Službeni glasnik BiH, broj 16/20
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine, na osnovu člana 25. stav (1) tačka e), člana 42. stav (1) tačka d), a u vezi sa čl. 12., 14., 16., 17. i 18. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09), rješavajući po zajedničkoj Prijavi koncentracije privrednih subjekata BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo, Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo, Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo i QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo, zaprimljenoj dana 18.07.2019. godine pod brojem UP-06-26-1-019-1/19, na 63. (šezdesettrećoj) sjednici održanoj dana 23.01.2020. godine, je donijelo
RJEŠENJE
1. Ocjenjuje se dopuštenom koncentracija na tržištu pružanja usluge implementacije informacijske platforme za platne i druge elektronske servise na području Bosne i Hercegovine koja je nastala osnivanjem privrednog subjekta ESP BH d.o.o., Branilaca Sarajeva 20, 71000 Sarajevo zajedničkim ulaganjem privrednog subjekta BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo, Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo, Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo i QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo.
2. Utvrđuje se da su privredni subjekti BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo, Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo, Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo i QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo sproveli koncentraciju bez rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) Zakona o konkurenciji.
3.
Radi provođenja koncentracije bez Rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) Zakona o konkurenciji izriče se novčana kazna privrednom subjektu BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo u iznosu (..)**
1, Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo u iznosu od (..)**, Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo u iznosu od (..)** i QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo u iznosu od (..)** koju su dužni platiti u roku od 8 (osam) dana od dana prijema ovog Rješenja.
4. U slučaju da privredni subjekti izrečene novčane kazne u tački 3. dispozitiva ovog Rješenja ne uplate u navedenom roku, iste će biti naplaćene prinudnim putem uz obračunatu zateznu kamatu za vrijeme prekoračenja roka, prema važećim propisima Bosne i Hercegovine.
5. Obavezuju se privredni subjekti BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo, Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo, Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo i QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo da plate administrativnu taksu u ukupnom iznosu od 5.000,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.
6. Ovo Rješenje o koncentraciji upisuje se u Registar koncentracija.
7. Ovo Rješenje je konačno i bit će objavljeno u "Službenom glasniku BiH", službenim glasilima entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine.
Obrazloženje
Konkurencijsko vijeće je dana 18.07.2019. godine, zaprimilo pod brojem UP-06-26-1-019-1/19 podnesak koji se odnosi na zajedničku Prijavu koncentracije privrednih subjekata BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: BH Telecom), Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: Raiffeisen Bank), Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: Comtrade), i QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo (u daljem tekstu: QSS) (u daljem tekstu Podnosilac Prijave) koja se odnosi na osnivanje novog privrednog subjekta ESP BH, društvo sa ograničenom odgovornošću za informacijske i druge usluge u smislu člana 12. stav (1) tačka b) alineja 3. Zakona o konkurenciji ("Službeni glasnik BiH", br. 48/05, 76/07 i 80/09) (u daljem tekstu: Zakon).
S obzirom da Prijava nije bila kompletna, Konkurencijsko vijeće je aktom broj UP-06-26-1-019-2/19 od dana 31.07.2019. godine, zatražilo dopunu iste, te je Podnosilac prijave dana 06.08.2019. godine aktom broj UP-06-26-1-019-3/19 zatražio produženje roka za dostavu traženog, što je i odobreno aktom broj UP-06-26-1-019-4/19 od 07.08.2019. godine. Dana 27.08.2019. godine, Konkurencijsko vijeće je zaprimilo pod brojem UP-06-26-1-019-5/19 dopunu Prijave.
Konkurencijsko vijeće je zatražilo dopunu Prijave aktom broj UP-06-26-1-019-6/19 od 12.09.2019. godine, te je predmetna Prijava dopunjena podneskom broj UP-06-26-1-019-7/19 zaprimljena dana 23.09.2019. godine i podneskom broj UP-06-26-1-019-8/19 od 27.09.2019. godine.
Konkurencijsko vijeće je zatražilo dodatna pojašnjenja u vezi Prijave koncentracije aktom broj UP-06-26-1-019-9/19 dana 21.10.2019. godine, na koje je Podnosilac Prijave aktom zaprimljenim pod brojem UP-06-26-1-019-10/19 dana 30.10.2019. godine dostavio dodatno pojašnjenje.
Podnosilac prijave podneskom zaprimljenim pod brojem UP 06-26-1-019-14/19 dana 29.11.2019. godine dostavio je tražene podatke a po zahtjevu broj UP 06-26-1-019-13/19 dana 27.11.2019. godine.
Konkurencijsko vijeće je, u skladu sa članom 16. stav (4) Zakona, dana 29.11.2019. godine izdalo Obavještenje o dostavljenoj Prijavi broj UP 06-26-1-019-11/19 u kojem su objavljeni podaci o namjeravanoj koncentraciji i to u dnevnim novinama "Nezavisne novine" i web stranici Konkurencijskog vijeća, te tom prilikom pozvalo sve zainteresovane strane na dostavljanje pisanih komentara o provođenju iste.
Na izdato Obavještenje Konkurencijsko vijeće nije zaprimilo bilo kakve komentare.
Po prijemu dokumentacije Konkurencijsko vijeće je utvrdilo Prijavu kompletnom i izdalo Potvrdu o prijemu kompletne i uredne Prijave, u skladu sa članom 30. stav (3) Zakona o konkurenciji (dalje u tekstu: Zakon), dana 23.01.2019. godine, pod brojem UP-06-26-1-019-15/19.
Konkurencijsko vijeće je u postupku ocjene koncentracije utvrdilo slijedeće činjenice:
1) Prijava je podnesena u Zakonom propisanom roku, u smislu člana 16. stav (1) Zakona.
2) Koncentracija je provedena bez rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) istog Zakona.
Podnosilac prijave je naveo, u skladu s članom 30. stav (2) Zakona, da nije podnio niti planira podnijeti Zahtjev za ocjenu koncentracije drugim nadležnim organima za zaštitu konkurencije izvan teritorije Bosne i Hercegovine.
1. Učesnici koncentracije
Učesnici predmetne koncentracije su privredni subjekti BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo, Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo, Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo i QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo
1.1. Privredni subjekt BH Telecom d.d., Franca Lehara 7, 71000 Sarajevo - BH Telecom - Podnosilac Prijave
Privredni subjekt BH Telecom registrovan je kod Općinskog suda u Sarajevu pod matičnim brojem 65-02-0012-10 (stari broj I-23391).
Osnovni kapital privrednog subjekta BH Telecom je podijeljen na 63.457.358 dionica, koje su u 90% vlasništvu Federacije Bosne i Hercegovine, a 10% u vlasništvu Privatizacijskih investicijskih fondova i malih dioničara.
Privredni subjekat BH Telecom nema povezanih društava, a u BiH ima 17 podružnica i 69 prodajnih mjesta.
Osnovna registrovana djelatnost privrednog subjekta BH Telecom je obavljanje telekomunikacijskih djelatnosti.
Privredni subjekt BH Telecom, odnosno njeni članovi upravnih i nadzornih odbora nisu članovi upravnih i nadzornih odbora drugih privrednih subjekata.
1.2. Privredni subjekt Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo - Raiffeisen Bank - Podnosilac Prijave
Privredni subjekt Raiffeisen Bank je upisan u sudski registar Općinskog suda u Sarajevu pod matičnim brojem 65-02-0005-10 (stari broj 1-11629), sa sjedištem u ulici Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo.
Upisani osnovni kapital privrednog subjekta iznosi 247.167.000,00 KM podijeljen na 998.668,00 dionica, a kao osnivači privrednog subjekta Raiffeisen Bank su navedeni dioničari prema listi vlasnika vrijednosnih papira u Federaciji Bosne i Hercegovine od dana 30.09.2004. godine.
Osnovne djelatnosti privrednog subjekta Raiffeisen Bank u unutrašnjem i vanjskotrgovinskom prometu su: ostalo novčarsko poslovanje, finansijski zakup, ostalo kreditno posredovanje, ostale finansijske uslužne djelatnosti, osim osiguranja i mirovinskih fondova, djelatnosti posredovanja u poslovanju vrijednosnim papirima i robnim ugovorima te ostale pomoćne djelatnosti kod finansijskih usluga osim osiguranja i penzionih fondova i usluge platnog prometa i prenosa novca u zemlji i inozemstvu.
