Službeni glasnik BiH, broj 62/24

Na osnovu člana 12. stav (3) tačka c) Zakona o sistemu državne pomoći u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 10/12 i 39/20), te člana 193. Zakona o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16), rješavajući u postupku kontrole usklađenosti državne pomoći s propisima o državnoj pomoći, pokrenutom na osnovu prijave državne pomoći u obliku garancije Federacije Bosne i Hercegovine, u predmetu izdavanja garancije Javnom preduzeću "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" d. o. o. Mostar, Vijeće za državnu pomoć Bosne i Hercegovine na 152. sjednici, održanoj 23. 8. 2024. godine, donijelo je sljedeće


RJEŠENJE








1. Utvrđuje se da garancija Federacije Bosne i Hercegovine sadržana u Nacrtu ugovora o izdavanju garancije korisniku Javnom preduzeću "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" za kreditno zaduženje u svrhu finansiranja izgradnje dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug ne predstavlja državnu pomoć u smislu Zakona o sistemu državne pomoći u Bosni i Hercegovini.

2. Ovo rješenje bit će objavljeno u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine.

Obrazloženje


1. Zahtjev za pokretanje postupka

Vijeće za državnu pomoć Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vijeće) zaprimilo je prijavu državne pomoći (u daljnjem tekstu: prijava), akt broj 06-11-3-4(08-02-9)-126/24 od 17.6.2024. godine. Podnosilac prijave je Federalno ministarstvo finansija, Sektor za budžet i javne rashode, sa sjedištem u Sarajevu, ulica Mehmeda Spahe broj 5.

Prijava je podnesena radi pravne sigurnosti i zauzimanja konačnog stava Vijeća po ovoj prijavi.

Uz predmetnu prijavu, u skladu s članom 3. Uredbe o načinu i procedurama prijavljivanja državne pomoći u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 104/13), dostavljen je popunjen Obrazac za prijavljivanje programa državne pomoći s pratećom dokumentacijom, i to:

- Ugovor o sindiciranom dugoročnom kreditu, broj: 10000607-DK-1/22 od 22.12.2022. godine, s prilozima;

- Nacrt ugovora o izdavanju garancije;

- Nacrt garancije Vlade Federacije Bosne i Hercegovine;

- Zaključak Vlade Federacije Bosne i Hercegovine, V. broj 473/2024 od 28.3.2024. godine;

- Saglasnost Federalnog ministarstva prometa i komunikacija na usaglašeni tekst Ugovora o izdavanju garancije između Federacije Bosne i Hercegovine i Javnog preduzeća "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" d. o. o. Mostar, broj 08-45-1048/24 od 21.5.2024. godine;

- aktuelni Izvod iz sudskog registra od 6.5.2024. godine;

- Bilans stanja i bilans uspjeha Javnog preduzeća "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" d. o. o. Mostar za 2023. godinu;

- Odluka o usvajanju Prijedloga trogodišnjeg plana poslovanja Javnog preduzeća "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" d. o. o. Mostar za 2024 - 2026. godinu, broj 01-2848-2/24 od 18.3.2024. godine;

- Trogodišnji plan poslovanja Javnog preduzeća "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" d. o. o. Mostar za 2024 - 2026. godinu od marta 2024. godine.

Uvidom u predmetnu dokumentaciju Vijeće je utvrdilo da je ona nepotpuna te se Federalnom ministarstvu finansija kao davaocu državne pomoći i podnosiocu prijave obratilo Zahtjevom za dopunu prijave državne pomoći, akt broj 02-26-1-69-2/24 od 28.6.2024. godine. Naime, iz Obrasca prijave i prateće dokumentacije Vijeće je konstatiralo da je dostavljen nepotpun Zahtjev za prijavu državne pomoći, s obzirom na to da nisu dostavljeni originali ili ovjerene kopije prateće dokumentacije. Vijeće je utvrdilo da je potrebno da se, u skladu s članom 2. stav (4) Odluke o postupcima i obrascima za podnošenje obavještenja o državnoj pomoći i praćenje državne pomoći ("Službeni glasnik BiH", broj 64/13), uz podneseno obavještenje prilože ovjerene kopije dokumenata kojima se potvrđuje ispravnost podataka navedenih u Obavještenju. Zatim, u svrhu ocjenjivanja navedene prijave, Vijeće je istim aktom od Federalnog ministarstva finansija zahtijevalo da dostavi dokaze o provedenom postupku javne nabavke kredita, i to:

- Obavještenje o nabavci, broj 266-1-2-134-3-165/22 od 28.6.2022. godine; - Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača s kojim je zaključen Ugovor o dugoročnom sindiciranom kreditu, broj 10000607-DK-1/22.

Federalno ministarstvo finansija je Vijeću dostavilo dopunu prijave državne pomoći, akt broj: 06-11-3-4-5714/24 od 11.7.2024. godine, u čijem prilogu je ovjerena fotokopija dokumentacije, i to:

- ovjerena fotokopija Obavještenja o nabavci, broj 266-1-2-134-3-165/22 od 28.6.2022. godine;

- ovjerena fotokopija Odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača s kojim je zaključen Ugovor o dugoročnom sindiciranom kreditu, broj 10000607-DK-17/22;

- ovjerena fotokopija Ugovora o dugoročnom sindiciranom kreditu, broj: 10000607-DK-1/22 od 22.12.2022. godine, s Dodatkom br. 1 i Dodatkom br. 2 Ugovora o dugoročnom sindiciranom kreditu;

- ovjerena fotokopija Zaključka Vlade Federacije Bosne i Hercegovine s inicijativom da se osigura izdavanje garancije Vlade Federacije Bosne i Hercegovine za zaduživanje Javnog preduzeća "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine";

- ovjerena fotokopija Saglasnosti Federalnog ministarstva prometa i komunikacija na usaglašeni tekst Ugovora o izdavanju garancije između Federacije BiH i Javnog preduzeća "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" d. o. o. Mostar.

2. Primijenjeni propisi


Osim odredbi Zakona o sistemu državne pomoći u BiH, Vijeće je u postupku primijenilo i Uredbu o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Federaciji BiH ("Službene novine Federacije BiH", broj 27/18), Zakon o dugu, zaduživanju i garancijama u Federaciji Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 86/07, 24/09, 44/10 i 30/16), Zakon o cestama Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 12/10, 16/10 i 66/13) i Zakon o autocesti na Koridoru Vc ("Službene novine Federacije BiH", broj 8/13).

U skladu s odredbom člana 4. stav (1) Uredbe o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Federaciji BiH kojom je propisano da se državna pomoć može dodijeliti ako program (shema) ili pojedinačni projekat državne pomoći ispunjava uslove iz ove uredbe i člana 71. stav 2. Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 5/08 - izdanje međunarodni ugovori) (u daljnjem tekstu: SSP), Vijeće je obavezno da prilikom ocjene zahtjeva za dodjelu državne pomoći primjenjuje ne samo pravo BiH nego da na odgovarajući način primijeni i kriterije i uslove koji proizlaze iz primjene konkurencijskih pravila važećih u Zajednici i instrumenata za tumačenje koje su usvojile institucije Zajednice. Osim Uredbom o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Federaciji BiH, obaveza primjene navedenih kriterija i uslova Vijeću je propisana odredbom člana 71. stav 1. tačka c) SSP-a koji glasi: Konkurencija i druge ekonomske odredbe "1. Sljedeće je nespojivo s propisnim funkcioniranjem ovog sporazuma, u mjeri u kojoj može uticati na trgovinu između Zajednice i Bosne i Hercegovine: (c) svaka državna pomoć kojom se narušava ili prijeti narušavanju konkurencije davanjem prednosti određenim preduzećima ili određenim proizvodima", te stavom 2. istog člana koji glasi: "2. Svaka praksa suprotna ovom članu ocjenjivat će se na osnovu kriterija koji proizlaze iz primjene konkurencijskih pravila važećih u Zajednici, posebno čl. 81, 82, 86. i 87. Ugovora o osnivanju Evropske zajednice (u daljnjem tekstu: Ugovor o EZ) i instrumenata za tumačenje koje su usvojile institucije Zajednice."

Kako odredbama Zakona o sistemu državne pomoći u BiH i Uredbe o namjeni, kriterijima i uslovima za dodjelu državne pomoći u Federaciji BiH nisu detaljno obrazloženi kriteriji i uslovi iz pojma/definicije državne pomoći, Vijeće je u konkretnom slučaju u svrhu poređenja, shodno članu 71. stav (2) SSP-a, uzelo u obzir i sljedeće propise Evropske unije:

- Obavještenje Komisije o pojmu državne pomoći iz člana 107. stav 1. Ugovora o funkcioniranju Evropske unije, konkretno tač. 188, 211, 212. i 220. ("Službeni list Evropske unije", serija C, broj 262/1, 19.7.2016), (u daljnjem tekstu: Obavještenje Komisije (2016/C 262/01);

- radni dokument Evropske komisije "Analitička mreža za ceste, mostove, tunele i unutrašnje plovne puteve".

3. Utvrđivanje činjenica


Na osnovu dostavljenih podataka, Vijeće je u postupku utvrdilo sljedeće:

3.1. Predmet prijave državne pomoći


Predmet prijave je potencijalna državna pomoć u obliku garancije Federacije Bosne i Hercegovine koja se izdaje Javnom preduzeću "Autoceste Federacije Bosne i Hercegovine" d. o. o. Mostar (u daljnjem tekstu: JP "Autoceste Federacije BiH" - korisnik kredita) u korist konzorcija ponuđača UniCredit Bank d. d. Mostar, Intesa Sanpaolo Banka d. d. Bosna i Hercegovina, Union Banka d. d. Sarajevo, Bosna Bank International d. d. Sarajevo, Sparkasse Bank d. d. Bosna i Hercegovina, NLB Banka d. d. Sarajevo i Privredna banka Sarajevo d. d. Sarajevo (u daljnjem tekstu: kreditori) za kreditno zaduženje JP "Autoceste Federacije BiH" za izgradnju dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug, na iznos od 293.374.500,00 KM, uvećano za kamatu i druge pripadajuće troškove po Ugovoru o sindiciranom dugoročnom kreditu, broj: 10000607-DK-1/22 od 22.12.2022. godine.

3.2. Podaci o korisniku garancije - osnivač, kapital, djelatnost


JP "Autoceste Federacije BiH" je društvo s ograničenom odgovornošću, registrirano u Općinskom sudu u Mostaru 28.10.2010. godine u skladu sa Zakonom o cestama Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 12/10, 16/10 i 66/13), Zakonom o privrednim društvima ("Službene novine Fеderacije BiH", broj 81/15) i Odlukom o statusnim pitanjima Javnog preduzeća "Autoceste Federacije BiH" društvo s ograničenom odgovornošću Mostar, koju je donijela Vlada Federacije Bosne i Hercegovine (Odluka V. broj 593/10 od 1.7.2010. godine) na 149. sjednici, održanoj 1. jula 2010. godine u Sarajevu. Osnivač JP "Autoceste Federacije BiH" je Federacija Bosne i Hercegovine.

Ugovorni (upisani) kapital JP "Autoceste FBiH" je 2.000,00 KM, uplaćeni kapital je 2.000,00 KM.

Federacija Bosne i Hercegovine ima 100% udio u kapitalu JP "Autoceste Federacije BiH".

Djelatnost JP "Autoceste Federacije BiH" su poslovi i zadaci na autocestama i brzim cestama u Federaciji BiH, i to:

- priprema dugoročnih, srednjoročnih i godišnjih planova i programa razvoja, održavanja, zaštite, rekonstrukcije, izgradnje, obnove cesta i objekata na cestama, kao i izvještaji o realizaciji tih planova i programa;

- obavljanje poslova održavanja i zaštite;

- investitorski poslovi za studije i projekte, obnovu, izgradnju, rekonstrukciju i održavanje na cestama i objektima;

- predlaganje finansijskih planova i poboljšanje načina prikupljanja sredstava namijenjenih za potrebe cesta;

- vođenje evidencije (baze podataka) cesta, objekata, saobraćajne signalizacije i opreme na cestama i katastra cestovnog zemljišnog pojasa;

- ustupanje radova na rekonstrukciji, izgradnji, obnovi i održavanju cesta;

- priprema i praćenje realizacije programa mjera i aktivnosti za unapređenje sigurnosti saobraćaja na cestama kojima upravlja;

- priprema podloga za dodjelu koncesija i osiguranje stručnog tehničkog nadzora;

- organizacija sistema naplate cestarine;

- prikupljanje podataka i obavještavanje javnosti o stanju cesta i načinu odvijanja saobraćaja;

- preduzimanje potrebnih mjera za očuvanje i zaštitu okoliša;

- organiziranje i pružanje usluga korisnicima autocesta i brzih cesta.

3.2.1. Trogodišnji plan poslovanja JP "Autoceste Federacije BiH" za 2024 - 2026. godinu


Plan poslovanja za period od 2024. do 2026. godine ima za cilj da odredi osnovne strateške ciljeve poslovanja kako bi se realizacijom poslovnih aktivnosti postigli najbolji rezultati u izgradnji, upravljanju i održavanju autocesta i brzih cesta. Ovim planom poslovanja definiraju se osnovne postavke na kojima počiva razvoj i rad JP "Autoceste FBiH" u narednom periodu, a koje se odnose na sljedeće:

- projektiranje i izgradnju dionica autocesta i brzih cesta za koje su osigurani izvori finansiranja, kako bi se navedeno impliciralo kroz finansijske efekte, odnosno ostvarenje prihoda od usluga naplate cestarine;

- rad preduzeća zasnivati na ekonomskim principima po kojima će biti samoodrživo i ostvarivati profitabilno poslovanje na dugi rok;

- osigurati kontinuitet usluga održavanja njihovim poboljšanjem i unapređenjem;

- nastaviti aktivnosti na pronalaženju optimalnih izvora sredstava kojima će se osigurati povećanje intenziteta aktivnosti na izgradnji dionica autocesta i brzih cesta;

- unapređivati uslugu korisnicima kroz postpaid plaćanje, uvođenja smart kartica, te konstantno poboljšanje IT infrastrukture u dijelu operativne podrške upravljanju i održavanju autoceste;

- nastaviti aktivnosti na osiguranju sredstava iz različitih izvora, međunarodnih kreditnih sredstava, grant sredstava, sredstava iz budžeta Federacije BiH ili iz drugih izvora finansiranja, a s ciljem brže izgradnje autocesta i brzih cesta u Federaciji BiH.

Osnovni zadatak JP "Autoceste FBiH" je izgradnja autocesta i brzih cesta, kao osnov za povezivanje Federacije BiH u regionalne i dalje međunarodne saobraćajne tokove savremenim cestama. Na teritoriji Bosne i Hercegovine nalazi se najduži dio grane Koridora Vc. U ukupnoj dužini od oko 320 km, izgradnja autoceste Koridora Vc unapređuje povezivanje BiH sa susjednim zemljama i poboljšava potencijal za privredni razvoj. Projekat ima snažnu podršku Vlade Federacije BiH, a očekuje se da će omogućiti Bosni i Hercegovini bolju integraciju s ekonomskim i socijalnim strukturama u Evropi.

