PROGRAM
OLAKŠICA U CIVILNOM ZRAČNOM PROMETU BOSNE I HERCEGOVINE
Sadržaj
1. UVOD
1.1 Olakšice u zračnom prometu
1.2 Pojmovi i skraćenice
2. PRAVNI OSNOV I CILJ PROGRAMA OLAKŠICA U CIVILNOM ZRAČNOM PROMETU
3. KOMITET ZA OLAKŠICE U ZRAČNOM PROMETU
3.1 Svrha Komiteta za olakšice
4. PROPISI U OBLASTI OLAKŠICA U ZRAČNOM PROMETU
4.1 Međunarodni propisi
4.2 Propisi Bosne i Hercegovine
4.3 Evropski propisi
4.4 Usklađivanje
5. NADLEŽNOSTI INSTITUCIJA U OBLASTI OLAKŠICA
5.1 Ministarstvo komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine
5.2 Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine
5.3 Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine
5.4 Granična policija Bosne i Hercegovine
5.5 Služba za poslove sa strancima Bosne i Hercegovine
5.6 Ministarstvo vanjskih poslova Bosne i Hercegovine
5.7 Ministarstvo civilnih poslova Bosne i Hercegovine
5.8 Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine – IDDEEA
5.9 Uprava za indirektno-neizravno oporezivanje Bosne i Hercegovine
5.10 Ured za veterinarstvo Bosne i Hercegovine
5.11 Ministarstva nadležna za poslove turizma
5.12 Federalno ministarstvo zdravstva Federacije Bosne i Hercegovine i Ministarstvo zdravlјa i socijalne zaštite Republike Srpske
5.13 Operatori aerodroma
5.14 Avio-prijevoznici
1. UVOD
1.1 Olakšice u zračnom prometu
Olakšice u zračnom prometu predstavlјaju sistem mjera i postupaka zasnovanih na lјudskim i materijalnim potencijalima namijenjenim za pobolјšanje protoka zrakoplova, posade, putnika i tereta na međunarodnim aerodromima, osiguravajući pri tom usklađenost s relevantnim međunarodnim i domaćim zakonodavstvom.
Kontinuirano pobolјšanje procesa i postupaka zahtijeva visok stepen saradnje između subjekata u oblasti civilnog zrakoplovstva. Ovo uklјučuje nadležne državne organe, operatore aerodroma, avio-prijevoznike, pružatelje usluga zemalјskog opsluživanja, kao i korisnike usluga zračnog prometa. Svako od njih ima različite prioritete koji se ogledaju u pobolјšanju produktivnosti i efikasnosti, smanjenju kašnjenja i zagušenja u tokovima putnika na aerodromima, kao i odgovornost za doprinos u pobolјšanju postupaka i procedura.
1.2 Pojmovi i skraćenice
Pojedini izrazi koji se koriste u ovom programu imaju slјedeće značenje:
Aerodrom – označava određeno područje (uklјučujući sve zgrade, instalacije i opremu) na zemlјi ili na vodi ili na nepokretnoj, priobalnoj ili plutajućoj podlozi namijenjeno za potpuno ili djelimično slijetanje, polijetanje i kretanje zrakoplova po površini;
Avio-prijevoznik – preduzeće za zračni promet sa važećom dozvolom za rad i važećim AOC (Air Operator Certificate);
Zrakoplov – naprava koja se održava u atmosferi zbog reakcije zraka, osim reakcije zraka u odnosu na zemlјinu površinu;
Komitet korisnika aerodroma – komitet predstavnika korisnika aerodroma ili organizacija koje predstavlјaju korisnike aerodroma;
Korisnik aerodroma – bilo koje fizičko ili pravno lice koje je odgovorno za zračni prijevoz putnika sa ili do predmetnog aerodroma;
Lice sa invaliditetom ili lice sa smanjenom pokretlјivošću – lice čija je pokretlјivost pri korištenju prijevoza smanjena uslјed bilo kakve fizičke invalidnosti (sezonske ili lokomotorne, trajne ili privremene), mentalnog nedostatka, starosne dobi ili bilo kojeg drugog uzroka invaliditeta, i čija situacija zahtijeva posebnu pažnju i prilagođavanje potrebama datog lica u smislu uloga koje su na raspolaganju svim putnicima;
Olakšice – efikasno upravlјanje neophodnim procesima kontrole sa cilјem da se ubrza slobodan prolaz putnika, robe, prtlјaga i pošte i spriječe nepotrebna kašnjenja;
Operator aerodroma – svako pravno ili fizičko lice koje upravlјa aerodromom i ima certifikat, dozvolu za korištenje ili saglasnost za korištenje aerodroma;
Operativni zračni operator - zračni operator koji obavlјa ili namjerava da izvede let po ugovoru sa putnikom ili u ime nekog drugog lica, pravnog ili fizičkog, koje ima ugovor sa tim putnikom;
Otkazivanje leta – neizvršavanje prethodno planiranog leta na kojem je najmanje jedno mjesto rezervirano;
Pošta – svaka pismena pošilјka i drugi predmet, izuzev pošte avio-prijevozika, koju poštanska služba preda na prijevoz ili koja je namijenjena za dostavu poštanskoj službi, prema pravilima Univerzalne poštanske unije;
Prtlјag – označava i registrovani i neregistrovani prtlјag u smislu člana 17. stav (4) Montrealske konvencije;
Roba – svaki tovar namijenjen za prijevoz zrakoplovom, izuzev prtlјaga, pošte, pošte avio-prijevoznika, materijala avio-prijevozika i zaliha namijenjenih potrošnji tokom leta;
Civilno zrakoplovstvo – podrazumijeva komercijalni avio-prijevoz (let sa cilјem prijevoza putnika i robe koji se obavlјa za finansijsku naknadu, uklјučujući redovne i vanredne letove) i generalnu avijaciju (prijevoz za sopstvene potrebe, sportsko letenje i sl.).
Skraćenice koje se koriste u ovom programu imaju slјedeće značenje:
FAO – Organizacija za hranu i polјoprivredu
ICAO – Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo
IHR – Uredba Svjetske zdravstvene organizacije
PRM – putnik sa smanjenom pokretlјivošću
WHO – Svjetska zdravstvena organizacija
2. PRAVNI OSNOV I CILJ PROGRAMA OLAKŠICA U CIVILNOM ZRAČNOM PROMETU
Obaveza donošenja Programa olakšica u civilnom zračnom prometu Bosne i Hercegovine (u dalјem tekstu: Program olakšica) propisana je članom 106. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 39/09 i 25/18) i standardom 8.17 Aneksa 9 Konvencije o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu (u dalјem tekstu: Čikaška konvencija).
Program olakšica BiH čini skup mjera, administrativnih i tehnoloških postupaka kojima se olakšava obavlјanje međunarodnog javnog avio-prijevoza u Bosni i Hercegovini i ubrzava tok putnika, prtlјaga, robe i pošte.
Programom se utvrđuju državni organi, organizacije, pravna lica, operatori aerodroma, avio-prijevoznici i drugi subjekti koji provode Program.
Također, Program olakšica BiH ima za cilј utvrđivanje praktičnih mjera koje vode pobolјšanju i optimizaciji operacija zrakoplova, kretanja posade, putnika i tereta na aerodromima, uklanjanju nepotrebnih prepreka, sprečavanju kašnjenja, te uopšte pobolјšanju korisničkih usluga uz istovremeno održavanje odgovarajućih sigurnosnih zahtjeva.
Nadalјe, Program olakšica BiH usmjerava, usklađuje interese svih subjekata uklјučenih u olakšice u zračnom prometu, npr. civilne zrakoplovne vlasti, drugih nadležnih organa vlasti, operatora aerodroma, operatora zrakoplova, korisnika usluga zračnog prometa i drugih sa cilјem unapređenja sigurne, pouzdane i održive industrije zračnog prometa.
Benefiti donošenja Programa olakšica BiH, između ostalog, su da se:
1) olakša koordinacija i saradnja između državnih organa, organizacija, pravnih lica i avio-industrije kako bi se:
a) osigurala usklađenost Programa olakšica BiH sa međunarodnim i evropskim standardima u oblasti olakšica;
b) osiguralo provođenje svih relevantnih propisa sadržanih u Programu olakšica BiH;
c) pobolјšali procesi i unaprijedile procedure;
d) pružila podrška razvoju inovativnih strategija za rješavanje pitanja olakšica u industriji zračnog prometa i okruženju civilnog zrakoplovstva.
2) održi i poveća kvalitet protoka posade, putnika, pošte i robe;
3) održi ili unaprijedi nivo pružanja usluga putnicima, doprinese stvaranju pozitivnog iskustva kod putnika, te udovolјi njihovim potrebama;
4) olakša i podstakne rast zračnog prometa.
3. KOMITET ZA OLAKŠICE U ZRAČNOM PROMETU
Komitet za olakšice u zračnom prometu Bosne i Hercegovine (u dalјem tekstu: Komitet) je tijelo koje, u skladu sa Zakonom o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine
1, odlukom imenuje Vijeće ministara Bosne i Hercegovine radi kontinuirane saradnje i koordinacije nadležnih institucija BiH na provođenju Programa olakšica BiH i davanja preporuka za unapređenje mjera predviđenih Programom. Komitet je za svoj rad odgovoran Vijeću ministara Bosne i Hercegovine.
Komitet čine predstavnici institucija nadležnih za promet, sigurnost, vanjske poslove, carinu, polјoprivredu, veterinu, turizam, zdravlјe i zaštitu životne sredine, kao i predstavnici Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine, operatora aerodroma i domaćih avio-prijevoznika.
Na sastanke Komiteta mogu biti pozivani i predstavnici drugih relevantnih institucija i organizacija kada je to neophodno radi davanja stručnog mišlјenja.
Komitet donosi Poslovnik kojim se utvrđuje način rada. Predsjedavajući Komiteta je predstavnik Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine. Predsjedavajući Komiteta saziva sastanke po potrebi, a najmanje dva puta godišnje.
3.1 Svrha Komiteta za olakšice
Zadaci Komiteta su:
1) praćenje međunarodnih i evropskih propisa koji regulišu materiju olakšica (ICAO Annex 9 i ECAC Dokument 30, Dio I) i predlaganje izmjena/dopuna Programa olakšica BiH i dokumenata koji se donose na osnovu Programa olakšica BiH;
2) donošenje Uputstva o primjeni olakšica u civilnom zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine kojim se vrši usklađivanje procedura i postupaka sa odredbama ECAC Dokument 30, Dio I;
3) davanje preporuka za usklađivanje rada nadležnih organa/tijela sa Programom olakšica BiH i ICAO Annex 9;
4) unapređenje i koordinacija provođenja Programa olakšica BiH, te raspodjela zadataka subjektima koji su uklјučeni ili su odgovorni za provođenje različitih aspekata Programa olakšica BiH;
5) analiza provođenja mjera, aktivnosti i tehnoloških postupaka kojima se olakšava obavlјanje međunarodnog javnog avio-prijevoza i ubrzava protok putnika, prtlјaga, robe i pošte;
6) podsticanje razvoja najbolјih praksi u svim oblastima olakšica (npr. imigracija, carine, postupanje sa osobama sa invaliditetom);
7) utvrđivanje i razmjena informacija između subjekata koji učestvuju u događajima u okviru njihovog djelokruga rada koji mogu uticati na olakšice.
4. PROPISI U OBLASTI OLAKŠICA U ZRAČNOM PROMETU
4.1 Međunarodni propisi
Program olakšica BiH je u vezi sa slјedećim međunarodnim dokumentima:
a) Konvencija o međunarodnom civilnom zrakoplovstvu (tzv. Čikaška konvencija). Odredbe koje se specifično odnose na olakšice su, između ostalog, čl. 10. (Slijetanje na aerodrom s carinskom službom), 13. (Propisi o ulasku i prihvatu i otpremi), 14. (Sprečavanje širenja bolesti), 22. (Pojednostavlјenje formalnosti), 23. (Carinski postupci i prelazak granice), 37. (Prihvatanje međunarodnih standarda i postupaka) i 38. (Odstupanja od međunarodnih standarda i postupaka);
b) Aneks 9 Čikaške konvencije koji se odnosi na olakšice u civilnom zračnom prometu;
c) Konvencija o objedinjavanju izvjesnih pravila za međunarodni prijevoz zračnim putem (tzv. Montrealska konvencija) iz 1999. godine;
d) ICAO Dokument 9944 - Smjernice o evidenciji podataka o imenima putnika;
e) ICAO Dokument 9984 - Uputstvo o pristupu osoba s invaliditetom zračnom prijevozu;
f) ICAO Dokument 9303 - Mašinski čitlјivi putni dokumenti;
g) Međunarodna konvencija o uprošćavanju i usklađivanju carinskih postupaka i Protokol o izmjeni i dopunama međunarodne konvencije o upoređivanju i usklađivanju carinskih postupaka (Konvencija iz Kjota);
h) Okvirni standardi za osiguravanje olakšane trgovine Svjetske carinske organizacije;
i) Međunarodni zdravstveni pravilnik (IHR);
j) Međunarodni zdravstveni pravilnik (2005), Svjetska zdravstvena organizacija.