Raiffeisen Bank pripada Raiffeisen grupi koju u BiH čini pet članica: Raiffeisen Bank d.d. Bosna i Hercegovina, Raiffeisen Leasing d.o.o. Sarajevo, Raiffeisen Invest d.d., Raiffeisen CAPITAL a.d. Banja Luka i Raiffeisen Assistance d.o.o. Sarajevo.
Povezana društva sa Raiffeisen Bank u BiH su:
1. Raiffeisen Leasing d.o.o. Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo (100% u vlasništvu Raiffeisen Bank) - djelatnost leasinga (finansijski i operativni),
2. Raiffeisen Invest d.d. Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo (dioničari prema listi vlasnika vrijednosnih papira u Federaciji Bosne i Hercegovine od dana 30.11.2018. godine) - djelatnost upravljanja investicijskim fondovima,
3. Raiffeisen CAPITAL a.d. Vase Pelagića 2, 78000 Banja Luka, (100% u vlasništvu Raiffeisen Bank) - djelatnost posredovanja u kupovini i prodaji hartija od vrijednosti (brokerski poslovi),
4. Raiffeisen Assistance d.o.o. Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo (50% u vlasništvu Raiffeisen Bank i 50% u vlasništvu Raiffeisen Leasing) - djelatnost agenata i posrednika u osiguranju ,
5. S-SPV d.o.o. Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo (100% u vlasništvu Raiffeisen Leasing) - djelatnost iznajmljivanja i upravljanja vlastitim nekretninama uzetim u zakup (leasing),
6. K-SPV d.o.o. Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo (100% u vlasništvu Raiffeisen Leasing) - djelatnost iznajmljivanja i upravljanja vlastitim nekretninama uzetim u zakup (leasing),
7. A-SPV d.o.o. Sarajevo Zmaja od Bosne bb, 71000 Sarajevo (100% u vlasništvu Raiffeisen Leasing) - djelatnost iznajmljivanja i upravljanja vlastitim nekretninama uzetim u zakup (leasing).
(..)**......
1.3. Privredni subjekt Comtrade d.o.o. Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo - Comtrade - Podnosilac Prijave
Privredni subjekt Comtrade je upisan u sudski registar Općinskog suda u Sarajevu pod matičnim brojem 65-01-1252-09 (stari broj 1-15992), sa sjedištem u ulici Džemala Bijedića 179, 71000 Sarajevo.
Osnovni kapital privrednog subjekta Comtrade je 5.000,00 KM, a u 100% vlasništvu je privrednog subjekta Comtrade programske reštive d.o.o. Letališka cesta 29b, Ljubljana, Republika Slovenija, koji pored navedenog privrednog subjekta u BiH ima u 100% vlasništvu privrednog subjekta Comtrade d.o.o. I Krajiškog korpusa 39, 78000 Banja Luka.
Comtrade d.o.o. Sarajevo nema zavisnih društava, ima podružnicu u Mostaru, te se podružnica tretira i knjigovodstveno vodi u sastavu osnivača, Comtrade d.o.o. Sarajevo.
Pretežna registrovana djelatnost privrednog subjekta Comtrade su uslužne djelatnosti u vezi sa informacijskom tehnologijom i računarima.
Privredni subjekt Comtrade, odnosno njeni članovi upravnih i nadzornih odbora nisu članovi upravnih i nadzornih odbora drugih privrednih subjekata.
1.4. QSS d.o.o. Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo - QSS - Podnosilac Prijave
Privredni subjekt QSS je upisan u sudski registar Općinskog suda u Sarajevu pod matičnim brojem 65-01-1009-12 (stari broj 1-19981), sa sjedištem u ulici Dejzina Bikića bb, 71000 Sarajevo.
Osnovni kapital privrednog subjekta QSS je 26.605,00 KM i u vlasništvu je fizičkih lica Selimović Amele 50% i Selimović Isana 50%.
QSS nije dio grupacije, niti ima povezana društva, kao niti poslovnih jedinica u Bosni i Hercegovini.
Pretežna registrovana djelatnost privrednog subjekta QSS su uslužne djelatnosti u vezi sa informacijskom tehnologijom i računarima.
Privredni subjekt QSS, odnosno njeni članovi upravnih i nadzornih odbora nisu članovi upravnih i nadzornih odbora drugih privrednih subjekata.
1.5. Privredni subjekat ESP BH d.o.o. Branilaca Sarajeva 20, 71000 Sarajevo - ESP BH - Ciljno društvo
Podnosioci prijave su osnivači privrednog subjekta ESP BH d.o.o. na osnovu zaključenog Ugovora o osnivanju društva sa ograničenom odgovornošću ESP BH d.o.o., broj OPU-IP:678/2019 od 05.07.2019. godine.
Prema izvodu iz registra Općinskog suda u Sarajevu privredni subekt ESP BH d.o.o. je upisan pod MBS brojem 65-01-0518-19 sa sjedištem u ulici Branilaca Sarajeva 20, 71000 Sarajevo, dana 16.07.2019. godine rješenje broj 065-Reg-19-003485 od dana 16.07.2019. godine sa upisanim osnovnim kapitalom od 8.500.000,00 KM, u vlasništvu privrednih subjekata BH Telecom 45%, Raiffeisen Bank 45%, Comtrade 5% i QSS 5%.
Novi privredni subjekt ESP BH d.o.o. će djelovati na tržištu pružanja usluge implementacije informacijske platforme za platne i druge elektronske servise. (..)**.....
2. Pravni okvir ocjene koncentracije
Konkurencijsko vijeće u provođenju postupka ocjene dopuštenosti koncentracije primijenilo je odredbe Zakona, Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta ("Službeni glasnik BiH", broj 18/06 i 34/10), Odluke o definisanju kategorija dominantnog položaja ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10) te Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterija za ocjenu koncentracija privrednih subjekata ("Službeni glasnik BiH", broj 34/10).
Konkurencijsko vijeće, na osnovu člana 43. stav (7) Zakona, može koristiti sudsku praksu Evropskog suda i odluke Evropske komisije, kao i kriterije i standarde iz Uredbe Vijeća EK broj 139/2004 o kontroli koncentracije između privrednih subjekata, Obavještenje Evropske Komisije o konceptu koncentracija privrednih subjekata te Smjerenice za ocjenu horizontalnih /vertikalnih koncentracija.
3. Pravni osnov i oblik koncentracije
U Prijavi je dostavljen kao pravni osnov predmetne koncentracije Ugovor o osnivanju društva sa ograničenom odgovornošću ESP BH d.o.o., broj OPU-IP:678/2019 od 05.07.2019. godine koje su zaključili dana 05.07.2019. godine privredni subjekti BH Telecom, Raiffeisen Bank, Comtrade i QSS a koji se odnosi na osnivanje novog privrednog subjekta.
Po provođenju predložene koncentracije, BH Telecom će imati 45% udjela u osnovnom kapitalu ESP BH, Raiffeisen Bank 45% udjela u osnovnom kapitalu ESP BH, Comtrade 5% udjela u osnovnom kapitalu ESP BH i QSS 5% udjela u osnovnom kapitalu ESP BH.
Novoosnovani privredni subjekt će djelovati na relevantnom tržištu na kojem niti jedan od učesnika koncentracije (BH Telecom, Raiffeisen Bank, Comtrade i QSS) ne djeluje.
Podnosioci Prijave su naveli da osnivanje novog privrednog subjekta ESP BH smatraju oblikom koncentracije u smislu člana 12. stav 1. tačka b) alineja 3) Zakona koji predviđa sticanje kontrole ili preovladavajućeg utjecaja u ovom slučaju više privrednih subjekata (BH Telecom, Raiffeisen bank, Comtrade i QSS) nad drugim privrednim subjektom (ESP BH) i to na način predviđen odredbama zakona koji regulišu osnivanje privrednih subjekata i njihovo upravljanje.
Uvidom u Uredbu broj 4064/89 (ECMR) koju je donijela Evropska komisija koja u čl. 2. i 3. stav 4), kao i Obavještenje Evropske Komisije o pojmu zajedničkog pothvata sa značenjem koncentracije prema Uredbi Vijeća (EZ) broj 4064/89 o kontroli koncentracija privrednih subjekta navedeno je u stavu 12) i 13) da se treba praviti razlika između koncentrativnog i kooperativnog zajedničkog ulaganja. Donošenjem nove Uredbe 139/2004 i pravosudne Obavijesti o tumačenju ove Uredbe iz 2007. godine, koncept koncentrativnog i kooperativnog zajedničkog ulaganja mijenja se u koncept full-function i non full-function joint venture.
Naime, prema Uredbi o kontroli koncentracija Evropske komisije, zajedničko ulaganje koje na dugotrajnoj osnovi obavlja sve funkcije samostalnog privrednog subjekta smatra se koncentracijom. Kako bi zajedničko ulaganje ispunjavalo kriterij full-function i time se smatralo koncentracijom, dovoljno je da je zajedničko ulaganje:
samostalno u operativnom smislu na tržištu,
obavlja sve funkcije koje obavljaju i drugi privredni subjekti na tržištu,
ima svoju vlastitu imovinu, poslovne prostorije i zaposlenike,
značajan dio proizvoda/usluga koje su predmet poslovanja će prodavati ili nabavljati od drugih privrednih subjekata na tržištu, a ne samo od privrednih subjekata osnivača.
Na osnovu navedenih kriterija kao i dostavljenih podataka od strane Podnosilaca prijave je utvrđeno da će privredni subjekt ESP BH biti samostalan i nezavisan privredni subjekat koji obavlja sve funkcije kao i njegovi konkurenti na relevantnom tržištu, imat će svoje vlastite zaposlenike i imovinu i svoje usluge/proizvode osim što će koristiti i učesnici koncentracije za potrebe prometovanja vlastitih proizvoda/usluga na ugovornoj osnovi, kao i svi ostali učesnici na tržištu s ciljem ostvarivanja profita.
Uvidom u predmetni Ugovor je utvrđeno, posebno u članu 35., da se privredni subjekat ESP BH osniva na neodređeno vrijeme, tj. na dugoročnoj osnovi.
Slijedom navedenog, Konkurencijsko vijeće je utvrdilo da pravni oblik koncentracije predstavlja zajedničko ulaganje na dugoročnoj osnovi, dva ili više nezavisnih privrednih subjekata, koji djeluje kao nezavisan privredni subjekat, u smislu člana 12. stav (1) tačka c) Zakona.
4. Obaveza prijave koncentracije
Obaveza prijave koncentracije privrednih subjekata sa sjedištem u Bosni i Hercegovini, u smislu člana 14. stav (1) pod b) Zakona, u vezi sa članom 2. Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracije privrednih subjekata, postoji ako ukupni godišnji prihod svakog od najmanje dva privredna subjekta učesnika koncentracije ostvaren prodajom roba i/ili usluga na tržištu Bosne i Hercegovine iznosi najmanje 8.000.000,00 KM po završnom računu u godini koja je prethodila koncentraciji, ili ako je njihov zajednički udio na relevantnom tržištu veći od 40,00%.
Prema podacima iz Prijave, ukupni godišnji prihodi privrednih subjekata učesnika koncentracije (i njihovih povezanih privrednih subjekata), na dan 31. decembar 2018. godine, kao godini koja prethodi koncentraciji, iznosi:
(..)**......
Godišnji prihodi učesnika koncentracije (..)** predstavljaju ukupne prihode (bez poreza na dodanu vrijednost i drugih poreza koji se direktno odnose na učesnike koncentracije na tržištu Bosne i Hercegovine), u smislu člana 9. tačka h) Odluke o načinu podnošenja prijave i kriterijima za ocjenu koncentracija privrednih subjekata.
(..)** učesnici koncentracije su ispunili uslov iz člana 14. stav (1) tačka b) Zakona i to uslov koji se tiče ukupnog prihoda na tržištu Bosne i Hercegovine, obzirom da su privredni subjekti sa sjedištem i prebivalištem u Bosni i Hercegovini, te su isti bili u obavezi podnijeti Prijavu koncentracije Konkurencijskom vijeću.
5. Relevantno tržište
Relevantno tržište koncentracije, u smislu člana 3. Zakona, te čl. 4. i 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, čini tržište određenih proizvoda/usluga koje su predmet obavljanja djelatnosti na određenom geografskom tržištu.
Prema odredbi člana 4. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u proizvodnom smislu obuhvaća sve proizvode i/ili usluge koje potrošači i/ili korisnici smatraju međusobno zamjenjivim, pod prihvatljivim uslovima, imajući u vidu posebno njihove bitne osobine, kvalitet, uobičajenu namjenu, način upotrebe, uslove prodaje i cijene.
Nadalje prema članu 5. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta, relevantno tržište u geografskom smislu obuhvaća cjelokupnu ili dio teritorije Bosne i Hercegovine na kojem privredni subjekt djeluje u prodaji i/ili kupovini relevantnog proizvoda pod jednakim ili dovoljno ujednačenim uslovima i koji to tržište bitno razlikuje od uslova tržišne konkurencije na susjednim geografskim tržištima.
Podnosilac prijave je kao relevantno tržište naveo, tržište pružanja usluge implementacije informacijske platforme za platne i druge elektronske servise.
Relevantno geografsko tržište jeste cjelokupna teritorija Bosne i Hercegovine, obzirom da će ESP BH d.o.o. svoje usluge jednako pružati u čitavoj Bosni i Hercegovini.
Slijedom navedenog, pod relevantnim tržištem predmetne koncentracije, smatrat će se tržište pružanja usluge implementacije informacijske platforme za platne i druge elektronske servise na teritoriji Bosne i Hercegovine.
5.1. Analiza relevantnog tržišta koncentracije
Prema podacima iz Prijave učesnici koncentracije i tržišni konkurenti na relevantnom tržištu BiH imaju:
Tabela 2. Procjena tržišnih udjela učesnika koncentracije i njihovih povezanih društava na relevantnom tržištu
R. br.
|
Naziv privrednog subjekta
|
Tržišni udio (%)
|
1.
|
BH
Telecom
|
0,00
|
2.
|
Raiffeisen
bank
|
0,00
|
3.
|
Comtrade
|
0,00
|
4.
|
QSS
|
0,00
|
5.
|
Ostali
|
|
|
Ukupno
|
0,00
|
|
Ukupno (1+2+3+4)*
|
0,00
|
Izvor: Podaci iz Prijave i slobodna procjena Podnosioca Prijave zbog nepostojanja konkretnih podataka
* procijenjeni tržišni udjeli učesnika koncentracije iznose 0%, odnosno nemaju udjele na relevantom tržištu.
Niti jedan od učesnika koncentracije (BH Telecom, Raiffeisen bank, Comtrade i QSS) ne djeluje na istom relevantnom tržištu na kojem bi djelovao novi privredni subjekt ESP BH.
Shodno tome, ne postoji tržišno učešće učesnika koncentracije, kao niti njihovih glavnih konkurenata na relevantnom tržištu pružanja usluge implementacije informacijske platforme za platne i druge elektronske servise.
(..)**....
Podnosioci Prijave navode da im nije poznato da postoje privredni subjekti koji se bave pružanjem istih usluga.
(..)**...
Za razliku od pomenutog ESP BH d.o.o. pružat će uslugu da se putem inovativne mobilne aplikacije, koja je dostupna za korisnike pametnih mobilnih uređaja, vrši iniciranje plaćanje usluga i roba sa tekućeg računa korisnika. Korisnik prilikom plaćanja putem aplikacije upotrebom mobilnog uređaja skenira QR kod koji identifikuje trgovca i određeno prodajno mjesto, na osnovu čega se vrši iniciranje prenosa sredstava sa tekućeg računa korisnika aplikacije (fizičko lice) na transakcijski račun trgovca, te banka po tom osnovu kompletira i izvršava proces plaćanja.
Dakle, relevantno tržište sa aspekta definicije iz člana 4. Odluke o utvrđivanju relevantnog tržišta a koja kaže da relevantno tržište obuhvata sve proizvode koje potrošači i/ili korisnici smatraju međusobno zamjenjivim, pod prihvatljivim uslovima, imajući u vidu naročito njihove bitne karakteristike, kvalitet, uobičajnu namjenu, način upotrebe, uslove prodaje i cijene, mogli bismo definisati kao tržište procesuiranja plaćanja putem novih tehnologija koje zamjenjuju klasično plaćanje gotovim novcem.
S tim što treba jasno razlučiti činjenicu da se ESP BH d.o.o. neće baviti bilo kakvom vrstom platnog prometa niti bilo kakvom obradom transakcija već će isključivo nuditi poseban kanal (aplikaciju/platformu) putem kojeg će se olakšavati iniciranje transakcija između trgovca i korisnika uz posredstvo banke.
Kao korisnici usluga ESP BH d.o.o., a kako su to već ranije navodili, su sa jedne strane razna pravna i fizička lica koja nude svoje robe i usluge, odnosno pružaoci komunalnih usluga, a sa druge strane kao korisnici se javljaju sva fizička lica koja žele robe i usluge platiti na lakši, jednostavniji i ekonomičniji način tj. putem platforme ESP BH d.o.o. koja pored osnovne usluge iniciranja plaćanja korisnicima nudi i dodatne usluge (direktni marketing, program lojalnosti i slično).
6. Ocjena koncentracije
Konkurencijsko vijeće je analizom relevantnih podataka ocijenilo da na relevantnom tržištu prije provođenja ove koncentracije nije bilo privrednih subjekata koji su djelovali na tržištu pružanja usluge implementacije informacijske platforme za platne i druge elektronske servise i da ova koncentracija predstavlja otvaranje istoga.
Konkurencijsko vijeće analizom relevantnih podataka, u smislu člana 17. Zakona, je ocijenilo da će predmetna koncentracija imati određene dugoročne pozitivne ekonomske efekte za tržište Bosne i Hercegovine počevši od jasne evidencije platnih razmjena po kojima se vrše poreski obračuni pa do različitih benefita sa stanovišta interesa potrošača kao što su:
- snižavanje cijena proizvoda i/ili usluga;
- povećanje kvaliteta proizvoda i/ili usluga;
- uvođenje inovacija;
- povećanje i proširivanje mogućnosti izbora proizvoda i/ili usluga za potrošača.
Konkurencijsko vijeće je slijedom navedenog ocijenilo predmetnu koncentracije dopuštenom, u smislu člana 18. stav (2) Zakona, te odlučilo kao u tački 1. dispozitiva ovog Rješenja.
7. Novčana kazna
Konkurencijsko vijeće u smislu člana 48. stav (1) tačka e) Zakona radi provođenja koncentracije bez rješenja Konkurencijskog vijeća izriče novčanu kaznu privrednom subjektu do 10,0% od ukupnog prihoda u prethodnoj godini poslovanja, u smislu člana 18. stav (9) istog Zakona.
Konkurencijsko vijeće je uvidom u Registar poslovnih subjekata (www.bizreg.pravosudje.ba), ustanovilo da privredni subjekat ESP BH d.o.o. je registrovan pod MBS brojem 65-01-0518-19 sa sjedištem u ulici Branilaca Sarajeva 20, 71000 Sarajevo, dana 16.07.2019. godine, te zatražilo očitovanje Podnosioca prijave podneskom broj UP-06-26-1-019-13/19 dana 27.11.2019. godine da li je navedeni privredni subjekt upisan u sudski registar, te da se dostave podaci o istom.
Podnosilac prijave je podneskom zaprimljenim pod brojem UP-06-26-1-019-14/19 dana 29.11.2019. godine dostavio informaciju da je u svojstvu ovlaštenog podnosioca, notar Merdžana Škaljić, notar iz Sarajeva, podnijela Prijavu za upis u sudski registar Općinskom sudu u Sarajevu dana 09.07.2019. godine, na osnovu kojeg je donijeto Rješenje broj 065-0-Reg-19-003485 dana 16.07.2019. godine, što potvrđuje da je koncentracija bila provedena bez rješenja Konkurencijskog vijeća, u trenutku podnošenja Prijave koncentracije ovom organu.
Iz navedenog jasno proizilazi da su Podnosioci prijave proveli koncentraciju bez prethodnog rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) Zakona, kojim se potvrđuje usklađenost predmetne koncentracije iz čl. 12. i 14. Zakona.
Također, u smislu člana 52. Zakona, Konkurencijsko vjeće prilikom određivanja visine novčane kazne uzima u obzir namjeru i trajanje povrede Zakona.
Konkurencijsko vijeće je također cijenilo činjenicu da su Podnosioci prijave u zakonskom roku prijavili koncentraciju, te da su u postupku ocjene koncentracije sarađivali i u ostavljenim rokovima dostavljali svu traženu relevantu dokumentaciju i podatke.
Polazeći od nesporno utvrđene činjenice da su navedeni privredni subjekti sproveli predmetnu koncentraciju bez rješenja Konkurencijskog vijeća i time prekršili odredbe člana 18. stav (9) Zakona o konkurenciji, u smislu člana 48. stav (1) tačka e) Zakona o konkurenciji izrečene su (..)** novčane kazne:
- privrednom subjektu BH Telecom od (..)**, što iznosi (..)** od ukupno ostvarenog prihoda u 2018. godini (..)**, za provođenje koncentracije bez rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) Zakona;
- privrednom subjektu Raiffeisen bank od (..)**, što iznosi (..)** od ukupno ostvarenog prihoda u 2018. godini (..)**, za provođenje koncentracije bez rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) Zakona;
- privrednom subjektu Comtrade od (..)**, što iznosi (..)** od ukupno ostvarenog prihoda u 2018. godini (..)**, za provođenje koncentracije bez rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) Zakona;
- privrednom subjektu QSS od (..)**, što iznosi (..)** od ukupno ostvarenog prihoda u 2018. godini (..)**, za provođenje koncentracije bez rješenja Konkurencijskog vijeća, u smislu člana 18. stav (9) Zakona;
Konkurencijsko vijeće smatra da izricanje navedenih novčanih kazni, pored kažnjavanja privrednih subjekata radi kršenja odredbi Zakona, treba imati i preventivan efekat kako bi odvratilo druge privredne subjekte od djelovanja ili nastavka ponašanja koje predstavlja kršenje odredbi Zakona.
U slučaju da privredni subjekti BH Telecom, Raiffeisen bank, Comtrade i QSS ne izvrše uplate novčanih kazni u utvrđenom roku, Konkurencijsko vijeće će zatražiti od relevantnih tijela prinudno izvršenje istih, te obračunati zateznu kamatu za vrijeme prekoračenja roka uplate novčane kazne, u skladu sa propisima Bosne i Hercegovine.
Konkurencijsko vijeće je slijedom navedenog odlučilo kao u tački 2., 3. i 4. dispozitiva ovog Rješenja.
8. Administrativna taksa
Podnosilac Prijave na ovo Rješenje, u skladu sa članom 2. Tarifni broj 107. tačka d) podtačka 1. Odluke o visini administrativnih taksi u vezi s procesnim radnjama pred Konkurencijskim vijećem ("Službeni glasnik BiH", br. 30/06,18/11 i 75/18) je dužan platiti administrativnu taksu u ukupnom iznosu od 5.000,00 KM u korist Budžeta institucija Bosne i Hercegovine.
U skladu sa odredbom člana 3. stav. tačka b) Odluke o visini administrativnih taksi u vezi s procesnim radnjama pred Konkurencijskim vijećem, Podnosioci Prijave nakon izvršene uplate su dužni uplatnicu kao dokaz o izvršenoj uplati administrativne takse dostaviti Konkurencijskom vijeću, prije dostavljanja Rješenja.
Ukoliko Podnosilac Prijave ne izvrši uplatu administrativne takse, Konkurencijsko vijeće će pokrenuti postupak prinudne naplate po proceduri koja je propisana članom 18. Zakona o administrativnim taksama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 16/02, 19/02, 43/04, 8/06, 76/06, 76/07 i 3/10).
Slijedom navedenog Konkurencijsko vijeće je odlučilo kao u tački 5. dispozitiva ovog Rješenja.
9. Pouka o pravnom lijeku
Ovo Rješenje je konačno i protiv istoga nije dozvoljena žalba.
Nezadovoljna strana može pokrenuti upravni spor pred Sudom Bosne i Hercegovine u roku od 30 dana od dana prijema, odnosno objave ovog Rješenja.