, a koji se trenutno nalazi po žalbi pred Kantonalnim sudom. Apelantica je 23. aprila 2014. godine, na osnovu rješenja Centra za socijalni rad Živinice, podnijela prijedlog za izvršenje protiv izvršenika (Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike), nakon čega je Općinski sud donio rješenje o izvršenju od 6. maja 2014. godine. Predmetni spis se od 10. marta 2015. godine nalazi pred Kantonalnim sudom povodom žalbe koju je apelantica podnijela protiv rješenja kojim je usvojen izvršenikov prigovor. Prema stanju spisa, postupak je u toku i ukupno traje više od tri godine.
II. Postupak pred Ustavnim sudom
19. Na osnovu člana 23. Pravila Ustavnog suda, od Općinskog i Kantonalnog suda u periodu od 1. septembra 2016. godine do 4. aprila 2017. godine zatraženo je da dostave odgovore na apelacije. Općinski i Kantonalni sud su u periodu od 29. septembra 2016. godine do 20. aprila 2017. godine dostavili odgovore na apelacije.
20. S obzirom na to da se sve navedene apelacije odnose na isto pitanje, Ustavni sud je u skladu s članom 32. stav 1. Pravila Ustavnog suda odlučio da spoji predmete br. AP 1620/16, AP 81/17, AP 82/17, AP 88/17, AP 270/17, AP 271/17, AP 540/17, AP 898/17, AP 899/17, AP 900/17, AP 901/17, AP 953/17, AP 954/17, AP 955/17, AP 982/17, AP 983/17, AP 984/17 i AP 985/17, vodi jedan postupak i donese jednu odluku pod brojem
AP 1620/16.
III. Činjenično stanje
21. Činjenice predmeta koje proizlaze iz apelacionih navoda i dokumenata predočenih Ustavnom sudu mogu se sumirati na sljedeći način:
22. Svi apelanti su podnijeli apelacije zbog dužine trajanja izvršnih postupaka koje su pokrenuli u periodu od 12. marta 2010. godine do 24. juna 2014. godine i koji prema stanju spisa još nisu okončani, a trenutno se nalaze na postupanju, povodom podnesenih žalbi, pred Kantonalnim sudom. Predmetni izvršni postupci ukupno traju od dvije godine i 10 mjeseci do sedam godina i jedan mjesec, od čega pred Kantonalnim sudom predmetni izvršni postupci traju u periodu od jedne godine i pet mjeseci do tri godine i sedam mjeseci.
23. Postupajući u konkretnim predmetima sudovi su imali periode neaktivnosti, odnosno nisu efikasno preduzimali neophodne procesne radnje s ciljem okončanja predmetnih postupaka.
IV. Apelacija
a) Navodi iz apelacije
24. U svim apelacijama apelanti smatraju da im je zbog dužine trajanja izvršnih postupaka, pred Općinskim i Kantonalnim sudom, povrijeđeno pravo na pravično suđenje iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda (u daljnjem tekstu: Evropska konvencija). Osim toga, neki apelanti se pozivaju i na kršenje prava na imovinu iz člana II/3.k) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 1. Protokola broj 1 uz Evropsku konvenciju.
b) Odgovori na apelaciju
25. U odgovorima na apelacije redovni sudovi opravdavaju dužinu trajanja izvršnih postupaka tako što se uglavnom pozivaju na Plan rješavanja starih predmeta koji su obavezni provoditi u skladu s instrukcijama Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH (u daljnjem tekstu: VSTV), te na nedovoljnu kadrovsku popunjenost i prevelik broj predmeta koji se nalaze na rješavanju pred tim sudovima (navedeno se posebno odnosi na odgovore Kantonalnog suda).
V. Relevantni propisi
26. U
Zakonu o izvršnom postupku Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine" br. 32/03, 52/03, 33/06, 39/06, 39/09 i 35/12) relevantne odredbe glase:
Član 5.
U postupku izvršenja sud je dužan da postupa hitno.
Sud je dužan da predmete uzima u rad redom kako ih je primio, osim ako priroda potraživanja ili posebne okolnosti zahtijevaju da se postupi drukčije.
Član 15.
Rokovi za postupanje
Sud je u pravilu dužan da o prijedlogu za izvršenje odluči u roku od osam dana, a o prigovoru u roku od 15 dana od dana ispunjavanja uslova da se o prigovoru odluči.
Član 64.
Dovršenje izvršenja
Postupak izvršenja smatra se završenim pravosnažnošću odluke o odbacivanju ili odbijanju izvršnog prijedloga, provođenjem izvršne radnje kojom se izvršenje dovršava ili obustavom izvršenja.
27. U
Zakonu o Visokom sudskom i tužilačkom vijeću Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" br. 25/04, 93/05, 48/07 i 15/08) relevantne odredbe glase:
Član 3.
(1) Vijeće kao nezavisni i samostalni organ ima zadatak da osigura nezavisno, nepristrasno i profesionalno pravosuđe, kako je propisano u članu 17. ovog zakona.
Član 17.
Vijeće ima sljedeće nadležnosti:
(1) imenuje sudije, uključujući predsjednike sudova, sudije porotnike i dodatne sudije u sve sudove na državnom, entitetskom, kantonalnom, okružnom, osnovnom i općinskom nivou u Bosni i Hercegovini, uključujući Brčko Distrikt Bosne i Hercegovine, sa izuzetkom ustavnih sudova entitetâ Bosne i Hercegovine;[...]
(15) daje prijedloge, prema vlastitoj ocjeni, u vezi s godišnjim budžetom predloženim od strane državnih tijela i/ili vlada za sudove i tužilaštva;
(16) daje i iznosi, prema vlastitoj ocjeni, prijedloge za izmjenu budžeta predloženih od strane državnih organa i/ili vlada i/ili Pravosudne komisije Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine nadležnim zakonodavnim organima;
(17) prikuplja i analizira izvještaje, kao i potrebne informacije o budžetu i prihodima za sudove i tužilaštva kako bi se osigurali statistički podaci za efikasan rad sudova i tužilaštava;[...]
(19) učestvuje u izradi nacrta i odobrava Pravilnike o poslovanju za sudove i tužilaštva u Bosni i Hercegovini;
(20) nadgleda i savjetuje sudove i tužilaštva o odgovarajućim i efikasnim tehnikama i postupcima u vezi s budžetom, upravljanjem i rukovođenjem i inicira edukaciju u tom pogledu;
(21) pokreće, nadgleda i koordinira projekte koji se odnose na poboljšanje pitanja vezanih za upravljanje sudovima i tužilaštvima, uključujući traženje finansijskih sredstava iz domaćih i međunarodnih izvora;[...]
(23) utvrđuje kriterije za rad sudova i tužilaštava i pokreće istrage koje se odnose na postupanje u oblasti uprave ili finansija;[...]
(25) utvrđuje broj sudija, tužilaca i zamjenikâ glavnog tužioca za sudove i tužilaštva iz njegove nadležnosti, nakon konsultacija s predsjednikom suda ili glavnim tužiocem, tijelom nadležnim za budžet, i nadležnim ministarstvom pravde;[...]
(28) daje mišljenje o nacrtima zakona, propisa i o važnim pitanjima koja mogu uticati na pravosuđe, pokreće postupak usvajanja zakona i drugih propisa i daje smjernice sudovima i tužilaštvima iz nadležnosti Vijeća; [...]
28. U
Zakonu o sudovima u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine FBiH" br. 38/05, 22/06, 63/10, 7/13 i 52/14) relevantne odredbe glase:
Član 31.
Dužnosti predsjednika suda
Predsjednik suda odgovoran je za rukovođenje cjelokupnim sudom i sudačkom upravom. [...]
Član 37.
Propisi o unutrašnjoj organizaciji i poslovanju suda
Visoko sudsko i tužilačko vijeće donosi pravilnik o unutrašnjem sudskom poslovanju, koji prethodno priprema u saradnji sa federalnim ministrom pravde.
Predsjednik suda, uz saglasnost federalnog ministra pravde, donosi pravilnik o unutrašnjoj organizaciji suda i sistematizaciji radnih mjesta u skladu sa kriterijima iz člana 41. ovog Zakona.
Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji suda i sistematizaciji radnih mjesta predsjednik suda dostavlja Visokom sudskom i tužilačkom vijeću.
Član 61.
Ministarstva pravde
Federalno ministarstvo pravde ima sljedeće nadležnosti:
1) prati primjenu ovog Zakona i drugih propisa koji se odnose na organizaciju i poslovanje svih sudova u Federaciji i
2) prikuplja statističke podatke o radu svih sudova u Federaciji i daje uputstva sudovima za prikupljanje, vođenje i dostavljanje tih podataka.
Federalno ministarstvo pravde u odnosu na Vrhovni sud Federacije i kantonalna ministarstva pravde u odnosu na kantonalne i općinske sudove, imaju sljedeće nadležnosti:
[...]
3) daju prijedloge predsjedniku suda i sa njim sarađuju radi unapređenja organizacije i poslovanja suda;
4) prikupljaju statističke podatke o radu sudova;
5) osiguravaju materijalne uvjete za rad sudova, ako zakonom nije drugačije određeno [...]
U vršenju svojih nadležnosti iz poslova pravosudne uprave Federalno ministarstvo pravde i kantonalna ministarstva pravde usko sarađuju i dostavljaju sve informacije Visokom sudskom i tužilačkom vijeću.
Član 64.
Nepravilnosti
Ako kantonalno ministarstvo pravde utvrdi da u sudu postoje nepravilnosti u primjeni ovog Zakona ili drugih propisa koji se odnose na organizaciju i poslovanje sudova, obavijestit će o tome Federalno ministarstvo pravde.
Ako Federalno ministarstvo pravde, pri vršenju svojih nadležnosti ili na osnovu izvještaja kantonalnih ministarstava pravde, utvrdi da u sudu postoje nepravilnosti u primjeni ovog Zakona ili propisa iz stava 1. ovog člana, obavijestit će o tome predsjednika suda ili Visoko sudsko i tužilačko vijeće radi poduzimanja odgovarajućih mjera.
VI. Dopustivost
29. U skladu s članom VI/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, Ustavni sud također ima apelacionu nadležnost u pitanjima koja su sadržana u ovom ustavu kada ona postanu predmet spora zbog presude bilo kojeg suda u Bosni i Hercegovini.
30. U skladu s članom 18. stav 1. Pravila Ustavnog suda, Ustavni sud može razmatrati apelaciju samo ako su protiv presude, odnosno odluke koja se njome pobija, iscrpljeni svi djelotvorni pravni lijekovi mogući prema zakonu i ako se podnese u roku od 60 dana od dana kada je podnosilac apelacije primio odluku o posljednjem djelotvornom pravnom lijeku koji je koristio.
31. Ustavni sud naglašava da u skladu s članom 18. stav (2) Pravila Ustavnog suda može izuzetno razmatrati apelaciju i kada nema odluke nadležnog suda, ukoliko apelacija ukazuje na ozbiljna kršenja prava i osnovnih sloboda koje štiti Ustav Bosne i Hercegovine ili međunarodni dokumenti koji se primjenjuju u Bosni i Hercegovini. Predmetne apelacije se odnose na dužinu izvršnog postupka. S tim u vezi, Ustavni sud je u svojoj praksi kontinuirano ukazivao na praksu Evropskog suda za ljudska prava (u daljnjem tekstu: Evropski sud) prema kojoj izvršenje pravosnažne sudske odluke, odnosno odluke nadležnog organa, predstavlja sastavni dio prava na pravično suđenje iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije, te da je dužnost države da organizira svoj pravni sistem tako da omogući sudovima da se povinuju zahtjevima i uvjetima Evropske konvencije. Također, Ustavni sud je kontinuirano ukazivao i da u Federaciji Bosne i Hercegovine ne postoji djelotvorno pravno sredstvo koje bi apelantima omogućilo da se prije podnošenja apelacije žale zbog neizvršenja pravosnažnog rješenja kojim je dozvoljeno izvršenje sudske presude, odnosno odluke nadležnog organa (ilustracije radi vidi, Ustavni sud, npr. odluke o dopustivosti i meritumu br.
AP 3060/06 od 26. februara 2009. godine, tačka 12, i
AP 2318/16 od 7. marta 2017. godine, tač. 23-24 s daljnjim referencama). Imajući ovo u vidu, Ustavni sud smatra da su apelacije koje su podnesene u odnosu na izvršne postupke koji nisu djelotvorno okončani, dopustive po članu 18. stav (2) Pravila Ustavnog suda.
32. Osim toga, sve apelacije ispunjavaju i uvjete iz člana 18. st. (3) i (4) Pravila Ustavnog suda, jer ne postoji neki formalni razlog zbog kojeg ne bi bile dopustive, niti su očigledno
(prima facie) neosnovane.
33. Imajući u vidu odredbe člana VI/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, člana 18. st. (1), (2), (3) i (4) Pravila Ustavnog suda, Ustavni sud zaključuje da predmetne apelacije ispunjavaju uvjete u pogledu dopustivosti u odnosu na pravo na pravično suđenje iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije.
VII. Meritum
34. Apelanti smatraju da im je zbog dužine trajanja izvršnih postupaka pred Kantonalnim sudom povrijeđeno pravo na pravično suđenje iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije.
a) Pravo na pravično suđenje
35. Član II/3. Ustava Bosne i Hercegovine u relevantnom dijelu glasi:
Sva lica na teritoriji Bosne i Hercegovine uživaju ljudska prava i slobode iz stava 2. ovog člana, što uključuje:
e) Pravo na pravično saslušanje u građanskim i krivičnim stvarima i druga prava u vezi sa krivičnim postupkom.[...]
36. Član 6. stav 1. Evropske konvencije u relevantnom dijelu glasi:
Prilikom utvrđivanja njegovih građanskih prava i obaveza ili krivične optužbe protiv njega, svako ima pravo na pravičnu i javnu raspravu u razumnom roku pred nezavisnim i nepristrasnim sudom ustanovljenim zakonom.[...]
Relevantni principi
37. Ustavni sud je, primjenjujući dosljedno praksu Evropskog suda, kontinuirano isticao u predmetima koji pokreću pitanje nemogućnosti efikasnog okončanja izvršnog postupka da član 6. stav 1. Evropske konvencije, koji pruža jasne proceduralne garancije kojim se strankama u sporu osigurava postupak koji je pravičan, javan i ekspeditivan, pruža zaštitu i izvršenje sudske odluke odnosno odluke nadležnog organa. Tumačenje da se član 6. Evropske konvencije tiče isključivo pristupa sudu i vođenja postupka dovelo bi do situacije koja nije kompatibilna s principom vladavine prava koji su države ugovornice prihvatile kada su ratificirale Evropsku konvenciju, koji je propisan i članom II/1. Ustava Bosne i Hercegovine. Zbog toga se izvršenje presude, odnosno odluke nadležnog organa, mora smatrati sastavnim dijelom "suđenja" u smislu člana 6. stav 1. Evropske konvencije (vidi, Evropski sud, presuda
Preduzeće EVT protiv Srbije, presuda od 21. juna 2007. godine, tačka 46. s daljnjim referencama, i Ustavni sud, npr. odluke o dopustivosti i meritumu br.
AP 1404/16 od 15. februara 2017. godine, tačka 31. s daljnjim referencama i
AP 1552/16 od 7. marta 2017. godine, tačka 35. s daljnjim referencama, nisu objavljene, dostupne na www.ustavnisud.ba). S druge strane, zakašnjenje u izvršenju presude može biti opravdano u posebnim okolnostima, ali ono ne može biti takvo da ugrožava suštinu prava zaštićenog članom 6. stav 1. Evropske konvencije (
ibid, presuda
Preduzeće EVT, tačka 47).
38. Dalje, bez obzira da li je dužnik privatni ili državni akter, na državi je da preduzme sve potrebne korake da se izvrši pravosnažna sudska presuda kao i da tom prilikom osigura djelotvorno učešće cijelog svog aparata, uključujući i policiju. Propust da to učini nije u skladu sa zahtjevom sadržanim u članu 6. stav 1. Evropske konvencije (
op. cit., presuda
Preduzeće EVT, tačka 48. s daljnjim referencama).
39. Također, Ustavni sud kontinuirano ističe da se izvršni postupak, prema odredbi člana 5. stav 1. ZIP FBiH, ali i prema praksi Evropskog suda (vidi, Evropski sud,
Comingersoll S. A. protiv Portugalije, stav 23, 2000. godina), smatra hitnim i zahtijeva dodatnu ažurnost suda u odnosu na zakonsku obavezu da izvršni postupak provede bez nepotrebnih odugovlačenja i zastoja. U vezi s tim, Ustavni sud dosljedno ukazuje i na to da se uloga vlasti, u predmetima u kojima niti jedna stranka u sporu nije vlast, ni državni organ, svodi na to "da razumno pomogne izvršenju presude u korist stranke koja je spor dobila, ali ne da garantira izvršenje u svim okolnostima". Dakle, u izvršnom postupku sudovi nisu odgovorni za namirenje tražitelja izvršenja, već za djelotvorno i ekonomično provođenje sudskog postupka" (
op. cit., AP 1404/16, tačka 40). Dakle, država mora osigurati efikasnu primjenu postupaka predviđenih relevantnim domaćim zakonodavstvom (
op. cit. presuda
Preduzeće EVT, tač. 52. s daljnjim referencama). S druge strane, moguće neizvršenje presude, odnosno odluke nadležnog organa zbog siromaštva dužnika, ne može se smatrati krivicom države, osim u mjeri u kojoj se to može pripisati domaćim vlastima, npr. njihovim greškama ili neopravdanim odgodama u postupku izvršenja. Također, pitanje je li dužina izvršnog postupka bila "razumna" cijenit će se i u svjetlu okolnosti predmeta i pozivom na sljedeće kriterije: složenost predmeta, ponašanje apelanta i nadležnih vlasti, kao i važnost pitanja za apelanta (vidi, Evropski sud,
Mužević protiv Hrvatske, presuda od 16. novembra 2006. godine, tačka 84).
Period koji treba uzeti u obzir
40. Ustavni sud zapaža da su predmetni izvršni postupci, na čiju dužinu apelanti ukazuju, započeli u periodu od 2010. do 2014. godine i da još nisu okončani. Dakle, postupci u predmetnim apelacijama traju između dvije godine i 10 mjeseci i više od sedam godina.
Analiza dužine trajanja izvršnog postupka
41. Ustavni sud zapaža da se sve predmetne apelacije tiču nemogućnosti okončanja postupka po prijedlogu apelanata za izvršenje pravosnažnih odluka u dugom vremenskom periodu. Uzimajući u obzir analizirane okolnosti u svakoj pojedinačnoj apelaciji koja je predmet razmatranja u ovoj odluci, kao i relevantne standarde, Ustavni sud smatra da dužina izvršnih postupaka u predmetnim apelacijama, koji su do sada trajali između dvije godine i 10 mjeseci i više od sedam godina i koji su još u toku, u vrijeme donošenja ove odluke,
a priori ne ispunjava standard "razumne" dužine postupka i mogla bi se opravdati samo u izuzetnim okolnostima. Međutim, sudovi nisu ponudili prihvatljivo obrazloženje dugog trajanja ovih postupaka, niti ima bilo šta što ukazuje da su ovi izvršni postupci bili naročito složeni, da su postojale neke objektivne okolnosti ili da ponašanje stranaka može opravdati takvo značajno odugovlačenje postupaka. Stoga, Ustavni sud smatra da je ovakvo odugovlačenje u izvršnom postupku uzrokovano u najvećoj mjeri time što sudovi nisu djelotvorno kontrolirali predmetne izvršne postupke i okončali ih u razumnom roku.
42. Imajući u vidu da je i do sada u sličnim slučajevima utvrđivao kršenje prava na suđenje u razumnom roku, Ustavni sud smatra da u predmetnim apelacijama nema ništa što bi ga moglo uvjeriti da dođe do drugačijeg zaključka u ovim predmetima. S obzirom na to, te primjenjujući navedene kriterije i vodeći računa o svim okolnostima u svakom konkretnom predmetu koji se razmatra ovom odlukom, Ustavni sud smatra da je dužina izvršnog postupka u svakom pojedinačnom slučaju bila pretjerana i da nije zadovoljila standarde prava na pravično suđenje u odnosu na izvršenje pravosnažne sudske odluke, odnosno odluke nadležnog organa. Stoga, Ustavni sud smatra da je u svakom pojedinačnom predmetu došlo do kršenja ustavnog prava na pravično suđenje iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije.
Pitanje naknade nematerijalne štete
43. U smislu člana 74. Pravila Ustavnog suda, Ustavni sud može odrediti naknadu nematerijalne štete. Međutim, Ustavni sud podsjeća na to da, za razliku od postupka pred redovnim sudovima, naknadu nematerijalne štete određuje u posebnim slučajevima kršenja zagarantiranih ljudskih prava i osnovnih sloboda.
44. Budući da je u predmetnim apelacijama utvrđeno kršenje prava iz člana 6. stav. 1 Evropske konvencije, Ustavni sud smatra da svakom apelantu pripada pravo na naknadu nematerijalne štete koju su apelanti nesumnjivo pretrpjeli zbog kršenja navedenog prava. S obzirom na odluku u ovom predmetu i vodeći se principima pravičnosti, Ustavni sud smatra da svakom apelantu treba na ime naknade nematerijalne štete isplatiti iznos od po 1.000,00 KM. Ustavni sud se opredijelio za princip da svim apelantima dodijeli istu naknadu bez obzira na razlike u pojedinim slučajevima, uvjeren da će ovakva simbolična naknada biti odgovarajuća satisfakcija, ali i da će nadležni organi kojima je dat nalog u izreci ove odluke preduzeti efikasne mjere, s ciljem sprečavanja kršenja ustavnih prava, odnosno otklanjanja posljedica njihovog kršenja, kako u slučaju navedenih apelanata tako i u odnosu na sve ostale osobe u relevantno istoj ili sličnoj situaciji.
45. Ovu naknadu je dužna platiti Vlada Kantona Sarajevo, s obzirom na sjedište suda pred kojim se vode predmetni postupci, u roku od tri mjeseca od dana dostavljanja ove odluke, uz obavezu da nakon isteka ovog roka plati apelantima zakonsku zateznu kamatu na eventualno neisplaćeni iznos ili dio iznosa naknade određene ovom odlukom. Ova odluka Ustavnog suda u dijelu koji se odnosi na naknadu nematerijalne štete predstavlja izvršnu ispravu.
Ostali navodi
46. Neki od apelanata navode da im je, zbog dužine trajanja predmetnih postupaka povrijeđeno i pravo na imovinu. S obzirom na to da povredu ovih prava zasnivaju na identičnim navodima koji su već detaljno ispitani u ovoj odluci u odnosu na pravo na pravično suđenje u razumnom roku, Ustavni sud smatra da nema potrebe posebno ispitivati apelacione navode koji se odnose na pravo na imovinu iz člana II/3.k) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 1. Protokola broj 1 uz Evropsku konvenciju.
b) Dužina trajanja izvršnih postupaka kao sistemski problem
47. Ustavni sud je u brojnim odlukama utvrdio kršenje prava iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije zbog dužine trajanja izvršnih postupaka, kao što je slučaj i u predmetnim apelacijama. Pregled statistike vrste predmeta pred Ustavnim sudom iz njegove apelacione nadležnosti pokazuje da je, u periodu od januara 2008. do februara 2017. godine, Ustavni sud donio ukupno 1.447 odluka u kojima je utvrdio povredu prava na pravično suđenje zbog nedonošenja odluke u razumnom roku (u parničnom i izvršnom postupku zajedno, ali ovaj broj ne obuhvata odluke u kojima je utvrđeno kršenje ovog prava u upravnom i krivičnom postupku, ni odluke koje se tiču neizvršenja iz budžeta raznih nivoa vlasti). Ustavni sud je u tim odlukama naložio određenim nivoima javne vlasti da isplate apelantima određene novčane iznose na ime naknade nastale nematerijalne štete zbog ovakvog kršenja ustavnih prava, pozivajući se na sjedište suda pred kojim je vođen postupak u kojem je utvrđena povreda. Ukupan iznos ovako dosuđene naknade u navedenom periodu iznosi oko 1.800.000,00 KM, što predstavlja značajan iznos. U vrijeme donošenja ove odluke, pred Ustavnim sudom se nalazi više od 600 predmeta u kojima se apelanti pozivaju na kršenje prava na suđenje u razumnom roku ili dužinu izvršnog postupka, a taj broj se stalno povećava prilivom novih apelacija u kojima se kao primarno postavlja pitanje dužine postupka.
48. Ustavni sud također zapaža da je VSTV u svom saopćenju za medije od 12. aprila 2017. godine objavio da je u 2017. godini planirao riješiti ukupno 156.320 "najstarijih predmeta", te da je u prvom kvartalu ove godine premašio kvartalni plan tako što je umjesto planiranih 25% riješeno 36% od planiranog broja, odnosno da je riješeno 60.339 "najstarijih predmeta". Iako nije navedeno na koji se period odnosi ovaj broj "najstarijih predmeta" koje po planu treba riješiti u 2017. godini, ni radi li se samo o parničnim ili i izvršnim predmetima, iz prateće tabele izvršenja plana koja je također objavljena i dostupna (vidi na: http://vstv.pravosudje.ba/vstv/faces/vijesti.jsp?id=67599) vidljivo je da u radu još ima i predmeta koji su započeti "2000. i ranije". Na osnovu ovoga, uz ponovno zapažanje da se preduzimaju određeni napori na rješavanju starih predmeta, Ustavni sud sa zabrinutošću konstatira da su svi ti predmeti koji su kategorisani kao "najstariji predmeti" (i za koje se može pretpostaviti da traju duže od pet godina, dakle da su inicirani u periodu od 2001-2011. godine) potencijalne apelacije zbog kršenja prava na suđenje u razumnom roku.
49. Dalje, u svojoj odluci broj AP 303/16 Ustavni sud je u odnosu na dužinu parničnih postupaka zaključio "da je problem ostao aktuelan i nakon donošenja konkretnih odluka, odnosno da javna vlast ni na jednom nivou u Bosni i Hercegovini nije provela adekvatne mjere kojima bi se poboljšala situacija uprkos znatnoj i dosljednoj praksi Ustavnog suda u ovim slučajevima" (vidi,
mutatis mutandis, Ustavni sud, Odluka o dopustivosti i meritumu broj AP 303/16 od 16. marta 2016. godine, tačka 15, objavljena u "Službenom glasniku BiH" broj 24/16, dostupna i na www.ustavnisud.ba). Ustavni sud je u toj odluci zaključio i da kršenje prava na suđenje u razumnom roku koje je utvrđeno u tom predmetu "nije izolirani incident, niti se može pripisati konkretnom slijedu događaja u ovom predmetu, nego je posljedica sistemskih nedostataka u organiziranju pravosuđa i efektivnom ostvarivanju nadležnosti iz ove oblasti i mora biti kvalificirano tako da proizlazi iz prakse koja nije kompatibilna s ustavnim pravom na pravično suđenje" (
idem, tač. 37-39).
50. Do istog zaključka Ustavni sud dolazi i kada je u pitanju izvršni postupak. U svim predmetima u kojima je utvrdio kršenje prava iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije zbog dužine izvršnih postupaka, Ustavni sud je dosljedno ukazivao na potrebu da sudovi koji vode izvršne postupke tim postupcima upravljaju na način koji neće voditi njihovom prekomjerno dugom trajanju. Međutim, broj apelacija koje Ustavni sud dobija po tom pitanju i dalje raste, što pokazuje da mjere koje nadležne vlasti i sudovi preduzimaju po tom pitanju nisu dovoljne i ne daju rezultate.
51. Imajući u vidu sve navedeno, Ustavni sud zaključuje da je prekomjerna dužina izvršnih postupaka rezultat sistemskih nedostataka u organiziranju pravosuđa i efektivnom ostvarivanju nadležnosti iz ove oblasti i da mora biti kvalificirana tako da proizlazi iz prakse koja nije kompatibilna s ustavnim pravom na pravično suđenje.
c) Pravo na djelotvoran pravni lijek
52. U odlukama koje su povodom istog pitanja ranije donesene, Ustavni sud je kontinuirano ukazivao da u Bosni i Hercegovini, a time i Federaciji Bosne i Hercegovine kao njenom entitetu, ne postoji efektivno pravno sredstvo koje bi omogućilo apelantima da se žale zbog dugotrajnog neizvršenja pravosnažnih presuda, odnosno stvarnog neizvršavanja rješenja o izvršenju donesenog u izvršnom postupku. Ustavni sud je u vezi s tim stalno naglašavao da nedostaci u organizaciji pravosudnog sistema entiteta, odnosno države, ne smiju utjecati na poštovanje individualnih prava i sloboda utvrđenih Ustavom Bosne i Hercegovine, kao i zahtjeva i garancija iz člana 6. Evropske konvencije. Osim toga, Ustavni sud je također kontinuirano ukazivao da se na pojedinca ne može staviti pretjeran teret u otkrivanju koji je najefikasniji put kojim bi se došlo do ostvarenja njegovih prava, te da je dužnost države da organizira svoj pravni sistem tako da omogući sudovima da se povinuju zahtjevima i uvjetima Evropske konvencije (vidi, između mnogih takvih odluka,
op. cit.
AP 1404/16 tač. 24-25. i
AP 1552/16 tač. 28-29).
53. Uprkos takvom zaključku, u tim odlukama Ustavni sud nije utvrđivao kršenje prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije, ostavljajući nadležnim javnim vlastima dovoljno prostora i vremena da adekvatno djeluju i otklone uočene probleme. Međutim, imajući sve navedeno u vidu, kao i stalni porast broja apelacija koje se podnose zbog dužine trajanja izvršnog postupka, Ustavni sud će u ovoj odluci detaljno razmotriti i pitanje kršenja prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije u vezi s dugim trajanjem izvršnih postupaka.
54. Apelanti se dakle nisu eksplicitno pozvali na kršenje prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije. Međutim, iz apelacionih navoda nesumnjivo proizlazi da apelanti smatraju da nemaju nikakvog drugog djelotvornog pravnog sredstva kojim bi ishodovali djelotvorno okončanje izvršnih postupaka, osim podnošenja apelacije Ustavnom sudu.
55. U vezi s pitanjem da li u takvoj situaciji Ustavni sud može razmatrati kršenje i nekog prava na koje se apelant nije eksplicitno pozvao, Ustavni sud je u svojoj praksi ukazao na relevantnu praksu Evropskog suda koji je zauzeo stav da je taj sud najpozvaniji dati pravnu kvalifikaciju činjenica iznesenih u aplikaciji i da nije ograničen ni vezan za aplikantovu ili vladinu pravnu kvalifikaciju. Također, Ustavni sud je ukazao i na vlastitu praksu o istom pitanju u situacijama kada se apelant pozove na jedno pravo, a činjenice i argumenti koje iznese ukazuju na moguće kršenje nekog drugog ustavnog prava (vidi,
mutatis mutandis, Ustavni sud, Odluka o dopustivosti i meritumu broj
AP 4207/13 od 30. septembra 2016. godine, tačka 25. s daljnjim referencama, objavljena u "Službenom glasniku BiH" broj 83/16, dostupna i na www.ustavnisud.ba). Osim toga, kako je već rečeno, stalni priliv značajnog broja apelacija koje se odnose na isto pitanje – neizvršenje pravosnažnih presuda u dugom vremenskom periodu, ozbiljno dovodi u pitanje nastojanja Ustavnog suda da kroz svoju apelacionu nadležnost efikasno riješi sistemski problem dužine izvršnih postupaka pred redovnim sudovima.
56. U vezi s pitanjem djelotvornog pravnog lijeka, Ustavni sud ukazuje da su prema članu 1. Evropske konvencije države članice dužne osigurati "svakome u svojoj nadležnosti prava i slobode" garantirane Evropskom konvencijom. Primarna pozitivna obaveza domaćih vlasti je dakle da svima osiguraju uživanje garantiranih prava i sloboda, a mehanizmi zaštite ljudskih prava predviđeni Evropskom konvencijom su supsidijarni. Ovaj supsidijarni karakter je artikuliran i kroz član 13. Evropske konvencije kojim se garantira dostupnost, na domaćem nivou, pravnog lijeka kojim će se osigurati provođenje i uživanje suštine prava garantiranih Evropskom konvencijom. Ovaj pravni lijek moraju osigurati, u kojoj god formi to odluče, države ugovornice. Standardi Evropskog suda u vezi s ovim pitanjem pokazuju da djelotvornost pravnog lijeka u smislu člana 13. Evropske konvencije ne zavisi od garancija da će rezultati korištenja tog pravnog lijeka biti u korist onoga ko ga koristi. Osim toga, čak i kada jedan pravni lijek
per se ne može u potpunosti zadovoljiti zahtjeve iz ovog člana, kombiniranje nekoliko pravnih lijekova koji su predviđeni u domaćem pravnom sistemu mogu dati zadovoljavajući efekat. Zbog toga je, prema praksi Evropskog suda, u svakom konkretnom slučaju potrebno utvrditi da li su pravni lijekovi koji su dostupni u domaćem pravnom sistemu "djelotvorni" na način da mogu prevenirati kršenje ljudskih prava (vidi,
mutatis mutandis, Evropski sud,
Sürmeli protiv Njemačke, presuda od 8. juna 2006. godine, tač. 97-98).
57. Razmatrajući modalitete ispunjenja pozitivnih obaveza javne vlasti radi otklanjanja sistemskih kršenja ljudskih prava zaštićenih Evropskom konvencijom, Evropski sud je istakao da je "prevencija nepobitno najbolje rješenje u apsolutnom smislu, kao i u mnogim oblastima. U slučaju kada je sudski sistem manjkav u odnosu na zahtjev za razumni vremenski rok iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije, pravni lijek koji je osmišljen da ubrza postupak kako bi se spriječilo njegovo predugo trajanje predstavlja najdjelotvornije rješenje. Takav pravni lijek nudi nepobitnu prednost u odnosu na pravni lijek koji pruža samo odštetu, budući da on također sprečava i utvrđivanje uzastopnih povreda u odnosu na isti postupak, te ne ispravlja povredu samo
a posteriori, kao što čini pravni lijek koji nudi kompenzaciju. Neke države su savršeno shvatile situaciju birajući da kombiniraju dvije vrste pravnog lijeka, jednu namijenjenu ubrzanju postupka i drugu pružanju kompenzacije" (
ibid, tač. 90-100). Član 13. Evropske konvencije također dozvoljava državi da odabere bilo koji pravni lijek koji može ubrzati postupak koji je u toku, ili pravni lijek za obeštećenje
post factum zbog odugovlačenja koje se već desilo. Dok se prednost daje prvoj vrsti pravnog lijeka – ubrzavanju postupka s obzirom na to da se tako sprečava daljnje odugovlačenje, pravni lijek kojim se dobija obeštećenje može se smatrati podjednako djelotvornim u slučaju kada je postupak predugo trajao, a preventivni pravni lijek nije postojao (
op. cit. AP 303/16, tačka 41. s daljnjim referencama).
58. S druge strane, prema članu VI/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, Ustavni sud ima i apelacionu nadležnost, čija je svrha osiguranje poštovanja najviših standarda ljudskih prava iz člana II Ustava Bosne i Hercegovine. Stoga je obraćanje Ustavnom sudu obavezan korak za sve one koji bi pitanje eventualnog kršenja nekog ljudskog prava željeli postaviti pred Evropski sud, osim ako bi mogli dokazati da je apelacija Ustavnom sudu nedjelotvoran pravni lijek. U odnosu na pravo na izvršenje pravosnažnih presuda bez nepotrebnog odlaganja, apelacija Ustavnom sudu je jedini dostupan pravni lijek za zaštitu tog prava. Međutim, imajući u vidu sve okolnosti o kojima je bilo riječi, Ustavni sud smatra da apelacija više nije dovoljan način ostvarenja prava na djelotvorno okončanje izvršnog postupka i/ili obeštećenje, zato što "nije neposredno način ostvarenja prava na brzo i djelotvorno suđenje, nego jedan od načina da se reagira na dugotrajnost i nedjelotvornost koje već postoje u sudskom postupku" (
mutatis mutandis,
op. cit., AP 303/16, tačka 40).
59. Naročito, kao što je već rečeno, broj apelacija koje se podnose u vezi s dužinom izvršnog postupka stalno se povećava, a određeni broj apelacija se ponovo podnosi i nakon što je Ustavni sud već jednom utvrdio kršenje prava u vezi s neizvršenjem pravosnažne sudske presude, odnosno odluke nadležnog organa. Ovo zato što zahtjev Ustavnog suda da se "postupak hitno okonča" često ne bude suštinski izvršen, pa se postupak pred sudovima i dalje produžava po nekoliko godina i nakon odluke Ustavnog suda. Ovo dodatno ukazuje na propuste u efikasnom upravljanju izvršnim postupkom, što je pitanje koje Ustavni sud ne može riješiti u okviru svoje apelacione nadležnosti. Naime, kod utvrđivanja eventualnog kršenja prava na djelotvorno izvršenje pravosnažne presude, odnosno odluke nadležnog organa, relevantni su samo kriteriji koji su već spomenuti, a među njima nije dosljedno poštovanje zakonom propisanih rokova ili nekih drugih procesnih pravila koja su propisana kako bi se izvršnim postupkom efikasno upravljalo i kako bi se taj postupak proveo hitno, kako je propisano u zakonima o izvršnom postupku. Stoga se može dogoditi da ukupna dužina postupka nije dostigla zabrinjavajući stepen prema standardima člana 6. stav 1. Evropske konvencije da bi se moglo utvrditi kršenje tog prava, ali da zbog propusta u efikasnom upravljanju postupkom i neopravdanih odlaganja, taj postupak u nekoj fazi može dostići i tu granicu. Djelovanje u tim ranijim fazama postupka putem odgovarajućeg pravnog lijeka osmišljenog da ubrza izvršni postupak kako bi se spriječilo njegovo predugo trajanje, predstavljalo bi prevenciju u postupcima koji traju da ne dođe do kršenja prava u vezi s izvršenjem pravosnažne sudske odluke, odnosno odluke nadležnog organa, kako kroz svoje odluke zahtijeva i Evropski sud. Svakako, apelacija Ustavnom sudu bi i dalje bila dostupna, ali kao dodatno sredstvo zaštite ljudskih prava u vezi s efikasnim okončanjem izvršnog postupka, ukoliko bi to bilo potrebno.
60. Dakle, zbog toga što nadležna javna vlast još nije pronašla adekvatan način da riješi ovaj očigledan problem na koji Ustavni sud godinama ukazuje, zatim zbog ograničene ustavne mogućnosti Ustavnog suda da odredi konkretne mjere ubrzanja u svakom konkretnom predmetu, ali i zbog stalnog povećanja broja apelacija koje se isključivo odnose na pitanje dugotrajnosti izvršnih postupaka, djelotvornost apelacije kao pravnog lijeka koji je jedini dostupan apelantima ozbiljno je dovedena u pitanje u smislu stvarnog i efikasnog ubrzanja izvršnog postupka i osiguravanja njegove "hitnosti", kako bi se ispunili zahtjevi za djelotvornim izvršenjem sudske odluke, odnosno odluke nadležnog organa u razumnom roku.
61. Imajući sve ovo u vidu, Ustavni sud smatra da postoji kršenje prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije u vezi s pravom iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije.
d) Mjere koje je potrebno preduzeti s ciljem izvršenja ove odluke
U odnosu na dužinu izvršnih postupaka
62. Što se tiče mjera koje nadležna javna vlast treba preduzeti, Ustavni sud je u odluci broj AP 303/16, u kojoj se bavio pitanjem suđenja u razumnom roku u parničnim postupcima, naglasio da "premda ne treba isključiti daljnju reformu zakonodavstva i pravnih sredstava u ostvarenju prava na pravično suđenje, prema mišljenju Ustavnog suda, primarna uloga pripada preventivnim i strukturalnim zahvatima koji bi trebali osigurati institucionalnu sposobnost kvalitetnog i brzog suđenja, te koji bi vjerovatnost da dođe do povrede prava na pravično suđenje minimizirali i otklonili već u početku." (
op. cit. AP 303/16, tačka 40).
63. Isti takav stav se može primijeniti i kada je u pitanju dužina izvršnih postupaka. Ustavni sud smatra da će u ovakvim okolnostima, u kojima je utvrđeno sistemsko kršenje prava iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije, stvarni efekti mjera i aktivnosti biti vidljivi i suštinski djelotvorni samo ako svaki dio javne vlasti koji ima nadležnosti u odnosu na dobru organizaciju pravosuđa, djelujući pojedinačno i zajedno, preduzme odgovarajuće mjere iz svoje nadležnosti kako bi se osiguralo uživanje u pravu na djelotvorno izvršenje sudske presude, odnosno odluke nadležnog organa u razumnom roku, kako zahtijeva član 6. stav 1. Evropske konvencije.
64. Imajući to u vidu, Ustavni sud smatra neophodnim zahtjev za preduzimanje adekvatnih mjera u smislu ove odluke adresirati VSTV-u, nadležnim vladama i predsjedniku suda pred kojim se postupak vodi, budući da svi oni imaju određene, zakonom propisane obaveze u vezi s kreiranjem i održavanjem efikasnog pravosuđa.
U odnosu na pravo iz člana 13. Evropske konvencije
65. Imajući u vidu da je u ovoj odluci utvrđeno i kršenje prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije, a slijedeći praksu Evropskog suda u sličnim slučajevima (vidi, npr.
Rumpf protiv Njemačke, "pilot" presuda od 2. septembra 2009. godine,
Athanasiou i dr. protiv Grčke, "pilot" presuda od 21. decembra 2010. godine i sl.), Ustavni sud smatra da je neophodno naložiti da Vlada Federacije Bosne i Hercegovine, Vlada Kantona Sarajevo i VSTV bez odlaganja, a najkasnije u roku od šest mjeseci od prijema ove odluke Ustavnog suda, preduzmu odgovarajuće mjere iz svoje nadležnosti, s ciljem propisivanja jednog ili više djelotvornih pravnih lijekova u skladu s članom 13. Evropske konvencije i s ovom odlukom, radi efikasne zaštite prava na efikasno izvršenje pravosnažne odluke iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije.
VIII. Zaključak
66. Ustavni sud zaključuje da je u svim postupcima iz apelacija koje su predmet ove odluke došlo do kršenja prava iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije, budući da je u svakom pojedinačnom slučaju dužina izvršnog postupka bila pretjerano duga, čime je ozbiljno dovedeno u pitanje pravo svakog od apelanata na "pristup sudu". Osim toga, uprkos mjerama koje se preduzimaju za rješavanje ovog problema, Ustavni sud smatra da je prekomjerno trajanje izvršnih postupaka posljedica sistemskih nedostataka u organiziranju pravosuđa i efektivnom ostvarivanju nadležnosti raznih nivoa javne vlasti u ovoj oblasti, zbog čega postoji sistemsko kršenje prava iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 6. stav 1. Evropske konvencije pred sudovima u Federaciji Bosne i Hercegovine u odnosu na izvršni postupak.
67. Također, Ustavni sud zaključuje da postoji i kršenje prava na djelotvoran pravni lijek iz člana 13. Evropske konvencije u vezi s pravom iz člana 6. stav 1. Evropske konvencije u odnosu na izvršne postupke, budući da ne postoji djelotvoran pravni lijek kojim bi se apelantima, prije podnošenja apelacije Ustavnom sudu, omogućilo ubrzanje tog postupka koji je u toku ili obeštećenje zbog odugovlačenja koje se već dogodilo.
68. Na osnovu člana 57. stav (2) tačka b), člana 59. st. (1) i (2), člana 62. stav (7), člana 72. st. (4) i (5) i člana 74. Pravila Ustavnog suda, Ustavni sud je odlučio kao u dispozitivu ove odluke.
69. Prema članu VI/5. Ustava Bosne i Hercegovine, odluke Ustavnog suda su konačne i obavezujuće.