IZVJEŠTAJ O RADU
AGENCIJE ZA OSIGURANJE DEPOZITA BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2018. GODINU
I. UVOD
Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Agencija) konstituirana je u skladu sa Zakonom o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 20/02, 18/05, 100/08, 75/09 i 58/13), (u daljem tekstu: Zakon).
Agencija posluje kao samostalno neprofitno pravno lice sa punim ovlastima u skladu sa zakonom države te je pravna sljednica prethodnih entitetskih agencija za osiguranje depozita.
Osnovna djelatnost Agencije je osiguranje prikladnih depozita fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u skladu sa Zakonom.
Agencija osigurava sve prikladne depozite fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u Bosni i Hercegovini u visini koju odredi Upravni odbor Agencije na osnovi svojih zakonskih ovlasti iz čl. 18.4 stav 1. tačka 11.
Trenutno osigurani depozit iznosi KM 50.000,00.
Osiguranje depozita kod ove Agencije je zakonska obaveza banaka koje ispunjavaju uvjete regulirane Zakonom (član 6. i 7. Zakona), a odnose se na vlasništvo, kapital banke, likvidnost, kvalitet aktive, upravljanje bankom, profitabilnost, tržišni rizik, računovodstvene standarde te rezerve u odnosu na potencijalne gubitke.
Osnovni ciljevi rada Agencije su zaštita deponenata - fizičkih i pravnih lica, vraćanje povjerenja građana u bankarski sistem, što znači da bi Agencija za slučaj likvidacije neke od banaka članica isplaćivala osigurane depozite deponenata, pa samim tim očuvanje finansijske stabilnosti u Bosni i Hercegovini.
II. AKTIVNOSTI UPRAVNOG ODBORA
Upravni odbor Agencije je u skladu sa čl. 18.1 Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine jedino tijelo upravljanja Agencijom i svoju zakonsku ulogu ostvaruje kroz nadležnosti iz člana 18.4 Zakona.
Upravni odbor se obavezno sastaje najmanje jednom u tri mjeseca prema članu 18.3 Zakona.
Upravni odbor Agencije je u izvještajnom periodu održao sedam sjednica.
Usvojeno je više odluka kojima je usvojen Izvještaj o poslovanju Agencije za prvih šest mjeseci, Finansijski plan za 2019. godinu, donesena Odluka o visini stope premije osiguranja za 2019. godinu, Odluka o visini članarine za 2019. godinu i Program rada za 2019. godinu.
I u 2018. godini, a prateći mogućnost povećanja iznosa osiguranog depozita, ostala je na snazi Odluka Upravnog odbora kojim je iznos osiguranog depozita utvrđen u visini od KM 50.000,00 po deponentu po banci članici i isti je određen realno u skladu sa kapacitetima Fonda te se time istovremeno postiže dalje jačanje povjerenja u bankarski sektor.
Istovremeno, Upravni odbor je o pogledu visine stope premije osiguranja usvojio odluku da se utvrdi u visini od 0,26%. Dovoljna kapitaliziranost Fonda za osiguranje depozita, pokrivenost broja deponenata i depozita su omogućile donošenje ove odluke te s time održava povjerenje i stabilnost bankarskog sektora.
Kontinuirana aktivnost praćenja ostvarenja prihoda od investiranja je nastavljena kroz redovno izvještavanje Upravnog odbora, raspravu i donošenje odgovorajućih zaključaka sve u cilju poboljšanja ostvarenja te vrste prihoda. Tako je svojom odlukom Upravni odbor usvojio godišnji izvještaj o radu Investicionog komiteta i razmatrao aktuelnost i usklađenost investicionih akata.
Sve aktivnosti po ovom pitanju bile su usmjerene na prioritetne ciljeve, sigurnost investiranja i likvidnost Fonda.
Upravni odbor je u okviru svoje nadležnosti razmatrao i usvojio izvještaj vanjskog revizora Agencije - revizorske kuće Revik d.o.o. Sarajevo te zbog isteka ugovora imenovao novog vanjskog revizora za naredni period od tri finansijske godine - Grant Thornton d.o.o. Banja Luka.
Upravni odbor je podržao prijedlog za pokretanje procedure zaključivanja novog Stand-by aranžmana sa EBRD-om te usvojio oduku o eventualnom budućem zaduženju Agencije u visini EURA 30 miliona te su u toku procedure zaključenja aranžmana kako bi Fond za osiguranje depozita, ukoliko bude postojala potreba, uvijek imao dostupna rezervna sredstva.
