PLAN
O SMJERNICAMA POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIM MJERAMA ZAPOŠLJAVANJA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2021. GODINU
Sarajevo, juni 2021. godine
1. UVOD
Na osnovu odredbi Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" br.21/03 i 43/09.), Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine je, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, JU Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, uradila prijedlog "Plana o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2021. godinu".
Ovaj dokument predstavlja smjernice politika tržišta rada i aktivne mjere zapošljavanja koje su planirale nadležne državne i entitetske institucije u oblasti zapošljavanja u 2021. godini. Polazne osnove za kreiranje ovog dokumenta predstavljali su prioritetni ciljevi navedeni u programima rada Agencije za rad i zapošljavanje BiH, Federalnog zavoda za zapošljavanje, JU Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH za 2021. godinu, koji su prihvaćeni od strane nadležnih ministarstava i institucija.
Izvori finansiranja za realizaciju ovih aktivnosti su prvenstveno odobreni budžeti institucija koje realiziraju ove aktivnosti, uz dodatna sredstva osigurana putem realizacije projekata finansiranih iz stranih kredita i donacija i sredstava iz budžeta vlada entiteta i Brčko distrikta BiH namijenjenih podršci realizacije programa aktivnih mjera na tržištu rada.
"Plan o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2021. godinu" su uradili predstavnici Agencije za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine, Federalnog zavoda za zapošljavanje, JU Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
2. ANALIZA SITUACIJE NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI U 2020. GODINI
Uvođenje vanrednog stanja i stanja nepogode u martu 2020. godine, uslijed pandemije COVID-19 imalo je negativan uticaj na ekonomski učinak i uzrokovalo pad ekonomskih aktivnosti. Zabilježen je negativan trend kretanja na tržištu rada, tako da u 2020. godini bilježimo blagi pad zaposlenosti i rast broja nezaposlenih lica. Negativan trend kretanja na tržištu rada, prema statističkim pokazateljima, u 2020. godini bio je praćen padom broja zaposlenih (u 2020. godini prosječan broj zaposlenih iznosio je 812,6 hiljada i bio je manji za 1,3 % u odnosu na 2019. godinu) i rastom broja nezaposlenih lica (prosječan broj nezaposlenih lica u 2020. godini iznosio je 415,2 hiljade i povećan je za 1,0% u odnosu na prosjek 2019. godine). Prosječna mjesečna neto plaća po zaposlenom za 2020. godinu iznosila je 988 KM
1 i u odnosu na isti period 2019. godine nominalno je veća za 2,2%. Također, posmatrano na godišnjem nivou, za period I-XII 2020. godine u odnosu na I-XII 2019. godine, došlo je do pada fizičkog obima industrijske proizvodnje od 6,2% i nastavljen je negativan trend iz prethodne godine. Što se tiče izvoza, u 2020. godini, bilježi se negativna stopa rasta, tako da se od početka godine izvoz na godišnjem nivou smanjio za 8,5%.
Osnovna kretanja na tržištu rada u Bosni i Hercegovini
Nezaposlenost je jedan od najozbiljnijih ekonomskih i socijalnih izazova sa kojima se suočava savremeno društvo. Tržište rada u Bosni i Hercegovini se već dugo suočava sa velikim izazovima, zaposlenost je niska, a nezaposlenost je još uvijek veoma visoka. Bosna i Hercegovina je posljednjih godina bilježila pozitivne promjene na tržištu rada, što je dovelo do blagog oporavka ekonomije i smanjenja broja nezaposlenih, ali je primjetan i povećan odlazak radne snage u inostranstvo. Period oporavka prekinula je pandemija COVID-19 koja ima negativne posljedice po ekonomiju, uključujući i rast nezaposlenosti i smanjenje broja zaposlenih lica.
Tabela 1.
Stanje tržišta rada u BiH u 2020. godini – prosjek godine
|
|
Bosna
i Hercegovina
|
Federacija BiH
|
Republika Srpska
|
Brčko distrikt BiH
|
Ukupno
registrovana zaposlenost
|
žene
|
350.010
|
218.280
|
124.569
|
7.160
|
muškarci
|
462.582
|
301.882
|
150.017
|
10.684
|
ukupno
|
812.592
|
520.162
|
274.586
|
17.844
|
Ukupno
registrovana nezaposlenost
|
žene
|
236.781
|
187.073
|
45.652
|
4.056
|
muškarci
|
178.450
|
134.508
|
41.043
|
2.899
|
ukupno
|
415.231
|
321.581
|
86.695
|
6.955
|
Izvor: Agencija za statistiku, Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Broj zaposlenih lica u Bosni i Hercegovini u 2020. godini smanjen je u odnosu na 2019. godinu. Prosječan broj zaposlenih lica u 2020. godini iznosio je 812.592 i u odnosu na prosjek u 2019. godini smanjen se za 10.538 lica ili 1,3%. Od ukupnog broja zaposlenih lica u 2020. godini, 350.010 ili 43,1% su činile žene. Poredeći stanje u entitetima i Brčko distriktu BiH u 2020. godini, broj registrovanih zaposlenih lica u Federaciji BiH smanjen je za 11.321 ili 2,1%, u Republici Srpskoj povećan je za 746 ili 0,3%, dok je u Brčko distriktu BiH taj broj veći za 37 lica ili 0,2% u odnosu na 2019. godinu.
Izvor: Agencija za statistiku BiH
U 2020. godini zabilježen je rast broja nezaposlenih lica na evidencijama zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini. Prosječan broj nezaposlenih lica u 2020. godini iznosio je 415.231 i u odnosu na prosjek u 2019. godini povećao se za 4.001 ili 1,0%. Od ukupnog broja lica koja traže zaposlenje u 2020. godini, 236.781 ili 57,0% su činile žene. Poredeći stanje u entitetima i Brčko distriktu BiH u 2020. godini, broj registrovanih nezaposlenih lica u Federaciji BiH povećan je za 8.010 ili 2,6%, u Republici Srpskoj manji je za 3.201 ili 3,6%, dok je u Brčko distriktu BiH taj broj smanjen za 808 lica ili 10,4% u odnosu na 2019. godinu.
Izvor: Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Što se tiče kvalifikacione strukture, najveće učešće u ukupnoj nezaposlenosti u 2020. godini u Bosni i Hercegovini činile su osobe sa trećim stepenom obrazovanja KV radnici 31,6%, zatim radnici sa SSS 28,9%, te NKV radnici 26,8%. Kvalifikaciona struktura nezaposlenih žena je nešto drugačija i najviše nezaposlenih žena je sa srednjom stručnom spremom 32,2%, NKV radnice su činile 27,5% od ukupno nezaposlenih žena, te KV radnice 25,8%. Posmatrano po entitetima, što se tiče kvalifikacione strukture situacija je ista u Republici Srpskoj i Brčko distriktu BiH, najviše nezaposlenih je sa SSS, zatim KV, te NKV radnika, dok je u Federaciji BiH nešto drugačiji odnos i najviše nezaposlenih je KV radnika, zatim NKV radnika, a onda slijede radnici sa SSS.
Broj korisnika prava po osnovu nezaposlenosti povećan je u odnosu na 2019. godinu. U 2020. godini prosječan broj korisnika novčane naknade u Bosni i Hercegovini bio je 18.166 ili 4,4% od ukupnog broja registrovanih nezaposlenih lica, od čega 8.499 žena. Ovaj broj se u odnosu na 2019. godinu, povećao za 40,0%. U Federaciji BiH broj korisnika novčane naknade povećan je za 34,9%, u Republici Srpskoj je povećan za 65,2%, dok je u Brčko distriktu BiH povećan za 51,2% u odnosu na 2019. godinu.
Izvor: Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
U 2020. godini, sa evidencija Federalnog zavoda za zapošljavanje, JU Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH ukupno je zaposleno 118.329 nezaposlenih lica. Broj zaposlenih u odnosu na 2019. godinu bio je manji za 24.307 lica ili 17,0%. Ukupno zaposlenih žena, u istom periodu, bilo je 60.270 ili 50,9% od ukupnog broja zaposlenih lica. U Federaciji BiH u 2020. godini sa evidencija je zaposleno 87.993 lica (44.437 žena) što je za 10,2% manje u odnosu na 2019. godinu, u Republici Srpskoj 29.090 lica (15.251 žena) što je za 32,2% manje, a u Brčko distriktu BiH 1.246 lica (582 žene) i ovaj broj je manji za 30,2% u odnosu na 2019. godinu.
Prema podacima iz Ankete o radnoj snazi u četvrtom kvartalu 2020. godine
2, u Bosni i Hercegovini manje od polovine radno sposobnog stanovništva čine aktivne osobe. Stopa aktivnosti od 48,2% vrlo je niska po međunarodnim standardima i značajno je viša za muškarce (59,8%) nego za žene (37,2%). Stopa aktivnosti u četvrtom kvartalu 2020. godine u Federaciji BiH iznosila je (45,9%), u Republici Srpskoj iznosila je 53,2%, a u Brčko distriktu BiH stopa aktivnosti bila je 40,9%. Stopa zaposlenosti u četvrtom kvartalu 2020. godine u Bosni i Hercegovini iznosila je 40,2% i bila je značajno viša za muškarce 51,0%, nego za žene 30,0%. U Federaciji BiH stopa zaposlenosti u četvrtom kvartalu 2020. godine iznosila je (37,0%), u Republici Srpskoj iznosila je 46,7%, a u Brčko distriktu BiH stopa zaposlenosti bila je 32,2%.
Anketna stopa nezaposlenosti na nivou Bosne i Hercegovine u četvrtom kvartalu 2020. godine iznosila je 16,6% (14,7% za muškarce i 19,5% za žene). Stopa nezaposlenosti bila je najviša među mladim osobama starosti 15 do 24 godine i iznosila je 37,4% (35,2% za muškarce i 40,6% za žene). U Federaciji BiH stopa nezaposlenosti u četvrtom kvartalu 2020. godine iznosila je (19,2%), u Republici Srpskoj iznosila je 12,2%, a u Brčko distriktu BiH stopa nezaposlenosti bila je 21,2%.
Tabela 5. Anketa o radnoj snazi 2020.– mjere
aktivnosti stanovništva u BiH i entitetima (%)
|
|
BiH
|
Federacija BiH
|
Republika Srpska
|
Brčko distrikt BiH
|
Stopa aktivnosti (%)
|
III
kvartal 2020.
|
48,2
|
45,4
|
53,9
|
42,3
|
IV kvartal 2020.
|
48,2
|
45,9
|
53,2
|
40,9
|
Stopa zaposlenosti (%)
|
III
kvartal 2020.
|
41,3
|
37,8
|
48,5
|
33,5
|
IV kvartal 2020.
|
40,2
|
37,0
|
46,7
|
32,2
|
Stopa nezaposlenosti (%)
|
III
kvartal 2020.
|
14,2
|
16,6
|
10,0
|
20,9
|
IV kvartal 2020.
|
16,6
|
19,2
|
12,2
|
21,2
|
Izvor: Agencija za statistiku BiH, Federalni zavod za statistiku, Republički zavod za statistiku Republike Srpske
3. SMJERNICE POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIH MJERA ZAPOŠLJAVANJA U 2021. GODINI
Planirane aktivnosti zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini u 2021. godini najvećim dijelom biće uvjetovane situacijom uzrokovanom epidemijom COVID-19. Naredni period sigurno će obilježiti snažna borba za stabilizaciju ekonomskih prilika, posebno na tržištu rada, korištenjem svih raspoloživih resursa i mjera.
Programima rada za 2021. godinu planirane su aktivnosti koje su usmjerene na dalje unapređivanje mjera aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Jedan od prioriteta je svakako povećanje kvaliteta usluga posredovanja, efikasniji uticaj na konkurentnost i zapošljivost aktivnih tražilaca posla. Zavodi i službe zapošljavanja u BiH su se u planiranim aktivnostima u 2021. godini opredijelili za osnovne smjernice politika tržišta rada koje predviđaju:
1. Aktivnosti na sprečavanju i saniranju posljedica pandemije COVID-19 na tržište rada u Bosni i Hercegovini
Tržište rada u BiH već od drugog kvartala 2020. godine, bilo je pod snažnim uticajem pandemije COVID-19 i ekonomske posljedice izazvane pandemijom kao i složena situacija na tržištu rada u značajnoj mjeri opredjeljuju i programske aktivnosti zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2021. godinu. Planirane programske aktivnosti temelje se i na osnovnim pokazateljima o stanju nezaposlenosti i kretanjima na tržištu rada u 2020. godini. Pandemija COVID-19 i restriktivne mjere u komunikaciji sa ključnim korisnicima, poslodavcima i nezaposlenim licima zahtijevali su i posebnu organizaciju kompletnog procesa rada u zavodima i službama zapošljavanja u BiH, što će imati uticaja i na rad u 2021. godini.
Najvažnije aktivnosti zavoda i službi zapošljavanja u BiH će obuhvatati dvije važne aktivnosti:
- S obzirom na znatno povećanje lica koji su ostali bez posla tokom perioda prirodne nesreće zbog pandemije COVID-19, a naročito broja korisnika novčane naknade, te imajući u vidu da se taj broj ne smanjuje željenom dinamikom, planirano je povećanje izdvajanja sredstava za ove namjene u većem omjeru u odnosu na prethodni period.
- razvoj aktivne politike zapošljavanja, u skladu sa trenutnim finansijskim mogućnostima i potrebama tržišta rada, sa posebnim osvrtom na posredovanje, savjetodavni rad i programe podrške zapošljavanja i samozapošljavanja.
2. Brzo i efikasno izvršavanje svih poslova vezanih za ostvarivanje prava nezaposlenih, kao i blagovremenu isplatu ostvarenih materijalnih prava
Svako registrovano nezaposleno lice, u skladu sa važećim zakonima o zapošljavanju u BiH, ostvaruje i prava za slučaj nezaposlenosti koja podrazumijevaju novčana davanja i to:
- pravo na novčanu naknadu,
- pravo na zdravstveno osiguranje po osnovu nezaposlenosti,
- pravo na penziono osiguranje po osnovu nezaposlenosti,
- uplatu doprinosa za PIO, ukoliko se sa tim stažom osiguranja ispunjavaju uvjeti za starosnu penziju.
U 2020. godini prosječan broj korisnika novčane naknade za nezaposlene u Bosni i Hercegovini bio je 18.166, a ovaj broj se u odnosu na 2019. godinu povećao za 40,0%. S obzirom na to da je pandemija trajala tokom cijele 2020. godine i u 2021. godini se očekuje dodatno povećanje zahtjeva.
3. Unapređenje aktivnih mjera zapošljavanja
Cilj ovih mjera je pružiti podršku nezaposlenim osobama, ali i poslodavcima, da lakše prevaziđu probleme i novonastale snažne promjene na tržištu rada i poslovanju. Mjere aktivne politike zapošljavanja realizovat će se kroz kontinuirane aktivnosti u sljedećim područjima rada:
- Posredovanje u zapošljavanju;
- Povećanje aktivnosti na tržištu rada;
- Realizacija mjera u oblasti karijerne orijentacije, informisanja o izboru zanimanja, planiranju karijere i razvoju cjeloživotnog učenja;
- Prikupljanje podataka i analiza i praćenje osnovnih pokazatelja o tržištu rada;
- Pripremu, izradu i realizaciju programa zapošljavanja;
- Realizacija projekata razvoja i jačanja mehanizama rada, unutrašnjih kapaciteta i povećanja konkurentnosti službi zapošljavanja u saradnji sa drugim partnerima i institucijama.
Projekti zapošlјavanja, kao dio mjera aktivne politike, biće usmjereni na podsticanje zapošlјavanja i samozapošljavanja pretežno u privredi i poljoprivredi i biće namijenjeni teže zapošlјivim i dugoročno nezaposlenim osobama koja aktivno traže zaposlenje. U 2021. godini planiran je nastavak ranijih i provođenje novih projekata aktivne politike zapošljavanja koji se odnose na zapošljavanje ili samozapošljavanje ciljnih grupa, a svi planirani programi su prikazani u Poglavlju 4. Planirane mjere aktivnih politika zapošljavanja na tržištu rada u Bosni i Hercegovini.
4. Preduzimanje mjera na poboljšanju trendova na tržištu rada
Glavne aktivnosti zavoda i službi zapošljavanja u BiH na tržištu rada u 2021. godini biće usmjerene na:
- provođenje zakona o zapošljavanju u dijelu koji se odnosi na ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti;
- provođenje programa aktivne politike zapošljavanja na ugrožene ciljne grupe na tržištu rada;
- unapređenje sadržaja i efikasnosti rada u pružanju usluga ključnim korisnicima, poslodavcima i nezaposlenim osobama;
- praćenje i analizu stanja i potreba tržišta rada, kretanja zapošljavanja, zaposlenosti i nezaposlenosti;
- jačanje i razvoj preduzetništva kroz projekte finansiranja i sufinansiranja samozapošljavanja i provođenje programa pripreme za zapošljavanje osoba, kao i programe obuka, prekvalifikacije i dokvalifikacije;
- Unapređenje razmjene informacija o stanju na tržištu rada i zapošljavanja sa ostalim učesnicima na tržištu rada.
4. PLANIRANE MJERE PROGRAMA AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI U 2021. GODINIPri utvrđivanju mjera aktivne politike zapošljavanja vodilo se računa o realizaciji zadataka ostvarenih u predhodnoj godini kao i kretanjima na tržištu rada u BiH prouzrokovanim pandemijom COVID-19. Mjere iz ovog dokumenta su prilagođene potrebama i zahtjevima tržišta rada i usklađene su sa okvirnim strateškim, zakonskim i planskim dokumentima u oblasti zapošljavanja u BiH.
U skladu sa postojećim zakonskim propisima u Bosni i Hercegovini, aktivne politike zapošljavanja sprovode:
- U Federaciji BiH - Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe zapošljavanja,
- U Republici Srpskoj - JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i
- U Brčko distriktu BiH - Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Aktivnosti oko koordinacije posredovanja u zapošljavanju državljana Bosne i Hercegovine u drugim državama, iniciranje potrebnih aktivnosti kod entitetskih zavoda za zapošljavanje i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH da se zajedno i u saradnji sa poslodavcima, sindikatima, obrazovnim ustanovama i drugim udruženjima organizuju i sprovode programi profesionalnog usmjerenja i obrazovanja u svrhu većeg zapošljavanja i drugih oblika aktivne politike zapošljavanja, zajednički obavljaju Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe zapošljavanja, JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
4.1. FEDERACIJA BiH
Programske aktivnosti za 2021. godinu Federalni zavod za zapošljavanje utvrđuje na osnovu zakonskih nadležnosti ali i ostalih relevantnih dokumenata strateškog formata i biće uvjetovane situacijom uzrokovanom epidemijom COVID-19. Planirane aktivnosti navedene u ovom dokumentu Federalni zavod za zapošljavanje će provoditi u skladu s raspoloživim finansijskim i drugim kapacitetima. S ciljem poboljšanja uvjeta i ublažavanju negativnih uticaja na tržištu rada u Federaciji BiH, prije svega radi poboljšanja zapošljivosti nezaposlenih osoba, poticanja potražnje za radnom snagom, jačanje partnerstva na tržištu rada, realizovaće se mjere koje će dati doprinos u ekonomskom osnaživanju stanovništva i razvoju ljudskih resursa i pružanju podrške poslovnim subjektima u zapošljavanju. U ovom kontekstu, Federalni zavod za zapošljavanje nastavit će saradnju sa kantonalnim službama za zapošljavanje u izradi i realizaciji programa od interesa za Federaciju BiH, ali će, također, navedene aktivnosti realizirati i u saradnji sa ostalim partnerima na tržištu rada kroz udruživanje kapaciteta kako bi se osigurao veći obuhvat nezaposlenih osoba.
U okviru programa i mjera aktivne politike zapošljavanja fokus će biti pružanje podrške u zapošljavanju radne snage kod poslodavaca, pružanje podrške u samozapošljavanju nezaposlenih osoba i razvoju poduzetništva, pružanju podrške nezaposlenim osobama kroz poboljšanje zapošljivosti tj. pripremu za rad (obuku, stručno osposobljavanje i usavršavanje za potrebe tržišta rada ili konkretno radno mjesto), kao i pružanje odgovarajućih informacija za nezaposlene osobe i poslodavce. Ovim mjerama će se nastojati pomoći nezaposlenim osobama da lakše prevaziđu probleme i novonastale promjene na tržištu rada.
4.1.1. MJERE AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA
Federalni zavod za zapošljavanje će i u 2021. godini, nakon što se osiguraju potrebna sredstva za materijalnu i socijalnu sigurnost nezaposlenih osoba, svoje primarne aktivnosti usmjeriti u razvoj aktivne politike zapošljavanja, u skladu sa potrebama tržišta rada, a koje će se realizirati u saradnji s kantonalnim službama za zapošljavanje i drugim institucijama i organizacijama.
Federalni zavod za zapošljavanje u 2021. godini planira usvojiti programe aktivne politike zapošljavanja, i to: Program sufinansiranja zapošljavanja 2021, Program sufinansiranja samozapošljavanja Start up 2021 i Program obuka/priprema za rad 2021 (u daljem tekstu: programi). Programi se odnose na podršku nezaposlenim osobama u pronalaženju zaposlenja, obuku/pripremu za rad, poticaje zapošljavanju i samozapošljavanju (Start up), te kreiranje novih radnih mjesta privremenog karaktera (uglavnom u javnom sektoru ili kroz tzv. javne radove).
Postojeći programi će se po potrebi unapređivati, a novi razvijati, u skladu sa zakonskim propisima te uspješnim rezultatima koji su se pokazali kao primjeri dobre prakse. Programima će se omogućiti jednak pristup za sve na tržištu rada i promovisati rodnu ravnopravnost i inkluzivnost, a bit će usklađene sa okvirnim strateškim dokumentima u oblasti rada i zapošljavanja, te principima gender odgovornog budžetiranja. Cilj je pružiti podršku nezaposlenim osobama, ali i poslodavcima, da lakše prevaziđu probleme i novonastale snažne promjene na tržištu rada i poslovanju.
Također, uspostavljanjem partnerstava sa domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama, provodit će se i mjere koje odgovarajućim aktima i dokumentima utvrde Vijeće ministara BiH i Vlada Federacije BiH, a koje su usmjerene na poboljšanje uvjeta na tržištu rada i povećanje zaposlenosti u Federaciji BiH.
Planirano je da u 2021. godini programima aktivne politike zapošljavanja bude obuhvaćeno 12.000 nezaposlenih osoba.
4.1.2. PROGRAMI SUFINANSIRANJA ZAPOŠLJAVANJA, SAMOZAPOŠLJAVANJA I OBUKE
Cilj provođenja ovih programa je zaposliti 11.500 osoba sa evidencije nezaposlenih u Federaciji BiH sa posebnom rodnom i socijalnom osjetljivošću radi jačanja njihove konkurentnosti i brže integracije na tržištu rada, sprečavanja dugotrajne nezaposlenosti, te stvaranja uvjeta za sticanje prvog radnog iskustva, samozapošljavanje, tj. registraciju/pokretanje djelatnosti.
Za realizaciju ovih Programa u 2021. godini planirana su sredstva u iznosu od 73.087.601 KM 3.Partneri u provođenju ovog projekta su kantonalne službe za zapošljavanje, poslodavci, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH i drugi zainteresirani subjekti. Planirano je provođenje sljedećih programa:
- Sufinansiranje zapošljavanja kod poznatog poslodavaca
- Sufinansiranje samozapošljavanja kroz pokretanje Start up biznisa
- Sufinansiranje obuke uz zapošljavanje
- Sufinansiranje društveno korisnog rada.
Predviđeno je da program obuhvati nezaposlene osobe iz sljedećih ciljnih grupa:
- Mladi
- Žene
- Osobe dobi preko 40 godina
- Dugotrajno nezaposlene osobe (prijavljene na evidenciju 12 i više mjeseci)
- Osobe nižih kvalifikacija ili bez kvalifikacija
- Osobe s invaliditetom
- Djeca i supružnici osoba s invaliditetom od 60% i više
- Demobilisani borci i djeca nezaposlenih demobilisanih boraca
- Članovi porodica šehida/poginulih branilaca
- Članovi domaćinstva u kojem ni jedan član nije zaposlen
- Romi
- Samohrani roditelji, staratelji i hranitelji i njihova djeca, roditelji djeteta sa posebnim potrebama i roditelji teško bolesne djece, bivši štićenici doma za nezbrinutu djecu
- Žrtve nasilja, civilne žrtve rata, liječeni ovisnici i dr.
4.1.3 PODRŠKA RAZVOJU POSREDOVANJA U ZAPOŠLJAVANJU I PRIPREMA ZA RAD
Posredovanjem u zapošljavanju smatraju se sve aktivnosti i mjere poduzete u svrhu povezivanja nezaposlene osobe koja traži zaposlenje, kao i zaposlene osobe koja traži promjenu u zaposlenju, s poslodavcem kojem je potreban zaposlenik, radi zadovoljavanja poslovnih potreba. Posredovanje u zapošljavanju u Federaciji BiH nadležnost je kantonalnih službi za zapošljavanje. Uz podršku Projekta za zapošljavanje mladih u Bosni i Hercegovini (YEP), čija je realizacija okončana početkom 2020. godine, uspostavljeni su poboljšani modeli rada u određenom broju općinskih biroa za zapošljavanje u Federaciji BiH. Federalni zavod za zapošljavanje će i u 2021. godini nastaviti koordinaciju do sada uspostavljenih mehanizama i dobrih praksi u radu, te pružati pomoć u uvođenju prilagođenih modela rada u službama za zapošljavanje, kao i pružati podršku razvoju savjetodavnog rada i posredovanja u zapošljavanju.
Također, u 2021. godini nastavit će se sa provođenjem obuka zaposlenika (neposredno i online), utemeljenih na rezultatima Analize potreba za obukom (TNA), te je u saradnji sa Međunarodnom organizacijom rada (MOR) planiran razvoj web portala za karijerno usmjeravanje, kao i internog portala za edukaciju zaposlenika Federalnog zavoda za zapošljavanje i kantonalnih službi za zapošljavanje.
U okviru realizacije Projekta podrške zapošljavanju, Federalni zavod za zapošljavanje će i dalje pratiti ispunjenje indikatora koji se odnosi na obavezu profiliranja i izrade ukupno 30.000 individualnih planova zapošljavanja za nezaposlene osobe u Jedinstvenom informacionom sistemu (JIS).
4.1.4 ZAJEDNIČKI PROGRAMI SA DRUGIM INSTITUCIJAMA I USTANOVAMA
U okviru pozicije Zajednički projekti s drugim organizacijama i institucijama Federalni zavod za zapošljavanje će nastaviti ostvarivati saradnju na projektima sa domaćim i međunarodnim institucijama i organizacijama, naročito u okviru realizacije Programa sufinansiranja zajedničkih projekata sa drugim organizacijama i institucijama. Naročito će se podržavati projekti u oblasti zapošljavanja, poduzetništva, obuka, kao i projekti usmjereni na različite kategorije nezaposlenih osoba i osoba koje nisu obuhvaćene pojedinačnim projektima iz ovog programa rada (sufinansiranje zapošljavanja asistentskog kadra u osnovnim i srednjim školama, kao i na javnim univerzitetima u Federaciji BiH, te sufinansiranje zapošljavanja djece šehida i poginulih boraca i dr.).
U skladu s prilikama, Federalni zavod za zapošljavanje će tokom 2021. godine učestvovati u međunarodnim pozivima u razvojnim projektima iz sredstava pretpristupnee pomoći EU (IPA) kao i prekogranične saradnje, te drugih fondova, kojima se razvijaju i jačaju kapaciteti javnih službi za zapošljavanje i mjere aktivne politike zapošljavanja. Sve aktivnosti će se prilagođavati epidemiološkoj situaciji. Za realizaciju planiranih aktivnosti na ovoj poziciji
planirana su sredstva u iznosu od 7.000.000 KM, od čega iznos od 3.320.645 KM odnosi na prenesena obaveze iz prethodnih godina, a koje dospijevaju na naplatu u 2021. godini, a 3.679.355 KM na nove projekte kojim će se pružiti podrška za 500 nezaposlenih osoba.
PROJEKAT PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU U BOSNI I HERCEGOVINI
Projekat podrške zapošljavanju u Bosni i Hercegovini se implementira u periodu 2017. - 2020, a podržan je od Svjetske banke/Međunarodne banke za obnovu i razvoj. Vrijednost Projekta za Federaciju BiH za navedeni period je 25 miliona EUR, a nosilac projekta je Federalno ministarstvo rada i socijalne politike. Projekat je primarno orijentiran na ostvarivanje predviđenih ciljeva, te je povlačenje sredstava uvjetovano ispunjavanjem utvrđenih zadataka iz četiri komponente, i to:
1.
Povećanje sufinansiranja zapošljavanja putem mjera aktivne politike zapošljavanja – cilj je sufinansirati aktivnu politiku zapošljavanja koju implementira Federalni zavod za zapošljavanje u saradnji s kantonalnim službama za zapošljavanje, a usmjerena je na sufinansiranje mladih i drugih teže zapošljivih kategorija nezaposlenih (žene, dugotrajno nezaposlene osobe, starije od 40 i dr.). Sredstva su dostupna/raspoloživa nakon što se utvrdi da su prethodne mjere rezultirale zapošljavanjem potrebnog broja osoba iz ciljne grupe.
U 2021. godini očekuje se povlačenje sredstava za rezultate koji trebaju biti ostvareni u 2020. godini i to za sufinansiranje zapošljavanja 1.000 mladih 0,80 miliona EUR, te za sufinanisranje zapošljavanja 500 osoba iz ostalih teže zapošljivih kategorija 1,0 miliona EUR.
2.
Unapređenje dizajna mjera aktivne politike zapošljavanja radi povećanja zapošljivosti – cilj je kroz kvalitetne izmjene dizajna i poboljšanje postojećih mjera aktivne politike zapošljavanja postići veću efikasnost. U 2021. za modificiranje dizajna jednog programa iz 2020. godine očekuje se 0,5 miliona EUR.
3.
Jačanje funkcije posredovanja u zapošljavanju radi povećanja zapošljivosti – cilj je unaprijediti osnovnu funkciju kantonalnih službi za zapošljavanje – posredovanje u zapošljavanju. Fokus je na jačanju savjetodavne funkcije tj. pružanju stručnih usluga osobama koje traže posao i njihovom profiliranju (utvrđivanje stepena zapošljivosti i dalje usmjeravanje) te izradi pripadajućih individualnih planova zapošljavanja (IPZ), što će rezultirati povećanjem njihove zapošljivosti, te učinkovitijim posredovanjem u zapošljavanju.
U 2021. godini očekuje se povlačenje sredstava za rezultate koji trebaju biti ostvareni u 2020. godini i to za profiliranje i izradu pripadajućih IPZ za dodatnih 20.000 osoba 1,0 miliona EUR, te 1,0 miliona EUR za unapređenje posredovanja za 15%.
4.
Unapređenje sistema upravljanja rezultatima i monitoringa – cilj je unaprijediti postojeći sistem upravljanja i nadgledanja sredstava koja se implementiraju u okviru aktivne politike zapošljavanja, pratiti i analizirati rezultate istih, te ocijeniti njihovu učinkovitost na temelju provedenih stručnih analiza. Dobiveni pokazatelji o uspješnosti mjera trebaju ukazati: da li se mjera mogla implementirati na efikasniji način, da li se mogao obuhvatiti veći broj osoba iz ciljne grupe, da li se može obezbijediti veća održivost. Također, cilj je unaprijediti prikupljanje informacija, praćenje trendova i potreba na tržištu rada.
U okviru ovog indikatora, u 2021. godini očekuje se povlačenje sredstava u iznosu od 1,1 milion EUR za uspostavljen web portal za zapošljavanje s objavljenim trendovima na tržištu rada.
4.2. REPUBLIKA SRPSKA
Ekonomske posljedice izazvane pandemijom kao i složena situacija na tržištu rada u značajnoj mjeri opredjeljuju i programske aktivnosti JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske za 2021. godinu. Ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja koji se planiraju Programom rada za 2021. godinu utvrđuju se na osnovu ključnih dokumenata Vlade Republike Srpske i strateških dokumenata iz oblasti tržišta rada. U kontekstu toga ne treba zanemariti ni mjere Vlade Republike Srpske donesene s ciljem ublažavanja posljedica pandemije, održanja ključnih proizvodnih kapaciteta i zadržavanja postojećeg broja zaposlenih.
4.2.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
Programom rada za 2021. godinu planirane su aktivnosti koje su usmjerene na dalje unapređivanje mjera aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Jedan od prioriteta je svakako povećanje kvaliteta usluga posredovanja, efikasniji uticaj na konkurentnost i zapošljivost aktivnih tražilaca posla. Praćenje i evaluacija potreba tržišta rada, procjena efikasnosti postojećih mjera su, također, jedan od prioriteta Programa rada. Nastavak reformi u oblasti tržišta treba da doprinese njegovoj efikasnosti kao i ostvarivanju vodeće pozicije JU Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske na tržištu rada. Unapređenje saradnje sa drugim akterima u ovoj oblasti biće u funkciji blagovremenog reagovanja na sve zahtjeve i potrebe tržišta rada. Zavod za zapošljavanje kao ključne aktivnosti definiše mjere aktivne politike čiji je osnovni cilj da doprinesu podizanju nivoa aktivnosti na tržištu rada, stimulisanju zapošljavanja kao i povećanju ukupne zaposlenosti. Prateći dosadašnja kretanja na tržištu rada kao i ostvarene rezultate tokom 2020. godine, Zavod se u 2021. godini opredjeljuje za različite oblike aktivnog djelovanja koji za posljedicu imaju realizaciju ključnih funkcija koje su definisane Zakonom, strateškim dokumentima i aktima Zavoda.
Imajući u vidu ostvareni trend zapošljavanja lica sa evidencije u 2020. godini i mjerama aktivne politike zapošljavanja, planirano je da se u 2021. godini zaposli 30.000 nezaposlenih sa evidencije Zavoda.
