Službeni glasnik BiH, broj 35/20
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu člana 15. stav (1) Zakona o Upravi za indirektno oporezivanje ("Službeni glasnik BiH", broj 89/05) i člana 61. stav (2) Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", br. 32/02, 102/09 i 72/17), direktor Uprave za indirektno-neizravno oporezivanje donosi
UPUTSTVO
O ODOBRAVANJU I IZVRŠAVANJU POVRATA NOVČANIH SREDSTAVA KOJI SE EVIDENTIRAJU U POREZNOM PODSISTEMU ELEKTRONSKIM PUTEM, IZUZEV POVRATA PO PDV PRIJAVI
DIO PRVI - OPĆE ODREDBE
Član 1.
(Predmet)
Ovim Uputstvom bliže se uređuju procedure za postupanje nadležnih organizacionih jedinica Uprave za indirektno-neizravno oporezivanje u postupku odobravanja i izvršavanja povrata novčanih sredstava elektronskim putem, pokrenute po zahtjevu obveznika indirektnih poreza i ostalih lica ili po službenoj dužnosti, a koji se evidentiraju u informacionom poreznom podsistemu Uprave za indirektno-neizravno oporezivanje, izuzev povrata po PDV prijavi.
Član 2.
(Pravni osnov)
(1) Povrat poreza na dodanu vrijednost plaćenog za snabdijevanje dobrima i uslugama diplomatskih ili konzularnih predstavništava, međunarodnih organizacija i članovima međunarodnih organizacija, uključujući i članove njihovih porodica i po međunarodnim ugovorima reguliran je odredbama člana 29. Zakona o porezu na dodanu vrijednost ("Službeni glasnik BiH", br. 9/05, 35/05, 100/08 i 33/17) i odredbama od člana 51. do člana 59. Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dodanu vrijednost ("Službeni glasnik BiH", br. 93/05, 21/06, 60/06, 6/07, 100/07, 35/08 i 65/10).
(2) Povrat akciza i cestarina reguliran je odredbama člana 31. i 38. Zakona o akcizama u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 49/09, 49/14, 60/14 i 91/17) i odredbama od člana 46. do člana 52. Pravilnika o primjeni Zakona o akcizama u Bosni i Hercegovini ("Službeni glasnik BiH", br. 50/09, 80/11, 48/12, 74/14, 85/17 i 4/18).
(3) Povrati novčanih sredstava koje je Uprava za indirektno-neizravno oporezivanje obavezna izvršiti poreznim obveznicima regulirani su odredbama člana 13. stav (1) tačka b), c) i d) Zakona o postupku indirektnog oporezivanja ("Službeni glasnik BiH", br. 89/05 i 100/13).
Član 3.
(Definicije)
(1) U smislu ovog Uputstva sljedeći izrazi znače:
a) "UINO" - Uprava za indirektno-neizravno oporezivanje,
b) "PDV" - porez na dodanu vrijednost,
c) "Porezni obveznik" - lice koje je kod Uprave za indirektno-neizravno oporezivanje upisano u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza,
d) "Ostala lica" - svako lice koje kod Uprave za indirektno-neizravno oporezivanje nije upisano u Jedinstveni registar obveznika indirektnih poreza, a koje može biti nosilac prava i obaveza koja su predmet reguliranja ovim Uputstvom,
e) "Stranka" - lice po čijem zahtjevu je pokrenut postupak ili u čijem interesu je pokrenut postupak po službenoj dužnosti,
f) "Porezni podsistem" - dio informacionog sistema Uprave za indirektno-neizravno oprezivanje u kojem se evidentiraju obaveze po osnovu PDV-a i akciza na proizvode domaće proizvodnje, uključujući i cestarinu,
g) "Elektronski fajl" - skup podataka o odobrenim povratima novčanih sredstava koji je kreiran u informacionom poreznom podsistemu,
h) "Rezerviranje sredstava" - obezbjeđivanje sredstava koja su predmet povrata u poreznom podsistemu,
i) "JR UINO" - Jedinstveni račun Uprave za indirektno-neizravno oporezivanje,
j) "Informacioni sistem ostali prihodi (ISOP)" - dio informacionog sistema Uprave za indirektno-neizravno oprezivanje u kojem se evidentiraju obaveze pri uvozu i izvozu koje nisu obračunate po carinskoj prijavi, odnosno ostali prihodi i takse, kao i dodatne uplate ovog tipa ili jednokratne uplate,
k) "Bankovni račun" - transakcioni, tekući ili žiro račun.
(2) Na način korišten u ovom Uputstvu, jednina uključuje množinu a množina uključuje jedninu, osim ako sam kontekst ne uključuje drugačije.
DIO DRUGI - POKRETANJE POSTUPKA I RADNJE KOJE PREDUZIMAJU ORGANIZACIONE JEDINICE UINO U PROCEDURI ODOBRAVANJA I IZVRŠAVANJA POVRATA NOVČANIH SREDSTAVA
Član 4.
(Pokretanje postupka povrata i nadležnost za odlučivanje)
(1) Postupak povrata PDV-a plaćenog za snabdijevanje dobrima i uslugama diplomatskih ili konzularnih predstavništava, međunarodnih organizacija i članovima međunarodnih organizacija, uključujući članove njihovih porodica i povrat po međunarodnim ugovorima pokreće se podnošenjem zahtjeva, na propisanim obrascima (Obrazac CD PDV1, CD PDV2 i CD PDV 1M), Grupi za povrat indirektnih poreza po osnovu međunarodnih ugovora, Odsjeka za poreze Regionalnog centra Sarajevo.
(2) Postupak povrata akcize po osnovu člana 31. stav (1) Zakona o akcizama u BiH pokreće se podnošenjem zahtjeva na propisanom obrascu (Obrazac ZPLO), a povrat akcize po osnovu stava (2) i (3) istog člana pokreće se podnošenjem pismenog zahtjeva.
(3) Zahtjev za povrat akcize po članu 31. stav (1) i (2) Zakona o akcizama u BiH podnosi se Grupi za podršku nadležnog regionalnog centra UINO prema sjedištu/prebivalištu podnosioca zahtjeva, a zahtjev za povrat akcize iz stava (3) istog člana podnosi se Grupi za reviziju i kontrolu nadležnog regionalnog centra, odnosno Grupi za kontrolu velikih poreznih obveznika ovisno o sjedištu podnosioca zahtjeva.
(4) Izuzetno, postupak povrata novčanih sredstava u smislu člana 13. stav (1) tačka b), c) i d) Zakona o postupku indirektnog oprezivanja pokreće se podnošenjem pismenog zahtjeva Grupi za reviziju i kontrolu, Grupi za kontrolu velikih poreznih obveznika i Grupi za obradu poreznih prijava nadležnog regionalnog centra UINO.
Član 5.
(Postupak provjere dugovanja)
(1) Rješavajući u postupku povrata nadležni organ iz člana 4. ovog Uputstva vrši provjere u pogledu dugovanja poreznih obveznika i ostalih lica uvidom u službene evidencije UINO (porezni podsistem, ISOP i ostale evidencije).
(2) Izuzetno, u odnosu na stav (1) ovog člana, nadležna organizaciona jedinica iz člana 4. ovog Uputstva, u slučaju potrebe za dodatnim informacijama o dugovanjima poreznih obveznika i ostalih lica, u toku postupka rješavanja povrata, putem službenog e-mail-a upućuje zahtjev Odsjeku za prinudnu naplatu radi provjere stanja dugovanja.
(3) Odsjek za prinudnu naplatu dužan je informaciju koja se traži iz stava (2) ovog člana, dostaviti nadležnoj organizacionoj jedinici u roku od 5 (pet) radnih dana od dana prijema zahtjeva.
(4) Informaciju iz prethodnog stava Odsjek za prinudnu naplatu dostavlja putem službenog e-mail-a organizacionoj jedinici po čijem zahtjevu je provjera inicirana.
Član 6.
(Provjere bankovnih računa)
(1) U postupku donošenja rješenja nadležna organizaciona jedinica iz člana 4. ovog Uputstva dužna je izvršiti provjere podataka o bankovnom računu poreznog obveznika i ostalih lica uvidom u službene evidencije UINO.
(2) Provjere iz stava (1) ovog člana, između ostaloga, obuhvataju:
a) provjeru statusa bankovnog računa (aktivan, blokiran i ugašen),
b) za pravna lica, preduzetnike i ostala lica - usuglašenost naziva, identifikacionog broja i broja bankovnog računa,
c) za fizička lica (građane) - usuglašenost identifikacionog broja podnosioca zahtjeva i broja bankovnog računa,
d) za diplomatska i konzularna predstavništva i međunarodne organizacije - usuglašenost identifikacionog broja podnosioca zahtjeva dodijeljenog od strane nadležne porezne uprave entiteta i Brčko Distrikta BiH i prijavljenog broja bankovnog računa,
(3) Budžetski korisnici koji su u sistemu trezora dužni su za potrebe povrata otvoriti račune posebnih namjena, odnosno račune bez odrednica polja javnih prihoda, koji će se dostavljati UINO.
