ODLUKU
O USVAJANJU PRIORITETA U INTEGRACIJI PREDUZETNIČKOG UČENJA I PREDUZETNIČKE KLJUČNE KOMPETENCIJE U OBRAZOVNE SISTEME U BOSNI I HERCEGOVINI (2021.-2030.)
Član 1.
(Predmet Odluke)
Član 2.
(Primjena Odluke)
Član 3.
(Sastavni dio Odluke)
Član 4.
(Stupanje na snagu)
VM broj 235/20
22. oktobra 2020. godine
Sarajevo
Predsjedavajući
Vijeća ministara BiH
Dr. Zoran Tegeltija, s. r.
PRIORITETI U INTEGRACIJI PREDUZETNIČKOG UČENJA I PREDUZETNIČKE KLJUČNE KOMPETENCIJE U OBRAZOVNE SISTEME U BOSNI I HERCEGOVINI (2021. - 2030.)
Pripremu ovog dokumenta podržala je Evropska trening fondacija
Skraćenice
APOSO |
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (BiH) |
BiH |
Bosna i Hercegovina |
DigComp |
Evropski okvir za digitalnu kompetenciju |
EBRD |
Evropska banka za obnovu i razvoj |
EC |
Evropska komisija |
ELES |
EU finansirani projekt "Preduzetničko učenje u obrazovnim sistemima u BiH, faza II." |
EntreComp |
Evropski okvir za preduzetničku kompetenciju |
ETF |
Evropska trening fondacija |
FBiH |
Federacija Bosne i Hercegovine |
GPRŠ |
Godišnji program rada škole |
HEA |
Agencija za razvoj visokog obrazovanja i osiguranje kvaliteta (BiH) |
ICT |
Informaciono-komunikacijske tehnologije |
IPA |
eng. Instruments for Pre-Accesion Aid - Instrumenti predpristupne pomoći |
KPR |
Kontinuirani profesionalni razvoj |
ISCED |
Međunarodni standard klasifikacije obrazovanja |
MCP |
Ministarstvo civilnih poslova (BiH) |
MSP |
Mala i srednja preduzeća |
OECD |
Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj |
PZ |
Pedagoški zavod |
QA |
eng. Quality assurance - Osiguranje kvaliteta |
RS |
Republika Srpska |
SBA |
eng. Small Business Act - Akt o malom gospodarstvu (EU) |
TAIEX |
EU instrument za tehničku pomoć i razmjenu informacija |
ToT |
Trening trenera |
VET |
eng. Vocational Education and Training - stručno obrazovanje i obuka |
VM |
Vijeće ministara (BiH) |
Sadržaj
1. UVOD
2. KONTEKST EU POLITIKA
2.1. Evropski okvir za preduzetničku kompetenciju
|
Kompetencije |
Savjeti |
Deskriptori |
1. Ideje i prilike |
1.1. Prepoznavanje prilika |
Koristite svoju maštu i vještine da biste otkrili prilike za stvaranje vrijednosti |
- Identificirati i iskoristiti mogućnosti za stvaranje vrijednosti istražujući društveno, kulturno i ekonomsko okruženje - Identificirati potrebe i izazove - Uspostaviti nove veze i prikupiti raštrkane elemente okoline kako bi se omogućilo stvaranje nove vrijednosti |
1.2. Kreativnost |
Razvijajte kreativne i korisne ideje |
- Razviti ideje i iskoristiti mogućnosti za stvaranje nove vrijednosti, pronaći bolja rješenja za postojeće i nove izazove - Istražiti i primijeniti inovativne pristupe - Kombinirati znanje i resurse radi postizanja što boljih ishoda |
|
1.3. Vizija |
Radite na ostvarenju svoje vizije |
- Pretpostaviti kako će izgledati budućnost - Osmisliti kako da viziju pretvorite u realnu ideju - Napraviti scenarije budućih aktivnosti |
|
1.4. Vrednovanje ideja |
Na najbolji način iskoristite ideje i ponuđene prilike |
- Procijeniti o kojoj je vrijednosti riječ sa društvenog, kulturnog i ekonomskog aspekta - Prepoznati potencijal koji ideja ima za stvaranje nove vrijednosti i identificirati odgovarajuće načine na koje ćete taj potencijal najbolje iskoristiti |
|
1.5. Etika i održivi razvoj |
Procijenite posljedice i uticaj ideja, prilika i aktivnosti |
- Procijeniti posljedice ideje koja donosi vrijednost i uticaj preduzetničkog djelovanja na zajednicu, tržište, društvo i okoliš - Razmisliti o tome kako su odabrani održivi dugoročni društveni, kulturni i ekonomski ciljevi - Raditi odgovorno |
|
Kompetencije |
Savjeti |
Deskriptori |
2. Resursi |
2.1. Samosvijest i osobna efikasnost |
Vjerujte u sebe i stalno se usavršavajte |
- Razmisliti o potrebama, kratkoročnim, srednjoročnim i dugoročnim planovima - Identificirati i procijeniti individualni i grupni rad i njihove prednosti i nedostatke - Vjerovati u sposobnost da utječete na tok događaja, uprkos nedoumicama, preprekama i privremenim neuspjesima |
2.2. Motivacija i istrajnost |
Fokusirajte se na cilj i ne odustajte |
- Budite odlučni da ideje pretvorite u djela - Budite strpljivi u nastojanjima da ostvarite dugoročne ciljeve, bilo da su individualni ili grupni - Budite spremni na pritiske, poteškoće i privremene neuspjehe |
|
2.3. Pokretanje resursa |
Sakupite i upravljajte resursima koji su vam potrebni |
- Upravljati materijalnim, nematerijalnim i digitalnim resursima potrebnim da biste ideje pretvorili u djelo - Iskoristiti ograničene resurse na najbolji mogući način - Usvojiti neophodne kompetencije, u bilo kojoj fazi, uključujući tehničke, pravne, poreske i digitalne kompetencije |
|
2.4. Finansijska i ekonomska pismenost |
Razvijajte finansijska i ekonomska znanja i vještine |
- Napraviti troškove pretvaranja ideje u aktivnost - Planirati, primijeniti i evaluirati finansijske odluke u vremenskim intervalima - Upravljati finansijama kako bi aktivnost koja stvara vrijednost mogla trajati duže |
|
2.5. Angažiranje drugih učesnika |
Inspirirajte, motivirajte i uključite druge |
- Motivirati i uključiti relevantne učesnike u procesu - Osigurati podršku potrebnu za postizanje ishoda - Pokazati vještine komunikacije, uvjeravanja, pregovaranja i rukovođenja |
|
Kompetencije |
Savjeti |
Deskriptori |
3. Djelovanje |
3.1. Preuzimanje inicijative |
Samo naprijed! |
- Inicirati procese u kojima nastaju nove vrijednosti - Suočiti se s izazovima - Raditi samostalno na postizanju ciljeva i planirati zadatke |
3.2 Planiranje i upravljanje |
Definirajte prioritete, organizirajte, pratite |
- Postaviti dugoročne, srednjoročne i kratkoročne ciljeve - Definirati prioritete i akcione planove - Prilagoditi se nepredviđenim promjenama |
|
3.3. Rješavanje nejasnih i rizičnih situacija |
Donosite odluke koje će riješiti nejasne i rizične situacije |
- Donijeti odluku kada je rezultat te odluke neizvjestan, kada su informacije djelimične ili dvosmislene, ili kada postoji rizik od neželjenih ishoda - U proces kreiranja vrijednosti uključiti strukturiran način testiranja ideje i prototipova od samog početka kako biste umanjili rizik od neuspjeha - Rješavati dinamične situacije efikasno i fleksibilno |
|
3.4. Rad sa drugima |
Udružite se, sarađujte, umrežite se |
- Sarađivati sa drugima kako bi se ideje pretočile u aktivnosti - Stvarati mreže - Rješavati konflikte i suočiti se s konkurencijom na pozitivan način kada je to potrebno |
|
3.5. Učenje putem iskustva |
Učite kroz praksu |
- Koristiti svaku inicijativu za stvaranje vrijednosti kao mogućnost za učenje - Učiti od drugih, uključujući mentore i vršnjake - Promisliti i naučiti iz uspješnih situacija i grešaka (svojih i tuđih) |
2.2. Preduzetničko učenje
3. PREGLED I ANALIZA INVENTURE POSTIGNUĆA
SBA principi: |
2009. |
2012. |
2015. |
2018. |
Princip 1 - formalno preduzetničko učenje |
1,75 |
1,50 |
2,16 |
3,2 |
Princip 8a - neformalno preduzetničko učenje |
1,75 |
2,31 |
2,83 |
2,70 |
S (snage) |
W (slabosti) |
- Postoji nastavno osoblje - Postoji strateška predanost razvoju preduzetničke kompetencije - Postoji Program za integraciju preduzetničke ključne kompetencije u učenju (ISCED nivoima 2 i 3) i program obuke - Preduzetnička kompetencija je dijelom Zajedničke jezgre nastavnih planova i programa definirane na ishodima učenja - Interesi i motivacija učenika i studenata su visoki - Postoji mnogo primjera dobre prakse (ad-hock inicijative) |
- Nastavno osoblje nije osposobljeno za ključne kompetencije - Ne postoji sistem kontinuiranog profesionalnog razvoja nastavnika - Teškoće u provedbi strategija obrazovanja - Svijest o važnosti preduzetničke ključne kompetencije unutar kreatora politike i obrazovnih stručnjaka je niska - Ministarstva i pedagoški zavodi nemaju dovoljno osoblja - Nizak nivou sposobnosti prikupljanja sredstava unutar kreatora politike i direktora škola - Ključne kompetencije nisu dio nastavnog plana i programa visokog obrazovanja - Ne postoji sistem pedagoške podrške (obuke) nastavnicima u visokom obrazovanju - Nedovoljna opremljenost škola - Nedovoljna saradnja između odgojno-obrazovnih ustanova, privrede i zavoda za zapošljavanje - Nepostojanje baze podataka o primjerima dobre prakse uvođenja/jačanja preduzetničke ključne kompetencije, o stručnom usavršavanju nastavnika i drugih podataka koji se odnose na preduzetničku ključnu kompetenciju, a s ciljem praćenja napretka i preduzimanja narednih koraka. |
O (prilike) |
T (prijetnje) |
- Važnost preduzetničke kompetencije za gradnju robusnije ekonomije s malim i srednjim preduzećima koja se natječu u regiji i eventualno na jedinstvenom tržištu EU - EU fondovi i spremnost EU da podrži razvoj ključnih kompetencija - Podrška mobilnosti studenata i nastavnika - mobilnost može doprinijeti razvoju ključnih kompetencija - Podrška za pokretanje biznisa - Umrežavanje škola, obrazovnih vlasti, pedagoških zavoda itd. - Postojanje zainteresiranosti za preduzetničkim učenjem |
- Finansijski izvori su nedovoljni - Škole imaju ograničenu autonomiju |
4. PRIORITETI
4.1. Kratkoročni prioriteti (2021. - 2023.)
Aktivnosti uz kratkoročne prioritete
Prioritet |
Aktivnosti |
Odgovorne institucije |
Indikatori |
Period |
Nastava i učenje (nastavni planovi i programi u osnovnim i srednjim školama) |
Revizija Programa i smjernica za integraciju preduzetničke ključne kompetencije u školsko učenje (ISCED 2 i 3) i njihovo potpuno usaglašavanje s EntreComp-om |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Programi revidirani i u cijelosti usaglašeni s EntreCompom - definirani ishodi učenja u tri kategorije i za 15 kompetencija |
Treći i četvrti kvartal 2021. godine |
Usvajanje revidiranog Programa i smjernica za integraciju preduzetničke ključne kompetencije u školsko učenje (ISCED 2 i 3) |
Nadležne obrazovne vlasti |
Usvojeni revidirani Programi od strane 12 nadležnih obrazovnih vlasti |
Prvi i drugi kvartal 2022. godine |
|
Izrada Metodološkog priručnika za nastavnike |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Metodološki priručnik usvojen |
Prvi i drugi kvartal 2022. godine |
|
Razvoj ljudskih kapaciteta uključenih u integraciju preduzetničkih kompetencija u nastavu i učenje (pedagoških savjetnika, školskih uprava, nastavnika osnovnih i srednjih škola, te studenata nastavničkih fakulteta) |
Uspostavljanje radne grupe predstavnika visokoškolskih ustanova koje provode studijske programe za inicijalnu obuku nastavnika$$$Ovo eventualno može biti podgrupa za poduzetničku ključnu kompetenciju u okviru IPA 2016 Projekta, u zavisnosti od dizajna projektnog zadatka i predložene metodologije$$$ i otvaranje dijaloga o uvođenju ključnih kompetencija u studijske programe |
Visokoškolske ustanove u BiH, HEA, nadležne obrazovne vlasti (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Radna grupa uspostavljena, dokumentuje svoj rad (zapisnici,izvještaji) |
Treći kvartal 2021. godine |
Analiza zastupljenosti preduzetničke i drugih ključnih kompetencija u studijskim programima za inicijalnu obuku nastavnika |
Nadležne obrazovne vlasti, HEA (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Izvještaj o provedenoj analizi, prijedlozi i preporuke od strane Radne grupe |
Treći i četvrti kvartal 2021. godine |
|
Izrada modela integracije preduzetničke i drugih ključnih kompetencija u studijske programe za inicijalno obrazovanje nastavnika |
Nadležne obrazovne vlasti i visokoškolske ustanove (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Izrađen model i pripadajući silabusi |
2022. godina |
|
Adaptiranje postojećih programa kontinuiranog profesionalnog usavršavanja savjetnika, školskih uprava i nastavnika osnovnih, srednjih općih, te tehničkih i stručnih škola za integraciju preduzetničke kompetencije |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Tri programa obuka - za savjetnike (uključivo modul "trening trenera"), školskih uprava i nastavnika (različiti moduli), scenariji obuka |
Treći i četvrti kvartal 2021. godine |
|
Provođenje obuka pedagoških savjetnika (ToT) model |
Pedagoški zavodi/ministarstva (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Obučeni svi pedagoški savjetnici |
Treći i četvrti kvartal 2021., prvi i drugi kvartal 2022. godine |
|
Provođenje obuka školskih uprava (osnovne, opće, tehničke i stručne srednje škole) |
Pedagoški zavodi/ministarstva (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) Projekt i obučeni pedagoški savjetnici |
Obučene školske uprave 50% osnovnih i srednjih škola |
2022., 2023. godina |
|
Provođenje obuka nastavnika predmeta osnovi preduzetništva u srednjim stručnim i tehničkim školama |
Pedagoški zavodi/ministarstva (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Obučeno minimalno cca 320 nastavnika |
Treći i četvrti kvartal 2022., prvi i drugi kvartal 2023. godine |
|
Provođenje obuka nastavnika osnovnih i srednjih škola |
Pedagoški zavodi/ministarstva (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) Projekt i obučeni pedagoški savjetnici |
Obučeno 20% nastavnika osnovnih i srednjih škola |
2022., 2023. godina |
|
Integracija preduzetničkih kompetencija u osnovne i srednje škole, umrežavanja i promocija |
Identifikacija pilot škola za daljnji razvoj preduzetničke kompetencije |
Nadležne obrazovne vlasti (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
20 osnovnih škola, 10 općih i 10 stručnih srednjih škola |
Drugi kvartal 2022. godine |
Uvođenje preduzetničke kompetencije u GPRŠ i Razvojni plan škole |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
Do 50% škola |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Uspostava strukturiranih školskih partnerstava s firmama ili organizacijama u lokalnom okruženju |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
Do 30% osnovnih i srednjih općih, te do 50% srednjih stručnih i tehničkih škola |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Realiziranje vannastavnih i projektnih aktivnosti |
Škole |
30% osnovnih i 50% srednjih škola |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Obilježavanje dana preduzetništva ili Evropske sedmice vještina u školama i promocija najboljih nastavnika i učenika iz oblasti preduzetničke kompetencije |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
30% osnovnih škola, 30% srednjih općih i 50% srednjih stručnih i tehničkih škola |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Organizacija sajmova školskog preduzetništva, Razmjena iskustava o preduzetničkom učenju na nivou stručnih aktiva škola, općinskih i regionalnih aktiva |
Nadležne obrazovne vlasti i škole |
Godišnje, na nivou nadležne obrazovne vlasti (12) |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Informativna kampanja, socijalni mediji, te kreiranje web platforme za razmjenu ideja i praksi |
Nadležne obrazovne vlasti (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Provedene promotivne aktivnosti, socijalne mreže, uspostavljena web platforma, 10% nastavnika postavlja svoje sadržaje |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Organiziranje godišnje konferencije o preduzetničkom učenju na nivou BiH |
IPA projekt ili drugi donatori |
Godišnje - svake godine druga nadležna obrazovna vlast organizira |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Podsticanje razmjena iskustava na međunarodnm nivou |
Škole, pedagoški zavodi, nadležne obrazovne vlasti |
Sudjelovanje na minimalno jednom događaju godišnje |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Stvaranje uvjeta za praktična preduzetnička iskustva učenika |
Škole |
10% učenika osnovnih škola, 20% učenika srednjih općih i 30% učenika srednjih stručnih i tehničkih škola |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Integracija preduzetničkog učenja u stručno obrazovanje i obuku |
Uvrštavanje relevantnih ishoda preduzetničkog učenja u standarde kvalifikacija (i zanimanja) za VET kvalifikacije |
Nadležna obrazovna vlast |
Razvijeni standardi kvalifikacija (i zanimanja) s uvrštenim ishodima preduzetničkog učenja za 25% VET kvalifikacija |
Kontinuirano, do kraja 2023. godine |
Analiza predmeta Osnove preduzetništva u srednjim stručnim i tehničkim školama i sačinjavanje preporuke za poboljšanja (bazirati ga na izradi konkretnog biznis plana) |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
Izvještaj o evaluaciji, usvojene preporuke od strane Radne grupe |
Treći i četvrti kvartal 2021. godine |
|
Izrada revidiranog nastavnog programa za predmet Osnove preduzetništva u srednjim stručnim školama i pripadajućeg programa za obuku nastavnika |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi (eventualno podržani kroz radnu grupu u okviru Projekta IPA 2016) |
Model nastavnog programa, program obuke za nastavnike |
Prvi i drugi kvartal 2022. godine |
|
Usvajanje revidiranog nastavnog programa za predmet Osnove preduzetništva u srednjim stručnim i tehničkim školama |
Nadležne obrazovne vlasti na prijedlog pedagoških zavoda |
Usvojen program za srednje stručne i tehničke škole |
Prvi i drugi kvartal 2022. godine |
|
Integracija preduzetničke kompetencije i preduzetničkog učenja u visoko obrazovanje |
Razvoj sistema za kontinuirani profesionalni razvoj univerzitetskih nastavnika i kreiranje obuka |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove podržane kroz Radnu grupu IPA 2016 Projekta |
Razvijen model, pilotiran na minimalno 2 javna univerziteta |
2021., prvi i drugi kvartal 2022. godine |
Povezivanje kriterija za akreditaciju studijskih programa s ključnim kompetencijama |
HEA, HEA RS |
Revidirani kriteriji za akreditaciju studijskih programa |
Prvi i drugi kvartal 2022. godine |
|
Povezivanje visokoškolskih ustanova sa firmama |
Visokoškolske ustanove |
30% studijskih programa na svakoj visokoškolskoj ustanovi ima strukturirana partnerstva s relevantnim firmama |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Uvrštavanje preduzetništva kao karijerne opcije studentima |
Visokoškolske ustanove |
30% visokoškolskih ustanova ima razvijen sistem karijernog savjetovanja studenata |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Podrška biznis start-up centrima na univerzitetima |
Visokoškolske ustanove |
20% univerziteta ima program fakultativne obuke o start-upu za studente |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Uvođenje učenja o preduzetništvu na ne-ekonomske fakultete |
Visokoškolske ustanove |
30% visokoškolskih ustanova ima uvršteno učenje o preduzetništvu na ne-ekonomskim studijskim programima |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Stvaranje uvjeta za praktična preduzetnička iskustva studenata |
Visokoškolske ustanove |
20% studenata ostvaruje praktičko preduzetničko iskustvo |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Obrazovanje odraslih i neformalno pouzetničko učenje |
Pokretanje programa obuka o preduzetništvu za mlade nezaposlene |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva obrazovanja (zavodi), nevladin sektor, lokalna samouprava |
Najmanje jedan program mjera na nivou entiteta, 100 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
Pokretanje programa obuka o preduzetništvu za dugoročno nezaposlene |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva obrazovanja (zavodi), nevladin sektor, lokalna samouprava, |
Najmanje jedan program mjera na nivou entiteta, 100 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Pokretanje programa obuka o ženskom preduzetništvu |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva nadležna za preduzetništvo, nevladin sektor, lokalna samouprava |
Najmanje jedan program mjera na nivou entiteta, 100 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Monitoring i evaluacija |
Podrška SBA izvještavanju (ciklus 2021/22.) |
SBA koordinatori u saradnji s nadležnim obrazovnim vlastima |
Prikupljene sve relevantne informacije, sačinjen samo-evaluacijski izvještaj |
2022. godina |
Razvoj sistema praćenja integracije preduzetničke kompetencije u škole |
Pedagoški zavodi/ministarstva |
Minimalno 10% nadzora u školama sadržava informacije o preduzetničkoj kompetenciji |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Izrada godišnjih izvještaja o napretku |
Pedagoški zavodi/ministarstva, nadležne obrazovne vlasti |
Najmanje 4 nadležne obrazovne vlasti analiziraju godišnji učinak |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Razvijanje modela kreiranja sistema praćenja karijera bivših učenika - gimnazije, srednje stručne i tehničke škole, visokoobrazovne ustanove |
Škole, visokoškolske ustanove (eventualno podržani kroz Radnu grupu u okviru IPA 2016 Projekta) |
10% gimnazija, 15 posto srednjih stručnih škola i 20% visokoškolskih ustanova prati karijere bivših studenata |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Procjena učinka mjera podrške neformalnim preduzetničkim obukama |
Pedagoški zavodi, nadležne obrazovne vlasti, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP |
Izrađen najmanje jedan godišnji izvještaj u svakom entitetu |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
|
Razvoj sistema prikupljanja podataka o provedenim obukama o preduzetničkom učenju |
Pedagoški zavodi, Zavod za obrazovanje odraslih, nadležne obrazovne vlasti, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, |
Evidentirano 30% obuka |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
4.2. Srednjoročni prioriteti (2024. - 2026.)
Aktivnosti uz srednjoročne prioritete
Prioritet |
Aktivnosti |
Odgovorne institucije |
Indikatori |
Period |
Razvoj ljudskih kapaciteta uključenih u integraciju preduzetničkih kompetencija u nastavu i učenje (pedagoških savjetnika, školskih uprava, nastavnika osnovnih i srednjih škola, te studenata nastavničkih fakulteta) |
Modernizacija studijskih programa za inicijalnu obuku nastavnika (dopuna, revizija ili usvajanje novih studijskih programa) |
Visokoškolske ustanove |
Do 50% studijskih programa za inicijalnu obuku nastavnika sadržava učenje o preduzetničkoj i drugim ključnim kompetencijama |
Kontinuirano 2024. - 2026. godina |
Provođenje obuka školskih uprava (osnovne, opće, tehničke i stručne srednje škole) |
Pedagoški zavodi/ministarstva, obučeni pedagoški savjetnici |
Obučene školske uprave do 50% osnovnih i srednjih škola |
Kontinuirano 2024. - 2026. godina |
|
Provođenje obuka nastavnika osnovnih i srednjih škola |
Pedagoški zavodi/ministarstva obučeni pedagoški savjetnici |
Obučeno do 30% nastavnika osnovnih i srednjih škola |
Kontinuirano 2024. - 2026. godina |
|
Integracija preduzetničkih kompetencija u osnovne i srednje škole, umrežavanja i promocija |
Integracija preduzetničke kompetencije u škole |
Nadležne obrazovne vlasti (eventualno) IPA 2016 Projekt |
Do 40% škola |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Uvođenje preduzetničke kompetencije u GPRŠ i Razvojni plan škole |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
Do 50% škola |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Uspostava strukturiranih školskih partnerstava s firmama ili organizacijama u lokalnom okruženju |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
Do 50% osnovnih i srednjih općih, te do 50% srednjih stručnih i tehničkih škola |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Osnivanje školskih zadruga |
Škole |
30% osnovnih i 30% srednjih škola |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Realiziranje vannastavnih i projektnih aktivnosti |
Škole |
30% osnovnih i 50% srednjih škola |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Obilježavanje dana preduzetništva ili Evropske sedmice vještina u školama |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
30% osnovnih i srednjih općih škola i 50% srednjih stručnih i tehničkih škola |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Organizacija sajmova školskog preduzetništva |
Nadležne obrazovne vlasti |
Godišnje, na nivou nadležne obrazovne vlasti (12) |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Promocija najboljih nastavnika, učenika i škola |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi |
Godišnje, na nivou nadležne obrazovne vlasti (12) |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Kreiranje web platforme za razmjenu ideja i praksi |
Nadležne obrazovne vlasti |
Uspostavljena web platforma, 20% nastavnika aplicira svoje sadržaje |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Organiziranje godišnje konferencije o preduzetničkom učenju na nivou BiH |
Nadležne obrazovne vlasti |
Godišnje - svake godine druga nadležna obrazovna vlast organizira |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Razmjena iskustava o preduzetničkom učenju na nivou stručnih aktiva škola, općinskih i regionalnih aktiva |
Škole, pedagoški zavodi |
40% aktiva |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Razmjena iskustava na međunarodnoj nivou |
Škole, pedagoški zavodi, nadležne obrazovne vlasti |
Sve nadležne obrazovne vlasti redovno učestvuju |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Stvaranje uvjeta za praktična preduzetnička iskustva učenika |
Škole |
30% učenika osnovnih škola, 30% učenika srednjih općih i 40% učenika srednjih stručnih i tehničkih škola |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Integracija preduzetničkog učenja u stručno obrazovanje i obuku |
Uvrštavanje relevantnih ishoda preduzetničkog učenja u standarde kvalifikacija (i zanimanja) za VET kvalifikacije |
Nadležna obrazovna vlast, na prijedlog pedagoškog zavoda ili APOSO-a |
Razvijeni standardi kvalifikacija (i zanimanja) s uvrštenim ishodima preduzetničkog učenja za 75% VET kvalifikacija |
Kontinuirano 2024. - 2026. godina |
Povezivanje praktične obuke s preduzetništvom i podrška studentima zainteresiranim za pokretanje posla. |
Srednje stručne i tehničke škole |
30% stručnih škola podržava preduzetništvo kao mogućnost zapošljavanja |
Kontinuirano 2024. - 2026. godina |
|
Organiziranje školskih događaja i seminara od strane poduzetnika kako bi educirali učenike i podigli svijest o potencijalima i implikacijama samozapošljavanja, promovirali partnerstva između stručnih škola i preduzeća, te bili posrednici u pronalaženju posla za učenike |
Srednje stručne i tehničke škole |
30% stručnih škola ima razvijenu saradnju s poslovnim sektorom |
Kontinuirano 2024. - 2026. godina |
|
Podsticanje mladih i iskusnih poduzetnika da se uključe u obrazovanje o preduzetništvu kao uzor |
Srednje stručne i tehničke škole |
50% stručnih škola redovno organizira događanja za učenike s mladim preduzetnicima - predavačima |
Kontinuirano 2024. - 2026. godina |
|
Integracija preduzetničke kompetencije i preduzetničkog učenja u visoko obrazovanje |
Razvoj sistema za kontinuirani profesionalni razvoj univerzitetskih nastavnika i kreiranje obuka |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove |
Nastavnici na 30% visokoškolskih ustanova obučeni o preduzetničkoj kompetenciji |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Uvrštavanje ključnih kompetencija u akreditirane studijske programe |
Visokoškolske ustanove, HEA, HEA RS |
30% studijskih programa akreditirano po kriterijima koji sadrže ključne kompetencije |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Povezivanje visokoškolskih ustanova s firmama |
Visokoškolske ustanove |
40% studijskih programa na svakoj visokoškolskoj ustanovi ima strukturirana partnerstva s relevantnim firmama |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Uvrštavanje preduzetništva kao karijerne opcije studentima |
Visokoškolske ustanove |
40% visokoškolskih ustanova ima razvijen sistem karijernog savjetovanja studenata |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Podrška biznis start-up centrima na univerzitetima |
Visokoškolske ustanove |
30% univerziteta ima program fakultativne obuke o start-upu za studente |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Uvođenje učenja o preduzetništvu na ne-ekonomske fakultete |
Visokoškolske ustanove |
40% visokoškolskih ustanova ima uvršteno učenje o preduzetništvu na ne-ekonomskim studijskim programima |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Stvaranje uvjeta za praktična preduzetnička iskustva studenata |
Visokoškolske ustanove |
40% studenata ostvaruje praktičko preduzetničko iskustvo |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Obrazovanje odraslih i neformalno pouzetničko učenje |
Pokretanje programa obuka o preduzetništvu za mlade nezaposlene |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva obrazovanja (zavodi), nevladin sektor, lokalna samouprava |
Najmanje jedan program mjera na nivou entiteta, 500 obučenih |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Pokretanje programa obuka o preduzetništvu za dugoročno nezaposlene |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva obrazovanja (zavodi), nevladin sektor, lokalna samouprava, |
Najmanje dva programa mjera na nivou entiteta, 500 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Pokretanje programa obuka o ženskom preduzetništvu |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva nadležna za preduzetništvo, nevladin sektor, lokalna samouprava |
Najmanje dva programa mjera na nivou entiteta, 500 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Monitoring i evaluacija |
Evaluiran učinak kratkoročnih ciljeva |
Nadležne obrazovne vlasti, MCP |
Izrađen Izvještaj o procjeni realizacije kratkoročnih ciljeva i utvrđene preporuke za poboljšanje |
Prvi i drugi kvartal 2024. godine |
Podrška SBA izvještavanju (ciklus 2024/25.) |
SBA koordinatori u saradnji s nadležnim obrazovnim vlastima |
Prikupljene sve relevantne informacije, sačinjen samo-evaluacijski izvještaj |
2025. godina |
|
Razvoj sistemskog praćenja integracije preduzetničke kompetencije u škole |
Pedagoški zavodi/ministarstva |
Minimalno 40% nadzora u školama sadržava informacije o preduzetničkoj kompetenciji |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Izrada godišnjih izvještaja o napretku |
Pedagoški zavodi/ministarstva, nadležne obrazovne vlasti |
Sve nadležne obrazovne vlasti analiziraju godišnji izvještaj na redovnoj osnovi |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Implementacija modela sistema praćenja karijera bivših učenika - gimnazije, srednje stručne i tehničke škole, visokoobrazovne ustanove |
Škole, visokoškolske ustanove |
30% gimnazija, 50 posto srednjih stručnih škola i 50% visokoškolskih ustanova prati karijere bivših studenata |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Procjena učinka mjera podrške neformalnim preduzetničkim obukama |
Pedagoški zavodi, nadležne obrazovne vlasti, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP |
Izrađeni redovni godišnji izvještaji za svaki program mjera na nivou svake nadležne obrazovne vlasti |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
|
Razvoj sistema prikupljanja podataka o provedenim obukama o preduzetničkom učenju |
Pedagoški zavodi, Zavod za obrazovanje odraslih, nadležne obrazovne vlasti, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP |
Evidentirano 70% obuka |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
4.3. Dugoročni prioriteti (2027. - 2030.)
Aktivnosti uz dugoročne prioritete
Prioritet |
Aktivnosti |
Odgovorne institucije |
Indikatori |
Period |
Nastava i učenje (nastavni planovi i programi u osnovnim i srednjim školama) |
Revizija Programa za integraciju preduzetničke kompetencije u nastavu i učenje i/ili smjernica za integraciju, prema rezultatima evaluacije, te u skladu s novim razvojem EntreComp okvira |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi |
Programi i/ili smjernice revidirani |
2027. godina |
Razvoj ljudskih kapaciteta uključenih u integraciju preduzetničkih kompetencija u nastavu i učenje (pedagoških savjetnika, školskih uprava, nastavnika osnovnih i srednjih škola, te studenata nastavničkih fakulteta) |
Modernizacija studijskih programa za inicijalnu obuku nastavnika (dopuna, revizija ili usvajanje novih studijskih programa) |
Visokoškolske ustanove |
50% studijskih programa za inicijalnu obuku nastavnika sadržava učenje o preduzetničkoj i drugim ključnim kompetencijama |
2027. - 2028. godina |
Provođenje obuka nastavnika osnovnih i srednjih škola |
Pedagoški zavodi/ministarstva obučeni pedagoški savjetnici |
Obučeno 50% nastavnika osnovnih i srednjih škola |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Iniciranje i realizacija EU TAIEX programa (studijske posjete, sudjelovanje na radionicama, misije EU stručnjaka) |
Ministarstvo civilnih poslova i nadležne obrazovne vlasti |
Minimalno 50 državnih službenika/ savjetnika/ nastavnika učestvovalo u programima |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Integracija preduzetničkih komptenecija u osnovne i srednje škole, umrežavanja i promocija |
Integracija preduzetničke kompetencije u škole |
Nadležne obrazovne vlasti |
Redovno, sve škole |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Uspostava strukturiranih školskih partnerstava s firmama ili organizacijama u lokalnom okruženju |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
Redovno, sve škole |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Osnivanje školskih zadruga |
Škole |
Redovno, sve škole |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Realiziranje vannastavnih i projektnih aktivnosti |
Škole |
Redovno, sve škole |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Obilježavanje dana preduzetništva ili Evropske sedmice vještina u školama |
Škole, pedagoški zavodi/ministarstva |
Redovno, sve škole |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Organizacija sajmova školskog preduzetništva |
Nadležne obrazovne vlasti |
Redovno, svake godine |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Promocija najboljih nastavnika, učenika i škola |
Nadležne obrazovne vlasti i pedagoški zavodi |
Redovno, svake godine |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Kreiranje web platforme za razmjenu ideja i praksi |
Nadležne obrazovne vlasti |
Uspostavljena web platforma, 50% nastavnika aplicira svoje sadržaje |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Organiziranje godišnje konferencije o preduzetničkom učenju na nivou BiH |
Nadležne obrazovne vlasti |
Godišnje - svake godine druga nadležna obrazovna vlast organizira |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Razmjena iskustava o preduzetničkom učenju na nivou stručnih aktiva škola, općinskih i regionalnih aktiva |
Škole, pedagoški zavodi |
Redovno, svi aktivi |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Razmjena iskustava na međunarodnom nivou |
Škole, pedagoški zavodi, nadležne obrazovne vlasti |
Redovno |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Uključivanje u europsku mobilnost, apliciranje za EU projekate (npr. ERASMUS) |
Škole |
5 aplikacija izrađeno |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Stvaranje uvjeta za praktična preduzetnička iskustva učenika |
Škole |
Učestvuju svi učenici na regularnoj osnovi |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Integracija preduzetničkog učenja u stručno obrazovanje i obuku |
Povezivanje praktične obuke s preduzetništvom i podrška studentima zainteresiranim za pokretanje posla. |
Srednje stručne i tehničke škole |
50% stručnih škola podržava preduzetništvo kao mogućnost zapošljavanja |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Organiziranje školskih događaja i seminara od strane poduzetnika kako bi educirali učenike i podigli svijest o potencijalima i implikacijama samozapošljavanja, promovirali partnerstva između stručnih škola i preduzeća, te bili posrednici u pronalaženju posla za učenike. |
Srednje stručne i tehničke škole |
70% stručnih škola ima razvijenu saradnju s poslovnim sektorom |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Podsticanje mladih i iskusnih poduzetnika da se uključe u obrazovanje o preduzetništvu kao uzor. |
Srednje stručne i tehničke škole |
100% stručnih škola redovno organizira događanja za učenike s mladim poduzetnicima - predavačima |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Integracija preduzetničke kompetencije i preduzetničkog učenja u visoko obrazovanje |
Razvoj sistema za kontinuirani profesionalni razvoj univerzitetskih nastavnika i kreiranje obuka |
Nadležne obrazovne vlasti, visokoškolske ustanove |
Svi univerzitetski nastavnici obučeni o ključnim kompetencijama |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Uvrštavanje ključnih kompetencija u akreditirane studijske programe |
HEA, HEA RS |
Svi studijski programi sadrže ključne kompetencije i akreditirani su |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Povezivanje visokoškolskih ustanova s firmama |
Visokoškolske ustanove |
Svi studijski programi na svakoj visokoškolskoj ustanovi ima strukturirana partnerstva s relevantnim firmama |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Uvrštavanje preduzetništva kao karijerne opcije studentima |
Visokoškolske ustanove |
Sve visokoškolske ustanove imaju razvijen sistem karijernog savjetovanja studenata |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Podrška biznis start-up centrima na univerzitetima |
Visokoškolske ustanove |
Svi univerziteti ima program fakultativne obuke o start-upu za studente |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Uvođenje učenja o preduzetništvu na ne-ekonomske fakultete |
Visokoškolske ustanove |
Sve visokoškolske ustanove imaju uvršteno učenje o preduzetništvu na ne-ekonomskim studijskim programima |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Stvaranje uvjeta za praktična preduzetnička iskustva studenata |
Visokoškolske ustanove |
Svi studenati ostvaruju praktičko preduzetničko iskustvo na regularnoj bazi |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Obrazovanje odraslih i neformalno pouzetničko učenje |
Pokretanje programa obuka o preduzetništvu za mlade nezaposlene |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva obrazovanja (zavodi), nevladin sektor, lokalna samouprava |
Svi nadležni redovno pokreću i evaluiraju programe, minimalno 1.000 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Pokretanje programa obuka o preduzetništvu za dugoročno nezaposlene |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva obrazovanja (zavodi), nevladin sektor, lokalna samouprava, |
Svi nadležni redovno pokreću i evaluiraju programe, minimalno 1.000 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Pokretanje programa obuka o ženskom preduzetništvu |
Nadležni zavodi za zapošljavanje, ministarstva nadležna za preduzetništvo, nevladin sektor, lokalna samouprava |
Svi nadležni redovno pokreću i evaluiraju programe, minimalno 1.000 obučenih godišnje |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Monitoring i evaluacija |
Evaluirani učinci srednjoročnih prioriteta |
Nadležne obrazovne vlasti u saradnji sa MCP |
Izrađen izvještaj i formulirane preporuke za poboljšanje |
Prvi i drugi kvartal 2028. godine |
Podrška SBA izvještavanju (ciklusi 2027/28. i 2030/31.) |
Sistem SBA koordinatora u saradnji s nadležnim obrazovnim vlastima |
Prikupljenje sve relevantne informacije, sačinjen samo-evaluacijski izvještaj |
2027., 2030 godina |
|
Razvoj sistema praćenja integracije preduzetničke kompetencije u škole |
Pedagoški zavodi/ministarstva |
Svi nadzori u školama sadržava informacije o preduzetničkoj kompetenciji |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Izrada godišnjih izvještaja o napretku |
Pedagoški zavodi/ministarstva, nadležne obrazovne vlasti |
Sve nadležne obrazovne vlastianaliziraju godišnji učinak na regularnoj osnovi |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Kreiranje sistema praćenja karijera bivših učenika - gimnazije, srednje stručne i tehničke škole, visokoobrazovne ustanove |
Škole, visokoškolske ustanove |
Sve škole i visokoškolske ustanove prate karijere bivših studenata na regularnoj osnovi |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Procjena učinka mjera podrške neformalnim preduzetničkim obukama |
Pedagoški zavodi, nadležna ministarstva obrazovanja, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP |
Svi programi se evaluiraju na redovnoj osnovi |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
|
Razvoj sistema prikupljanja podataka o provedenim obukama o preduzetničkom učenju |
Pedagoški zavodi, nadležna ministarstva obrazovanja, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP |
Sve obuke evidentirane |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
4.4. Neformalno preduzetničko učenje kao podrška MSP
Kratkoročne aktivnosti |
Odgovorne institucije |
Indikatori |
Period |
Provođenje istraživanja o nedostajućim vještinama i potrebama za obukama |
Privredne komore, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Proveden jedan ciklus TNA-a |
2021. godina |
Podrška pružateljima poslovnih obuka/ digitalno preduzetništvo |
Privredne komore, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Usvojen godišnji program mjera |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
Planiranje financijskih poticaja za obuke MSP o preduzetništvu prema identificiranim potrebama |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Usvojeni godišnji programi poticaja |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
Planiranje financijskih podrška obukama za start-up biznisa |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Podržano minimalno 100 start-upa |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
Podrška obukama usmjerenim na rast MSP-a i izvoz |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Održano minimalno 10 radionica godišnje, podržano 250 MSP-a |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
Podrška obukama za "zelena MSP" i obukama o digitalnoj ekonomiji |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Održano minimalno 5 radionica godišnje, podržano 120 MSP-a |
Kontinuirano 2021. - 2023. |
Srednjoročne aktivnosti |
Odgovorne institucije |
Indikatori |
Period |
Provođenje istraživanja o nedostajućim vještinama i potrebama za obukama |
Privredne komore, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Proveden jedan ciklus TNA-a |
2024. godina |
Podrška pružateljima poslovnih obuka |
Privredne komore, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Usvojen godišnji program mjera |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Planiranje financijskih poticaja za obuke MSP o preduzetništvu prema identificiranim potrebama |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Usvojeni godišnji programi poticaja |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Planiranje financijskih podrška obukama za start-up biznisa |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Podržano minimalno 200 start-upa godišnje |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Podrška obukama usmjerenim na rast MSP-a i izvoz |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Održano minimalno 20 radionica godišnje, podržano 100 MSP-a |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Podrška obukama za "zelena MSP" i obukama o digitalnoj ekonomiji |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Održano minimalno 10 radionica godišnje, podržano 250 MSP-a |
Kontinuirano 2024 .- 2026. |
Dugoročne Aktivnosti |
Odgovorne institucije |
Indikatori |
Period |
Provođenje istraživanja o nedostajućim vještinama i potrebama za obukama |
Privredne komore, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Provedena dva ciklus TNA-a |
2026. i 2029. godina |
Podrška pružateljima poslovnih obuka |
Privredne komore, entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Usvojeni, realizirani i evaluirani godišnji programi mjera |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Planiranje financijskih poticaja za obuke MSP o preduzetništvu prema identificiranim potrebama |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Usvojeni, realizirani i evaluirani godišnji poticaja |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Planiranje financijskih podrška obukama za start-up biznisa |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Podržano minimalno 1.000 start-upa |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Podrška obukama usmjerenim na rast MSP-a i izvoz |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Održano minimalno 20 radionica godišnje, podržano 500 MSP-a |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
Podrška obukama za "zelena MSP" i obukama o digitalnoj ekonomiji |
Entitetska ministarstva nadležna za podršku MSP, nadležne obrazovne vlasti |
Održano minimalno 10 radionica godišnje, podržano 250 MSP-a |
Kontinuirano 2027. - 2030. |
5. ZAKLJUČCI I NAREDNI KORACI
Bibliografija i reference
Privitak: Popis članova Fokus grupe
R.br. |
Ime i prezime |
Institucija |
1. |
Daria Duilović |
Ministarstvo civilnih polsova BiH |
3. |
Aida Džaferović |
Ministarstvo civilnih polsova BiH |
4. |
Marija Naletilić |
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH |
5. |
Zorica Garača |
Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske |
6. |
Đurđica Dabić |
Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske |
7. |
Goran Zmijanjac |
Zavod za obrazovanje odraslih Republike Srpske |
8. |
Milovan Topolović |
Republički pedagoški zavod Republike Srpske |
9. |
Đenana Gološ |
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke |
10. |
Slavoljub Bašić |
Vlada Brčko distrikta BiH - Odjeljenje za obrazovanje |
11. |
Sead Pašić |
Pedagoška institucija Brčko distrikta BiH |
12. |
Haris Omanović |
Pedagoški zavod Unsko-sanskog kantona |
13. |
Edin Strukan |
Pedagoški zavod Unsko-sanskog kantona |
14. |
Dijana Pejić |
Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i športa Županije Posavske |
15. |
Josip Vojnić |
Pedagoški zavod Tuzlanskog kantona |
16. |
Zlatko Ibrišimović |
Pedagoški zavod Tuzlanskog kantona |
17. |
Aida Salkić |
Pedagoški zavod Zeničko-dobojskog kantona |
18. |
Almir Sivro |
Pedagoški zavod Zeničko-dobojskog kantona |
19. |
Hilzema Tabaković |
Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta Hercegovačko-neretvanskog kantona |
20. |
Boris Krešić |
Zavod za školstvo Mostar |
21. |
Enisa Gološ |
Pedagoški zavod Hercegovačko-neretvanskog kantona |
22. |
Amira Borovac |
Ministarstvo za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport Bosansko-podrinjskog kantona Goražde |
23. |
Dika Makota |
Pedagoški zavod Bosansko-podrinjskog kantona Goražde |
24. |
Lamija Husić |
Ministarstvo obrazovanja, nauke i mladih Kantona Sarajevo |
25. |
Alija Grabovica |
Pedagoški zavod Kantona Sarajevo |
26. |
Hatidža Jahić |
Centar za preduzetništvo i menadžment znanja Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Sarajevu |
27. |
Haris Idriz |
Gimnazija Mostar |
28. |
Zinajda Hrvat |
Osnovna škola Georgi Stojkov Rakovski Banja Luka |
1 Evropska trening fondacija je specijalizirana agencija Europske unije sa sjedištem u Torinu u Italiji. ETF pruža savjete i pomoć Evropskoj komisiji za 29 partnerskih zemalja na temu reformi razvoja politika ljudskog kapitala pod okriljem instrumenata za vanjske odnose Evropske unije. ETF pomaže zemljama u tranziciji i razvoju da iskoriste vlastiti potencijal ljudskog kapitala putem reforme sistema obrazovanja, obuke i tržišta rada u kontekstu politika vanjskih odnosa EU-a.
2 Osam ključnih kompetencija su: komunikacija na maternjem jeziku, komunikacija na stranom jeziku, matematička pismenost i osnovne kompetencije iz nauke i tehnologije, digitalna kompetencija, učenje kako se uči, socijalna i građanska kompetencija, preduzetništvo i smisao za inicijativu, te kulturno izražavanje.
3 BiH ima pristup gotovo svim akcijama programa Erasmus +, kao i programu COSME.
4 Zahtjev za kandidatski status u EU BiH je podnijela 15.2.2016. godine i zaprimila je Mišljenje Evropske komisije o aplikaciji u maju 2019. godine.
5 SBA principi se analiziraju kroz indikatore politika, od kojih je svaki indikator sačinjen u pet nivoa (ocjena) – od 1 do 5, gdje je 1 najslabija, a 5 najveća ocjena.
6 U Hercegovačko-neretvanskom kantonu nije donesen novi Zakon o srednjoškolskom odgoju i obrazovanju, niti Zakon o srednjem stručnom obrazovanju.
7 Prema podacima Agencija za statistiku BiH u predškolskim ustanovama zaposleno je ukupno 1.895 vaspitača, osnovnom obrazovanju zaposleno je ukupno 23.969 nastavnika, a u srednjem obrazovanju 12.615 nastavnika.
8 Vidi EU Akcijski plan za preduzetništvo (2020.), str.7, dostupan na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52012DC0795
9 Osim ovih aktivnosti, budući da neformalno poduzetničko učenje može podržati razvoj i rast malih i srednjih preduzeća, razvijene su posebne aktivnosti za podršku malim i srednjim poduzećima za kratkoročno, srednje i dugoročni period i prikazane su u Prilogu 2.
2014 © JP NIO Službeni list Bosne i Hercegovine. Sva Prava Pridržana.