U prvom polugodištu 2018. godine nastavljene su aktivnosti na usvajanju novog Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine te je 28. 03. 2018. godine Vijeće ministara na svojoj 137. sjednici ponovo utvrdilo prijedlog teksta Zakona i on je upućen u parlamentarnu proceduru po skraćenom postupku.
Nakon što je Zakon o osiguranju depozita dobio pozitivno mišljenje u komisijskoj fazi, sada se nalazi u fazi drugog čitanja pred Zatupničkim domom Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine.
Osnovne se izmjene Zakona, u odnosu na važeći, obaveznost članstva u programu osiguranja depozita za svaku banku koja je dobila dozvolu za rad, skraćivanje roka isplate na dvadeset radnih dana te proširenje mandata Agencije kroz učešće Fonda za osiguranje depozita u postupku restrukturiranja banaka članica u svrhu očuvanja finansijske stabilnosti.
Prateći usklađenost općih akata sa pozitivnim propisima Upravni odbor je usvojio set odluka, politika i metodologija iz oblasti računovodstva potrebnih za primjenu Međunarodnih standarda finansijskog izvještavanja - MSFI 9.
U maju mjesecu Upravni odbor Agencije odobrio je produženje važenja Sporazuma o upravljanju investicijama sa asset managerom na naredni period od dvije godine.
Upravni odbor je u svom radu razmatrao i izvještaje u svrhu jačanja funkcije osiguranja depozita, adekvatnosti Fonda za osiguranje depozita, stanju ispunjenosti kriterija kod banaka koje su članice programa osiguranja depozita, analize mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita, informacije o ostvarenju prihoda od investiranja, informaciju o stanju depozita kod osiguranih banaka i druge, te kontinuirano pratio realizaciju svojih zaključaka.
Upravni odbor je usvojio Izvještaj o radu Agencije za 2017. godinu koji je kao informacija upućen Predsjedništvu Bosne i Hercegovine koje ga je primilo k znanju na svojoj sjednici od 19. aprila 2018. godine.
III. OSTVARIVANJE ZAKONSKIH OVLAŠTENJA AGENCIJE
A) Funkcioniranje programa osiguranja depozita
U skladu sa odredbom čl. 6. Zakona obaveza je banaka koje su dobile dozvolu za rad od nadležnih entitetskih agencija za bankarstvo da postanu banke članice programa osiguranja depozita, nakon što ispune kriterije za osiguranje depozita iz čl. 7. Zakona.
U svom programu osiguranja na dan 31. 12. 2018. godine Agencija ima uključeno ukupno 23 banke članice.
U skladu i na osnovi Zakona i Odluke o kriterijima za učešće banaka u programu osiguranja depozita Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 71/05, 79/09 i 75/13), (u daljem tekstu: Odluka) Agencija je dužna kontinuirano nadgledati poslovanje banaka u pogledu ispunjenosti kriterija za članstvo, te se s tim u vezi prate dnevni, mjesečni i kvartalni izvještaji kao i godišnji izvještaji vanjskih revizora koji se dostavljaju Agenciji.
Na osnovi spomenutih izvještaja u Agenciji se izrađuju kvartalne analize ispunjenosti kriterija kod banaka članica.
Poslovanje banaka u 2018. godini karakterizira dalje prilogođavanje situaciji u kojoj političko-ekonomske prilike u Bosni i Hercegovini i svjetska ekonomska kriza utječu i na cjelokupni bankarski sistem BiH. Sa 31. 12. 2018. godine dvije banke članice su prema preliminarnim izvještajima iskazale gubitak u svom poslovanju u iznosu od cca KM 45 miliona. Iako nije nastao kao posljedica operativnih gubitaka banaka, nego iz razloga izdvajanja većih iznosa "rezervi" na NPL-ova kao odraza pogoršane privredne aktivnosti, slabljenja već lošeg standarda stanovništva, došlo je do smanjenja ukupnog broja zaposlenih, koji su s druge strane utjecali na blagovremenost povrata odobrenih kredita od komercijalnih banaka, kako pravnih tako i fizičkih lica. U istom periodu dvadeset jedna banka članica ostvarila je dobit u iznosu od cca KM 365 miliona, odnosno ukupno bankarski sektor iskazao je dobit u visini od cca KM 340 miliona.
Minimalan rast ekonomije u BiH ne daje mogućnost da se plasmani banaka usljed viška likvidnih sredstava ostvare na zadovoljavajući način te sredstva ulože u projekte koji će omogućiti značajniji ekonomski rast BiH. Banke posluju u okruženju u kojem još uvijek visoka stopa likvidnosti u bankarskom sektoru utječe na profitabilnost (opreznije ulaganje sredstava u nove projekte). Očekuje se da će se u mjeri u kojoj se BiH bude više približavala Evropskoj uniji sve više otvarati nove mogućnosti za ulaganja i razvoj svih segmenata te u krajnjoj liniji dovesti do porasta ulaganja kroz kreditiranje banaka.
U izvještajnom periodu kod jednog broja banaka došlo je do narušavanja kriterija koje su dužne stalno održavati u propisanim granicama te je Agencija naložila takvim bankama da dostave sveobuhvatne poslovne planove kojim pojašnjavaju način na koji će prevazići nedostatak kriterija, prije svega profitabilnosti, bez ugrožavanja minimalnih zahtjeva za kapital (član III.7 Odluke). Na osnovi svojih zakonskih ovlasti Agencija je izvršila ocjenu dostavljenih planova, te neke vratila na dopunu i kontinuirano pratila njihovu realizaciju. Na taj način Agencija je zadržala stalni nadzor nad bankama članicama i bila u svakom momentu spremna na intervenciju.
I pored teških uvjeta poslovanja u protekloj godini mora se istaći da su banke članice imale visok stepen likvidnosti, da nije došlo do odliva depozita, već i do povećanja štednje građana.
U toku 2018. godine nastavljene su redovne aktivnosti zaposlenih u pogledu vršenja kontrole izvještavanja koje su banke u skladu sa Ugovorom o osiguranju depozita i Aneksom navedenog ugovora dužne sačinjavati i dostavljati Agenciji na mjesečnom nivou.
Ovo je veoma bitna aktivnost u Agenciji jer, prije svega, služi provjeri tačnosti izvještaja banaka, kako bi Agencija bila spremna u svakom momentu izvršiti obavezu isplate osiguranih depozita, ukoliko se desi slučaj osiguranja.
U Agenciji je kontinuirano vršena analiza mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita i trenutno je određen u visini od KM 50.000,00.
B) Kretanje depozita u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine i bankama članicama programa osiguranja depozita
1. Banke u Bosni i Hercegovini
Sa 31. 12. 2018. godine ukupno 23 banke iz Bosne i Hercegovine se nalazi u programu osiguranja depozita. Sve banke koje posluju na teritoriji BiH (osim razvojnih banaka entiteta) ujedno su i članice programa osiguranja depozita.
Kretanje broja banaka u BiH
Banke
|
12/02
|
12/16
|
12/17
|
12/18
|
Indeks
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5/4
|
5/2
|
Federacija BiH
|
29
|
15
|
15
|
15
|
100
|
52
|
Republika Srpska
|
10
|
8
|
8
|
8
|
100
|
80
|
Bosna i Hercegovina
|
39
|
23
|
23
|
23
|
100
|
59
|
Državne
|
3
|
2
|
2
|
2
|
100
|
67
|
Privremena uprava
|
3
|
0
|
0
|
0
|
-
|
-
|
Članice AOD BiH
|
10
|
23
|
23
|
23
|
100
|
230
|
2. Depoziti
Ukupni depoziti imali su rast od 11,5% u 2018. godini. S obzirom na to da je za 2017. godinu zabilježen rast ukupnih depozita od 10,4% u odnosu na 2016. godinu, te da je za 2016. godinu rast ukupnih depozita iznosio 6,2%, može se konstatirati da je rast ukupnih depozita bio izuzetno značajan u 2018. godini. Depoziti predstavljaju najznačajniji izvor finansiranja banaka u BiH. U depozitnom potencijalu banaka u BiH, gledano sa stanovišta sektorske strukture i tokom 2018. godine (dostupni podaci sa 30.09.2018. godine), najviše je učešće depozita stanovništva. Drugi po visini i učešću sektorski izvor su depoziti privatnih poduzeća, dok su depoziti vlade i vladinih institucija kao treći sektorski izvor u bankama BiH bilježili rast tokom 2018. godine. Depoziti javnih i državnih poduzeća su na četvrtom mjestu po visini sektorskih izvora. Depoziti bankarskih institucija (depozitnih sredstava matičnih grupacija) peti su sektorski izvor u bankama BiH. Finansijska podrška grupacije je i dalje prisutna u bankama BiH, a najviše je koncentrirana u četiri banake (89% učešće u depozitima bankarskih institucija). Na ovaj način banke u većinskom stranom vlasništvu imaju osiguran priliv sredstava za finansiranje od grupe čije su članice. Nebankarske finansijske institucije su šesti sektorski izvor u bankama BiH, dok su neprofitne organizacije na zadnjem mjestu u sektorskim izvorima depozita.
3. Štednja
Depoziti stanovništva imali su kontinuiran rast i tokom 2018. godine, tj. povećani su sa nivoa 11,5 milijardi KM, koliko su iznosili na kraju 2017. godine, na nivo od 12,3 milijardi KM sa 31. 12. 2018. godine (7,4%). Štednja građana, s učešćem od 52% u ukupnim depozitima (učešće u 2017. godini 53,9%) i dalje je najveći izvor finansiranja banaka u BiH.
Stabilnost ukupnog bankarskog sistema, kao i postojanje sistema osiguranja depozita čiji je osnovni cilj povećanje stabilnosti finansijskog sektora i zaštita štediša, za rezultat su dali pozitivne trendove i kontinuiran rast u segmentu štednje u bankama BiH.
Očuvanje i jačanje povjerenja građana u sigurnost i stabilnost bankarskog sistema u BiH je permanentan zadatak Agencije kao garanta isplate osiguranog depozita i građani su je prepoznali kao takvu.
4. Kretanje depozitnih kategorija
Agencija prikuplja od banaka članica podatke o depozitnim kategorijama na mjesečnom nivou u skladu sa Ugovorom i Aneksom Ugovora o osiguranju depozita. Kategorija "prikladni depoziti" bilježe rast u 2018. godini te su u odnosu na kraj 2017. godinu veći za 8,4%.
Prikazani podaci u narednoj tabeli na najbolji način oslikavaju stanje u bankarskom sistemu, gdje je sigurnost depozita vodeći motiv za daljnji rast štednje u bankama i njeno sve veće učešće u ukupnim depozitima.
Pregled vrsta depozita (u milionima KM)
Pregled vrsta depozita
|
(u milionima KM)
|
Depoziti
|
12/02
|
12/16
|
12/17
|
12/18
|
Indeks
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5/4
|
5/2
|
Ukupni
|
4.055
|
19.292
|
21.290
|
23.731
|
111
|
585
|
Štedni
|
1.565
|
10.879
|
11.484
|
12.340
|
107
|
788
|
5. Koncentracija ukupnih i štednih depozita
Učešće 5 najvećih banaka u bankarskom sektoru od 55% na kategoriji "ukupni depoziti" i 59% na kategoriji "građani" ukazuje da je evidentno postojanje koncentracije "ukupnih depozita" i "štednje" u većim bankama, što je prikazano u donjoj tabeli:
Koncentracija
ukupnih i štednih depozita
|
(u
milionima KM)
|
|
12/18
|
1
|
2
|
Ukupni depoziti (5 najvećih banaka)
|
12.991=55%
|
Ukupni depoziti (ostalih 18 banaka)
|
10.740=45%
|
Štedni depoziti (5 najvećih banaka)
|
7.248=59%
|
Štedni depoziti (ostalih 18 banaka)
|
5.092=41%
|
6. Udio banaka članica u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine
Ukupno 23 banke sa 31. 12. 2018. godine nalaze se u programu osiguranja depozita kod Agencije.
Prema podacima prikazanim u tabeli 100% ukupnih depozita deponirano je u bankama članicama programa osiguranja depozita.
Pregled udjela
banka članica u ukupnim depozitima
|
(u milionima KM)
|
|
Ukupni depoziti
|
12/02
|
12/16
|
12/17
|
12/18
|
Indeks
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5/4
|
5/2
|
BiH
banke
|
4.055
|
19.292
|
21.290
|
23.731
|
111
|
585
|
Banke
članice
|
2.395
|
19.292
|
21.290
|
23.731
|
111
|
991
|
Udio %
|
59,1
|
100
|
100
|
100
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Učešće banaka članica programa osiguranja u ukupnoj štednji građana u bankama u Bosni i Hercegovini iznosi 100%.
Pregled udjela banka članica u štednim depozitima
|
(u milionima KM)
|
Štednja
|
12/02
|
12/16
|
12/17
|
12/18
|
Indeks
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5/4
|
5/2
|
BiH
banke
|
1.565
|
10.879
|
11.484
|
12.340
|
107
|
788
|
Banke
članice
|
1.128
|
10.879
|
11.484
|
12.340
|
107
|
1.094
|
Udio %
|
72,1
|
100
|
100
|
|
|
|
Banke članice u proteklim godinama (2002-2018. godina) uvijek su imale visok udio u prikupljanju depozita. Sa 31. 12. 2018. godine sve banke koje posluju na teritoriji BiH ujedno su i članice programa osiguranja depozita te je time pokrivenost, kako ukupnih depozita tako i štednih, u punom iznosu. Doprinos Agencije kao i primjena sheme osiguranja depozita u proteklih 17 godina je značajna. Praćenje rada banaka članica, politika povećanja limita osiguranja zasnovana na analizama, ekonomska opravdanost poslovanja, pravovremeno ukazivanje na nedostatke u poslovanju banaka članica... su samo neki od pokazatelja opravdanosti uspostavljanja sheme osiguranja depozita u BiH. Samim tim nedvojbeno je da Agencija čini veoma važnog sudionika u finansijskom sistemu zemlje.
C) Fond za osiguranje depozita
Članom 11. Zakona regulirana je obaveza otvaranja računa Fonda kod Centralne banke Bosne i Hercegovine i deponiranje sredstava premije i doniranih sredstava.
Inicijalna sredstva za uspostavljanje Fonda donirale su putem svojih agencija, vlade Sjedinjenih Američkih Država (USAID) i Republike Njemačke (KfW).
Struktura novčanih sredstava u Fondu za osiguranje depozita na dan 31.12.2018. je:
Prema usvojenoj Politici investiranja sredstava, a u skladu sa Zakonom, sredstva Fonda se mogu investirati u vrijednosne papire sa fiksnim prihodom koje su izdate ili garantirane od zemalja Evropske unije, vladinih agencija zemalja Evropske unije, evropske nadnacionalne agencije, kao i u vrijednosnice s fiksnim prihodom izdate ili garantirane od vlade ili vladinih agencija Sjedinjenih Američkih Država.
Agencija može također ulagati kapital Fonda u vrijednosnice s fiksnim prihodom ili druge instrumente duga koje su izdale banke ili kompanije Evropske unije ili banke ili kompanije sa sjedištem u Sjedinjenim Američkim Državama s najvišom ocjenom. Minimalna ocjena kvaliteta ovih banaka ili kompanija je "A" ili "P1" ili bolja, ili ekvivalent u skladu s ocjenama međunarodno priznate agencije za ocjenu obveznica.
Agencija je imenovala Deutsche Asset Management International GmbH za investicijskog menadžera (Sporazum o upravljanju portfeljom) i daje mu uputstva u pisanoj formi da nadgleda i usmjerava investiciju i reinvesticiju sredstava koja se čuvaju na depo računu kod Deutsche Bank AG u Frankfurtu.
Asset manager jednom mjesečno dostavlja izvještaj o investicijama, a kvartalno procjenu investicija, koja pokazuje likvidna sredstva, opis svakog pojedinačnog držanja vrijednosnice, njenu ocjenu i tržišnu vrijednost.
IV. FINANSIJSKO POSLOVANJE ZA PERIOD 01. 01. - 31. 12. 2018.
U izvještajnom periodu Agencija je ostvarila ukupan prihod od KM 5.222.039,00.
Ukupni rashodi Agencije iznose KM 3.058.669,00.
U izvještajnom periodu ostvarena je neto dobit (višak prihoda nad rashodima) u iznosu od KM 2.163.370,00 koja se u skladu sa Zakonom, odlukom Upravnog odbora, raspoređuje u Fond za osiguranje depozita.
Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine je odlukom Upravnog odbora, broj 01-1-01-1-252/5-18 od 25.07.2018. godine, imenovala kuću "Grant Thornton" d.o.o. Banja Luka za vanjskog revizora Agencije na period od tri godine.
Izvještajem nezavisnog revizora konstatirano je da finansijski izvještaji fer i istinito po svim bitnim pitanjima prikazuju finansijski položaj Agencije na dan 31.12.2018. godine, u skladu sa Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja.