Službeni glasnik BiH, broj 70/21
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu člana 15. Zakona o Upravi za indirektno oporezivanje ("Službeni glasnik BiH", broj 89/05) i člana 61. stav (2) Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", br. 32/02, 102/09 i 72/17), direktor Uprave za indirektno oporezivanje donosi
INSTRUKCIJU
O POSTUPKU ODREĐIVANJA KRITERIJA SELEKTIVITETA ZA CARINSKE INFORMACIONE PODSISTEME UPRAVE ZA INDIREKTNO OPOREZIVANJE
DIO PRVI - OPĆE ODREDBE
Član 1.
(Predmet)
Ovom Instrukcijom propisuje se obaveza organizacionih jedinica Uprave za indirektno oporezivanje (u daljnjem tekstu: UIO) u postupku određivanja i unosa kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima, razmjena informacija za potrebe određivanja kriterija selektiviteta, vrste selektiviteta, izvještavanje i povjerljivost podataka.
Član 2.
(Upotreba izraza u muškom ili ženskom rodu)
Riječi koje su radi preglednosti u propisu navedene u jednom rodu bez diskriminacije odnose se i na muški i na ženski rod.
Član 3.
(Značenje pojedinih izraza)
(1) U svrhu primjene ove Instrukcije, pojedini izrazi imaju sljedeće značenje:
a) "rizik" je vjerovatnoća nekog događaja koji bi mogao nastati u vezi s unosom, iznosom, provozom, prijenosom i posebnom upotrebom robe koja se nalazi u carinskom području Bosne i Hercegovine, koja se kreće između carinskog područja Bosne i Hercegovine i drugog carinskog područja, kao i u vezi s prisustvom robe koja nema status domaće robe, i može za posljedicu imati sprječavanje pravilne primjene carinskih i drugih propisa ili ugrožavanje finansijskih interesa Bosne i Hercegovine ili predstavljati prijetnju bezbjednosti Bosne i Hercegovine, javnom moralu, zaštiti zdravlja i života ljudi, životinja i biljaka, očuvanju životne sredine, zaštiti prirodnih rijetkosti, kulturnog nasljeđa, umjetničke, istorijske, arheološke ili tehnološke vrijednosti, zaštiti intelektualne svojine, zaštiti prava potrošača i drugog;
b) "upravljanje rizikom" je iterativni proces prepoznavanja rizika i provođenje svih mjera neophodnih za ograničavanje izloženosti riziku, što obuhvata i radnje kao što su: prikupljanje podataka i informacija o riziku, analiza i ocjena rizika, propisivanje i poduzimanje mjera i redovno praćenje i evaluaciju tog procesa i njegovih rezultata;
c) "analiza rizika" je metodologija rada kojom se nastoji identifikovati i izmjeriti rizik, kako bi se sa raspoloživim resursima mogli optimalno odrediti i prekontrolirati svi obveznici, postupci ili pošiljke koje odstupaju od uobičajenih i zbog toga predstavljaju mogućnost kršenja važećih propisa;
d) "selektivitet" je selekcija carinskih deklaracija, zasnovana na analizi rizika, u svrhu pregleda (kontrole) pošiljke, prateće dokumentacije i vršenja drugih potrebnih radnji, s ciljem da se osigura pravilna primjena carinskih propisa;
e) "kriterij selektiviteta" uključuje unaprijed određenu kombinaciju faktora ili pokazatelja rizika koji će se koristiti za automatsku dodjelu trake selektiviteta (vrste carinske kontrole) za obradu carinske deklaracije, period provođenja carinske kontrole za određeni kriterij selektiviteta, napomenu za postupanje carinskih službenika i drugo;
f) "carinska deklaracija" je zahtjev ili radnja kojom lice, u propisanom obliku i na propisani način, zahtijeva stavljanje robe u određeni carinski postupak;
g) "carinska deklaracija za postupak provoza" (u daljnjem tekstu: provozna deklaracija) je zahtjev ili radnja kojom lice, u propisanoj formi i na propisan način, zahtijeva stavljanje robe u carinski postupak provoza;
h) "ASYCUDA" je carinski informacioni podsistem koji UIO koristi za obradu uvoznih i izvoznih carinskih deklaracija;
i) "NCTS" je carinski informacioni podsistem koji UIO koristi za obradu provoznih deklaracija, zasnovan na razmjeni elektronskih poruka;
j) "carinski ured" je svaki ured UIO u kojem se mogu obaviti sve ili neke od carinskih formalnosti propisanih carinskim propisima;
k) "modul selektiviteta" je dio carinskog informacionog podsistema ASYCUDА koji omogućava odabir carinskih deklaracija za kontrolu;
l) "modul za analizu rizika" je dio carinskog informacionog podsistema NCTS koji omogućava odabir provoznih deklaracija za kontrolu;
m) "nadležna organizaciona jedinica" je organizaciona jedinica UIO koja je prema nadležnostima i rasporedu poslova propisanim Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji u UIO nadležna za područje rizika na koju se odnosi predmetni kriterij selektiviteta;
n) "Risk Information Data Base" (u daljnjem tekstu: RIDB) je aplikacija UIO koja podržava automatizaciju slanja i evidentiranja informacija o riziku, bez obzira da li se radi o mogućem riziku ili o potvrđenom riziku;
o) "Informacija o riziku" (u daljnjem tekstu: IOR) je forma za dostavljanje informacija o riziku kroz aplikaciju RIDB;
p) "predlagač rizika" je organizaciona jedinica UIO ispred koje je, kroz aplikaciju RIDB, dostavljena informacija o riziku;
r) "vlasnik rizika" je Odjeljenje za analizu i upravljanje rizicima (u daljnjem tekstu: Odjeljenje), ukoliko je rizik procijenjen kao relevantan rizik i evidentiran u Registar rizika; i
s) "Registar rizika" je instrument za dokumentiranje identifikovanih rizika i mjera za upravljanje rizicima.
(2) Drugi izrazi korišteni u ovoj Instrukciji, a kojima nije određeno značenje, imaju značenje koje im je određeno odredbama Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini i Odluke o provođenju Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini.
DIO DRUGI - NIVO SELEKTIVITETA
Član 4.
(Kriterij selektiviteta)
(1) Kriterij selektiviteta može biti opći i lokalni kriterij selektiviteta.
(2) Opći kriterij selektiviteta predstavlja kriterij selektiviteta u svim carinskim uredima UIO, implementiran u ASYCUDA-i i/ili u NCTS-u.
(3) Lokalni kriterij selektiviteta predstavlja kriterij selektiviteta u jednom ili više carinskih ureda, na području jednog ili više regionalnih centara UIO.
Član 5.
(Trake selektiviteta u ASYCUDA-i)
(1) Putem modula selektiviteta u ASYCUDA-i vrši se dodjela trake selektiviteta za obradu carinskih deklaracija i to:
a) crvena traka, označava pregled priloženih dokumenata i robe prije procjene carinske deklaracije;
b) žuta traka, označava pregled dokumenata prije procjene carinske deklaracije;
c) zelena traka, označava završetak carinskog postupka bez pregleda dokumenata i robe; i
d) plava traka, označava da prijava podliježe provjeri podataka nakon procjene carinske deklaracije ili kontrolu nakon carinjenja.
(2) Automatska dodjela trake selektiviteta za obradu carinske deklaracije u ASYCUDA-i može se vršiti i po principu slučajnog odabira.
(3) Carinski ured na osnovu lokalne analize rizika može da izvrši izmjenu trake selektiviteta dodijeljene carinskoj deklaraciji od strane modula selektiviteta na viši nivo kontrole (preusmjeravanje prijave).
(4) Stepen i preporuke o kontroli dobijene od modula selektiviteta obavezne su za provođenje carinskom službeniku, osim u slučajevima kada na osnovu određenih saznanja stepen kontrole treba povećati.
Član 6.
(Rute u NCTS-u)
(1) Putem modula za analizu rizika u NCTS-u vrši se dodjela rute za obradu provoznih deklaracija i to:
a) crvena ruta, što podrazumijeva da je sistem analize rizika naložio kontrolu i
b) zelena ruta, što podrazumijeva da sistem analize rizika pušta robu bez kontrole.
(2) Automatska dodjela rute za obradu provozne deklaracije u NCTS-u može se vršiti i po principu slučajnog odabira.
(3) Stepen i preporuke o kontroli dobijene od modula za analizu rizika, obavezne su za provođenje carinskom službeniku, osim u slučajevima kada na osnovu određenih saznanja stepen kontrole treba povećati.
DIO TREĆI - IOR I RAZMJENA INFORMACIJA
Član 7.
(IOR)
(1) Putem IOR-a dostavljaju se Odjeljenju informacije za kreiranje novih kriterija selektiviteta, kao i informacije za ažuriranje ili brisanje postojećih kriterija selektiviteta u svim carinskim informacionim podsistemima.
(2) IOR za dostavljanje informacija značajnih za kriterije selektiviteta dostupan je u elektronskom obliku u aplikaciji RIDB.
(3) Izgled, sadržaj i način postupanja sa IOR-om u aplikaciji RIDB bit će propisan korisničkim uputstvom.
Član 8.
(Postupanje sa IOR-om)
(1) Rukovodilac organizacione jedinice UIO, putem aplikacije RIDB u formi IOR, dostavlja Odjeljenju informacije o riziku i/ili prijedloge kriterija selektiviteta.
(2) U slučaju kada IOR ne sadrži sve potrebne informacije, Odjeljenje će elektronskim putem zatražiti od predlagača rizika da se IOR dopuni.
(3) Ukoliko predlagač rizika ne postupi u skladu sa stavom (2) ovog člana, Odjeljenje isti neće uzeti u razmatranje.
(4) Ukoliko predlagač rizika uoči nove okolnosti u vezi sa dostavljenim IOR-om, dužan je da podnese IOR sa prijedlogom za ažuriranje ili brisanje kriterija selektiviteta.
Član 9.
(Postupanje organizacionih jedinica UIO)
(1) Sve organizacione jedinice UIO su dužne da sve raspoložive informacije značajne za uspostavljanje kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima, iz područja rizika za koje su nadležne putem IOR-a dostave Odjeljenju.
(2) Zaposleni u svim organizacionim jedinicama UIO koji prilikom rada dođu do informacija značajnih za kreiranje, ažuriranje ili brisanje kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima dužni su iste putem IOR-a dostaviti rukovodiocu organizacione jedinice.
(3) Carinski ured je dužan da:
a) vrši lokalnu analizu rizika na osnovu dostupnih podataka i zapažanja, s ciljem osiguranja pravilne primjene carinskih propisa;
b) unosi šifre rezultata provjere carinske deklaracije u ASYCUDA-i, u skladu sa Instrukcijom o šiframa rezultata provjere carinske prijave; i
c) unosi šifre rezultata provjere provozne deklaracije u NCTS-u, u skladu sa Uputstvom za provođenje nacionalnog postupka provoza uz upotrebu NCTS sistema.
(4) Sve organizacione jedinice UIO su dužne da surađuju sa Odjeljenjem u vezi izrade kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima, razmjene informacija za potrebe određivanja kriterija selektiviteta, vrste selektiviteta, unosa kriterija selektiviteta, izvještavanja i povjerljivosti podataka.
Član 10.
(Ovlašteno lice za davanje mišljenja nadležne organizacione jedinice i dostavljanje IOR-a Odjeljenju u vezi kreiranja, ažuriranja, brisanja i implementacije kriterija selektiviteta)
(1) Ovlaštena lica za davanje mišljenja Odjeljenju u vezi kreiranja, ažuriranja ili brisanja kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima za područje rizika za koje je nadležna organizaciona jedinica, su rukovodioci organizacionih jedinica u Središnjem uredu.
(2) Ovlaštena lica za komunikaciju sa Odjeljenjem u vezi dostavljanja IOR-a, kreiranja, ažuriranja ili brisanja kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima, su rukovodioci organizacionih jedinica UIO (carinskih ureda, grupa, odsjeka, odjeljenja).
(3) Ovlaštena lica za implementaciju kriterija selektiviteta u ASYCUDA-i su službenici u Odsjeku za internu podršku Sektora za informacione tehnologije.
DIO ČETVRTI - ZADUŽENJA ORGANIZACIONIH JEDINICA
Član 11.
(Zadaci Odjeljenja)
(1) Odjeljenje je dužno da:
a) vrši procjenu informacija i prijedloga kriterija selektiviteta primljenih putem IOR-a;
b) vrši analizu raspoloživih podataka koji se odnose na primljenu informaciju i/ili kriterij selektiviteta putem IOR-a;
c) sačinjava Izvještaj o analizi rizika;
d) sačinjava kriterije selektiviteta na osnovu primljene informacije i/ili prijedloga kriterija selektiviteta putem IOR-a i izvršene analize raspoloživih podataka;
e) po potrebi elektronskim putem traži od ovlaštenog lica u nadležnoj organizacionoj jedinici za područje rizika, mišljenje u vezi prijedloga kriterija selektiviteta, bilo da se radi o kreiranju novih kriterija selektiviteta, ažuriranju ili ukidanju postojećih kriterija selektiviteta;
f) dostavlja elektronskim putem ovlaštenom licu u Sektoru za informacione tehnologije kriterij selektiviteta radi unosa, ažuriranja ili brisanja u ASYCUDA-i;
g) vrši unos, ažuriranje ili brisanje kriterija selektiviteta u NCTS-u;
h) vrši evaluaciju i analizu efikasnosti postojećih kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima prema raspoloživim podacima;
i) uspostavi i održava Registar rizika; i
j) izvještava Komisiju za upravljanje rizicima poštovanja propisa o indirektnom oporezivanju.
(2) Odjeljenje može izraditi kriterij selektiviteta na osnovu izvršene analize podataka i na osnovu drugih raspoloživih informacija a koje nije zaprimio putem IOR-a.
Član 12.
(Zadaci nadležne organizacione jedinice)
Nadležna organizaciona jedinica za područje rizika na koje se odnosi kriterij selektiviteta dužna je, na zahtjev Odjeljenja, u roku od 48 sati da dostavi mišljenje Odjeljenju u vezi prijedloga kriterija selektiviteta.
Član 13.
(Zadaci Sektora za informacione tehnologije)
Sektor za informacione tehnologije dužan je da:
a) obezbijedi tajnost kriterija selektiviteta i zaštitu od neovlaštenog pristupa modulu selektiviteta u ASYCUDA-i;
b) vrši unos, ažuriranje i brisanje kriterija selektiviteta u ASYCUDA-i;
c) vrši unos i ažuriranje potrebnih parametara za modul selektiviteta (procenti za slučajan odabir prijava, očekivane stope uspješnosti i drugo);
d) kreira potrebne izvještaje u informacionom sistemu UIO koji su od uticaja za kriterije selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima;
e) dostavlja Odjeljenju podatke neophodne za praćenje, evaluaciju i analizu efikasnosti postojećih kriterija selektiviteta u carinskim informacionim podsistemima;
f) ažurira podatke i kreira potrebne izvještaje u aplikaciji RIDB; i
g) obavještava Odjeljenje o svim novim činjenicama i okolnostima vezanim za selektivitet carinskih deklaracija u informacionom sistemu UIO.
Član 14.
(Postupanje u hitnim slučajevima)
(1) U slučaju potrebe da se hitno uspostavi kriterij selektiviteta, organizaciona jedinica UIO dostavlja prijedlog kriterija selektiviteta i/ili informaciju o riziku putem IOR-a sa naznakom da se radi o hitnom slučaju.
(2) Odjeljenje, po potrebi odmah po prijemu informacije i/ili prijedloga kriterija selektiviteta, dostavlja ovlaštenom licu nadležne organizacione jedinice, bez prethodne analize, zahtjev za davanje mišljenja.
(3) Rukovodilac nadležne organizacione jedinice dužan je u roku 24 sata, po prijemu zahtjeva za mišljenje, dostaviti mišljenje elektronskim putem Odjeljenju.
(4) Odjeljenje elektronskim putem ovlaštenom licu u Sektoru za informacione tehnologije dostavlja kriterij selektiviteta radi implementacije u ASYCUDA-i.
(5) Sektor za informacione tehnologije odmah po prijemu kriterija selektiviteta isti implementira u ASYCUDA-i.
DIO PETI - TAJNOST PODATAKA I IZVJEŠTAVANJE
Član 15.
(Izvještavanje)
(1) Odjeljenje kvartalno podnosi izvještaj Komisiji za upravljanje rizicima poštovanja propisa o indirektnom oporezivanju.
(2) Komisija za upravljanje rizicima poštovanja propisa o indirektnom oporezivanju razmatra i predlaže strateške odluke u pogledu carinskih rizika, kao što su: preporučeni procenti pregleda, prioritetna područja rizika i drugo.
Član 16.
(Tajnost podataka)
(1) Svi službenici UIO koji u svom radu imaju pristup utvrđenim kriterijima selektiviteta i sačinjenim izvještajima koji se odnose na kriterije selektiviteta potrebno je da iste tretiraju stepenom tajnosti "INTERNO" i sa istima postupaju u skladu sa propisima o zaštiti tajnih podataka.
(2) Izvještaj o zbirnim procentima učešća pojedinih traka selektiviteta pri obradi carinskih prijava na nivou UIO nema stepen tajnosti.
DIO ŠESTI - PRIЈELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 17.
(Prestanak važenja)
Stupanjem na snagu ove Instrukcije prestaje važiti Instrukcija o postupku određivanja kriterija selektiviteta za carinski informacioni podsistem u Upravi za indirektno/neizravno oporezivanje broj 02-2-245-12/12 od 05.06.2012. godine, 01-02-2-1999/16 od 28.11.2016. godine i 01-02-2-574/18 od 21.02.2018. godine.
Član 18.
(Stupanje na snagu)
(1) Ova Instrukcija stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".
(2) Odredbe Instrukcije koje se odnose na postupak razmjene informacija za potrebe određivanja kriterija selektiviteta, te određivanja i unosa kriterija selektiviteta u carinskom informacionom podsistemu NCTS, primjenjivat će se sa danom početka primjene Odluke o provedbi Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 13/19, 54/19, 21/20, 47/21 i 49/21).