(4) Povrati za pravna lica, preduzetnike i ostala lica vrše se na bankovne račune koji su u statusu aktivan i blokiran.
(5) Ukoliko je provjerama utvrđeno da je prijavljeni račun, u poreznom podsistemu, poreznog obveznika ugašen potrebno je od obveznika zatražiti dopunu podataka u pogledu bankovnog računa, koju je isti dužan dostaviti Grupi za podršku nadležnog regionalnog centra.
(6) Ukoliko je provjerama utvrđeno da je bankovni račun ostalih lica iz člana 2. ovog Uputstva ugašen, potrebno je od istih zatražiti dopunu podatka o broju bankovnog računa na koji je moguće izvršiti povrat, a koji se dostavlja donosiocu rješenja.
Član 7.
(Umanjenje iznosa zahtijevanog povrata)
(1) Ukoliko nadležna organizaciona jedinica, na dan donošenja rješenja o povratu sredstava, utvrdi da postoji dugovanje stranke za čiju naplatu je nadležna UINO, isto je dužna uzeti u obzir prilikom donošenja odluke o odobravanju povrata u smislu odredbe člana 15. stav (1) i člana 41. Zakona o postupku indirektnog oporezivanja.
(2) Izuzetno od odredbi stava (1) ovog člana, ukoliko se u proceduri donošenja rješenja o povratu (kod procedure povrata po međunarodnim ugovorima i procedure povrata akciza na lož ulje i etil alkohol), dođe do saznanja o postojanju dugovanja stranke za čiju naplatu je nadležna UINO, koje nije moguće namiriti u proceduri donošenja rješenja o povratu, takvo rješenje o povratu se neće izvršavati elektronskim putem.
(3) Izvršno rješenje o povratu iz stava (2) ovog člana se neposredno dostavlja Sektoru za poslovne usluge na ručno izvršenje, uz obavezu dostavljanja informacije na znanje i Sektoru za poreze.
Član 8.
(Donošenje rješenja i sastavni elementi dispozitiva)
(1) U cilju utvrđivanja pravilnog i potpunog činjeničnog stanja nadležna organizaciona jedinica provodi postupak u skladu sa odredbama i načelima Zakona o postupku indirektnog oporezivanja i supsidijarno u skladu sa odredbama Zakona o upravnom postupku ("Službeni glasnik BiH", br. 29/02, 12/04, 88/07, 93/09, 41/13 i 53/16).
(2) Na osnovu dokumentacije koju dostavi stranka i pribavljenih podataka iz člana 5., 6. i 7. ovog Uputstva, nadležna organizaciona jedinica donosi rješenje kojim odlučuje o osnovanosti povrata novčanih sredstava.
(3) Dispozitiv rješenja iz stava (2) ovog člana a za potrebe elektronskog izvršavanja povrata bi trebao da sadrži i sljedeće podatke:
a) iznos odobrenog povrata novčanih sredstava,
b) iznos novčanih sredstava iskorišten za namirenje dospjelih obaveza (u slučaju postojanja duga),
c) iznos koji se vraća na bankovni račun,
d) podaci o vrsti povrata novčanih sredstava (vrsti prihoda u skladu sa kontnim planom UINO),
e) identifikacioni broj,
f) broj bankovnog računa i naziv banke kod koje je otvoren račun - za pravna lica, preduzetnike i ostala lica,
g) identifikacioni broj, broj bankovnog računa i naziv banke - za fizička lica (građane),
h) identifikacioni broj za diplomatska i konzularna predstavništva i međunarodne organizacije, broj bankovnog računa i naziv banke,
i) identifikacioni broj za fizička lica - članovi diplomatskih i konzularnih predstavništava (broj pasoša ili drugi broj dodijeljen od strane banke prilikom otvaranja računa), broj bankovnog računa i naziv banke.
Član 9.
(Postupak po sačinjavanju rješenja o povratu)
(1) Nadležna organizaciona jedinica (donosilac rješenja) prilikom sačinjavanja rješenja o odobravanju povrata, a prije uručenja stranci, u obavezi je da u poreznom podsistemu izvrši rezerviranje sredstava, raspoloživih na poreznoj kartici, koja su predmet povrata.
(2) U slučaju da je dio ili cjelokupan iznos povrata sredstava iskorišten za namirenje dospjelih obaveza stranke za čiju naplatu je nadležna UINO, donosilac rješenja, nakon sačinjavanja istoga, može putem elektronske pošte ili na drugi podesan način obavijestiti stranku o navedenom.
(3) Nakon uručenja rješenja stranci nadležna organizaciona jedinica koja je donijela rješenje o povratu u porezni podsistem unosi datum izvršnosti istoga.
Član 10.
(Postupanje u Odsjeku za poslovne usluge)
(1) U slučajevima da se rješenjem odobreni povrat dijelom ili u cijelosti koristi za namirenje duga izvan poreznog podsistema, donosilac rješenja iz člana 9. ovog Uputstva primjerak potpisanog izvršnog rješenja dostavlja putem službenog e-mail-a, a potom i putem redovne službene pošte, Odsjeku za poslovne usluge nadležnog regionalnog centra kod kojeg se vodi dug.
(2) Odsjek za poslovne usluge izvršit će namirenje duga u ISOP-u danom prijema rješenja dostavljenog putem službenog e-mail-a, a izuzetno najkasnije narednog radnog dana i o navedenom obavijestiti donosioca rješenja.
(3) U slučaju nemogućnosti izvršenja rješenja iz prethodnog stava Odsjek za poslovne usluge će putem službenog e-mail-a obavijestiti donosioca rješenja uz navođenje razloga, a po prijemu rješenja putem redovne službene pošte isto će vratiti.
Član 11.
(Postupanje u Odsjeku za obradu poreznih prijava)
(1) Nakon izvršenih radnji iz člana 9. ovog Uputstva Odsjek za obradu poreznih prijava generira elektronske fajlove po vrstama povrata i određuje banke sa kojih se imaju izvršiti prijenosi odobrenih povrata na račun stranke.
(2) Po izvršenim radnjama iz prethodnog stava Odsjek za obradu poreznih prijava vrši transfer elektronskih fajlova iz poreznog podsistema na JR UINO u Odsjek za finansijsko upravljanje a radi prijenosa sredstava na račun stranke.
(3) Odsjek za obradu poreznih prijava, poslije kreiranja i transfera elektronskih fajlova, dostavlja i printing elektronskih fajlova u Odsjek za finansijsko upravljanje.
Član 12.
(Postupanje u Odsjeku za finansijsko upravljanje)
Nakon prijema podataka iz člana 11. ovog Uputstva Odsjek za finansijsko upravljanje u svrhu izvršavanja odobrenih povrata provodi sljedeće procedure:
a) rezervira sredstva za realizaciju elektronskih fajlova,
b) putem naloga za povrat iz sredstava rezervi vrši prijenos rezerviranih sredstava na odgovarajuće račune koji su u sistemu JR UINO za potrebe povrata sredstava,
c) dostavlja bankama na izvršenje elektronske fajlove putem FTP servera UINO, kao i printinge istih.
Član 13.
(Rezultati izvršenja povrata)
Sektor za poslovne usluge zaprima od banke informaciju o rezultatima izvršenja povrata putem elektronskih fajlova.
Član 14.
(Postupak u slučaju neuspjelog povrata i nemogućnosti izvršenja rješenja)
(1) U slučaju neuspjelih povrata Odsjek za finansijsko upravljanje informaciju o tome dostavlja nadležnoj organizacionoj jedinici koja je donijela rješenje.
(2) Po prijemu informacije iz prethodnog stava nadležna organizaciona jedinica postupa po odredbama člana 143. Zakona o postupku indirektnog oporezivanja i donosi rješenje o ispravci u dijelu izmjene podatka zbog kojeg povrat nije bilo moguće izvršiti, te isto evidentira u poreznom podsistemu.
(3) Rješenje o ispravci dostavlja se na ručno izvršenje Odsjeku za finansijsko upravljanje uz obavezu dostavljanja informacije na znanje i Sektoru za poreze.
(4) U slučaju iz člana 10. stav (3) ovog Uputstva (nemogućnosti izvršenja rješenja od strane Odsjeka za poslovne usluge) donosilac rješenja će po konačnosti rješenja postupiti u skladu sa odredbama člana 256. i 257. Zakona o upravnom postupku.
DIO TREĆI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 15.
(Postupanje po zaprimljenim zahtjevima po kojima postupak nije okončan)
Zahtjevi za povrat novčanih sredstava koji se evidentiraju u poreznom podsistemu, izuzev povrata po PDV prijavi, koji su zaprimljeni prije stupanja na snagu ovog Uputstva, a postupak nije okonačan, okončat će se u skladu s odredbama ovog Uputstva.
Član 16.
(Stupanje na snagu)
Ovo Uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH", od kada se i primjenjuje.