IZVJEŠTAJ O RADU
AGENCIJE ZA OSIGURANJE DEPOZITA BOSNE I HERCEGOVINE ZA 2015. GODINU
I. UVOD
Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Agencija) konstituisana je u skladu sa Zakonom o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 20/02,18/05,100/08,75/09 i 58/13), (u daljem tekstu: Zakon).
Agencija posluje kao samostalno neprofitno pravno lice s punim ovlaštenjima u skladu sa zakonom države te je pravni sljednik prethodnih entitetskih agencija za osiguranje depozita.
Osnovna djelatnost Agencije je osiguranje prikladnih depozita fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u skladu sa Zakonom.
Agencija osigurava sve prikladne depozite fizičkih i pravnih lica u bankama članicama u Bosni i Hercegovini u visini koju odredi Upravni odbor Agencije na osnovu svojih zakonskih ovlaštenja iz čl. 18.4 stav 1 tačka 11.
Trenutno osigurani depozit iznosi KM 50.000,00.
Osiguranje depozita kod ove Agencije je zakonska obaveza banaka koje ispunjavaju uslove regulisane Zakonom (član 6. i 7. Zakona), a odnose se na vlasništvo, kapital banke, likvidnost, kvalitet aktive, upravljanje bankom, profitabilnost, tržišni rizik, računovodstvene standarde te rezerve u odnosu na potencijalne gubitke.
Osnovni ciljevi rada Agencije su zaštita deponenata - fizičkih i pravnih lica, vraćanje povjerenja građana u bankarski sistem, što znači da bi Agencija za slučaj likvidacije neke od banaka članica isplaćivala osigurane depozite deponenata, pa samim tim očuvanje finansijske stabilnosti u Bosni i Hercegovini.
II. AKTIVNOSTI UPRAVNOG ODBORA
Upravni odbor Agencije je u skladu sa čl. 18.1 Zakona o osiguranju depozita u bankama Bosne i Hercegovine jedini organ upravljanja Agencijom i svoju zakonsku ulogu ostvaruje kroz nadležnosti iz člana 18.4 Zakona.
Upravni odbor se obavezno sastaje najmanje jednom u tri mjeseca prema članu 18.3 Zakona.
Upravni odbor Agencije je u izvještajnom periodu održao devet sjednica.
Usvojeno je više odluka kojima je usvojen Izvještaj o poslovanju Agencije za prvih šest mjeseci, Finansijski plan za 2016. godinu, donesena Odluka o visini stope premije osiguranja za 2016. godinu, Odluka o visini članarine za 2016. godinu i Program rada za 2016. godinu.
I u 2015. godini, a prateći mogućnost povećanja iznosa osiguranog depozita, ostala je na snazi Odluka Upravnog odbora od 01.01.2014. godine kojim je iznos osiguranog depozita utvrđen u visini od 50.000,00 KM po deponentu po banci članici i isti je određen realno u skladu s kapacitetima Fonda, te se time istovremeno postiže dalje jačanje povjerenja u bankarski sektor.
Istovremeno, Upravni odbor je o pogledu visine stope premije osiguranja usvojio odluku da se ista utvrdi u visini od 0,26%. Dovoljna kapitalizovanost Fonda za osiguranje depozita, pokrivenost broja deponenata i depozita su omogućile donošenje ove odluke te s time održava povjerenje i stabilnost bankarskog sektora.
Kontinuirana aktivnost praćenja ostvarenja prihoda od investiranja je nastavljena kroz redovno izvještavanje Upravnog odbora, raspravu i donošenje odgovorajućih zaključaka, sve u cilju poboljšanja ostvarenja te vrste prihoda. Tako je svojim odlukama Upravni odbor usvojio kvartalne i polugodišnje izvještaje i godišnji izvještaj o radu Investicionog komiteta i razmatrao aktuelnost i usklađenost investicionih akata.
Upravni odbor je svojim odlukama iz oktobra 2015. godine usvojio izmjene i dopune Pravilnika o politici investiranja sredstava Fonda za osiguranje depozita i Vodiča za investiranje kako bi stvorio dovoljan okvir za investiranje sredstava Fonda, sve imajući u vidu tešku situaciju na tržištu vrijednosnih papira.
Sve aktivnosti vezane za ovo pitanje bile su usmjerene na prioritetne ciljeve: sigurnost investiranja i likvidnost Fonda.
Upravni odbor je, u okviru svoje nadležnosti, razmatrao i usvojio izvještaj vanjskog revizora Agencije - revizorske kuće Deloitte d.o.o. Banja Luka te nakon isteka ugovora, na naredni period od tri godine, imenovao revizorsku kuću Revik d.o.o Sarajevo za vanjskog revizora Agencije.
U pogledu aktivnosti vezano za usklađenost opštih akata, Upravni odbor je usvojio izmjene Pravilnika o radu i Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji.
Upravni odbor je u svom radu razmatrao i izvještaje u cilju jačanja funkcije osiguranja depozita, adekvatnosti Fonda za osiguranje depozita, stanju ispunjenosti kriterija kod banaka koje su članice programa osiguranja depozita, analize mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita, informacije o ostvarenju prihoda od investiranja, informaciju o stanju depozita kod osiguranih banaka i druge, te kontinuirano pratio realizaciju svojih zaključaka. Posebnu pažnju Upravni odbor je posvetio bankama članicama koje imaju problema u svom tekućem poslovanju, te u tom smislu vodio više rasprava i donosio potrebne zaključke i mjere.
Prvi put od osnivanja Agencije, nakon što je kod banke članice Bobar banke a.d. Bijeljina nastupio slučaj osiguranja, započela je isplata osiguranih depozita dana 19. januara 2015. godine te je Upravni odbor redovno razmatrao informacije o toku isplate.
U toku 2015. godine izvršen je izbor novog predsjedavajućeg i zamjenika predsjedavajućeg Upravnog odbora a iz razloga promjena u njegovom sastavu.
Upravni odbor je usvojio Izvještaj o radu Agencije za 2014. godinu koji je kao informacija upućen Predsjedništvu Bosne i Hercegovine.
III. OSTVARIVANJE ZAKONSKIH OVLAŠTENJA AGENCIJE
A) Funkcionisanje programa osiguranja depozita
U skladu s odredbom čl. 6. Zakona, obaveza je banaka koje su dobile dozvolu za rad od nadležnih entitetskih agencija za bankarstvo da postanu banke članice programa osiguranja depozita, nakon što ispune kriterije za osiguranje depozita iz čl. 7. Zakona.
U svom programu osiguranja na dan 31.12.2015. godine Agencija ima uključeno ukupno 25 banaka članica.
U skladu i na osnovu Zakona i Odluke o kriterijima za učešće banaka u programu osiguranja depozita Agencije za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 71/05, 79/09 i 75/13), (u daljem tekstu: Odluka), Agencija je dužna da kontinuirano nadgleda poslovanje banaka u pogledu ispunjenosti kriterija za članstvo, te se s tim u vezi, prate dnevni, mjesečni i kvartalni izvještaji kao i godišnji izvještaji vanjskih revizora koji se dostavljaju Agenciji.
Na osnovu pomenutih izvještaja, u Agenciji se izrađuju kvartalne analize ispunjenosti kriterija kod banaka članica, te se o tome redovno izvještava Upravni odbor Agencije.
Poslovanje banaka u 2015. godini karakteriše dalje prilogođavanje situaciji u kojoj političko- ekonomske prilike u Bosni i Hercegovini i svjetska ekonomska kriza utiču i na cjelokupni bankarski sistem BiH. Sa 31.12.2015. godine četiri banke članice su prema preliminarnim izvještajima iskazale gubitak u svom poslovanju u iznosu od 104.197.000,00 KM (podatak za tri banke - Banka Srpske a.d. Banja Luka nije dostavila podatke o iskazanom gubitku), lako isti nije nastao kao posljedica operativnih gubitaka banaka, nego iz razloga izdvajanja većih iznosa "rezervi" na NLP kao odraza pogoršane privredne aktivnosti, slabljenja već lošeg standarda stanovništva, došlo je do smanjenja ukupnog broja zaposlenih, koji su s druge strane uticali na blagovremenost povrata odobrenih kredita od komercijalnih banaka, kako pravnih isto tako i fizičkih lica.
Minimalan rast ekonomije u BiH ne daje mogućnost da se plasmani banaka usljed viška likvidnih sredstava ostvare na zadovoljavajući način te sredstva ulože u projekte koji će omogućiti značajniji ekonomski rast BiH. Banke posluju u okruženju u kojem još uvijek visoka stopa likvidnosti u bankarskom sektoru utiče na profitabilnost (opreznije ulaganje sredstava u nove projekte). Očekuje se da će se u mjeri u kojoj se BiH bude više približavala Evropskoj uniji sve više otvarati nove mogućnosti za ulaganja i razvoj svih segmenata te u krajnoj liniji dovesti do porasta ulaganja kroz kreditiranje od strane banaka.
U izvještajnom periodu kod jednog broja banaka došlo je do narušavanja kriterija koji su dužne stalno održavati u propisanim granicama, te je Agencija naložila takvim bankama da dostave sveobuhvatne poslovne planove kojim pojašnjavaju način na koji će prevazići nedostatak kriterija, prije svega profitabilnosti, bez ugrožavanja minimalnih zahtjeva za kapital (član III.7 Odluke). Na osnovu svojih zakonskih ovlaštenja, Agencija je izvršila ocjenu dostavljenih planova, te neke vratila na dopunu i kontinuirano pratila njihovu realizaciju. Na taj način Agencija je zadržala stalni nadzor nad bankama članicama i bila u svakom momentu spremna na intervenciju.
Dana 16.11.2015. godine kod banke članice Banke Srpske a.d. Banja Luka uvedena je privremena uprava radi evidentnih slabosti u poslovanju banke te je u toku procedura nakon koje će se znati prijedlog privremenog upravnika o daljoj budućnosti banke.
Proteklu godinu karakteriše i prvi slučaj isplate osiguranih depozita za deponente Bobar banke a.d. Bijeljina u likvidaciji i počeo je sa 19.01.2015. godine. Ističemo da je isplata provedena u potpunosti profesionalno na način i u vremenskim okvirima u skladu sa Zakonom. U prve dvije sedmice isplaćeno je 84% iznosa osiguranih depozita (oko 73 miliona KM) i 52,5% broja deponenata (11.223 deponenta), što u industriji osiguranih depozita predstavlja izuzetno dobar rezultat. Sa 31.12.2015. godine isplaćeno je 98,10% iznosa ukupne potencijalne obaveze Agencije (85.183 hilj./KM od 86.386 hilj./KM) te 67,6% broja deponenata (14.453 od ukupno 21.397). Preostali iznosi za isplatu se uglavnom odnose na osigurane depozite od 5 KM do 100 KM, gdje deponenti još uvijek nisu došli po svoj novac (5 godina rok za preuzimanje i naplatu od strane deponenta).
Zaključno sa 31.12.2015. godine ukupno je naplaćeno iz likvidacione mase Bobar banke a.d. Bijeljina u likvidaciji 59 miliona KM (67,9% vrijednosti osiguranih depozita), što je predstavlja također visok procenat povrata sredstava u Fond Agencije.
I pored teških uslova poslovanja u protekloj godini, mora se istaći da su banke članice imale visok stepen likvidnosti, da nije došlo do odliva depozita već do povećanja štednje građana.
U toku 2015. godine nastavljene su redovne aktivnosti zaposlenih u pogledu vršenja kontrole izvještavanja koje su banke u skladu s Ugovorom o osiguranju depozita i Aneksom navedenog ugovora dužne sačinjavati i dostavljati Agenciji na mjesečnom nivou.
Ovo je veoma bitna aktivnost u Agenciji, jer prije svega služi provjeri tačnosti izvještaja banaka, kako bi Agencija bila spremna u svakom momentu izvršiti obavezu isplate osiguranih depozita, ukoliko se desi slučaj osiguranja.
U Agenciji je kontinuirano vršena analiza mogućnosti povećanja iznosa osiguranog depozita i isti je trenutno određen u visini od KM 50.000,00.
B) Kretanje depozita u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine i bankama članicama programa osiguranja depozita
1. Banke u Bosni i Hercegovini
S 31.12.2015. godine ukupno 25 banaka iz Bosne i Hercegovine se nalazilo u programu osiguranja depozita.
U toku 2015. godine nije bilo novih prijema u članstvo. Privredna banka d.d Sarajevo nalazi se u proceduri pripreme za članstvo u programu osiguranja depozita kao potencijalna banka članica.
Banka Srpske a.d. Banja Luka nalazi se u privremenoj upravi od 16.11.2015. godine. Banka ima pravni subjektivitet, te ulazi u ukupan broj banaka u BiH.
Kretanje
broja banaka u BiH
|
Banke
|
12/02
|
12/13
|
12/14
|
12/15
|
Indeks
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5/4
|
5/2
|
Federacija BiH
|
29
|
17
|
17
|
17
|
100
|
59
|
Republika Srpska
|
10
|
10
|
9
|
9
|
100
|
90
|
Bosna i Hercegovina
|
39
|
27
|
26
|
26
|
100
|
67
|
Državne
|
3
|
2
|
2
|
2
|
100
|
67
|
Privremena uprava
|
3
|
0
|
0
|
1
|
-
|
-
|
Članice AOD BiH
|
10
|
26
|
25
|
25
|
100
|
250
|
2. Depoziti
Ukupni depoziti imali su rast od 6,8% u 2015. godini. S obzirom na to da je za 2014. godinu zabilježen rast ukupnih depozita od 4,6% u odnosu na 2013. godinu, te da je za 2013. godinu rast ukupnih depozita iznosio 5,7%, može se konstatovati da je rast ukupnih depozita bio značajan i u 2015. godini. Manje zaduživanje banaka u inostranstvu, zbog uticaja finansijske i ekonomske krize, dovelo je do situacije da depoziti predstavljaju najznačajniji izvor finansiranja banaka u BiH. U depozitnom potencijalu banaka u BiH, gledano sa stanovišta sektorske strukture, i tokom 2015. godine najviše je učešće depozita stanovništva. Drugi po visini i učešću sektorski izvor su depoziti privatnih preduzeća, dok su depoziti javnih preduzeća kao treći sektorski izvor u bankama BiH bilježili rast tokom 2015. godine. Depoziti vlade i vladinih institucija su na četvrtom mjestu po visini sektorskih izvora. Depoziti bankarskih institucija (depozitnih sredstava matičnih grupacija) peti su sektorski izvor u bankama BiH. Finansijska podrška grupacije i dalje je prisutna je u bankama BiH, a najviše je koncentrisana u šest banaka (iznad 10% učešće u strukturi depozita). Na ovaj način banke u većinskom stranom vlasništvu imaju osiguran priliv sredstava za finansiranje od strane grupe čije su članice.
3. Štednja
Depoziti stanovništva imali su kontinuiran rast i tokom 2015. godine tj. povećani su sa nivoa 9,25 milijardi KM, koliko su iznosili na kraju 2014. godine, na nivo od 10,04 milijardi KM sa 31.12.2015. godine (8,6%). Štednja građana s učešćem od 55,3% u ukupnim depozitima (učešće u 2014. godini 54,4%) i dalje je najveći izvor finansiranja banaka u BiH.
Stabilnost ukupnog bankarskog sistema kao i postojanje sistema osiguranja depozita čiji je osnovni cilj povećanje stabilnosti finansijskog sektora i zaštita štediša, kao rezultat su dali pozitivne trendove i kontinuiran rast u segmentu štednje u bankama BiH.
Očuvanje i jačanje povjerenja građana u sigurnost i stabilnost bankarskog sistema u BiH je permanentan zadatak Agencije kao garanta isplate osiguranog depozita i ista je prepoznata od strane građana BiH.
4. Kretanje depozitnih kategorija
Agencija prikuplja od banaka članica podatke o depozitnim kategorijama na mjesečnom nivou u skladu s Ugovorom i Aneksom Ugovora o osiguranju depozita.
Prikazani podaci u narednoj tabeli na najbolji način oslikavaju stanje u bankarskom sistemu gdje je sigurnost depozita vodeći motiv za daljnji rast štednje u bankama i njeno sve veće učešće u ukupnim depozitima.
Pregled vrsta depozita
|
(u milionima KM)
|
Depoziti
|
12/02
|
12/03
|
12/14
|
12/15
|
Indeks
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
5/4
|
5/2
|
Ukupni
|
4.055
|
16.263
|
17.008
|
18.170
|
107
|
448
|
Štedni
|
1.565
|
8.584
|
9.246
|
10.040
|
109
|
641
|
5. Koncentracija ukupnih i štednih depozita
Učešće pet najvećih banaka u bankarskom sektoru od 53% u kategoriji "ukupni depoziti" i 60% u kategoriji "građani" ukazuje da je evidentno postojanje koncentracije "ukupnih depozita" i "štednje" u većim bankama, što je prikazano u donjoj tabeli:
Koncentracija
ukupnih i štednih depozita
|
(u milionima KM)
|
|
12/15
|
1
|
2
|
Ukupni depoziti (5 najvećih banaka)
|
9.700=53%
|
Ukupni depoziti (ostalih 20 banaka)
|
8.470=47%
|
Štedni depoziti (5 najvećih banaka)
|
6.069=60%
|
Štedni depoziti (ostalih 20 banaka)
|
3.971=40%
|
6. Učešće banaka članica u bankarskom sektoru Bosne i Hercegovine
Ukupno 25 banaka sa 31.12.2015. godine nalaze se u programu osiguranja depozita kod Agencije.
Prema podacima prikazanim u tabeli, 99,3% ukupnih depozita deponovano je u bankama članicama programa osiguranja depozita.
Pregled
učešća banaka članica u ukupnim depozitima
|
(u milionima KM)
|
Ukupni
depoziti
|
12/02
|
12/03
|
12/04
|
12/05
|
12/06
|
12/07
|
12/08
|
12/09
|
12/10
|
12/11
|
12/12
|
12/13
|
12/14
|
12/15
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
Bh.bank
|
4.055
|
2.005
|
2.555
|
3.272
|
4.207
|
14.815
|
15.226
|
15.278
|
15.076
|
15.125
|
15.390
|
16.263
|
17.008
|
18.170
|
Banke članice
|
2.395
|
1.700
|
2.345
|
3.099
|
4.135
|
14.412
|
14.887
|
14.888
|
14.721
|
14.815
|
15.191
|
16.133
|
16.873
|
18.038
|
Učešće %
|
59,1
|
84,8
|
91,7
|
94,7
|
98,3
|
97,3
|
97,8
|
97,4
|
97,6
|
98,0
|
98,7
|
99,2
|
99,2
|
99,3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Učešće banaka članica programa osiguranja u ukupnoj štednji građana u bankama u Bosni i Hercegovini iznosi 98,9%.
U narednoj tabeli je prikazan razvoj u periodu 2002-2015. godina:
Pregled
učešća banaka članica u štednim depozitima
|
(u milionima KM)
|
Štednja
|
12/02
|
12/03
|
12/04
|
12/05
|
12/06
|
12/07
|
12/08
|
12/09
|
12/10
|
12/11
|
12/12
|
12/13
|
12/14
|
12/15
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
Bh. banke
|
1.565
|
2.005
|
2.555
|
3.272
|
4.207
|
5.292
|
5.313
|
5.773
|
6.622
|
7.216
|
7.868
|
8.584
|
9.246
|
10.040
|
Banke članice
|
1.128
|
1.700
|
2.345
|
3.099
|
4.135
|
5.208
|
5.227
|
5.673
|
6.544
|
7.129
|
7.771
|
8.489
|
9.143
|
9.930
|
Učešće %
|
72,1
|
84,8
|
91,7
|
94,7
|
98,3
|
98,4
|
98,4
|
98,3
|
98,8
|
98,8
|
98,8
|
98,9
|
98,9
|
98,9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Banke članice imaju visoko učešće u prikupljanju kako ukupnih tako i štednih uloga. Pri tome se ne smije izgubiti iz vida da je svemu tome, gledajući proteklih 14 godina, doprinijela i primjena šeme osiguranja depozita kao jednog od najhitnijih učesnika u finansijskom sistemu BiH.
Efikasnost rada Agencije, konzervativna politika postepenog povećanje limita osiguranja kroz ekonomsku opravdanost i postojanost zasnovanoj na matematičkoj opravdanosti povećanja limita osiguranja, praćenje rada banaka članica uz pravovremeno ukazivanje na uočene nedostatke u poslovanju, najvjerodostojniji su dokaz opravdanosti osnivanja Agencije i uspostavljanja programa osiguranja depozita.
C) Fond za osiguranje depozita
Članom 11. Zakona regulisana je obaveza otvaranja računa Fonda kod Centralne banke Bosne i Hercegovine i deponovanje sredstava premije i doniranih sredstava.
Inicijalna sredstva za uspostavljanje Fonda donirale su putem svojih agencija, vlade Sjedinjenih Američkih Država (USAID) i Republike Njemačke (KfW).
Prema usvojenoj Politici investiranja sredstava, a u skladu sa Zakonom, sredstva Fonda se mogu investirati u vrijednosne papire s fiksnim prihodom koje su izdate ili garantirane od zemalja Evropske unije, vladinih agencija zemalja Evropske unije, evropske nadnacionalne agencije, kao i u vrijednosne papire s fiksnim prihodom izdate ili garantirane od vlade ili vladinih agencija Sjedinjenih Američkih Država.
Agencija može također ulagati kapital Fonda u vrijednosne papire s fiksnim prihodom ili druge instrumente duga koje su izdale banke ili kompanije Evropske unije ili banke ili kompanije sa sjedištem u Sjedinjenim Američkim Državama s najvišom ocjenom. Minimalna ocjena kvaliteta ovih banaka ili kompanija je "A" ili "P1" ili bolja, ili ekvivalent u skladu s ocjenama međunarodno priznate agencije za ocjenu obveznica.
Agencija je imenovala Deutsche Asset Management International GmbH za investicionog menadžera (Sporazum o upravljanju portfoliom) i daje mu uputstva u pisanoj formi da nadgleda i usmjerava investiciju i reinvesticiju sredstava koja se čuvaju na depo računu kod Deutsche Bank AG u Frankfurtu.
Asset manager jednom mjesečno dostavlja izvještaj o investicijama, a kvartalno procjenu investicija, koja pokazuje likvidna sredstva, opis svakog pojedinačnog držanja vrijednosnog papira, njegovu ocjenu i tržišnu vrijednost.
IV. FINANSIJSKO POSLOVANJE ZA PERIOD 01.01.-31.12.2015.
U izvještajnom periodu Agencija je ostvarila ukupan prihod od 4.658.299,00 KM.
Ukupni rashodi Agencije iznose 4.010.074,00 KM.
U izvještajnom periodu ostvarena je neto dobit (višak prihoda nad rashodima) u iznosu od 648.225,00 KM koja se u skladu sa Zakonom, odlukom Upravnog odbora raspoređuje u Fond za osiguranje depozita.
Agencija za osiguranje depozita Bosne i Hercegovine je odlukom Upravnog odbora broj 01-1-01-1-732/6-15 od 26.11.2015. godine imenovala kuću "Revik" d.o.o. Sarajevo za vanjskog revizora Agencije na period od tri godine.
Izvještajem nezavisnog revizora konstatovano je da finansijski izvještaji fer i istinito po svim bitnim pitanjima prikazuju finansijski položaj Agencije na dan 31.12.2015. godine u skladu s Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja.