ODLUKU
O ODOBRAVANJU ZAJEDNIČKE JEZGRE NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA KROSKURIKULARNO I MEĐUPREDMETNO PODRUČJE DEFINISANE NA ISHODIMA UČENJA
Broj 01-07-1-1019/15
28. oktobra 2015. godine
Mostar
Predsjednica
Milijana Lale, s. r.
ZAJEDNIČKA JEZGRA
NASTAVNIH PLANOVA I PROGRAMA ZA KROSKURIKULARNO I MEĐUPREDMETNO PODRUČJE DEFINIRANА NA ISHODIMA UČENJA
UVOD
Oblast 1: POJEDINAC I DRUŠTVENA ODGOVORNOST |
||||
Komponenta 1: Poduzetništvo |
||||
Ishodi učenja: |
||||
1. Istražuje poduzetno djelovanje u različitim aspektima života. 2. Analizira oblike i procese u poduzetništvu. 3. Procjenjuje i predlaže svojstva poduzetnog djelovanja u različitim kontekstima učenja i života. |
||||
Indikatori (pokazatelji) područja vještina u skladu sa uzrastom za: |
||||
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
Kraj 3. razreda (8/9 god.) |
Kraj 6. razreda (11/12 god.) |
Kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
Kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
1a. Imenuje svoja interesovanja. 1b. Prepoznaje situacije koje su realizirane na osnovu njegove ideje. |
1a. Opisuje poduzetno djelovanje u neposrednom okruženju (npr., učionici i školi). |
1a. Objašnjava poduzetno djelovanje osoba iz neposrednog okruženja. |
1a. Objašnjava razliku između pojmova poduzetnik i djelovati poduzetnički. |
1a. Analizira različite oblike poduzetnog djelovanja u odnosu na osobne i društvene ciljeve. 1b. Procjenjuje resurse za poduzetno djelovanje kako bi donio odluke u različitim situacijama. 1c. Povezuje poduzetno djelovanje sa razvojem pojedinca i društva. |
1d. Prepoznaje poduzetnički potencijal u sebi, te razvija vještine poduzetnog djelovanja. |
||||
2a. Opisuje zanimanja osoba iz neposrednog okruženja. |
2a. Prepoznaje faze realizacije ideje. 2b. Imenuje oblike poduzetništva (zanati, udruženja, javne ustanove, poduzeća...). 2c. Razlikuje šta je račun i priznanica. 2d. Razlikuje proizvod i uslugu na jednostavnom primjeru. |
2a. Predstavlja svoju poduzetničku ideju kroz faze realizacije ideje u djelo. 2b. Razlikuje oblike poduzetništva (zanati, udruženja, poduzeća, kompanije, vladin, nevladin sektor, profitni, neprofitni sektor, zadruge - tradicionalno, korporativno i socijalno poduzetništvo). 2c. Opisuje pojmove prihod i troškovi. 2d. Identificira koristi od volonterskog rada za pojedinca i za društvo. 2e. Daje primjere ljudi u ulogama proizvođača, pružaoca usluga i potrošača. |
2a. Koristi komponente projekta za realizaciju ideje. 2b. Objašnjava načine za osiguranje resursa i upravlja resursima. 2c. Odabire volonterske aktivnosti prema svojim interesima i potrebama. 2d. Procjenjuje dobit u odnosu na uložene resurse i troškove. |
2a. Razrađuje komponente projektnog ciklusa (osmišlja ideju, procjenjuje mogućnosti realizacije, izrađuje projekat). 2b. Odabire zainteresirane strane i prezentira projekat. 2c. Daje kritički osvrt za unapređenje projekata drugih osoba. 2d. Objašnjava korake u započinjanju poslovnih firmi i socijalnih poduzeća. 2e. Koristi načela volonterizma kao potencijal za razvoj poduzetničkog djelovanja i zapošljavanja. 2f. Razlikuje finansijske dokumente i finansijske institucije. 2g. Razlikuje proizvode i usluge koji su u ponudi i potražnji na lokalnom, državnom i regijskom nivou. 2h. Povezuje pojmove prihoda i troškova sa fazama realizacije ideje. |
1d. Objašnjava važnost sporednih efekata proizvodnje i važnost održivog razvoja (misli zeleno). |
||||
3a. Opisuje individualno djelovanje i djelovanje u grupi; |
3a. Usklađuje svoje djelovanje sa djelovanjem grupe; 3b. Opisuje načine podrške drugima u aktivnostima; 3c. Opisuje prihvatljivo ponašanje prema javnim dobrima; 3d. Završava zadatke u vremenskom okviru. |
3a. Pojašnjava svoju ulogu i značaj u timu, i ulogu i značaj drugih članova. 3b. Odabire individualno ili timsko djelovanje u skladu sa situacijom. 3c. Procjenjuje posljedice svojih odluka i aktivnosti. 3d. Obrazlaže svoj stav i dovodi u vezu sa mišljenjem drugih. 3f. Planira aktivnosti samostalno i u grupi / timu. 3g. Uspoređuje rezultate svoga rada i rada drugih. |
3a. Usklađuje svoje ciljeve sa ciljevima tima. 3b. Analizira učinak individulanog i timskog rada kako bi motivirao sebe i druge u ostvarivanju ciljeva. 3c. Kritički procjenjuje inovacije i promjene. 3d. Ilustrira rješenja ideja samostalno i u saradnji s drugima. 3e. Objašnjava javna dobra (daje primjere o značaju i ulozi javnih dobara i faktora koji utječu na javna dobra). |
3a. Procjenjuje svoju ulogu u timu i djeluje u skladu sa njom. 3b. Daje kritički osvrt na svoje potencijale i potencijale tima. 3c. Procjenjuje posvećenost svojim namjerama (učenje putem pokušaja i pogreške). 3e. Pokreće aktivnosti na nivou razreda, škole i na nivou zajednice. 3f. Koristi metode i tehnike kako bi rukovodio, organizirao i proveo specifičan projekat samostalno i u timu. 3g. Argumentira svoje potencijale (socijalne vještine, prethodna znanja) i mogućnosti primjene; 3h. Iznosi i obrazlaže mišljenja o etičkim pitanjima koja se odnose na različite vrste aktivnosti. |
3h. Predlaže rješenja problema. |
||||
|
Komponenta 2: Karijerna orijentacija |
|||||
1. Procjenjuje vlastite interese i vrijednosti, svoje snage i sposobnosti i formulira životne uloge u kontekstu individualnog iskustva. 2. Kritički procjenjuje odnos između vlastitih karakteristika, svijeta obrazovanja i svijeta rada. 3. Analizira važnost donošenja odluka i posljedica izbora u svim aspektima života. 4. Koristi konstruktivne načine upravljanja promjenama i strategijama. |
|||||
Indikatori (pokazatelji) područja vještina u skladu sa uzrastom za: |
|||||
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
Kraj 3. razreda (8/9 god.) |
Kraj 6. razreda (11/12 god.) |
Kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
Kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|
1a. Opisuje aktivnosti za koje iskazuje interes. 1b. Nabraja nekoliko zanimanja iz neposrednog okruženja. 1c. Prepoznaje karakteristike zanimanja. |
1a. Objašnjava zanimanja iz okruženja. 1b. Razlikuje karakteristike zanimanja. 1c. Povezuje svoj interes sa karakteristikama zanimanja. |
1a. Opisuje svoje snage i sposobnosti, kao i svoje interese. 1b. Objašnjava životne uloge. |
1a. Opisuje vlastita znanja, vještine i stavove koji su važni za odabir nastavka školovanja, kao i za izlazak na tržište rada. |
1a. Daje prioritet kompetencijama važnim za razvoj karijere. |
|
2a. Pokazuje pozitivan stav o školovanju |
2a. Objašnjava odnos vlastitih karakteristika (uloženog truda, znatiželje) i postignutih rezultata. |
2a. Povezuje interese, kao i ptrebna znanja i vještine sa grupama zanimanja. |
2a. Donosi odluku o nastavku školovanja zasnovanu na procjeni odnosa vlastitih karakteristika i karakteristika škole, kao i potreba tržišta rada. 2b. Objašnjava važnost obrazovanja koje pojedinac stječe vlastitim radom, komunikacijom, čitanjem, razvijanjem vještina, iskustva i znanja. |
2a. Donosi odluku o karijernom putu zasnovanu na procjeni odnosa svojih karakteristika i karakteristika svijeta obrazovanja i rada. 2b. Procjenjuje važnost učenja tokom života i svojih aktivnosti sa ciljem unapređenja znanja, vještina i sposobnosti unutar osobne, građanske, društvene i poslovne perspektive. |
|
3a. Prepoznaje kako se odluke, i za njih vezana ponašanja, odražavaju na donosioce odluke i na okolinu |
3a. Daje primjer povezanosti odluke sa njenim posljedicama. |
3a. Daje primjer kompleksnosti odnosa odluka i posljedica. 3b. Prepoznaje važnost donošenja odluka za nastavak školovanja i svijet rada. |
3a. Analizira prednosti i nedostatke alternativa u izboru srednje škole i svijeta rada. 3b. Procjenjuje kako različiti faktori utječu na donošenje odluka u odabiru zanimanja i izlaska na tržište rada. |
3a. Procjenjuje prednosti i nedostatke alternativnih karijernih puteva. 3b. Procjenjuje kako različiti faktori mogu utjecati na donošenje karijernih odluka. |
|
NP |
NP |
4a. Uspoređuje različite strategije upravljanja promjenama u neposrednom okruženju. |
4a. Planira korake u prilagođavanju na nastavak odgojno- obrazovnog procesa u srednjoj školi. |
4a. Provodi strategije upravljanja promjenama u razvoju karijere. |
|
Komponenta 3: Antikorupcija |
|||||
Ishodi učenja: |
|||||
1. Kritički procjenjuje odnose između koruptivnih ponašanja i društvenog razvoja. 2. Kritički procjenjuje odnose između individulanih karakteristika, konteksta i koruptivnih ponašanja. 3. Osmišlja osobni angažman u borbi protiv korupcije. |
|||||
Indikatori (pokazatelji) područja vještina u skladu sa uzrastom: |
|||||
Kraj predškolskog odgoja i obrazovanja (5/6 god.) |
Kraj 3. razreda (8/9 god.) |
Kraj 6. razreda (11/12 god.) |
Kraj devetogodišnjeg odgoja i obrazovanja (14/15 god.) |
Kraj srednjoškolskog odgoja i obrazovanja (18/19 god.) |
|
1. Prepoznaje ispravna i pravedna ponašanja u neposrednom okruženju. |
1. Objašnjava primjere ispravnih i pravednih ponašanja u neposrednom okruženju. |
1. Opisuje elemente koruptivnih ponašanja u neposrednom okruženju. |
1. Objašnjava pojam korupcije, njene pojave i posljedice u svim aspektima života. |
1a. Analizira veze između sadržaja, konteksta i koruptivnih ponašanja. 1b. Opisuje ponašanja koja su kroz historiju bila neprihvatljiva, kažnjiva, a više nisu, i obratno. 1c. Određuje ponašanja koja jesu/bila kažnjiva na određenim prostorima, a na drugim nisu. |
|
2. Prepoznaje primjere vlastitih ispravnih i pravednih ponašanja. |
2. Pokazuje odgovorno i etično ponašanje u školskim i vanškolskim aktivnostima. |
2. Objašnjava važnost poštivanja pisanih i nepisanih pravila i normi u zajednici. |
2. Povezuje odgovorno ponašanje pojedinca i razvoj društva. |
2. Procjenjuje kako različiti konteksti utječu na percepciju korupcije i koruptivno ponašanje. |
|
3. Prepoznaje aktivnosti koje promoviraju socijalno prihvatljiva ponašanja. |
3. Povezuje svoje djelovanje sa školskim aktivnostima koje promoviraju socijalno prihvatljiva ponašanja. |
3. Provodi školske i vanškolske aktivnosti koje imaju za cilj prevenciju korupcije. |
3. Konstruira manje projekte koji imaju za cilj prevenciju korupcije. |
3. Izrađuje projekte koji imaju za cilj borbu protiv korupcije. |
|
Oblast 1: POJEDINAC I DRUŠTVENA ODGOVORNOST |
Komponenta 1: Poduzetništvo |
Ishodi učenja: |
Istražuje poduzetno djelovanje u različitim aspektima života. Analizira oblike i procese u poduzetništvu. Procjenjuje i predlaže svojstva poduzetnog djelovanja u različitim kontekstima učenja i života. |
Komponenta 2: Karijerna orijentacija |
Ishodi učenja: |
Procjenjuje vlastite interese i vrijednosti, svoje snage i sposobnosti i formulira životne uloge u kontekstu individualnog iskustva. Kritički procjenjuje odnos između vlastitih karakteristika, svijeta obrazovanja i svijeta rada. Analizira važnost donošenja odluka i posljedica izbora u svim aspektima života. Koristi konstruktivne strategije upravljanja promjenama i strategijama. |
Komponenta 3: Antikorupcija |
Ishodi učenja: |
Kritički procjenjuje odnose između koruptivnih ponašanja i društvenog razvoja. Kritički procjenjuje odnose između individulanih karakteristika, konteksta i koruptivnih ponašanja. Osmišlja osobni angažman u borbi protiv korupcije. |
Ključna kompetencija |
Prožimajući pokazatelji (indikatori) |
Učiti kako se uči |
- Razvijanje suodgovornosti za vlastito učenje, samoprocjena i definiranje vlastitih ciljeva učenja: - razvijanje svjesti o vlastitim mogućnostima i o vlastitim jakim i slabim stranama, stilovima učenja, inteligencijama, kao i sposobnostima identificiranja sopstvenih potreba radi primjene sopstvenih strategija i procedura u procesu učenja. - Razvijanje sposobnosti popravljanja, poboljšavanja (samoregulacija): - pretplaniranje, izvršenje, kontrola, korekcija različitih oblika komunikativnih aktivnosti (recepcije, interakcije, produkcije, medijacije). - Upotreba različitih metoda i strategija učenja$$$ Pod strategijama podrazumijevamo najekonomičniji i najpotpuniji način, na koji korisnik uspijeva staviti u pogon vlastite resurse i sposobnost, kako bi odgovorio na potrebe određene situacije i ostvario željeni cilj. Upotreba strategija pretpostavlja primjenu metakognitivnih vještina učenja.$$$: - poznavanje i svjesno korištenje različitih strategija učenja; - omogućivanje učeniku da stekne sposobnost otkrivanja svog najuspešnijeg i najbržeg načina za učenje, da odabere različite mogućnosti i da ih najbolje primijeni u praksi; - razvijanje kritičkog stava od toga šta učenik u školi uči do i vlastitog procesa učenja; - sposobnost organizacije i uređivanje vlastitog učenja, razvijanje upornosti; - razvijanje samomotivacije, samopouzdanja, potrebe za kontinuirano učenje. |
Socijalna i građanska kompetencija |
- Prepoznavanje vlastitih emocija, zanimanje za, i poštivanje drugih kultura. - Razumijevanje vlastitog nacionalnog identiteta i sebe kao pripadnika jedne grupe u interakciji s kulturnim identitetom Evrope i ostatka svijeta. - Svijest o evropskom i svjetskom kulturnom naslijeđu, i o kulturnoj i jezičkoj raznolikosti svijeta. - Poznavanje lingvističkih i kulturnih posebnosti društva i zajednica u kojima se govori određeni strani jezik. - Razvijanje svijesti i razumijevanja socio-kulturnih i međukulturnih pravila i normi upotrebe stranog jezika, i razvijanje odgovarajućih strategija za komunikaciju, interpretaciju i korištenje poruka u skladu sa ovim pravilima i normama (socio-lingvistička kompetencija): - Uvažavanje karakterističnih crta društvenih odnosa (pozdravi, način obraćanja); - Uvažavanje pravila lijepog ponašanja (izraziti zahvalnost, naklonost, podijeliti brigu, radost itd.); - Uvažavanje razlika u jezičkim registrima (nivoi formalizma); - Sposobnost prepoznavanja dijalekta i akcenta (naglaska) kroz leksičke, gramatičke, fonološke, glasovne, paralingvističke (npr., govor tijelom) elemente; - Konstruktivno komuniciranje i poštivanje u društvenim situacijama; različita međusobna komunikacija. |
Samoinicijativa i poduzetnička kompetencija |
- Upravljanje projektima; - Prepoznavanje vlastitih jakih i slabih strana; - Rad u timovima na kooperativan i fleksibilan način; - Konstruktivno sarađivanje u aktivnostima i upotreba vještina grupnog rada; - Upravljanje rizikom i razvijanje svijesti o odgovornosti. |
Kreativno-produktivna kompetencija |
- Razvijanje kompleksnog mišljenja: - sažimanje, generaliziranje, podrška upotrebi viših kognitivnih sposobnosti kao što su analiza, sinteza, vrednovanje, upotreba kritičkog mišljenje (razlikovanje između činjenica i mišljenja, argumentiranje teza); - upotreba logičnog strukturiranja i nizanja argumenata kod primanja i tvorbe stranog jezika i saznavanja jezičkih zakonitosti. - Razvijanje kreativnosti i potrebe za izražavanjem, te osjećaj za estetske vrijednosti: - proizvodnja i povezivanje različitih ideja, stvaranje pretpostavki i različitih proizvoda. - Razvijanje otvorenosti različitog kulturnog izražavanja i pripremljenosti za razvijanje vlastite kreativnosti i sposobnisti izražavanja: - sposobnost toleriranja suprotnih ideja; - donošenje zaključaka neovisno; - razvijanje pozitivnog stava i spremnosti za relativiziranje sopstvenog stanovišta i sistema vrijednosti, razvijanje spremnosti za otklon u odnosu na ustaljena ponašanja prema drugim kulturama. - Podrška radoznalosti, želji za novim znanjima: - omogućivanje izražavanja vlastitih misli, ideja, emocija; - razvijanje sposobnosti posmatranja, sudjelovanja i integriranja novih iskustava i spremnosti za mijenjanje prethodnih. |
Literatura:
Izdavač:
Za izdavača:
Lektura:
DTP:
1 Vidjeti prilog 1. Oblasti, komponente i ishodi učenja
2 Brojevi definiranih ishoda u Dokumentu prate pokazatelje pod istim brojem, ali za različiti uzrast.
3 Bloom, B.S. (Ed.), Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, Cognitive domain, Longmans, Green, New York, 1956.
4 Vidjeti Ključne kompetencije i prožimajuće pokazatelje kroskurikularnog i međupredmetnog područja
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.