Službeni glasnik BiH, broj 32/23
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu člana 3. stav (1) tačka d) Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 50/08, 35/09, 75/09, 32/12, 42/12, 50/12, 32/13, 87/13, 75/15, 88/15, 16/16, 94/16, 72/17, 25/18, 32/20, 65/20 i 59/22) i člana 17. Zakona o Vijeću ministara Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 30/03, 42/03, 81/06, 76/07, 81/07, 94/07 i 24/08), na prijedlog Ministarstva finansija i trezora Bosne i Hercegovine, Vijeće ministara Bosne i Hercegovine na 8. sjednici, održanoj 5.4. 2023. godine, donijelo je
ODLUKU
O USVAJANJU POLITIKE PLAĆA I NAKNADA U INSTITUCIJAMA BOSNE I HERCEGOVINE ZA PERIOD 2023-2026. GODINE
Član 1.
(Predmet Odluke)
(1) Ovom Odlukom usvaja se Politika plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine za period 2023-2026. godine.
(2) Politika plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine za period 2023-2026. godine je sastavni dio ove Odluke.
Član 2.
(Stupanje na snagu)
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u "Službenom glasniku BiH".
POLITIKA
PLAĆA I NAKNADA U INSTITUCIJAMA BOSNE I HERCEGOVINE ZA PERIOD 2023. – 2026. GODINE
Uvod
Politika plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine za period 2023.-2026. godine predstavlja kontinuitet politika iz prethodnog perioda, koje su bile utvrđene kroz tri osnovne dimenzije i to:
– normativno-zakonsko uređenje,
– osnovne principe i kriterije vrijednovanja i
– fiskalnu odgovornost.
Takvim pristupom vođenja politike plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine za period 2023 – 2026. godine stvaraju se uslovi za definisanje okvira kojim će se osigurati pretpostavke za dugoročno održanje fiskalne stabilnosti i podizanja konkurentnosti u Bosni i Hercegovini permanentnim vršenjem analiza opravdanosti visine plaća i naknada zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine, te u skladu sa rezultatima analiza, radom na korekcijama zakona i podzakonskih akata, te harmonizaciji zakonskih propisa koji regulišu plaće i naknade u institucijama Bosne i Hercegovine.
I – Normativno-zakonsko uređenje
Politika plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine bazira se na principima i kriterijima utvrđenim odredbama Zakona o radu institucija Bosne i Hercegovine, Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine i Zakona o plaćama i drugim naknadama u sudskim i tužilačkim institucijama na nivou Bosne i Hercegovine, a njeno provođenje vrši se operativnim provođenjem odredbi navedenih zakona i podzakonskih akata.
Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, u periodu 2023-2026. godine nastaviće praksu da jedinstvenu politiku plaća sprovodi dosljedno primjenjujući postojeće zakonske propise i podzakonske akte, kojima se osigurava preciznost budžetskih projekcija i transparentnost trošenja javnih sredstava.
Bilo koja izmjena propisa kojima se regulišu plaće i naknade u institucijama Bosne i Hercegovine zasnivaće se na detaljnim analizama uticaja politika na sve relevantne segmente makroekonomske stabilnosti, s jedne strane, i uspostavljene sisteme vrijednosti i vrijednovanja u institucijama Bosne i Hercegovine, s druge strane.
Izmjene i dopune propisa kojima se reguliše provođenje politike plaća vršit će se na osnovu analize efekata primjene pripisa u slučajevima kada analize pokazuju da primjena postojećeg zakonodavnog okvira dovodi do značajnijih odstupanja od utvrđenih politika ili kada je neophodno uvažiti nove okolnosti i specifičnosti.
Izmjene i dopune propisa iz ove oblasti vršit će se i u slučaju izmjene propisa iz oblasti radnog zakonodavstva na nivou institucija Bosne i Hercegovine.
II – Osnovni principi i kriteriji vrijednovanja
Osnovni principi na kojima će se zasnivati politika plaća i njeno provođenje u periodu 2023 – 2026. godine su sljedeći:
1. Jedan od osnovnih principa na kome treba bazirati vođenje politike plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine jeste princip realnosti i fiskalne odgovornosti, koji podrazumjeva uvažavanje stanja i očekivanih kretanja ekonomskih pokazatelja i ekonomskih performansi Bosne i Hercegovine, kao osnova za utvrđivanje visine plaća i naknada.
2. Definisanje visine i relativnih odnosa primanja zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine, kroz utvrđivanje osnovne plaće i naknada, zavisit će od kretanja makroekonomskih pokazatelja u periodu važenja ovog dokumenta.