4.2 Propisi Bosne i Hercegovine
Propisi Bosne i Hercegovine kojim je uređena predmetna oblast, su zakoni i podzakonski akti Bosne i Hercegovine, Federacije Bosne i Hercegovine i Republike Srpske, kako slijedi:
(1) Zakon o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 39/09 i 25/18);
(2) Zakon o obligacionim odnosima u civilnom zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 51/15);
(3) Zakon o putnim ispravama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 4/97, 1/99, 9/99, 27/00, 32/00, 19/01, 47/04, 53/07, 15/08 i 60/13):
a) Odluka o početku izdavanja pasoša sa beskontaktnim elektronskim - memorijskim elementom ("Službeni glasnik BiH", broj 80/09);
b) Odluka o početku izdavanja putnih isprava za izbjeglice sa beskontaktnim elektronskim - memorijskim elementom ("Službeni glasnik BiH", broj 19/14);
c) Pravilnik o načinu dostavlјanja podataka i razmjene podataka o izdatim putnim ispravama između centralnog registra i nadležnih organa ("Službeni glasnik BiH", broj 45/09);
d) Pravilnik o načinu zaštite podataka o izdatim putnim ispravama u centralnoj evidenciji ("Službeni glasnik BiH", broj 45/09);
e) Pravilnik o izgledu i sadržaju putnog lista ("Službeni glasnik BiH", br. 55/09 i 9/15);
f) Pravilnik o putnoj ispravi za izbjeglice ("Službeni glasnik BiH", br. 65/16)
g) Pravilnik o putnoj ispravi za lice bez državlјanstva ("Službeni glasnik BiH", broj 65/16);
h) Pravilnik o putnom listu za stranca ("Službeni glasnik BiH", broj 65/16);
i) Pravilnik o obliku, sadržaju i minimalnim zaštitnim elementima pasoša, diplomatskog i službenog pasoša ("Službeni glasnik BiH", br. 73/13, 59/14, 2/17);
j) Pravilnik o izdavanju diplomatskih pasoša ("Službeni glasnik BiH", br. 95/14 i 36/20);
k) Uputstvo o načinu dostavlјanja podataka u centralnu evidenciju o oduzetim, izgublјenim, uništenim ili ukradenim putnim ispravama BiH ("Službeni glasnik BiH", broj 45/09);
l) Uputstvo o načinu elektronske provjere podataka ("Službeni glasnik BiH", br. 45/09, 55/13, 22/15);
m) Uputstvo o tehničkim uvjetima za zaštitu podataka kod nadležnih organa za izdavanje putnih isprava ("Službeni glasnik BiH", broj 45/09);
n) Uputstvo o načinu obavještavanja organa nadležnih za kontrolu putnih isprava ("Službeni glasnik BiH", broj 55/09);
o) Uputstvo o načinu oduzimanja i poništavanja putnih isprava ("Službeni glasnik BiH", br. 55/09 i 103/13);
p) Uputstvo o načinu podnošenja zahtjeva za izdavanje uvjerenja o činjenicama iz službene evidencije o putnim ispravama elektronskim putem ("Službeni glasnik BiH", broj 83/13)
r) Uputstvo o pravilima skraćivanja imena i naziva zbog tehničkih ograničenja upisa u skladu sa preporukama iz ICAO 9303 ("Službeni glasnik BiH", broj 96/14);
(4) Zakon o Graničnoj policiji Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 50/04, 27/07 i 59/09);
(5) Zakon o graničnoj kontroli ("Službeni glasnik BiH", br. 53/09, 54/10 i 47/14):
a) Pravilnik o obavlјanu graničnih provjera i unosu podataka u putne isprave ("Službeni glasnik BiH", br. 103/14 i 84/16);
b) Pravilnik o graničnoj kontroli u međunarodnom tranzitnom prometu ("Službeni glasnik BiH", broj 3/10);
c) Pravilnik o postavlјanju i upotrebi tehničkih pomagala te fotografisanju, snimanju i korištenju video-nadzora na graničnim prijelazima uz državnu granicu ("Službeni glasnik BiH", broj 5/10);
(6) Zakon o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", broj 58/15):
a) Odluka o provođenju Zakona o carinskoj politici u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 13/19, 54/19, 21/20, 47/21 , 49/21, 4/22 i 23/22);
b) Uputstvo o carinskom postupku u međunarodnom zračnom prometu ("Službeni glasnik BiH", broj 85/17);
(7) Zakon o porezu na dodatu vrijednost ("Službeni glasnik BiH", br. 09/05, 35/05, 100/08 i 33/17)
a) Pravilnik o primjeni Zakona o porezu na dodatu vrijednost ("Službeni glasnik BiH", br. 93/05, 21/06, 60/06, 06/07, 100/07, 35/08, 65/10, 85/17, 44/20 i 47/22);
b) Instrukcija o povratu poreza na dodatu vrijednost stranim državlјanima ("Službeni glasnik BiH", br. 01/07 i 82/15);
(8) Zakon o akcizama u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 49/09, 49/14, 60/14 , 91/07 i 50/22):
a) Pravilnik o primjeni Zakona o akcizama u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 50/09, 80/11, 48/12, 74/14, 85/17, 04/18, 3/21 i 62/21);
(9) Zakon o strancima Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 88/15 i 34/21):
a) Pravilnik o ulasku i boravku stranaca ("Službeni glasnik BiH", broj 25/16);
b) Pravilnik o nadzoru i udalјenju stranca iz Bosne i Hercegovine ("Sužbeni glasnik BiH", broj 28/16);
c) Pravilnik o obavezama prijevoznika i organizatora turističkog ili sličnog putovanja ("Službeni glasnik BiH", br. 17/09 i 69/13);
d) Pravilnik o postupanju prilikom izdavanja vize za kratkoročni boravak (viza C) i aerodromske tranzitne vize (viza A) u diplomatsko-konzularnim predstavništvima Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 12/22);
e) Pravilnik o izdavanju viza za dugoročni boravak (viza D) i postupanju kod izdavanja takvih viza ("Službeni glasnik BiH", broj 104/08);
f) Odluka o vizama ("Službeni glasnik BiH", br. 3/15 i 73/17);
g) Pravilnik o izgledu i sadržaju obrasca zahtjeva za izdavanje vize i obrasca nalјepnice vize ("Službeni glasnik BiH", broj 54/21);
(10) Zakon o Službi za poslove sa strancima ("Službeni glasnik BiH", br. 54/05 i 36/08):
a) Pravilnik o centralnoj bazi podataka o strancima ("Službeni glasnik BiH", broj 19/17);
b) Pravilnik o izgledu i sadržaju zahtjeva za izdavanje putne isprave za lica bez državlјanstva i putnog lista za strance ("Službeni glasnik BiH", broj 41/16);
c) Pravilnik o obavezama prijevoznika i organizatora turističkog ili sličnog putovanja ("Službeni glasnik BiH", broj 17/09);
d) Pravilnik o pokriću troškova vraćanja i stavlјanja stranca pod nadzor ("Službeni glasnik BiH", broj 2/09);
e) Pravilnik o registrovanju biometrijskih karakteristika stranaca ("Službeni glasnik BiH", broj 55/16);
f) Pravilnik o nadzoru i udalјenju stranca iz Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 28/16);
g) Pravilnik o ulasku i boravku stranaca ("Službeni glasnik BiH", broj 25/16);
h) Pravilnik u putnom listu za stranca ("Službeni glasnik BiH", broj 65/16);
i) Pravilnik o zaštiti stranaca žrtava trgovine lјudima ("Službeni glasnik BiH", broj 79/16);
j) Odluka o najmanjem iznosu sredstava potrebnim za izdržavanje stranca za vrijeme namjeravanog boravka u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", broj 3/21);
(11) Zakon o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti ("Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine", broj 29/05);
a) Pravilnik o načinu obavlјanja obavezne dezinfekcije i deratizacije ("Službene novine FBiH", broj 30/16);
(12) Zakon o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti ("Službeni glasnik RS", br. 14/10, 90/17, 42/20, 98/20, 63/22);
a) Pravilnik o načinu obavlјanja dezinsekcije, dezinfekcije i deratizacije ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 118/18);
(13) Okvirni zakon o zaštiti i spašavanju lјudi i materijalnih dobara od prirodnih i drugih nesreća u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 50/08);
a) Uputstvo za međuresornu koordinaciju prilikom primanja, upućivanja i tranzita međunarodne pomoći u zaštiti i spašavanju ("Službeni glasnik BiH", broj 77/13);
(14) Zakon o veterinarstvu BiH ("Službeni glasnik BiH", broj 34/02).
4.3 Evropski propisi
Program olakšica BiH je u vezi sa slјedećim evropskim dokumentima:
a) ECAC Dokument 30, Dio I;
b) propisima sadržanim u Aneksu I European Common Aviation Area - Multilateralnog sporazuma o evropskom zajedničkom zračnom prostoru (u dalјem tekstu: ECAA sporazum).
4.4 Usklađivanje
Propisi, programi, operativne procedure i akti koje donose nadležne institucije i zrakoplovni subjekti se kontinuirano usklađuju sa pobrojanim međunarodnim standardima, propisima EU i domaćim propisima.
5. NADLEŽNOSTI INSTITUCIJA U OBLASTI OLAKŠICA
U ovom poglavlјu pobrojane su opšte i nadležnosti u oblasti olakšica u civilnom zrakoplovstvu ministarstava i drugih subjekata.
5.1 Ministarstvo komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine
Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, kao organ nadležan za cjelokupnu politiku civilnog zrakoplovstva Bosne i Hercegovine, sarađuje s nadležnim ministarstvima koja imaju punu odgovornost za svoja posebna područja nadležnosti.
Ministarstvo komunikacija i prometa BiH učestvuje u radu Komiteta za olakšice.
5.2 Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine
Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine (u dalјem tekstu: BHDCA) je upravna organizacija u sastavu Ministarstva komunikacija i prometa BiH, nadležna i odgovorna za obavlјanje funkcije regulatora, nadzora i inspekcije, te izdavanje dozvola, potvrda i certifikata u oblasti civilnog zrakoplovstva i kontrole letenja.
BHDCA, kroz nadležnosti nadzora i izrade propisa u područjima aerodromskih procesa i infrastrukture, zaštite prava putnika, osoba s invaliditetom i osoba smanjene pokretlјivosti i zaštite civilnog zračnog prometa, aktivno doprinosi optimizaciji operacija zrakoplova, kretanja posade, putnika i tereta.
U oblasti olakšica u civilnom zrakoplovstvu, nadležnosti BHDCA su slјedeće:
a) donosi propise, u skladu sa svojom nadležnošću, iz oblasti olakšica u civilnom zračnom prometu;
b) učestvuje u izradi i primjeni Programa olakšica BiH;
c) predlaže Komitetu mjere kojima se osigurava usaglašenost Programa olakšica BiH sa domaćom i međunarodnom regulativom;
d) kroz provjere i inspekcijski nadzor nad zrakoplovnim subjektima, u skladu sa svojom nadležnošću, brine o provođenju svih mjera i propisa iz oblasti olakšica u zračnom prometu;
e) prati provođenje Programa olakšicа BiH i o preduzetim mjerama i rezultatima provjera i inspekcijskog nadzora informiše Komitet za olakšice;
f) osigurava zaštitu prava putnika, a naročito putnika sa smanjenom pokretlјivošću, kao i prava putnika na naknadu štete u slučaju uskraćenog ukrcavanja, otkazivanja leta ili kašnjenja leta;
g) prima pritužbe putnika koji traže nadoknadu u slučaju pomenutih okolnosti i posreduje u pronalaženju prihvatlјivih rješenja za uklјučene strane;
h) prijavlјuje odstupanja od standarda i preporučene prakse (SARPs) iz Aneksa 9 Međunarodne organizacije za civilno zrakoplovstvo (ICAO);
i) organizuje i presjedava sastancima Komiteta za olakšice.
5.3 Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine
Ministarstvo sigurnosti Bosne i Hercegovine je centralni organ Bosne i Hercegovine nadležan za unutrašnju sigurnost države. Ministarstvo je uspostavlјeno Zakonom o Vijeću ministara Bosne i Hercegovine.
Mjerodavno je za:
a) zaštitu međunarodnih granica, unutrašnjih graničnih prijelaza i regulisanje prometa na graničnim prijelazima BiH;
b) sprečavanje i otkrivanje počinitelja krivičnih djela terorizma, trgovine drogom;
c) sprečavanje i otkrivanje krivotvorenja domaće i strane valute i trgovine lјudima i drugih krivičnih djela sa međunarodnim ili međuentitetskim elementom;
d) međunarodnu saradnju u svim oblastima iz nadležnosti ministarstva;
e) zaštitu osoba i objekata; prikuplјanje i korištenje podataka od značaja za sigurnost BiH; organizaciju i usaglašavanje aktivnosti entitetskih ministarstava unutrašnjih poslova i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine u ostvarivanju sigurnosnih zadataka u interesu BiH;
f) provođenje međunarodnih obaveza i saradnju u provođenju civilne zaštite, koordiniranje djelovanja entitetskih službi civilne zaštite u BiH i usklađivanje njihovih planova za slučaj prirodne ili druge nesreće koje zahvataju teritoriju BiH i donošenje programa i planova zaštite i spašavanja.
Ministarstvo sigurnosti provodi politiku uselјavanja i azila BiH i uređuje procedure u vezi sa kretanjem i boravkom stranaca u BiH.
U tom smislu, posebne nadležnosti Ministarstva sigurnosti BiH, u vezi sa olakšicama u civilnom zrakoplovstvu, uklјučuju između ostalog:
a) sprečavanje i otkrivanje počinitelja krivičnih djela terorizma, trgovine drogom, krivotvorenja domaće i strane valute i trgovine lјudima i drugih krivičnih djela sa međunarodnim ili međuentitetskim elementom;
b) međunarodna saradnja sa INTERPOL, EUROPOL, SELEC, MARRI…;
c) provođenje međunarodnih obaveza i saradnju u provođenju civilne zaštite, koordiniranje djelovanja entitetskih službi civilne zaštite u BiH i usklađivanje njihovih planova za slučaj prirodne ili druge nesreće koje zahvataju teritoriju Bosne i Hercegovine i donošenje programa i planova zaštite i spašavanja;
d) uređuje procedure i način organizacije službe u vezi sa kretanjem i boravkom stranaca u Bosni i Hercegovini;
e) učešće u radu u Komiteta za olakšice.
U sastavu Ministarstva sigurnosti Bosne i Hercegovine su tri policijske agencije:
a) Državna agencija za istrage i zaštitu (u dalјem tekstu: SIPA)
b) Direkcija za koordinaciju policijskih tijela Bosne i Hercegovine,
c) Granična policija BiH;
i četiri agencije kao upravne organizacije:
1) Služba za poslove sa strancima,
2) Agencija za školovanje i stručno usavršavanje kadrova,
3) Agencija za policijsku podršku,
4) Agencija za forenzička ispitivanja i vještačenja.
5.4 Granična policija Bosne i Hercegovine
U skladu sa Zakonom o Graničnoj policiji BiH, Granična policija BiH nadležna je da:
a) vrši provođenje odredbi zakona kojim se reguliše oblast granične kontrole u BiH, kako je propisano tim zakonom;
b) vrši provođenje odredbi zakona kojim se reguliše kretanje i boravak stranaca u BiH, kako je propisano tim zakonom;
c) vrši sprečavanje, otkrivanje i istraživanje djela koja su propisana krivičnim zakonima u Bosni i Hercegovini kada:
1) su ta krivična djela usmjerena protiv sigurnosti državne granice ili protiv izvršenja poslova i zadataka iz nadležnosti GP BiH; ili
2) se ta krivična djela moraju goniti u skladu s odredbama o zloupotrebi javnih isprava koje služe kao dokaz identiteta, o putnoj ispravi i obavezi posjedovanja vize, te odredbama o kretanju i boravku stranaca i azilu ukoliko su počinjena prilikom prelaska granice ili su direktno vezana za prelazak državne granice; ili
3) ta krivična djela obuhvataju prijevoz robe preko državne granice čiji promet nije dopušten, robe bez službenog odobrenja ili u slučaju kršenja važeće zabrane, ukoliko je GP BiH dodijelјena dužnost nadziranja takvog odobrenja i zabrane na osnovu drugog propisa ili administrativnog sporazuma s organom odgovornim za takvo gonjenje;
d) vrši sprečavanje, otkrivanje i istraživanje drugih krivičnih djela na zahtjev nadležnog organa;
e) vrši sprečavanje, otkrivanje i istraživanje:
1) prekršaja koji su propisani zakonom kojim se reguliše oblast granične kontrole u BiH, zakonom kojim se reguliše kretanje i boravak stranaca u BiH, te drugim zakonima, ili
2) drugih prekršaja na zahtjev nadležnog organa;
f) vrši pružanje policijske ispomoći organizacijskim jedinicama u sklopu Ministarstva sigurnosti BiH u provođenju zakona kojim se reguliše kretanje i boravak stranaca u BiH i drugih važećih propisa iz ove oblasti;
g) preduzima mjere zaštite civilnog zračnog prometa i sigurnosti prostorija međunarodnih aerodroma u BiH;
h) osigurava svoje organizacijske jedinice od opasnosti;
i) daje stručno mišlјenje pravosudnim organima ili drugim institucijama na njihov zahtjev, a u vezi sa vjerodostojnošću dokumenata koji su korišteni ili su se namjeravali koristiti za prelazak državne granice. Takvi dokumenti uklјučuju putne dokumente, dokumente za ličnu identifikaciju i bilo koje druge dokumente koji su vezani za kretanje osoba, vozila ili roba preko državne granice;
j) izvršava i druge poslove propisane zakonom i drugim propisima.
Granična policija BiH je nadležna za vršenje poslova granične kontrole u BiH. U tom kontekstu, zadaci Granične policije BiH u vezi sa olakšicama u civilnom zrakoplovstvu su, pored ostalog:
a) obavlјanje granične kontrole u skladu s relevantnim međunarodnim, evropskim i BiH zakonodavstvom;
b) primjena posebnih pravila za obavlјanje granične kontrole za određene kategorije lica (šefovi država, piloti zrakoplova i ostali članovi posade, nositelji diplomatskih i službenih pasoša, članovi međunarodnih organizacija, malolјetnici, prekogranični radnici i dr.);
c) neotiskivanje ulaznih i izlaznih pečata u putne isprave određenih kategorija lica;
d) omogućavanje prelaska državne granice uz predočenje lične karte ili nekog drugog dokumenta, u skladu sa međunarodnim ugovorima čija je BiH strana potpisnica;
e) olakšavanje i ubrzavanje poslova granične kontrole za osobe s pravom slobodnog kretanja;
f) korištenje posebnih traka i oznaka na graničnim prijelazima na aerodromima za graničnu kontrolu nad osobama koje uživaju pravo na slobodno kretanje;
g) mogućnost popuštanja u režimu granične kontrole;
h) saradnja sa avio-prijevoznicima u vezi sa obavezom avio-prijevoznika o dostavi podataka o putnicima;
i) aktivna razmjena informacija sa relevantnim regionalnim i međunarodnim partnerima sa cilјem zaštite granica od nezakonitih migracija, u okviru važećih bilateralnih i multilateralnih instrumenata;
j) postupanje, u okviru svojih nadležnosti, sa neprihvatlјivim (eng. inadmissible) i deportovanim licima;
k) učestvovanje u radu Komiteta za olakšice Bosne i Hercegovine, u skladu sa relevantnim aktima koji propisuju rad Komiteta.
5.5 Služba za poslove sa strancima Bosne i Hercegovine
U nadležnosti Službe za poslove sa strancima su slјedeći poslovi:
(1) Upravni poslovi u vezi sa kretanjem i boravkom stranaca u Bosni i Hercegovini, propisani Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu, i to:
a) poništavanje viza strancima,
b) izdavanje ličnih i putnih isprava strancima, odnosno oduzimanje izdatih ličnih i putnih isprava,
c) prijave boravka ili promjene boravka stranih državlјana,
d) ovjera garantnih pisama i poziva,
e) izdavanje potvrda o boravku stranaca,
f) u vezi s podnesenim zahtjevima za azil u Bosni i Hercegovini;
(2) Rješavanje u upravnim stvarima po zahtjevima za:
a) odobrenje privremenog ili stalnog boravka u Bosni i Hercegovini, odnosno produženje privremenog boravka,
b) otkaz privremenog ili stalnog boravka,
c) stavlјanje stranca pod nadzor,
d) protjerivanje stranca iz zemlјe,
e) donošenje zaklјučaka o izvršavanju rješenja o protjerivanju stranaca iz zemlјe;
(3) Rješenje iz stava (2) donosi direktor Službe;
(4) Vođenje predmeta i evidencija propisanih Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu i evidencije iz djelokruga Službe;
(5) Inspekcijski poslovi nad provođenjem Zakona o kretanju i boravku stranaca i azilu, i to:
a) kontrola boravka, kontrola svrhe boravka, kontrola korištenja boravka, prijave boravka ili promjene mjesta boravka,
b) nadzor nad pravnim i fizičkim licima u vezi s boravkom i zapošlјavanjem stranih državlјana,
c) podnošenje prijave i zahtjeva za postupanje protiv pravnih ili fizičkih lica zbog nepridržavanja propisa kojima se regulišu pitanja kretanja, boravka i zapošlјavanja stranaca,
d) podnošenje zahtjeva za pokretanje postupka radi ukidanja odobrenog boravka, odnosno ukidanja boravka po osnovnu podnesenog zahtjeva za azil ili odobrenog azila, kao i zahtjeva za ukidanje viza,
e) vođenje evidencija o inspekcijskim kontrolama i nalazima,
f) redovni inspekcijski nadzor, te nadzor po nalogu ili zahtjevu, odnosno po dostavlјenoj prijavi,
g) podnošenje zahtjeva za raspisivanje potrage za licima i stvarima,
h) podnošenje zahtjeva za obavlјanje pretresa lica, stvari, vozila i objekata, te za stavlјanje stranaca pod nadzor,
i) provjere po nalogu Ministarstva u vezi sa ulaskom, kretanjem i boravkom stranih državlјana koji su u postupku dobivanja državlјanstva BiH,
j) izvršava mjeru udalјenja stranaca iz zemlјe;
(6) Aktivnosti vezane za:
a) praćenje, prikuplјanje i obradu podataka i saznanja iz nadležnosti Službe,
b) analizu stanja iz nadležnosti Službe;
c) preduzimanje potrebnih mjera i radnji iz nadležnosti Službe, te predlaganje mjera radi unapređenja ukupne situacije u oblasti kretanja, boravka i zapošlјavanja stranaca;
(7) Obrada podataka i vođenje evidencija u skladu sa Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu;
(8) Pokretanje postupka radi potraživanja sredstava utrošenih za vraćanje stranaca;
(9) Ostali poslovi propisani Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu, te drugim zakonima i propisima, kojima se regulišu prava, obaveze i druga pitanja u vezi s kretanjem, boravkom i zapošlјavanjem stranaca.
Nadležnosti povezane sa olakšicama:
Uvažavajući EU standarde u rješavanju problematike upravlјanja migracijama, jedan od prioritetnih cilјeva Službe za poslove sa strancima je uspostavlјanje ravnoteže između efikasnog upravlјanja migracijama u BiH i poštivanja slobode kretanja.
Obavlјanjem operativno-inspekcijskih i upravno-pravnih poslova, Služba kontroliše dolazak stranaca iz viznog režima u BiH kroz postupke ovjere pozivnih pisama, rješava o statusu stranaca u BiH kroz odobravanje ili odbijanje boravaka stranaca u zemlјi, otkazu boravka, protjerivanju, stavlјanju pod nadzor, te prisilnom udalјenju stranaca iz zemlјe. Takođe, Služba izdaje lične i putne isprave strancima u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima.
(1) Upravni poslovi u vezi sa kretanjem i boravkom stranaca u Bosni i Hercegovini, propisani Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu, i to:
a) izdavanje ličnih i putnih isprava strancima, odnosno oduzimanje izdatih ličnih i putnih isprava,
b) prijave boravka ili promjene boravka stranih državlјana,
c) ovjera garantnih pisama i poziva,
d) izdavanje potvrda o boravku stranaca,
e) u vezi s podnesenim zahtjevima za azil u Bosni i Hercegovini;
(2) Rješavanje u upravnim stvarima po zahtjevima za:
a) odobrenje privremenog ili stalnog boravka u Bosni i Hercegovini, odnosno produženje privremenog boravka,
b) otkaz privremenog ili stalnog boravka,
c) stavlјanje stranaca pod nadzor,
d) protjerivanje stranaca iz zemlјe,
e) donošenje zaklјučaka o izvršavanju rješenja o protjerivanju stranaca iz zemlјe;
(3) Vođenje predmeta i evidencija propisanih Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu i evidencije iz djelokruga Službe;
(4) Inspekcijski poslovi nad provođenjem Zakona o kretanju i boravku stranaca i azilu, i to:
a) kontrola boravka, kontrola svrhe boravka, kontrola korištenja boravka, prijave boravka ili promjene mjesta boravka,
b) nadzor nad pravnim i fizičkim licima u vezi s boravkom i zapošlјavanjem stranih državlјana,
c) podnošenje prijave i zahtjeva za postupanje protiv pravnih ili fizičkih lica zbog nepridržavanja propisa kojima se regulišu pitanja kretanja, boravka i zapošlјavanja stranaca,
d) podnošenje zahtjeva za pokretanje postupka radi ukidanja odobrenog boravka, odnosno ukidanja boravka po osnovnu podnesenog zahtjeva za azil ili odobrenog azila, kao i zahtjeva za ukidanje viza,
e) vođenje evidencija o inspekcijskim kontrolama i nalazima,
f) redovni inspekcijski nadzor, te nadzor po nalogu ili zahtjevu, odnosno po dostavlјenoj prijavi,
g) podnošenje zahtjeva za raspisivanje potrage za licima i stvarima,
h) podnošenje zahtjeva za obavlјanje pretresa lica, stvari, vozila i objekata, te za stavlјanje stranaca pod nadzor,
i) provjere po nalogu Ministarstva u vezi s ulaskom, kretanjem i boravkom stranih državlјana koji su u postupku dobivanja državlјanstva BiH,
j) izvršava mjeru udalјenja stranaca iz zemlјe.
Služba za poslove sa strancima Bosne i Hercegovine učestvuje u radu Komiteta za olakšice.
5.6 Ministarstvo vanjskih poslova Bosne i Hercegovine
Nadležnosti Ministarstva vanjskih poslova BiH obuhvataju obavlјanje upravnih i drugih poslova koji se odnose na:
a) provođenje utvrđene politike BiH i rad na razvoju međunarodnih odnosa u skladu sa stavovima i smjernicama Predsjedništva Bosne i Hercegovine;
b) predlaže utvrđivanje stavova o pitanjima od interesa za vanjskopolitičke aktivnosti i međunarodni položaj BiH;
c) zastupanje BiH u diplomatskim odnosima prema drugim državama, međunarodnim organizacijama i na međunarodnim konferencijama, i za neposrednu komunikaciju sa diplomatskim i predstavništvima drugih država i misijama međunarodnih organizacija u BiH i obavlјanje stručnih poslova u vezi sa tim;
d) praćenje stanja i razvoj međunarodnih odnosa BiH sa drugim državama, međunarodnim organizacijama i drugim subjektima međunarodnog prava i međunarodnih odnosa i o tome izvještava Parlament Bosne i Hercegovine, Predsjedništvo Bosne i Hercegovine i Vijeće ministara Bosne i Hercegovine;
e) predlaganje Predsjedništvu Bosne i Hercegovine uspostavlјanja ili prekida diplomatskih ili konzularnih odnosa sa drugim državama;
f) saradnju s međunarodnim organizacijama, predlaganje Predsjedništvu Bosne i Hercegovine učlanjenje, odnosno učešće BiH u radu međunarodnih organizacija;
g) organizovanje, usmjeravanje i koordiniranje rada diplomatsko-konzularnih predstavništava BiH u inostranstvu;
h) pripremanje i organizovanje međunarodnih posjeta i susreta;
i) pripremanje bilateralnih i multilateralnih sporazuma;
j) vršenje poslova u vezi sa boravkom i zaštitom prava i interesa državlјana BiH na stalnom i privremenom boravku u inostranstvu i domaćih pravnih lica u inostranstvu;
k) da u saradnji sa nadležnim ministarstvima i institucijama prati međunarodna ekonomska kretanja i odnose i obavještava nadležne organe o tome, kao i o ekonomskim odnosima BiH sa pojedinim zemlјama i regionima;
l) podsticanje, razvijanje i koordinacija saradnje sa iselјeništvom iz BiH.
Kao država potencijalni kandidat za članstvo u Evropskoj uniji i u skladu sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju, Bosna i Hercegovina je dužna usklađivati propise iz oblasti vizne politike sa pravnom stečevinom EU. Shodno navedenom, a u vezi sa olakšicama u civilnom zrakoplovstvu, Ministarstvo vanjskih poslova BiH je nadležno za:
a) predlaganje dalјnjeg usklađivanja bosanskohercegovačkog viznog sistema sa pravnom stečevinom EU u oblasti viza;
b) prilagođavanje bosanskohercegovačkih diplomatsko-konzularnih misija standardima EU, te osposoblјavanje istih za uzimanje biometrijskih podataka prilikom izdavanja viza strancima.
Ministarstvo vanjskih poslova Bosne i Hercegovine učestvuje u radu Komiteta za olakšice.
5.7 Ministarstvo civilnih poslova Bosne i Hercegovine
Ministarstvo civilnih poslova nadležno je za poslove državlјanstva, upis i evidenciju građana, zaštitu ličnih podataka, prijavlјivanje prebivališta i boravišta, lične isprave, putne isprave i postupak evidencije registracije vozila, deminiranje. Ministarstvo je nadležno za obavlјanje poslova i izvršavanje zadataka koji su u nadležnosti Bosne i Hercegovine i koji se odnose na utvrđivanje osnovnih principa koordiniranja aktivnosti, usklađivanja planova entitetskih organa vlasti i definiranje strategije na međunarodnom planu u područjima:
- zdravstva i socijalne zaštite;
- penzija;
- nauke i obrazovanja;
- rada i zapošlјavanja;
- kulture i sporta;
- geodetskim, geološkim i meteorološkim poslovima.
U sastavu ovog ministarstva je Agencija za identifikacione dukumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine i Komisija za deminiranje u BiH kao samostalne službe čija su prava i dužnosti utvrđene posebnim propisima.
Ministarstvo civilnih poslova Bosne i Hercegovine učestvuje u radu Komiteta za olakšice.
5.8 Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine – IDDEEA
Zakonom o Agenciji za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 56/08, u dalјem tekstu: Zakon o Agenciji) osnovana je Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (u dalјem tekstu: Agencija) sa sjedištem u Banjoj Luci (pravni slјedbenik Direkcije za implementaciju CIPS projekta). Agencija je upravna organizacija u sastavu Ministarstva civilnih poslova Bosne i Hercegovine.
U okviru nadležnosti utvrđene odredbama Zakona o Agenciji, nadležnosti utvrđene drugim važećim materijalnim propisima kojima je uređena oblast identifikacionih dokumenata (putnih isprava, lični karata, vozačkih dozvola, dokumenata o registrovanim vozilima, tahografskih kartica, brodarskih i pomorskih knjižica, pograničnih propusnica i dr.) oblast jedinstvenog matičnog broja, oblast prebivališta i boravišta i oblast prekršaja, Agencija obavlјa stručne i druge poslove kako slijedi:
a) predlaže i provodi strategiju i politiku razvoja u Bosni i Hercegovini u oblasti identifikacionih dokumenata, a prema ICAO 9303 standardu i drugim relevantnim standardima;
b) tehnički dizajnira, formira i održava evidenciju o jedinstvenom matičnom broju, centralnom biračkom spisku, prebivalištu i boravištu državlјana Bosne i Hercegovine, boravištu stranih državlјana, ličnim kartama i ličnim kartama za strance, registru novčanih kazni i prekršajnoj evidenciji, prebivalištu i boravištu državlјana BiH, vozačkim dozvolama, registrovanim vozilima i dokumentima za registraciju, pasošima, službenim pasošima i diplomatskim pasošima, brodarskim i pomorskim knjižicama, karticama za digitalno potpisivanje, pograničnim propusnicama, tahografskim karticama (u dalјem tekstu: evidencije);
c) održava i upravlјa bazama podataka u koje se pohranjuju podaci iz evidencija koje su definirane ovim zakonom i informacijskih sistema, putem kojih se pristupa navedenim evidencijama;
d) osigurava adekvatnu infrastrukturu, posebne uvjete za rad i zaštitu podataka, te druge tehničke preduvjete za nesmetano funkcioniranje baza podataka koje su u njenoj nadležnosti i baza podataka koje su u nadležnosti drugih ministarstava, institucija i organa na njihov zahtjev i u skladu sa zakonom;
e) izdaje podatke o evidencijama i iz evidencija ovlaštenim institucijama i pravnim licima;
f) projektuje, razvija i održava softverska rješenja potrebna za vođenje evidencija u nadležnosti Agencije internim resursima, saradnjom sa izvornim organima ili angažmanom kompanija;
g) razvija, održava i unapređuje telekomunikacijske mreže za prijenos podataka za potrebe Agencije i drugih organa javne sigurnosti u skladu sa Zakonom o telekomunikacijama a u svrhu omogućavanja efikasne razmjene podataka putem radio-relejnog sinhronog digitalnog hijererarhijskog sistema za prijenos podataka (SDH sistem) između organa sigurnosti svih nivoa vlasti Bosne i Hercegovine;
h) utvrđuje standarde za opremu koju će nadležni, prijemni i izvorni organi nabavlјati i koristiti u procesu obrade i razmjene podataka u skladu sa ovim zakonom;
i) utvrđuje stadarde, što je neophodno na lokacijama sa kojih se vrši pristup sistemu centralne evidencije i razmjene podataka kako bi se postigla sigurnost i zaštita podataka i sistema;
k) zadužena je za elektronske certifikate i elektronske potpise u vezi sa identifikacijskim dokumentima, u skladu sa zakonom koji reguliše elektronski potpis;
l) sarađuje sa međunarodnim institucijama koje su zadužene za oblast identifikacijskih dokumenata.
IDDEEA učestvuje u radu Komiteta za olakšice.
5.9 Uprava za indirektno-neizravno oporezivanje Bosne i Hercegovine
U okviru prava i dužnosti predviđenih zakonom, Uprava za indirektno-neizravno oporezivanje Bosne i Hercegovine (u dalјem tekstu: UIO) je nadležna da:
a) vodi jedinstven registar obveznika indirektnih poreza i dodjelјuje im odgovarajući identifikacijski broj;
b) vrši prijem poreskih prijava i drugih isprava, vodi obaveze po osnovu indirektnih poreza u poreskom knjigovodstvu, vrši naplatu i povrat indirektnih poreza;
c) vodi poresko knjigovodstvo;
d) utvrđuje blagovremenost, zakonitost i pravilnost podnesenih poreskih prijava i drugih isprava;
e) utvrđuje poresku osnovicu i poresku obavezu obveznika indirektnih poreza na osnovu poreskih prijava, isprava, poslovnih knjiga, evidencija obveznika i drugih dokaza, uklјučujući i primjenu indirektnih metoda dokazivanja;
f) obavlјa provjeru, ograničenu provjeru i kontrolu obveznika indirektnih poreza;
g) sprečava, otkriva i istražuje carinske, poreske i druge prekršaje, te u skladu sa uputstvima nadležnog tužitelja vodi aktivnosti u vezi sa istragom krivičnih djela vezanih za indirektno oporezivanje i nadležnim organima podnosi prijave za povredu propisa o indirektnom oporezivanju;
h) provodi postupak prinudne naplate;
i) po potrebi, daje mišlјenja o primjeni propisa o indirektnom oporezivanju;
j) obavlјa upravne i druge poslove koji se odnose na međunarodnu pravnu pomoć u oblasti indirektnog oporezivanja;
k) vrši edukaciju poreskih obveznika;
l) proučava poreske sisteme i obavlјa saradnju sa poreskim organima drugih država, na osnovu međunarodnih sporazuma koje je zaklјučila Bosna i Hercegovina;
m) primjenjuje međunarodne ugovore iz oblasti indirektnih poreza;
n) izdaje uvjerenja o činjenicama o kojima UIO vodi službenu evidenciju;
o) jedinstveno koristi informacijske tehnologije u skladu sa Strategijom UIO za informacijsku tehnologiju i politike u vezi sa tim;
p) izdaje poreske i kontrolne markice i druge oznake za obilјežavanje, praćenje proizvodnje, prometa i upotrebe pojedinih proizvoda, u skladu sa zakonskim propisima;
r) vodi jedinstveni račun i vrši naplatu prihoda po osnovu indirektnih poreza, doznačavanje i raspodjelu prihoda po osnovu indirektnih poreza na način reguliran zakonom;
s) prikuplјa i obrađuje podatke o utvrđenim i naplaćenim porezima;
t) planira i provodi obuku zaposlenih u određenim oblastima, ovisno od ukazane potrebe;
u) vrši obradu i praćenje statističkih podataka o indirektnim porezima;
v) vodi prvostepeni i drugostepeni upravni postupak;
z) prati izvršavanje ugovornih obaveza između UIO i komercijalnih banaka;
aa) obavlјa i druge poslove koji su joj povjereni zakonom.
U vezi sa olakšicama u civilnom zrakoplovstvu, nadležnosti UIO su da:
- vrši nadzor nad robom i poštanskim pošilјkama u skladu sa domaćim i međunarodnim propisima;
- u skladu sa ICAO Aneksom 9 koristi opremu koja će omogućiti elektronski prijenos informacija potrebnih za dolazak i odlazak zrakoplova;
- vrši zaplјenu zabranjene robe i privremeno zadržavanje robe sa ograničenjima do okončanja zakonom propisanog postupka;
- učestvuje u radu Komiteta za olakšice.
5.10 Ured za veterinarstvo Bosne i Hercegovine
a) predlaže propise i koordinaciju jedinstvenih mjera, metoda i postupaka kontrole zaraznih i parazitskih bolesti životinja s lista A i B Međunarodnog zoosanitarnog kodeksa O.I.E;
b) predlaže propise veterinarskih uvjeta za međunarodni promet (izvoz iz Bosne i Hercegovine i uvoz u Bosnu i Hercegovinu) životinja, sirovina, otpadaka i proizvoda životinjskog porijekla;
c) predlaže propise uvjeta za registraciju objekata za klanje životinja i provođenje jedinstvenog postupka registracije objekata za proizvodnju, preradu, obradu, doradu ili čuvanje proizvoda i sirovina životinjskog porijekla namijenjenih izvozu, odnosno uvozu;
d) predlaže propise jedinstvenog programa monitoringa i kontrole biorezidua u životinjama, te proizvodima i sirovinama životinjskog porijekla;
e) koordinira rad granične veterinarske inspekcije i predlaže propise jedinstvene dokumentacije za uvoz, odnosno izvoz životinja, sirovina, otpadaka i proizvoda životinjskog porijekla i organizuje jedinstveni informacijski sistem granične veterinarske inspekcije;
f) sarađuje sa međunarodnim veterinarskim, zdravstvenim i sličnim institucijama i udruženjima (O.I.E, WHO, FAO, Evropska komisija i sl. );
g) koordinira predstavlјanje Bosne i Hercegovine u međunarodnim institucijama iz oblasti veterinarstva;
h) prati međunarodne propise iz oblasti veterinarstva;
i) obavlјa međuentitetsko usaglašavanje propisa iz oblasti veterinarstva.
Ured za veterinarstvo Bosne i Hercegovine učestvuje u radu Komiteta za olakšice.
5.11 Ministarstva nadležna za poslove turizma
Ministarstva nadležna za poslove turizma trebaju osigurati pravovremeno upoznavanje pružatelja turističkih usluga sa olakšicama u zračnom prometu, a koje se odnose na granična, vizna i zdravstvena pitanja prilikom putovanja.
Predstavnici ministarstva nadležnog za poslove turizma učestvuju u radu Komiteta za olakšice.
5.12 Federalno ministarstvo zdravstva Federacije Bosne i Hercegovine i Ministarstvo zdravlјa i socijalne zaštite Republike Srpske
Na međunarodnim aerodromima Federalno ministarstvo zdravstva Federacije Bosne i Hercegovine i Ministarstvo zdravlјa i socijalne zaštite Republike Srpske su odgovorni za sprečavanje, zaštitu, kontrolu i osiguravanje javnozdravstvenog odgovora u pogledu međunarodnog širenja bolesti, na načine koji su srazmjerni javnozdravstvenim rizicima, te kojima se izbjegava nepotrebno ometanje međunarodnog prometa i trgovine.
Posebne odgovornosti su:
a) obavještavanje Komiteta za olakšice o svim bitnim i dostupnim informacijama u vezi sa zdravlјem lјudi;
b) predlaganje mjera za sprečavanje i suzbijanje širenja zaraznih bolesti na način da se brzo i djelotvorno odgovori na sve javnozdravstvene rizike;
c) dostavlјanje obavještenja Ministarstvu civilnih poslova BiH koja su u skladu sa zahtjevima IHR, a u vezi sa bilo kakvim zdravstvenim opasnostima od međunarodnog značaja;
d) učešće u izradi standardnih operativnih postupaka i održavanje planova hitnih intervencija u saradnji s ostalim nadležnim institucijama, kako bi se osigurao brzi odgovor na javnozdravstvene probleme šire zajednice.
Predstavnici ministarstva nadležnog za poslove zdravlјa učestvuju u radu Komiteta za olakšice.
5.13 Operatori aerodroma
Operatori aerodroma u području olakšica obavlјaju slјedeće poslove:
a) organizovanje i pružanje usluga zemalјskog opsluživanja;
b) projektovanje aerodroma na način da se pobolјša protok prometa;
c) postavlјanje međunarodno preporučenih znakova kako bi se olakšalo kretanje putnika unutar aerodroma;
d) nabavka, održavanje i optimizacija opreme i usluga za putnike u skladu s najnovijim tehnološkim dostignućima, uklјučujući putnike sa invaliditetom i smanjenom pokretlјivošću;
e) osiguravanje prostora za pružanje odgovorajućih medicinskih usluga, uklјučujući dijagnostiku radi hitnog pružanja neophodne medicinske njege putnicima i zaposlenima na aerodromu, kao i karantin za životinje i bilјke, opremu potrebnu za održavanja javnog zdravlјa;
f) isticanje informacija o pravima putnika na strateškim mjestima gdje borave putnici;
g) odgovornost za provođenje Međunarodnih zdravstvenih propisa (IHR) i za optimizaciju procesa povezanih s javnozdravstvenim mjerama u saradnji s ministarstvima nadležnim za poslove zdravlјa;
h) provođenje dezinfekcije aerodroma u skladu sa preporukama WHO i u skladu sa nacionalnim propisima koji su usklađeni sa IHR;
i) razmjena elektronskih poruka sa carinom sa cilјem ubrzanja postupka sa kargo pošilјkama, pod uvjetima definiranim carinskim propisima;
j) učešće u Komitetu za olakšice te, prema potrebi, i na drugim sastancima koji se odnose na olakšice.
5.14 Avio-prijevoznici
Nadležnosti avio-prijevoznika u području olakšica odnose se na:
a) efikasno opsluživanje putnika, prtlјaga, robe i pošte;
b) pružanje informacija putnicima o uvjetima prodaje karata i uvjetima prijevoza;
c) preduzimanje mjera da putnici u trenutku ukrcavanja posjeduju potrebne putne isprave;
d) pružanje informacija putnicima o prometu i posebnim uvjetima koji važe u odredišnoj državi;
e) provođenje dezinfekcije zrakoplova u skladu sa preporukama WHO i u skladu sa nacionalnim propisima koji su usklađeni sa IHR;
f) pružanje pravovremenih i tačnih informacija putnicima o poznatom kašnjenju, otkazivanju i preusmjeravanju leta;
g) pružanje pomoći putnicima u slučaju uskraćenog ukrcaja, otkazivanja leta ili dugih kašnjenja leta u skladu sa Zakonom o obligacionim odnosima u civilnom zrakoplovstvu BiH i Montrealskom konvencijom;
h) odgovornost za provođenje Međunarodnih zdravstvenih propisa (IHR) i za optimizaciju procesa povezanih s javnozdravstvenim mjerama u saradnji s ministarstvima nadležnim za poslove zdravlјa;
i) pružanje odgovarajuće pomoći putnicima s posebnim potrebama, uklјučujući putnike sa invaliditetom i smanjenom pokretlјivošću u skladu sa Zakonom o obligacionim odnosima u civilnom zrakoplovstvu BiH;
j) organizovanje i pružanje usluga zemalјskog opsluživanja;
k) učešće u radu Komiteta za olakšice te, prema potrebi, i na drugim sastancima koji se odnose na olakšice u civilnom zračnom prometu.