Dio Koridora Vc koji prolazi kroz Federaciju BiH iznosi cca 274 km. Koridor Vc u BiH uključuje četiri glavne dionice, u dokumentima Vlade FBiH nazvane kao lotovi, kao što slijedi:

- Lot 1: Svilaj na rijeci Savi (veza na Koridor X) - Doboj jug;

- Lot 2: Doboj jug - Sarajevo jug (Tarčin);

- Lot 3: Sarajevo jug (Tarčin) - Mostar sjever;

- Lot 4: Mostar sjever - Bijača na južnoj granici s Hrvatskom.

Osim ovoga, planirana je i izgradnja autoceste granica RH - Orašje - Tuzla, te brze ceste: BC Lašva - Travnik - Jajce, BC Prača - Goražde, BC Bihać - Cazin - Kladuša - granica RH, BC Mostar - Polog - Široki Brijeg - granica RH.

3.3. Postupak javne nabavke predmetnog kredita


JP "Autoceste Federacije BiH" je Vijeću dostavilo dokumente o provedenom postupku javne nabavke u odnosu na planirana kreditna sredstva: Obavještenje o nabavci usluge osiguranja, bankarske i investicione usluge, broj 266-1-2-134-3-165/22 od 28.6.2022. godine. Predmet Ugovora je kreditno zaduženje kod komercijalnih banaka u iznosu od 293.374.500,00 KM. Vrsta postupka je otvoreni postupak, a kriterij za dodjelu ugovora je najniža cijena.

Na osnovu člana 70. stav (3) Zakona o javnim nabavkama, zatim člana 15. Pravilnika o javnim nabavkama JP "Autoceste Federacije BiH" d. o. o. Mostar, broj NO 1.01-724-11/15 od 24.2.2015. godine i NO 1.01-3309-3/19 od 26.7.2019. godine, preporuke Komisije za javne nabavke konstatirane u Zapisniku o pregledu i ocjeni ponuda, broj 01-01.3-4754-20/22 AK od 13.12.2022. godine, odluke Uprave društva o davanju saglasnosti na dodjelu Ugovora za nabavku usluga: "Kreditno zaduženje kod komercijalnih banaka u iznosu od 293.374.500,00 KM", broj: NO 1.01-8711-1/22 od 14.12.2022. godine, direktor JP "Autoceste Federacije BiH" d. o. o. Mostar donio je Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača, broj 01-01.3-4754-21/22 AK od 15.12.2022. godine.

U Odluci se navodi da se Ugovor za nabavku usluga: "Kreditno zaduženje kod komercijalnih banaka u iznosu od 293.374.500,00 KM" dodjeljuje ponuđaču - grupi ponuđača: UniCredit Bank d. d. Mostar (nosilac grupe ponuđača), Intesa Sanpaolo Banka d. d. Bosna i Hercegovina, Union Banka d. d. Sarajevo, Bosna Bank International d. d. Sarajevo, Sparkasse Bank d. d. Bosna i Hercegovina, NLB Banka d. d. Sarajevo i Privredna banka Sarajevo d. d. Sarajevo, koji je u otvorenom postupku jedini dostavio ponudu i ona je prihvatljiva odnosno ispunjava sve zahtjeve i uslove propisane tenderskom dokumentacijom. Ugovor iz tačke I. ove odluke zaključuje se nakon provedenog otvorenog postupka javne nabavke.

Ugovor o sindiciranom dugoročnom kreditu, broj 10000607-DK-1/22 od 22.12.2022. godine, zaključen je između JP "Autoceste Federacije BiH" d. o. o. Mostar (korisnik kredita) i kreditora: UniCredit Bank d. d. Mostar, Intesa Sanpaolo Banka d. d. BiH, Union Banka d.d. Sarajevo, Bosna Bank International d. d. Sarajevo, Sparkasse Bank d. d. BiH, NLB Banka d. d. Sarajevo i Privredna banka Sarajevo d. d. Sarajevo. U konkretnom slučaju, uslovi iz ponude predviđeni su i u Nacrtu ugovora o kreditu, a riječ je o sljedećim uslovima:

Iznos kredita


Kreditori odobravaju korisniku kredita dugoročni kredit u iznosu od 293.374.500,00 KM po strukturi kreditora kako slijedi:

Red. br.

Kreditori

Iznos učešća u kreditu

(u BAM)

Iznos učešća u kreditu

(u %)

1

UniCredit Bank d.d.

117.349.800,00

40%

2.

Intesa Sanpaolo Banka  d. d. BiH

54.958.823,00

18,733%

3

Union Banka d. d. Sarajevo

48.895.750,00

16,667%

4

Bosna Bank International d. d. Sarajevo

29.337.450,00

10,000%

5

Sparkasse Bank d. d. BiH

19.558.300,00

6,667%

6

NLB Banka d. d. Sarajevo

13.495.227,00

4,600%

7

Privredna banka Sarajevo d. d. Sarajevo

9.779.150,00

3,333%

 

UKUPNO

293.374.500,00

100%

 

 



Namjena kredita


Dugoročni kredit odobrava se u svrhu sufinansiranja izgradnje dionice Koridora Vc Mostar sjever - Mostar jug, sve u skladu s tenderskom dokumentacijom.

Kamata

Za korištenje sredstava kredita korisnik kredita će kreditorima platiti nominalnu kamatu po stopi 6 M EURIBOR+3,6 p.p., na godišnjem nivou na iznos iskorištenih sredstava.

Ugovorne strane utvrđuju da na dan sklapanja ovog ugovora 6 M EURIBOR iznosi 2.625%, pa zajedno s utvrđenom fiksnom kamatnom maržom, ukupna nominalna kamatna stopa na dan sklapanja ugovora iznosi 6,225% godišnje.

Na dan sklapanja ovog ugovora efektivna kamatna stopa (EKS) iznosi 6,35% godišnje i predstavlja kamatnu stopu u koju su osim nominalne kamatne stope uključeni i ukupni troškovi kredita, naknada za obradu kredita i ostali troškovi potrebni za odobrenje i korištenje kredita, i ona se može eventualno promijeniti prilikom isplate kredita (na dan isplate kredita).

Način i rok korištenja

Korisnik kredita obavezuje se da će kredit koristiti do 31. 12. 2026. godine u dvije jednake tranše, pri čemu se prva tranša isplaćuje odmah po ispunjavanju uslova iz ugovora i efektivnosti ugovora/kredita, a druga tranša po podnošenju zahtjeva korisnika kredita.

Instrumenti osiguranja

Korisnik kredita obavezuje se da će kao sredstvo osiguranja naplate potraživanja kreditora iz ovog ugovora prije prvog puštanja kreditnih sredstava u opticaj osigurati agentu i kreditorima sljedeće instrumente osiguranja:

Garanciju Federacije BiH u iznosu kredita od 293.374.500,00 KM (koja pokriva 100% glavnice kredita i kamata), naplativu na prvi poziv kojom garantira da će izvršiti pravovremeno plaćanje svih dospjelih obaveza korisnika kredita, a u roku od maksimalno 30 dana od dana protesta garancije, izdate u skladu sa Zakonom o dugu, zaduživanju i garancijama u Federaciji BiH, a na osnovu adekvatnih odluka Vlade Federacije BiH i Odluke Parlamenta Federacije BiH.




Zaključak Vlade Federacije BiH

- Vlada Federacije BiH je na 70. hitnoj sjednici, održanoj 28. 3. 2024. godine, donijela zaključak kojim se prihvata Informacija o Ugovoru o sindiciranom dugoročnom kreditu između JP "Autoceste Federacije BiH" i kreditora uz garanciju Federacije BiH za sufinansiranje izgradnje dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug u iznosu od 293.374.500,00 KM ili (150.000.000,00 eura).

- Zadužuje se Federalno ministarstvo finansija da s kreditorima usaglasi tekst garancije Federacije BiH po Ugovoru o sindiciranom dugoročnom kreditu.

- Zadužuju se Federalno ministarstvo finansija, Federalno ministarstvo prometa i komunikacija i JP "Autoceste FBiH" da usaglase Ugovor o izdavanju garancije između Federacije BiH i JP "Autoceste FBiH".

- Zadužuje se Federalno ministarstvo finansija da Vladi Federacije BiH podnese informaciju o provedenim aktivnostima i dostavi potrebne materijale za donošenje odluke o izdavanju garancije Federacije BiH po Ugovoru o sindiciranom dugoročnom kreditu.

3.4. Nacrt ugovora o izdavanju garancije za kreditno zaduženje Javnog preduzeća "Autoceste FBiH" d. o. o. Mostar kod UniCredit Bank d. d. Mostar, Intesa Sanpaolo Banke d. d. Bosna i Hercegovine, Union Banke d. d. Sarajevo, Bosna Bank International d. d. Sarajevo, Sparkasse Bank d. d. Bosna i Hercegovina, NLB Banke d. d. Sarajevo i Privredne banke Sarajevo d. d. Sarajevo za sufinansiranje izgradnje dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug između Federacije Bosne i Hercegovine, koju zastupa Federalno ministarstvo finansija, i JP "Autoceste Federacije BiH" d. o. o. Mostar.


Ovim Ugovorom o izdavanju garancije (u daljnjem tekstu: Ugovor) utvrđuju se uslovi pod kojim davalac garancije garantira za ukupne obaveze korisnika kredita po Ugovoru o kreditu, a korisnik kredita preuzima obaveze prema davaocu garancije na način kako je utvrđeno ovim ugovorom.

Obaveze davaoca garancije

Davalac garancije izdat će ispravu o garanciji na ukupan iznos kredita od 293.374.500,00 KM nakon što korisnik kredita dostavi:

- dokaze da je izvršio uplatu naknade za izdavanje garancije,

- instrumente osiguranja.

Naknada za izdavanje garancije


Korisnik kredita se obavezuje da će prije izdavanja garancije davaocu garancije platiti premiju za izdavanje garancije u iznosu od 9.681.358,50 KM.

Za potrebe utvrđivanja visine provizije za izdavanje garancije utvrđuje se ukupan iznos garancije u visini glavnice i kamate definirane u iznosu od 450.782.762,63 KM. U skladu s ovim, korisnik kredita obavezuje se da će prije izdavanja garancije davaocu garancije platiti proviziju za izdavanje garancije u iznosu od 2.253.913,81 KM. Korisnik kredita dužan je da iznose navedene provizije i premije uplati u korist Jedinstvenog računa Trezora Federacije BiH, odnosno u budžet Federacije BiH, u skladu s instrukcijom davaoca garancije, te ova uplata predstavlja preduslov za izdavanje garancije od davaoca garancije.

Obaveze korisnika kredita


Korisnik kredita se, pored ostalih obaveza, obavezuje koristiti zajam isključivo za namjene za koje je i odobren, a u skladu sa uslovima iz Ugovora o kreditu.

4. Mišljenje organa za provođenje Zakona na prijavu državne pomoći


U smislu člana 14. stav (1) Zakona, Federalno ministarstvo finansija je svojim aktom dalo konsultativno mišljenje, broj 06-11-3-4-(08-02-9)-126/24 od 17.6.2024. godine, na prijavu mjere državne pomoći Sektora za budžet i javne rashode Federalnog ministarstva finansija (u daljnjem tekstu: podnosilac prijave/davalac državne pomoći) u obliku garancije Federacije BiH, u predmetu izdavanja garancije JP "Autoceste FBiH" - korisnik kredita u korist kreditora, konzorcija ponuđača UniCredit Bank d. d. Mostar, Intesa Sanpaolo Banka d.d. Bosna i Hercegovina, Union Banka d. d. Sarajevo, Bosna Bank International d. d. Sarajevo, Sparkasse Bank d. d. BiH, NLB Banka d. d. Sarajevo i Privredna banka Sarajevo d. d. Sarajevo za kreditno zaduženje JP "Autoceste FBiH" za izgradnju dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug na iznos od 293.374.500,00 KM uvećano za kamatu i druge pripadajuće troškove po Ugovoru o sindiciranom dugoročnom kreditu, broj: 10000607-DK-1/22 od 22.12.2022. godine.

U mišljenju Federalnog ministarstva finansija navodi se da predmetna garancija ne predstavlja državnu pomoć u smislu člana 3. stav (1) Zakona. Ova argumentacija zasniva se na odgovarajućoj primjeni odredbi Obavještenja Komisije o pojmu državne pomoći iz člana 107. stav 1. Ugovora o funkcioniranju Evropske unije (2016/C 262/01), konkretno tač. 188, 211, 212. i 220. ovog obavještenja i radnog dokumenta Evropske komisije "Analitička mreža za ceste, mostove, tunele i unutrašnje plovne puteve", a slijedom odredbi člana 71. stav (2) SSP-a.

Podnosilac prijave u mišljenju navodi da, imajući u vidu da bi garancija Federacije BiH trebala pokriti 100% iznosa kredita, uključujući kamatu i druge pripadajuće troškove, te uvažavajući pozitivne zakonske propise kojima se regulira materija državne pomoći u BiH, odnosno Federaciji BiH, a u vezi s tim i pravnu sigurnost kako za korisnika kredita tako i za kreditora, da je u pitanju mjera koja se ne bi trebala smatrati državnom pomoći i koja se putem Federalnog ministarstva finansija prijavljuje Vijeću u svrhu pravne sigurnosti odnosno radi donošenja odluke da predmetna garancija ne predstavlja državnu pomoć u smislu člana 3. Zakona.

5. Donošenje odluke


Vijeće je u postupku kontrole usklađenosti državne pomoći s propisima o državnoj pomoći na 152. sjednici, održanoj 23.8.2024. godine, razmatralo prijavu državne pomoći u obliku garancije Federacije Bosne i Hercegovine, u predmetu izdavanja garancije JP "Autoceste Federacije BiH" u korist konzorcija ponuđača UniCredit Bank d. d. Mostar, Intesa Sanpaolo Banka d. d. Bosna i Hercegovina, Union Banka d. d. Sarajevo, Bosna Bank International d. d. Sarajevo, Sparkasse Bank d. d. BiH, NLB Banka d. d. Sarajevo i Privredna banka Sarajevo d. d. Sarajevo za kreditno zaduženje JP "Autoceste Federacije BiH" za izgradnju dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug na iznos od 293.374.500,00 KM uvećano za kamatu i druge pripadajuće troškove.

Prilikom donošenja odluke, Vijeće je uzelo u obzir cjelokupnu dostavljenu dokumentaciju.

Naime, Vijeće je prvenstveno tokom postupka trebalo utvrditi da li mjera u obliku garancije Federacije Bosne i Hercegovine koja se izdaje JP "Autoceste Federacije BiH" predstavlja državnu pomoć iz člana 3. stav (1) Zakona, odnosno da li je riječ o transferu državnih sredstava, odnosno da garancija može predstavljati potencijalni rashod državnog budžeta, da li garancija predstavlja pomoć koja korisniku pomoći donosi ekonomsku prednost koju on ne bi ostvario u normalnim tržišnim uslovima, odnosno putem vlastite efikasnosti poslovanja, da li se garancija dodjeljuje korisniku na selektivnoj osnovi, dakle da nije u pitanju opća mjera, da dodjelom garancije postoji mogućnost narušavanja tržišne konkurencije, u mjeri u kojoj to može uticati na ispunjenje međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine iz ove oblasti, odnosno na trgovinu između Bosne i Hercegovine i EU.

Primjenom navedenih uslova na konkretan slučaj utvrđeno je da garancija u iznosu od 293.374.500,00 KM može predstavljati potencijalni rashod za državni budžet. Međutim, JP "Autoceste Federacije BiH" ne ostvaruje selektivnu ekonomsku prednost budući da se sredstva kredita koriste za opću namjenu, odnosno za ulaganje u izgradnju i održavanje infrastrukture, tj. autocesta u Federaciji BiH kao općem dobru od interesa za Bosnu i Hercegovinu i njene entitete u vlasništvu Federacije BiH i u općoj upotrebi, a koja je povjerena isključivo ovom ekonomskom subjektu.

Naime, izgradnja dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug predstavlja opću mjeru koja se provodi u skladu sa Zakonom o cestama Federacije BiH i Zakonom o autocesti na Koridoru Vc.

Navedena sredstva iz kredita, kao što je navedeno, namijenjena su za finansiranje kreditnih obaveza za potrebe sufinansiranja izgradnje dionice Koridora Vc Mostar sjever - Mostar jug u skladu s Ugovorom o sindiciranom dugoročnom kreditu, broj: 10000607-DK-1/22 od 22.12.2022. godine, i Nacrtom ugovora o izdavanju garancije za kreditno zaduženje Javnog preduzeća "Autoceste FBiH" d. o. o. Mostar kod UniCredit Bank d. d. Mostar, Intesa Sanpaolo Banke d. d. Bosna i Hercegovina, Union Banke d. d. Sarajevo, Bosna Bank International d. d. Sarajevo, Sparkasse Bank d. d. Bosna i Hercegovina, NLB Banke d. d. Sarajevo i Privredne banke Sarajevo d. d. Sarajevo za sufinansiranje izgradnje dijela autoceste Koridora Vc, dionica Mostar sjever - Mostar jug, između Federacije Bosne i Hercegovine koju zastupa Federalno ministarstvo finansija, i JP "Autoceste Federacije BiH" d. o. o. Mostar.

U članu 1. Zakona o autocesti na Koridoru Vc jasno se navodi da je za Federaciju BiH određen prostor od općeg interesa radi izgradnje autoceste i pratećih objekata koji su u neposrednoj funkciji autoceste na Koridoru Vc. Nadležnost nad izgradnjom dionica autocesta ima JP "Autoceste Federacije BiH", koncesionar ili društvo za provođenje javno-privatnog partnerstva.

U članu 94. Zakona o cestama u Federaciji BiH jasno se navodi da upravitelji javnih cesta obavljaju poslove od općeg interesa, ne posluju na komercijalnoj osnovi niti su osnovani radi sticanja dobiti.

U pitanju je finansiranje infrastrukture javnim sredstvima, te spomenuta infrastruktura nije namijenjena isključivo određenom privrednom subjektu već će se ona koristiti za opću namjenu, odnosno za ulaganje u izgradnju infrastrukture kao općem dobru koje je u vlasništvu Federacije BiH i koja je otvorena svim korisnicma javnih autocesta u Federaciji Bosne i Hercegovine pod jednakim uslovima.

Slijedom navedenog, u članu 4. stav (2) tačka c) Zakona o sistemu državne pomoći u BiH se između ostalog navodi da se ovaj zakon ne primjenjuje na: "finansiranje infrastrukture javnim sredstvima, ako se korištenje te infrastrukture ne naplaćuje od njenih korisnika i ako ta infrastruktura nije namijenjena isključivo određenom privrednom subjektu, te ako je riječ o infrastrukturi koja se odnosi na djelatnosti koje, u skladu sa zakonskim propisima, nisu liberalizirane i otvorene za tržišnu konkurenciju".

S obzirom na to da je riječ o načelnoj odredbi u kojoj nije precizirano odnosi li se ona na finansiranje izgradnje ili/i upravljanje određenom infrastrukturom, potrebi ispunjenja jednog ili svih navedenih (kumulativnih kriterija), Vijeće je stava da je riječ o određenoj pravnoj praznini odnosno nedorečenoj zakonskoj odredbi, pa u skladu s obavezama iz člana 71. SSP-a Vijeće je u obavezi da primijeni odgovarajuće odredbe iz pravne tečevine EU koje se odnose na predmetnu problematiku.

U pogledu ispunjenosti posljednjeg uslova, važno je naglasiti da se JP "Autoceste Federacije BiH" ne takmiči na tržištu izgradnje autocesta s drugim sličnim infrastrukturama niti ta infrastruktura može uticati na trgovinu između BiH i država članica EU.

Naime, Vijeće je stava da, u skladu s odredbama Obavještenja Komisije o pojmu državne pomoći, finansiranje izgradnje cestovne infrastrukture u pravilu ne sadrži državnu pomoć.

Konkretno, u dijelu 7.2.3. (Pomoć nosiocu/vlasniku infrastrukture - pregled po sektorima), tačka 220. Obavještenja navodi se da "sama izgradnja cestovne infrastrukture, uključujući ceste s naplatom cestarine - za razliku od upravljanja cestom s naplatom cestarine te ako nije riječ o namjenskoj infrastrukturi - obično zadovoljava uslove iz stava 211 1 i stoga njeno finansiranje obično nema uticaj na trgovinu među državama članicama niti se njime narušava tržišna konkurencija. Kako bi se osiguralo da se pravila o državnoj pomoći ne primjenjuju na cijelo javno finansiranje određenog projekta, države članice se moraju pobrinuti da su ispunjeni uslovi iz stava 212".

JP "Autoceste Federacije BiH", na osnovu Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik BiH", br. 39/14, 59/22 i 50/24), transparentno je provelo postupak javne nabavke na način kao što je opisano u tački 3.3. obrazloženja ovog rješenja, odnosno opisana ponuda je prihvaćena kao najpovoljnija, iz čega se može zaključiti da se u konkretnom slučaju nije direktno pogodovalo grupi ponuđača.

Polazeći od konkretne situacije u vezi s dodjelom garancije za finansiranje izgradnje autoceste u okviru Koridora Vc JP "Autoceste Federacije BiH", Vijeće smatra da su ispunjeni uslovi iz tač. 211, 212, odnosno tačke 219. Obavještenja Komisije, te se na konkretan slučaj ne odnose pravila o državnoj pomoći.

Zaključno, kada je riječ o finansiranju izgradnje, tj. davanju garancije Vlade Federacije Bosne i Hercegovine za finansiranje izgradnje određenih dionica autoceste koje obavlja JP "Autoceste Federacije BiH", Vijeće je stava da je riječ o tzv. prirodnom monopolu, kako je definirano u Obavještenju Komisije o pojmu državne pomoći.

Važno je naglasiti da je Evropska komisija u Obavještenju o pojmu državne pomoći pojasnila da se u slučajevima u kojima je isti subjekat zadužen za obje djelatnosti, izgradnju i upravljanje cestovnom infrastrukturom, također ne primjenjuju pravila o pomoći na takvo javno finansiranje, pod uslovom da je riječ o aktivnosti koja je predmet pravnog monopola u smislu tačke 188. Obavještenja Komisije.

U skladu s prethodno navedenim, prema odredbama tačke 188. Obavještenja Komisije, u konkretnom slučaju riječ je o pravnom monopolu jer je usluga izgradnje i upravljanja autocestom na Koridoru Vc u Federaciji BiH povjerena isključivo JP "Autoceste FBiH", a ni jednom drugom preduzetniku. Postojanjem navedenog pravnog monopola isključuje se postojanje bilo kakve konkurencije.

Također, Vijeće je moralo utvrditi da li predmetna garancija predstavlja državnu pomoć kreditnim povjeriocima (bankama) iz Ugovora o sindiciranom dugoročnom kreditu. Naime, kada je riječ o državnoj pomoći u obliku garancije bez obzira na to što je korisnik državne pomoći obično korisnik kredita, ne može se isključiti činjenica da će u određenim okolnostima kreditor (banka) također imati direktne koristi od državne garancije. To proizlazi iz činjenice da se garancije razlikuju od ostalih instrumenata državne pomoći, jer u slučaju dodjele garancije, država stupa u pravni odnos i s povjeriocem. Ako se utvrdi da garancija predstavlja državnu pomoć povjeriocu, takva vrsta pomoći u principu je zabranjena jer je riječ o operativnoj pomoći.

Vijeće je u postupku utvrdilo da je JP "Autoceste Federacije BiH", na osnovu Zakona o javnim nabavkama ("Službeni glasnik BiH", br. 39/14 i 59/22), transparentno provelo postupak javne nabavke na način kao što je to opisano u tački 3.3. obrazloženja ovog rješenja, odnosno opisana ponuda je prihvaćena kao najpovoljnija, iz čega se može zaključiti da se u konkretnom slučaju nije direktno pogodovalo grupi ponuđača. Shodno navedenom, predmetna garancija ne predstavlja državnu pomoć kreditnim povjeriocima (bankama) iz Ugovora o sindiciranom dugoročnom kreditu.

U skladu s navedenim i s obzirom na to da nisu kumulativno ispunjeni svi uslovi iz člana 3. stav (1) Zakona o sistemu državne pomoći u BiH, predmetna garancija ne predstavlja instrument dodjele državne pomoći korisniku JP "Autoceste Federacije BiH", kao ni kreditnim povjeriocima (bankama) iz Ugovora o sindiciranom dugoročnom kreditu.

U skladu s navedenim, Vijeće je odlučilo kao u dispozitivu ovog rješenja.

Uputstvo o pravnom lijeku:


Ovo rješenje je konačno u upravnom postupku i protiv njega nije dozvoljena žalba.

Nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema ovog rješenja.

Broj UP/I 02-26-1-69-4/24
23. augusta 2024. godine
Istočno Sarajevo


Predsjedavajuća
Vijeća za državnu pomoć
Mira Vujeva, s. r.

1 Tačka 211.Obavještenja Komisije o pojmu državne pomoći iz člana 107. stav 1. Ugovora o funkcioniranju Evropske unije (2016/C 262/01)

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!