3. Dosljedno primjenjivati princip utvrđen odredbama Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine "Ista plaća za isti ili sličan posao". Operacionalizaciju navedenog principa zasnivati na dosljednoj primjeni Zakona i odredbi Metodologije za razvrstavanje radnih mjesta srednje stručne spreme u platne razrede utvrđene Zakonom o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine, a što će omogućiti transparentno i objektivno dodjeljivanje platnih razreda radnim mjestima srednje stručne spreme na kojima se obavljaju isti ili slični poslovi.
4. Napredovanje zaposlenih kroz unutrašnje platne razrede bazirati na dosljednoj primjeni odredaba Metodologije za raspoređivanje zaposlenog unutar platnog razreda ("Službeni glasnik BiH", br. 6/12 i 76/20).
5. Osigurati neophodne pravne pretpostavke za stvaranje efikasnijeg sistema nadzora nad primjenom odredaba Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine, u čemu ključnu ulogu mora imati Ministarstvo finansija i trezora Bosne i Hercegovine.
6. Koristiti stimulativni sistem nagrađivanja zaposlenog u instituciji Bosne i Hercegovine koji ostvaruje izvanredne rezultate rada. Sistem nagrađivanja bazirati na kriterijima utvrđenim Odlukom o okvirnim kriterijima za dodjelu novčane nagrade zaposlenim u institucijama Bosne i Hercegovine i dosljednom primjenom odredbi iste.
7. Osigurati izbalansirane relativne odnose plaća zaposlenih u sudskoj, zakonodavnoj i izvršnoj vlasti na nivou Bosne i Hercegovine i uspostaviti zakonske osnove za primjenu jedinstvenih kriterija za analizu i ocjenu mogućih povećanja plaća i naknada zasnovanu na fiskalnoj odgovornosti.
8. Izraditi analize postojećih relativnih odnosa između plaća izabranih i imenovanih lica (rukovodioca institucija i kolegijalnih organa), polazeći od objektivnih kriterija vrijednovanja i uporedne analize sa sličnim poslovima i predložiti eventualne korekcije koeficijenata.
9. Obračun i isplatu plaća i naknada zaposlenim u institucijama Bosne i Hercegovine vršiti korišćenjem sistema centralizovanog obračuna i isplate plaća, uz dalje poboljšanje tehničkih, informatičkih i drugih elemenata za jedinstveno upravljanje ovim procesom.
III – Fiskalna odgovornost
Politiku plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine voditi uz maksimalno uvažavanje principa fiskalne odgovornosti koji podrazumijeva da će Vijeće ministara Bosne i Hercegovine, prilikom utvrđivanja osnovice za obračun plaće zaposlenim u institucijama Bosne i Hercegovine, voditi računa o fiskalnoj održivosti, uz uvažavanje uslova da se omogući nesmetano funkcionisanje institucija Bosne i Hercegovine.
Politika plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine će maksimalno uvažavati kretanja vrijednosti osnovnih makroekonomskih agregata.
S obzirom da se plaće i naknade zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine, shodno odredbama člana 4. Zakona o plaćama i naknadama u institucijama Bosne i Hercegovine, osiguravaju isključivo iz Budžeta institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine, to je i politika plaća i naknada, u kvantitativnim okvirima, dominantno determinisana godišnjim budžetima u naznačenom periodu.
Politika plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine će, u najvećoj mogućoj mjeri, biti vezana za fiskalnu strategiju u naznačenom periodu, a koja, pored ostalog obuhvata:
- svođenje javnih rashoda u realne okvire;
- smanjiti učešće ukupnih javnih izdataka u BDP-u. S obzirom da je učešće izdataka za plaće i naknade zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine u ukupnim rashodima budžeta preko 2/3, rast plaća i naknada u institucijama BiH može se kretati maksimalno do godišnje stope inflacije za period 2023. – 2026. godine, vodeći pri tome računa da visina ukupnih primanja u institucijama BiH bude harmonizovana sa visinom primanja zaposlenih na ostalim nivoima vlasti.;
- moguće godišnje stope rasta prosječnih plaća i naknada u institucijama Bosne i Hercegovine utvrđivat će se u procedurama usvajanja Dokumenta okvirnog budžeta i godišnjih Zakona o budžetu institucija Bosne i Hercegovine i međunarodnih obaveza Bosne i Hercegovine;
- Planiranje i utvrđivanje broja zaposlenih u institucijama Bosne i Hercegovine kroz Dokumente okvirnog budžeta i godišnje zakone o budžetu.