4.2.2. REALIZACIJA, PRAĆENJE I EVALUACIJA PROJEKATA ZAPOŠLJAVANJA USVOJENIH AKCIONIM PLANOM ZAPOŠLJAVANJA ZA 2020. GODINU ČIJA SE REALIZACIJA NASTAVLJA I U 2021. GODINI
Akcionim planom zapošljavanja u Republici Srpskoj za 2020. godinu definisano je 20 mjera, šest programa zapošljavanja, nosioci aktivnosti, ciljne grupe, indikatori učinka, vremenski okvir i iznos sredstava sa izvorima finansiranja koja su potrebna za svaku pojedinačnu mjeru i aktivnost. Vrijednost Akcionog plana zapošljavanja u 2020. godini iznosi 16.901.413,30 КM a putem programa zapošljavanja predviđeno zapošljavanje oko 3.322 lica. S obzirom na to da su prva zapošljavanja po programima najvećim dijelom realizovana u 2020. godini, aktivnosti na realizaciji i praćenju programa nastavljaju se i u 2021. godini.
PROGRAM FINANSIRANJA ZAPOŠLJAVANJA I SAMOZAPOŠLJAVANJA DJECE POGINULIH BORACA VOJSKE REPUBLIKE SRPSKE, DEMOBILISANIH BORACA I RATNIH VOJNIH INVALIDA VRS U 2020. GODINI, "ZAJEDNO DO POSLA"
Vrijednost Programa je 5.151.000,00 KM. Očekivani efekti Programa su zapošljavanje 1.042 lica sa evidencije nezaposlenih, od čega 746 lice zaposleno kod poslodavca na neodređeni vremenski period i samozapošljavanje 296 lica na period od najmanje 12 mjeseci. Potrebna sredstva za 2021. godinu su 2.455.600,00 KM.
PROGRAM PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU MLADIH SA VSS I SSS U STATUSU PRIPRAVNIKA U 2020. GODINI
Vrijednost Programa je 6.035.816,00 KM. Očekivani efekti Programa ogledaju se u osposobljavanju 888 mladih i stručnih lica sa VSS i SSS za samostalan rad u struci. Potrebna sredstva za 2021. godinu su 4.818.648,12 KM.
PROGRAM PODRŠKE ZAPOŠLJAVANJU ROMA U REPUBLICI SRPSKOJ U 2020. GODINI
Vrijednost Programa je 230.597,30 KM. Izvor sredstava je Grant Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH (Budžet BiH). Očekivani efekti Programa su zapošljavanje 39 lica sa evidencije nezaposlenih. Potrebna sredstva za 2021. godinu su 75.000,00 KM.
PROGRAM OBUKE, DOKVALIFIKACIJE I PREKVALIFIKACIJE U 2020. GODINI
Vrijednost Programa je 9.000,00 KM za obuku, dokvalifikaciju i prekvalifikaciju i za zapošljavanje lica koja uspješno prođu obuku, dokvalifikaciju i prekvalifikaciju. Očekivani efekti Programa su obuka, dokvalifikacija i prekvalifikacija i zapošljavanje kod poznatog poslodavca nakon uspješno provedene obuke, dokvalifikacije i prekvalifikacije za 4 lica sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske. Potrebna sredstva za 2021. godinu su 6.300,00 KM.
PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA I SAMOZAPOŠLJAVANJA CILJNIH KATEGORIJA U PRIVREDI U 2020. GODINI
Vrijednost Programa je 5.275.000,00 KM. Očekivani efekti Programa su zapošljavanje 1.261 lica sa evidencije nezaposlenih, od čega 1.030 lica zaposleno kod poslodavca na neodređeni vremenski period i samozapošljavanje 231 lica na period od najmanje 12 mjeseci. Potrebna sredstva za 2021. godinu su 2.368.555,00 KM.
PROGRAM PODRŠKE PARTNERSTVU U REALIZACIJI AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA I SAMOZAPOŠLJAVANJA SA LOKALNIM ZAJEDNICAMA, UDRUŽIVANJE SREDSTAVA ZA ZAPOŠLJAVANJE
Vrijednost Programa je 200.000 КM, a očekivani efekti Programa su zapošljavanje 85 lica u četiri lokalne zajednice sa kojima se udružuju sredstva (Prijedor, Bijeljina, Srebrenica i Trebinje). Cilj Programa je smanjenje broja nezaposlenih sa evidencije Zavoda kroz uključivanje ključnih partnera iz domena zapošljavanja na lokalnom nivou.
4.2.3. PRIPREMA, IZRADA I REALIZACIJA PROJEKATA ZAPOŠLЈAVANJA KOJI ĆE BITI UTVRĐENI AKCIONIM PLANOM ZAPOŠLЈAVANJA ZA 2021. GODINU
Polazeći od osnovnih ciljeva definisanih strateškim dokumentima iz oblasti zapošljavanja u 2021. godini biće utvrđen Akcioni plan zapošljavanja kojim će se definisati mjere, konkretne aktivnosti, ciljne grupe, indikatori učinka, vremenski okvir, nosioci aktivnosti i sredstva za realizaciju tih mjera i aktivnosti.
U toku 2021. godine planiraće se programi zapošljavanja teško zapošljivih i ranjivih kategorija nezaposlenih lica kao što su: dugoročno nezaposleni (prijavljeni na evidenciju 12 mjeseci i duže), lica sa niskim kvalifikacijama (lica SSS i niže kvalifikacije) prijavljena na evidenciju najmanje šest mjeseci, mladi sa VSS bez radnog iskustva, žene iz ruralnih područja, žene žrtve porodičnog nasilja i ratne torture, djeca poginulih boraca VRS, demobilisani borci i ratni vojni invalida VRS, lica starosti 40 godina i više godina, lica sa invaliditetom, bivši štićenici domova za nezbrinutu djecu, žrtve nasilja, samohrani roditelji i roditelji teško bolesne djece, bez obzira na dužinu čekanja na evidenciji, Romi i sl. Realizacija pomenutih programa zavisiće od iznosa obezbjeđenih sredstava za podršku zapošljavanju u 2021. godini, koja će biti definisana Akcionim planom zapošljavanja u 2021. godini.
4.2.4. REALIZACIJA PROJEKATA RAZVOJA I INSTITUCIONALNOG JAČANJA KAPACITETA SLUŽBE ZAPOŠLJAVANJA U SARADNJI SA DRUGIM PARTNERIMA I INSTITUCIJAMA
JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske ostvaruje saradnju, kako sa domaćim institucijama, tako i sa međunarodnim organizacijama koje svoje djelovanje, između ostalog fokusiraju na oblast zapošljavanja. Ova saradnja je posebno izražena kroz projekte koji imaju za cilj jačanje institucionalnih kapaciteta i unapređenja rada Zavoda, kao i uspostavljanje partnerskih odnosa sa drugim relevantnim organizacijama i institucijama. Cilj ove aktivnosti je jačanje funkcija i institucionalnih kapaciteta Zavoda za zapošljavanje, razmjena iskustava i dobrih praksi kroz saradnju sa drugim institucijama i međunarodnim organizacijama kako bi se unaprijedio kvalitet usluga koje Zavoda pruža klijentima. Navedene aktivnosti u 2021. biće realizovane kroz sljedeće projekte:
1."Projekat podrške zapošljavanju u Republici Srpskoj" koji se finansira po kreditnom zajmu Svjetske banke, a čiji je nosilac realizacije JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske u saradnji sa Ministarstvom rada i boračko-invalidske zaštite Republike Srpske. Ključni razvojni cilj Projekta je povećanje zaposlenosti u privatnom sektoru za utvrđene ciljne grupe, jačanje posredovanja u zapošljavanju kao i unapređenje monitoringa i evaluacije u javnim službama za zapošljavanje. Projekat se sastoji iz dvije komponente:
Кomponenta 1: Podrška za promociju zapošljavanja
a) promocija zapošljavanja putem unapređenja aktivnih programa tržišta rada,
b) promocija zapošljavanja putem unapređenja posredovanja.
Кomponenta 2: Podrška za sistem upravljanja, monitoring i komunikaciju usmjerena je na jačanje kapaciteta službe zapošljavanja
2. Projekat "Jačanje kapaciteta institucija tržišta rada kroz unapređenje metodologije istraživanja tržišta rada", koji finansira EU i sprovodi konzorcijum NIRAS IC Sp z o.o., GOPA mbH Njemačka i Pole Emploi Francuske. Projekat podrazumijeva pet prioritetnih međusobno povezanih područja koja će pomoći JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske da poboljša svoje funkcioniranje i kreira politike zasnovane na dokazima. Opći cilj ovog projekta je stvaranje efikasnijeg tržišta rada, kao i jačanje kapaciteta institucija tržišta rada unapređivanjem metodologije istraživanja tržišta rada.
3. U okviru Projekta Evropske fondacije za obuku – ETF "Reforma obrazovnog sistema i tržišta rada" do sada su realizovane vrlo značajne aktivnosti na poboljšanju anketne metodologije i instrumenata za analizu tržišta rada, te je podržana i nabavka licence za statistički softver STATAs ciljem povećanja kvalitete podataka. Kada je ovaj projekat u pitanju, aktivnosti su usmjerene na zapošljavanje mladih i u vezi s tim organizovan je i niz online događaja na temu: "Preduzetništvo mladih u Jugoistočnoj Evropi i Turskoj", "Izrada politika zasnovana na dokazima s fokusom na prelazak mladih iz škole na posao, razvoj vještina i socijalnu integraciju", "Utvrđivanje prioriteta za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini: učenje iz studija slučaja EU članica", a očekuje se i nastavak ovih i sličnih aktivnosti.
4.2.5. POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU
JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske će i u 2021. godini nastaviti da prilagođava svoje usluge korisnicima u skladu sa promjenama na tržištu rada, raspoloživosti (ne)kvalifikovane radne snage i neophodnostima usklađivanja kompetencija nezaposlenih sa potrebama tržišta rada. Cilj je unapređenje funkcije posredovanja u zapošljavanju kroz zadovoljenje iskazanih potreba poslodavaca, kvantitativno i kvalitativno. Najvažniji očekivani rezultati su povećanje broj prijavljenih slobodnih radnih mjesta koje poslodavci iskazuju za 10% u odnosu na prošlu godinu i realizacija prijava povećana u odnosu na prošlu godinu za 10%.
RAD SA POSLODAVCIMA
Koncept saradnje sa poslodavcima podrazumijeva sprovođenje aktivne politike zapošljavanja kroz aktivan odnos svih učesnika u tom procesu, a prije svega poslodavaca kao ključnih partnera na tržištu rada. Cilj ove aktivnosti je jačanje saradnje sa poslodavcima kao ključnim korisnicima usluga kroz konkretne planove, kontakte i informisanje o mjerama i aktivnostima koje provodi Zavod za zapošljavanje Republike Srpske. Uz najveću bazu podataka o nezaposlenim licima i ostalim tražiocima zaposlenja kvalitetno posredovanje i aktivne mjere zapošljavanja, JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske nastoji da kroz pružanje kvalitetnih usluga na profesionalan i efikasan način bude na usluzi poslodavcima.
RAD SA NEZAPOSLENIM OSOBAMA
Nezaposlenim licem koje aktivno traži posao smatra se lice koje ispunjava obaveze definisane tokom savjetodavnog procesa i individualnim planom traženja posla. Poseban cilj ove mjere je uspostavljanje efikasnog savjetodavnog procesa s ciljem utvrđivanja vještina i sposobnosti nezaposlenih lica radi lakše zapošljivosti. Najvažniji očekivani rezultati su izrađeni individualni plan zapošljavanja sa svim nezaposlenim licima i urađena procjena zapošljivosti svih nezaposlenih lica u savjetodavnom procesu.
4.2.6. POVEĆANJE AKTIVNOSTI NA TRŽIŠTU RADA
Aktivacija i podsticanje zapošljivosti tražilaca zaposlenja kroz razvoj vještina za aktivno traženje posla će se nastaviti i u 2021. godini kroz rad Centara za informisanje, savjetovanje i obuku (CISO) i Klubova za traženje posla.
Centri za informisanje, savjetovanje i obuku pružaju mladim nezaposlenim licima i dugoročno nezaposlenim licima usluge savjetovanja, informisanja i osposobljavanja za aktivno traženje posla s ciljem bržeg pronalaska zaposlenja, kroz individualni i grupni rad. Cilj je unapređenje zapošljivosti tražilaca zaposlenja kroz razvoj vještina za aktivno traženje posla. Najvažniji očekivani rezultati su
- Utvrđen plan organizovanja info seminara i radionica za aktivno traženje posla u sjedištu i na terenu, broj lica koji su odslušali info seminar povećan za 5%;
- U obuke za pisanje radne biografije i intervjua sa poslodavcem uključena sva lica iz ciljne grupe u sjedištu i na terenu, broj lica koji su odslušali info seminar povećan za 5%.
Klub za traženje posla je aktivna mjera koja mladima pruža kontinuiranu podršku u traženju posla, priprema nezaposlene mlade osobe da na najbolji način odgovore zahtjevima poslodavaca. Cilj ove mjere je pružanje kontinuirane pomoći nezaposlenim licima u traženju posla i rad na povećanju kompetencija za aktivno traženje posla. Mladi u Klubu usvajaju osnove poslovne komunikacije, uviđaju značaj timskog rada i grupne podrške u traženju posla. Kroz obuku u klubovima članovi stiču znanja i vještine relevantne za traženje posla koje će dodatno uticati na njihovo samopouzdanje i motivaciju. Pri tom, Klub nije samo obuka o pisanju biografija, pretraživanju oglasa, simulacije razgovora sa poslodavcem, već i grupna podrška drugih nezaposlenih i savjetodavaca u Klubu koji imaju jedan zajednički cilj – pronaći posao u što kraćem vremenskom periodu. Očekivani rezultati su:
- Poboljšana motivacija za aktivno traženje posla za sva lica kod kojih je procijenjen nedostatak motivacije sa fokusom na dugoročno nezaposlene;
- Usvojene vještine pisanja radne biografije i intervjua sa poslodavcem;
- Razvijene vještine korišćenja alata za pretraživanje različitih izvora informacija o slobodnim radnim mjestima i poslodavcima;
- Povećan broj pozitivnih primjera aktivnih tražilaca posla, primjera iz Klubova za traženje posla na veb-portalu i promocija pozitivnih primjera kroz rad sa nezaposlenim licima.
- Usvojene osnove iz preduzetništva, pružene informacije o zakonskoj proceduri registracije preduzeća, korisnici usluga osposobljeni da naprave svoj biznis plan.
4.2.7. REALIZACIJA MJERA U OBLASTI KARIJERNE ORIJENTACIJE, INFORMISANJA O IZBORU ZANIMANJA, PLANIRANJU KARIJERE I RAZVOJU CJELOŽIVOTNOG UČENJA
Cilj ovih aktivnosti je jačanje kompetentnosti korisnika u donošenju produktivnih karijernih odluka i povećanje kompetentnosti u donošenju odluka u vezi izbora zanimanja. Zavod sa učenicima osnovnih i srednjih škola završnih razreda, nezaposlenim licima i licima koja traže promjenu zaposlenja, o uvjetima i mogućnostima izbora vrste posla, na osnovu njihovih ličnih želja, opredijeljenosti radne osposobljenosti. Profesionalno informisanje je aktivnost koja podrazumijeva prezentaciju stanja na tržištu rada, kao bitnom segmentu donošenja odluke o izboru zanimanja. Najvažniji očekivani rezultati su:
- U sjedištima CISO individualno savjetovanje o izboru zanimanja pruženo za 2.000 zainteresovanih učenika i nezaposlenih lica,
- Ostvaren kontakt sa svim školama u sjedištu CISO.
Obrazovanje odraslih usko je povezano sa tržištem rada i vrlo značajan segment kada je u pitanju zapošljivost. Cilj je osigurati preduslove za povećanje uključenosti nezaposlenih lica u proces cjeloživotnog učenja i obrazovanja odraslih radi bržeg uključivanja na tržište rada. Polaznici su zainteresovani za programe u cilju poboljšanja statusa zapošljivosti. Također, obrazovanje odraslih ima značaj i u balansiranju trenutne neusklađenosti obrazovanja sa tržištem rada. Afirmacija socijalnog partnerstva je poželjna u svim segmentima reforme obrazovnog sistema čime se obezbjeđuju uvjeti da socijalno partnerstvo zaživi i bude usko povezano sa tržištem rada. U tom kontekstu, organi lokalnih zajednica imaju izuzetno važno mjesto prilikom određivanja oblasti obrazovanja i obuke mladih i odraslih u skladu sa potrebama privrede i tržišta rada i strateškim pravcima razvoja općine u narednom periodu. JU Zavod za zapošljavanje Republike Srpske planira nastavak saradnje sa Zavodom za obrazovanje odraslih na formiranju lokalnih savjetodavnih tijela za obrazovanje i zapošljavanje.
4.3. Brčko distrikt BiH
Polazeći od vlastite uloge na tržištu rada i raspoloživih sredstava u Finansijskom planu za 2021. godinu, Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, uvažavajući Strategiju razvoja BiH sa Akcionim planom za Brčko distrikt BiH - strateški cilj "Zapošljavanje", izvršavat će sljedeće aktivnosti:
- Rad na kontinuiranom smanjenju ukupnog broja nezaposlenih uz istovremeno povećanje broja zaposlenih lica;
- Unapređenju organizacije rada Zavoda, primjerene potrebama savremene organizacije na tržištu rada i zapošljavanja;
- Unapređenje razmjene infromacija o stanju na tržištu rada i zapošljavanja sa ostalim učesnicima na tržištu rada;
- Unapređenje posredovanja u zapošljavanju – kroz jačanje savjetodavne funkcije;
- Jačanje funkcije pomoći u profesionalnoj orijentaciji i karijernom usmjeravanju mladih blagovremenim i cjelovitim informisanjem o stanju na tržištu rada kroz direktne posjete završnim razredima osnovnih i srednjih škola;
- Povezivanje tržišta rada i sistema obrazovanja kroz organizaciju sajmova zapošljavanja i obrazovanja;
- Unapređenje aktivnih mjera zapošljavanja;
- Jačanje socijalne uključenosti nezaposlenih lica i obuke za aktivnije traženje zaposlenja;
- Pripreme za tržište rada kroz različite vidove obuka a prema interesima nezaposlenih lica;
- Intenzivnija komunikacija i saradnja Zavoda i poslodavaca;
- Unapređenje rada i osnaživanje Službe za poslodavce;
- Anketiranje poslodavaca u cilju utvrđivanja njihovih potreba za radnom snagom;
- Uključivanje organizacija iz nevladinog sektora u zajedničke projekate s ciljem smanjenja nezaposlenosti;
- Stvaranje tehničkih uvjeta unapređenjem novog poslovnog prostora;
- Jačanje kapaciteta Zavoda kroz permanentnu obuku kadrova i prilagođavanje organizacione strukture Zavoda;
- Digitalizacija rada Zavoda uvođenjem e-Biroa, nove web stranice i drugih inovativnih aplikacija;
- Aktivna saradnja sa organizacijama koje se bave poslovima zapošljavanja u zemlji i inozemstvu;
- Uvođenje pozitivnih praksi iz zavoda i službi u zemlji i inozemstvu.
4.3.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH će u 2021. godini, u cilju podsticanja i efikasnijeg funkcionisanja tržišta rada i povećanja stope zaposlenosti, svoje aktivnosti usmjeriti da se postigne što efikasnija aktivna posrednička uloga. Aktivna posrednička uloga Zavoda i usklađivanje ponude i potražnje na tržištu rada realizovat će se kroz slijedeće aktivnosti:
- Podjelom na evidentičarske i savjetodavne poslove te provođenjem individualnog i grupnog savjetovanja,
- Rad Mobilnog biroa radi lakšeg pristupa uslugama Zavoda nezaposlenih osoba iz ruralnih sredina,
- Daljim dograđivanjem provođenja programa aktivne politike zapošljavanja,
- Unapređenjem funkcije profesionalne orijentacije putem karijernog usmjeravanja kroz blagovremeno i cjelovito informisanje učenika završnih razreda osnovnih i srednjih škola o stanju na tržištu rada,
- Unapređenjem stepena i kvaliteta saradnje sa poslodavcima kroz rad Ureda za poslodavce,
- Konstantnim oglašavanjem potrebama koje iskažu poslodavci putem oglasa, neposrednom komunikacijom sa Zavodom ili anketnim ispitivanjem putem Web i FB stranice,
- Izdavanje informacija i publikacija o kretanju na tržištu rada kao i publikacija iz oblasti zapošljavanja.
PROGRAMI STRUČNOG USAVRŠAVANJA NEZAPOSLENIH LICA KOJA SE NALAZE NA EVIDENCIJI LICA KOJA AKTIVNO TRAŽE ZAPOSLENJE
Programom rada za 2021. godinu je predviđeno da
140 osoba sa evidencije nezaposlenih prođu neki od programa stručnog osposobljavanja, obuka i priprema za zaposlenje. Ciljevi provođenja ovog programa su:
- Podizanje ukupnih kompetencija u pripremi za pokretanje biznisa i/ili za tržište rada;
- Povećanje socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom;
- Samozapošljavanje/zapošljavanje osoba sa evidencije Zavoda, koja su prošla program obuke, koji su pokrenuli i/ili imaju namjeru pokrenuti biznis u tekućoj fiskalnoj godini;
- Povećanje socijalne uključenosti nezaposlenih osoba.
U 2021. godini za realizaciju ovog programa predviđena su sredstva u iznosu od 42.000,00 KM.
PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA NEZAPOSLENIH OSOBA IZ KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH SA AKTIVNE EVIDENCIJE ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE BRČKO DISTRIKTA BIH
Cilj ove mjere je podrška zapošljavanju nezaposlenih osoba iz teže zapošljivih kategorija i to:
- Sredstva su namijenjena poslodavcima čije se prijave odnose na zapošljavanje lica sa NK, KV, VKV ili SSS (24 mjeseca x 300,00 KM (učešće Zavoda) - neto plaća po zaposlenom iznosi 500,00 KM );
- Sredstva su namijenjena poslodavcima čije se prijave odnose na zapošljavanje lica sa VŠS ili VSS (24 mjeseca x 400,00 KM (učešće Zavoda) - neto plaća po zaposlenom iznosi 700,00 KM).
Ovaj program dovest će do povećanja socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom i osoba starije životne dobi, dugoročnost u zapošljavanju osoba iz teže zapošljivih kategorija, stvaranje uvjeta za odlazak u penziju osoba starije životne dobi i smanjenje odliva nezaposlenih mladih osoba uslijed odlaska u inostranstvo. Posebna podrška kroz ovaj Program aktivne mjere daje se sljedećim kategorijama osoba:
- Dugoročno nezaposlena lica (preko 12 mjeseci)
- Lica koja stiču prvo radno iskustvo
- Lica mlađe životne dobi (do 30 godina starosti)
- Lica starije životne dobi (50 godina i više)
- Osobe sa invaliditetom
- Djeca poginulih boraca i RVI (invalidnost RVI 50% i više)
- Civilne žrtve rata i djeca civilnih žrtava rata.
Ukupno je predviđeno ovim programom obuhvatiti
oko 130 osoba iz ciljnih grupa sa evidencije nezaposlenih, a za ovaj program je planirano izdvajanje 1.000.000,00 KM.
PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA NEZAPOSLENIH OSOBA IZ REDA ROMSKE POPULACIJE
Ovaj program podrazumijeva sufinansiranje zapošljavanja i samozapošljavanja osoba iz reda Roma.
Ukupno su planirana sredstva u iznosu od 36.000,00 KM za oko 5 osoba i to:- NK-SSS – za svakog zaposlenog Roma na 12 mjeseci - 6.000,00 KM / po zaposlenom licu;
- VSS – za svakog zaposlenog Roma na 12 mjeseci - 8.000,00 KM / po zaposlenom licu;
- Samozapošljavanje lica iz reda Roma na 12 mjeseci u iznosu od 5.000,00 KM po zaposlenom licu.
Cilj programa je podsticaj za zapošljavanje nezaposlenih osoba Roma, evidentiranih u Zavodu za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, odnosno sufinansiranje poslodavaca koji zapošljavaju osobe iz reda Roma i sufinansiranje samozapošljavanja Roma, što za osnovni cilj ima povećanje zaposlenosti osoba iz reda romske populacije.
PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA NA PODRUČJU BRČKO DISTRIKTA BIH U 2021. GODINI
Vlada Brčko distrikta BiH planira i u 2021. godini da putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH realizuje Program samozapošljavanja na području Brčko distrikt BiH. Program je planiran da se realizuje u dvije komponente i to:
- Sredstava u iznosu od 90% (450.000,00 KM) za korisnike koji tek pokreću djelatnost (max 15.000,00 KM);
- Sredstava u iznosu od 10% (50.000,00 KM) za korisnike koji su pokrenuli djelatnost (max 10.000,00 KM).
Cilj provođenja ovog Programa je doprinos privrednom razvoju kroz stvaranje uvjeta za samozapošljavanje i podizanje preduzetničkog duha na području Brčko distrikta BiH. Planirano je da Program obuhvati oko 50 korisnika i planirana su sredstva u iznosu od 500.000,00 KM.
PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA U POLJOPRIVREDI NA PODRUČJU BRČKO DISTRIKTA BIH U 2021. GODINI
Vlada Brčko distrikta BiH planira i u 2021. godini da putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH realizuje Program samozapošljavanja u poljoprivredi. Cilj provođenja ovog programa je doprinos razvoju poljoprivrede kroz stvaranje uvjeta za samozapošljavanje osoba koja se nalaze na evidenciji Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH u vidu finansijske podrške za osobe koje otpočinju ili su otpočela poljoprivrednu proizvodnju i doprinos privrednom razvoju kroz stvaranje uvjeta za samozapošljavanje i podizanje preduzetničkog duha na području Brčko distrikta BiH. Sredstava su planirana za korisnike koji tek pokreću djelatnost (podsticaji/iznos sredstava po jednoj osobi, u rasponu od 20.000,00 KM.-25.000,00 KM). Planirano je da program obuhvati oko 25 korisnika i planirana su sredstva u iznosu od 500.000,00 KM.
PROGRAM USKLAĐIVANJA TRŽIŠTA RADA I SISTEMA OBRAZOVANJA – KARIJERNO USMJERAVANJE I SAVJETOVANJE
Ciljevi ovog programa su: pomoć mladim u odabiru kvalitetnijeg i konkuretnijeg obrazovanja koje će im obezbijediti da lakše pronađu zaposlenje, pomoć poslodavcima pri odabiru kvalitetnih kadrova, uspostavljanje bolje komunikacije i saradnje sa poslodavcima u cilju dobivanja pravovremenih informacija o potrebama poslodavaca za zaposlenicima određenih profila, uspostava bolje komunikacije i saradnje sa sektorom obrazovanja s ciljem obrazovanja kadrova potrebnih za tržište rada i smanjenje broja dugoročno nezaposlenih osoba sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH. Za ove aktivnosti planirana su sredstva u iznosu od 70.000,00 KM.
4.3.2. REFORMA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE BRČKO DISTRIKTA BIH
Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH je, ułaskom u reformski proces, unaprijedio procese rada, te je svojim korisnicima usługa omogućio da na što lakši i jednostavniji način ostvare svoja traženja. Preseljenjem u nove prostorije, provodeći novi model rada, odvojene su administrativne usługe, uspostavljen je rad šalter sale, te su pokrenute savjetodavne usługe za individualni i grupni rad na jačanju vještina i bržoj integraciji nezaposlenih lica na tržište rada. Nadalje, usvojen je i proveden novi prijedlog sistematizacije radnih mjesta, a u konsultaciji sa Projektom YEP, izrađeno Uputstvo za rad Sektora za posredovanje Zavoda, otvoren je Klub za traženje posła u Brčkom, te je nabavljena nova aplikacija za evidenciju i posredovanje (ProMan aplikacija na IBM platformi), koja je omogućila punu primjenu novih metoda rada, prije svega savjetovanja, izradu Individualnih planova zapošljavanja, njihovo praćenje, pretraživanje kandidata te kvalitetnije posredovanje od kojih će koristi imati, kako nezaposlena lica, tako i posłodavci Brčko distrikta BiH. Podizanje kvaliteta rada, na bazi gore navedenog, provodi se i dalje u sljedećim segmentima:
- Provođenje informativnih seminara
- Individualno savjetovanje
- Grupno savjetovanje - Klub za traženje posla
- Mobilni biro
- Služba za rad sa poslodavcima
- Karijerno usmjeravanje i savjetovanje
- Kompetencijski okvir i unapređenje tehnologije rada
- Novi objekat Zavoda
.
4.4. MJERE KOJE SE ODNOSE NA SARADNJU U OBLASTI MEĐUNARODNOG TRŽIŠTA RADA
U skladu sa odredbama Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH" br.21/03., 43/09.), i Programom rada Agencije za rad i zapošljavanje BiH za 2021. godinu, Agencija za rad i zapošljavanje BiH će, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, JU Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, u 2021. godini:
- Predstavljati Agenciju na međunarodnom planu u oblasti zapošljavanja i sarađivati sa nadležnim agencijama, institucijama i međunarodnim organizacijama u toj oblasti;
- Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti socijalnog osiguranja u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
- Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti zapošljavanja;
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u provođenju zaključenih međunarodnih sporazuma o zapošljavanju sa Republikom Slovenijom, Republikom Srbijom, Državom Katar i Dogovor o posredovanju pri zapošljavanju radnika iz Bosne i Hercegovine u SR Njemačku na određeno vrijeme (njegovatelji);
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u realizaciji zaključenih sporazuma o socijalnom osiguranju između Bosne i Hercegovine i drugih država u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
- Učestvovati u realizaciji Dogovora o slanju studenata iz Bosne i Hercegovine na stručnu ferijalnu praksu u SR Njemačku u toku ljetnog raspusta, kojeg su potpisali Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine i Savezna Agencija za rad SR Njemačke;
- Koordinirati aktivnosti u domaćim i međunarodnim projektima u oblasti zapošljavanja koji su od interesa za Bosnu i Hercegovinu i, u saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u njihovoj realizaciji;
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, izraditi Prijedlog kvota za zapošljavanje stranaca u BiH za 2022. godinu i dostaviti ga Ministarstvu civilnih poslova BiH.
5. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA
Evropska centralna banka u svojim projekcijama (12. mart 2021.) predviđa u 2021. godini rast broja zaposlenih lica u evrozoni od 0,3% g/g odnosno 0,4% g/g u 2022. godini. U 2021. godini se očekuje jednaka stopa nezaposlenosti u eurozoni od 7,6% u odnosu na prethodnu godinu koja bi se u 2022. godini počela postepeno smanjivati. Prema projekcijama Direkcije za ekonomsko planiranje (DEP) BiH
4, u 2021. godini se očekuje pozitivan ekonomski rast od 2,8% g/g u Bosni i Hercegovini. Pored toga, rast investicija i trgovine u Bosni i Hercegovini bi se trebao pozitivno odraziti na broj zaposlenih lica naročito u sektorima koji su i prethodnih godina zapošljavali najviše lica u Bosni i Hercegovini. Uz bolje poslovne prilike u oblasti industrije, trgovine ali i pojedinih uslužnih djelatnosti stvorili bi se realni uvjeti za rast broja zaposlenih lica u posmatranim djelatnostima. Kao i prethodnih godina, očekuje se da bi doprinos rastu broja zaposlenih mogao biti skromniji u javnom sektoru u odnosu na ostala područja djelatnosti.
Pored toga, broj zaposlenih lica u oblasti uslužnih djelatnosti koje su u 2020. godini bile pogođene krizom mogao bi ponovo početi da se uvećava. Generalno, uz bolju poslovnu klimu, kako u Bosni i Hercegovini tako i u okruženju i zemljama EU, očekuje se povećanje broja zaposlenih lica u periodu 2021-2023. godine od 1,5- 2,3% g/g uz istovremeno smanjenje broja nezaposlenih lica, ali i nastavak uvećanja neto plaća od 2%-3% g/g. Međutim, pretpostavljeni rizici će bitno determinisati rast broja zaposlenih lica ali i neto plaće u periodu na koji se odnose projekcije.
Međutim, projekcije na tržištu rada u periodu 2020-2023. godine određene su značajno dešavanjima u okruženju odnosno poslovnim ambijentom kako u Bosni i Hercegovini tako i u EU i regionu. Prema tome, eventualna ekstenzija trenutnih dešavanja povodom COVID-19 i na drugu polovinu godine bi se mogla loše odraziti na ekonomiju Bosne i Hercegovine a potom i tržište rada. Postoji nekoliko rizika za ekonomske izglede u BiH, od kojih je glavni produžena pandemija, što bi moglo dovesti do nižih stopa rasta u 2021. nego što je predviđeno. Mala otvorena ekonomija BiH u velikoj mjeri će u svom oporavku biti zavisna o kretanjima u regionalnoj, evropskoj i globalnoj ekonomiji. Faktori okruženja imaju refleksije na izvozno traženje, priliv turista, stranih direktnih ulaganja i doznaka iz inostranstva.
Dublji negativni efekti na tržište rada u 2020. godini spriječeni su programima subvencija u entitetskih vlada i Vlade Brčko distrikta BiH i drugim mjerama politike usmjerenim na pogođene ekonomske sektore. Pozitivni izgledi za razvoj vakcine za sprečavanje širenja COVID-19, dovode do očekivanja da već u drugoj polovini 2021. godine dođe do značajnijeg oporavka evropske, ali i ekonomije u BiH. U domenu mjera vlada entiteta i Brčko distrikta BiH su prioritetne mjere ubrzanje masovne vakcinacije i izbjegavanje "lockdown-a", te podrška ugroženim biznisima pod udarom "lockdown-a" i podrška perspektivnim biznisima u jačanju likvidnosti i potencijala za investiranje.
Uz niži ekonomski rast od pretpostavljenog (kao i investicija i trgovine) i broj zaposlenih lica bi mogao biti izrazito smanjen. Pored toga, smanjenje radne snage (migracije) i stepen implementacije planiranih strukturnih reformi u Bosni i Hercegovini mogao bi uticati na posmatrane indikatore tržišta rada odnosno na nivo kupovne moći i životnog standarda. Sve navedene promjene ujedno predstavljaju osnovne rizike za projekcije na tržištu rada.