Službeni glasnik BiH, broj 26/18

Na osnovu člana 4. stav (2), člana 21. stav (2) Zakona o mjeriteljstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 19/01), te člana 7. stav (1) tačka a), člana 9. stav (2) Zakona o osnivanju Instituta za mjeriteljstvo Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 43/04), a u vezi sa članom 16. Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", br. 32/02, 102/09 i 72/17), direktor Instituta za mjeriteljstvo Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Institut) donosi:


PRAVILNIK


O MJERITELJSKIM USLOVIMA ZA MJERILA PREĐENOG PUTA I VREMENA -TAKSIMETRE $$$Aneks IX Direktive 2014/32/EU Evropskog parlamenta i Vijeća od 26. februara 2014. o usklađivanju zakonodavstava država članica u odnosu na stavljanje na raspolaganje mjernih instrumenata na tržištu, izmijenjena i dopunjena Delegiranom direktivom Komisije (EU) 2015/13$$$


I OPŠTE ODREDBE


Član 1.
(Predmet)

Pravilnik o mjeriteljskim uslovima za mjerila pređenog puta i vremena – taksimetre (u daljem tekstu: Pravilnik) propisuje mjeriteljske uslove koje moraju ispunjavati mjerila pređenog puta i vremena - taksimetri (u daljem tekstu: taksimetri), uslove verifikacije, njihovo označavanje, način ocjenjivanja usklađenosti i način mjeriteljskog nadzora mjerila u upotrebi.

Član 2.
(Primjena)

Ovaj Pravilnik se primjenjuje na taksimetre koji obračunavaju cijenu vožnje na osnovu signala generatora električnih impulsa koji su proporcionalani prijeđenoj udaljenosti i/ili proteklom vremenu vožnje. Na ekranu (displeju) taksimetra mora biti prikazan iznos za naplatu na osnovu inicijalnog iznosa (start) koji se registruje na taksimetru prije polaska vozila i iznos koji se povećava prema fiksnim intervalima za pređenu udaljenost i/ili prema proteklom vremenu i prema eventualnom dodatku za prtljag.

Član 3.
(Termini i definicije)

(1) Pojedini izrazi koji se koriste u ovom Pravilniku imaju sljedeće značenje:

a) Taksimetar radi zajedno sa signal generatorom i zajedno s njim čini mjerilo. Generator signala rastojanja ne pripada oblasti primjene ovog Pravilnika. Ovo mjerilo obračunava cijenu vožnje na osnovu signala generatora električnih impulsa koji su proporcionalani prijeđenoj udaljenosti i/ili proteklom vremenu vožnje;

b) Cijena vožnje je ukupan iznos novca koji se plaća za vožnju, a koji se zasniva na fiksnoj naknadi za početak vožnje i/ili dužini vožnje i/ili trajanju vožnje. Cjena vožnje ne obuhvata dodatak koji se naplaćuje za posebne usluge;

c) Prelazna brzina je vrijednost brzine koja se dobija djeljenjem vrijednosti tarife prema vremenu sa vrijednošću tarife prema rastojanju;

d) Normalni režim računanja tipa S (primjena jedne tarife) je izračunavanje cjene vožnje koje se zasniva na primjeni tarife prema vremenu kada je brzina manja od prelazne brzine i primjeni tarife prema rastojanju kada je brzina veća od prelazne brzine;

e) Normalni režim računanja tipa D (primjena kombinovane tarife) je izračunavanje cjene vožnje koje se zasniva na istovremenoj primjeni tarife prema vremenu i tarife prema rastojanju tokom cjele vožnje;

f) Radni položaj - Različiti položaji u kojima taksimetar ispunjava svoje različite funkcije. Radni položaji razlikuju se sljedećim pokazivanjima:

1) "slobodan": radni položaj u kojem je onemogućeno izračunavanje cjene vožnje,

2) "zauzet": radni položaj u kojem se odvija izračunavanje cjene vožnje na osnovu eventualne naknade za početak vožnje i tarife za pređeno rastojanje i/ili trajanje vožnje,

3) "zaustavljen": radni položaj u kojem se prikazuje cijena vožnje za naplatu i onemogućeno je izračunavanje cijene vožnje na osnovu vremena.

g) Imenovano tijelo za ocjenjivanje usklađenosti (u daljem tekstu Imenovano tijelo) je pravno lice koje je imenovano za obavljanje aktivnosti u skladu s tehničkim propisima donesenim u svrhu provođenja Zakona o mjeriteljstvu BiH. Imenovana tijela mogu uključivati certifikacijska tijela, inspekcijska (nadzorna) tijela, laboratorije u javnom i privatnom sektoru, kao i laboratorije Instituta i druga tijela koja zadovoljavaju zahtjeve relevantnog propisa.

h) Normativni dokument je dokument koji sadrži tehničke specifikacije koje je usvojila Međunarodna organizacija za zakonsko mjeriteljstvo (OIML).

i) Verifikacija mjerila (prva, naredna i vanredna) je procedura, koja obuhvata pregled, ispitivanje, označavanje (žigosanje) i izdavanje certifikata o verifikaciji, odnosno rješenja o ispravnosti mjerila, kojim se potvrđuje da mjerilo ispunjava propisane mjeriteljske zahtjeve.

(2) Pojedini izrazi koji su upotrijebljeni u ovom Pravilniku, a nisu navedeni u stavu (1) ovog člana, navedeni su u normativnom dokumentu koji se odnosi na taksimetre - OIML R 21.

(3) Drugi izrazi koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku, a nisu definisani u stavu (1) i stavu (2) ovog člana, imaju opšta značenja u oblasti mjeriteljstva definisana Zakonom o mjeriteljstvu BiH ("Službeni glasnik BiH", broj 19/01) i podzakonskim aktima proizašlim iz navedenog Zakona.

Član 4.
(Mjerne jedinice)

(1) Korištene jedinice za vrijeme i udaljenost su mjerne jedinice u skladu sa Zakonom o mjernim jedinicama Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 19/01).

(2) Mjerne jedinice koje se koriste u taksimetrima su:

a) vrijeme, u sekundama (s), minutama (min) ili satima (h) prema potrebi, imajući na umu rezoluciju mjerila i potrebu za sprječavanjem nesporazuma;

b) udaljenost, u metrima (m), ili kilometrima (km);

c) cijenu vožnje u monetarnoj jedinici Bosne i Hercegovine.

II MJERITELJSKO – TEHNIČKI USLOVI


Član 5.
(Radni uslovi)

(1) Minimalni temperaturni opseg od - 25 °C do + 55 °C je radna temperatura pri kojoj taksimetar treba održavati svoja mjeriteljska svojstva.

(2) Taksimetar mora održavati mjeriteljske i tehničke zahtjeve ako njegovo električno napajanje varira između donje i gornje granice (Umin, Umax) od nominalnog napona napajanja za:

a) napajanje preko baterije (akumulatora) vozila od 12 V: donja granica je 9 V, gornja granica je 16 V;

b) ostale naponske nivoe baterije (akumulatora) specificirane od strane proizvođača sa datom gornjom i donjom granicom.

(3) U slučaju smanjenja napona napajanja do vrijednosti niže od donje granične vrijednosti napajanja koju je naveo proizvođač, taksimetar mora:

a) da nastavi sa ispravnim radom ili da ponovo počne ispravno da funkcioniše bez gubitka podataka koji su bili prisutni prije pada napona, ako je pad napona privremen, tj. nastao usljed ponovnog startovanja motora,

b) da prekine postojeće mjerenje i da se vrati u položaj "slobodan" ako pad napona traje duže.

(4) Na taksimetre se primjenjuje klasa mehaničkog okruženja M3 u skladu sa tačkom 1.3.2. c) Aneksa 1 Pravilnika o postupcima ocjenjivanja usklađenosti mjerila.

(5) Na taksimetre se primjenjuje klasa elektromagnetskog okruženja E3 u skladu sa tačkom 1.3.3. c) Aneksa 1 Pravilnika o postupcima ocjenjivanja usklađenosti mjerila.

Član 6.
(Najveća dozvoljena greška)

Najveća dozvoljena greška prilikom ispitivanja tipa taksimetara je:




a) Za proteklo vrijeme, ±0,1 %, ne manje od 0,2 s;

b) Za pređenu udaljenost, ±0,2 %, ne manje od 4 m;

c) Za cijenu vožnje minimalno ±0,1 %. Naplata mora biti realizovana uz zaokruživanje najmanje značajne prikazane cifre cijene prevoza.

Član 7.
(Zahtjevi u pogledu konstrukcije taksimetra i drugi zahtjevi)

(1) Uslove kompatibilnosti između taksimetra i signal generatora rastojanja deklariše proizvođač taksimetra.

(2) Ako postoji dodatna naknada za posebnu uslugu, koju vozač unosi ručnom komandom, ona je isključena iz prikazane cijene vožnje. Međutim, u tom slučaju taksimetar može privremeno da prikaže cijenu vožnje sa uračunatom dodatnom naknadom.

(3) Ako se cijena vožnje računa u režimu računanja tipa D, taksimetar može imati dodatni režim prikazivanja u kojem se u realnom vremenu prikazuju samo ukupno rastojanje i vrijeme trajanja vožnje.

(4) Sve vrijednosti koje se prikazuju putniku na ekranu (displeju) taksimetra moraju biti jasno vidljive. Te vrijednosti, kao i njihove oznake moraju biti jasno čitljive u dnevnim i noćnim uslovima.

(5) Ako izbor funkcije iz prethodno programiranog podešavanja ili slobodno podešavanje podataka mogu da utiču na cijenu vožnje za naplatu ili na mjere koje se preduzimaju protiv namjerne zloupotrebe, mora postojati mogućnost da se podešavanja taksimetra i unijeti podaci zaštite. Mogućnosti za zaštitu koje su na raspolaganju u taksimetru moraju biti takve da je moguća posebna zaštita podešavanja. Odredbe člana 8., (tačka 8.3) Aneksa 1 Pravilnika o postupcima ocjenjivanja usklađenosti mjerila se primjenjuju i na tarife.

(6) Taksimetar mora biti opremljen uređajima za sabiranje bez mogućnosti vraćanja na početnu vrijednost, za sve sljedeće vrijednosti:

a) ukupno rastojanje koje je taksi vozilo prešlo;

b) ukupno rastojanje koje je taksi vozilo prešlo prevozeći putnike;

c) ukupan broj vožnji;

d) ukupan iznos novca naplaćenog na ime dodatnih naknada;

e) ukupan iznos novca naplaćenog na ime cijene vožnje.

Sabrane vrijednosti uključuju vrijednosti sačuvane u skladu sa članom 5., stav (3) ovog Pravilnika, u slučaju gubitka napajanja električnom energijom.

Ako se taksimetar isključi sa napajanja električnom energijom, on mora omogućiti čuvanje sabranih vrijednosti u roku od jedne godine za potrebe očitavanja vrijednosti sa taksimetra i njihovog prenošenja na drugi medij.

Preduzimaju se odgovarajuće mjere da se spriječi korištenje prikaza sabranih vrijednosti radi prevare putnika.

(7) Automatska promjena tarife dozvoljena je na osnovu:

a) dužine vožnje;

b) trajanja vožnje;

c) vremena u toku dana;

d) datuma;

e) dana u nedjelji.

(8) Ako svojstva taksi vozila mogu uticati na ispravnost taksimetra, taksimetar mora da ima sredstvo za zaštitu veze između taksimetra i taksi vozila u kojem je ugrađen.

(9) Za potrebe ispitivanja poslije ugradnje, taksimetar mora imati mogućnost posebnog ispitivanja tačnosti mjerenja vremena i rastojanja i tačnosti izračunavanja.

(10) Taksimetar i njegovo uputstvo za ugradnju koje deklariše proizvođač moraju biti takvi da, ako je taksimetar ugrađen u skladu sa uputstvom proizvođača, u dovoljnoj mjeri budu isključene namjerne zloupotrebe izmjenom mjernog signala koji predstavlja pređeno rastojanje.

(11) Zahtjevi koji se odnose na namjernu zloupotrebu taksimetra moraju biti zadovoljeni na takav način da budu zaštićeni interesi putnika, vozača, poslodavca vozača i poreskih organa.

(12) Taksimetar mora biti konstruisan tako da tokom jedne godine normalne upotrebe može ispuniti zahtjev za najveću dozvoljenu grešku bez podešavanja.




(13) Taksimetar mora da bude opremljen satom koji pokazuje realno vrijeme, a kojim se mjeri vrijeme u toku dana i registruje datum, pri čemu se za automatsku promjenu tarife može koristiti jedan ili oba podatka. Zahtjevi za sat koji pokazuje realno vrijeme su:

a) tačnost mjerenja vremena mora biti 0,02%;

b) mogućnost za podešavanje sata ne smije biti veća od dva minuta nedjeljno, a podešavanje ljetnjeg i zimskog računanja vremena se mora odvijati automatski;

c) Mora biti spriječeno automatsko ili ručno podešavanje tokom vožnje.

(14) Tehnički i elektronički (električni) zahtjevi za taksimetre koji nisu definisani kroz ovaj Pravilnik moraju biti u skladu sa važećim normativnim dokumentom koji se odnosi na taksimetre - OIML R 21.

III NATPISI I OZNAKE


Član 8.
(Natpisi i oznake)

(1) Uz Taksimetre koji se stavljaju na tržište, neophodno je da se dostave uputstva koje su potrebna za pravilnu upotrebu mjerila. Uputstva moraju da budu na jednom od službenih jezika u upotrebi u Bosni i Hercegovini.

(2) Natpisna pločica, natpisi i oznake na taksimetrima su u skladu sa Pravilnikom o postupcima ocjenjivanja usklađenosti.

(3) Natpisna pločica iz stava (2) ovog člana sadrži sljedeće elemente:

a) naziv proizvođača ili njegova oznaka;

b) naziv ili identifikaciona oznaka uvoznika (ako je primjenjivo);

c) serijski broj i godina proizvodnje (ako je primjenjivo);

d) oznaka tipa mjerila i/ili broj certifikata o ispitivanju;

e) relevantni podaci za upotrebu;

f) godina proizvodnje;

g) opseg konstante taksimetra k, (ako je primjenjivo) u impulsima po kilometru;

h) identifikaciju softvera (ako je primjenjivo);

i) službena oznaka Instituta za ovaj tip mjerila (mora biti vidljiva i kada je taksimetar ugrađen u vozilo);

j) dodatni zahtjevi (ako je primjenjivo).

(4) Mjerila koja se uvoze iz EU, a koja su usklađena sa zahtjevima iz ovog Pravilnika, prije stavljanja na tržište i/ili u upotrebu, moraju biti označena znakom usklađenosti i dopunskom mjeriteljsku oznakom u skladu sa važećim EU propisima i, gdje je primjenjivo, oznakom certifikata o ispitivanju. Znak usklađenosti i dopunska mjeriteljska oznaka moraju biti neizbrisivi.

(5) Ukoliko je postupak ocjenjivanja usklađenosti obavljen u Bosni i Hercegovini iza znaka usklađenosti i dopunske mjeriteljske oznake stavlja se jedinstven broj tog imenovanog tijela u skladu sa Pravilnikom o načinu utvrđivanja ispunjenosti uslova za imenovanje tijela za ocjenjivanje usklađenosti mjerila. Jedinstveni broj odgovarajućeg imenovanog tijela mora biti neizbrisiv. Sve oznake moraju biti jasno vidljive i lako pristupačne.

IV OCJENJIVANJE USKLAĐENOSTI


Član 9.
(Ocjenjivanje usklađenosti)

(1) Ocjenjivanje usklađenosti taksimetara sa mjerodavnim bitnim zahtjevima provodi se, prema izboru proizvođača, primjenom jednog od postupaka ocjenjivanja navedenih u Pravilniku o postupcima ocjenjivanja usklađenosti mjerila. Kombinacija modula za ocjenjivanje usklađenosti koji se mogu primijeniti za taksimetre su: B + F ili B + D ili H1.

(2) Postupci za ocjenjivanje usklađenosti mjerila sa zahtjevima ovog Pravilnika opisani su u normativnom dokumentu koji se odnosi na taksimetre - OIML R 21.

(3) Do izdavanja odgovarajućih tehničkih propisa o načinu verificiranja taksimetara od strane entitetskih institucija za mjeriteljstvo, u postupku verifikacije kao referentni dokument koristit će se normativni dokument koji se odnosi na taksimetre-OIML R 21. Prilikom verifikacije, greška taksimetra instaliranog u taksi vozilo ne smije preći granice najveće dozvoljene greške:

a) Za proteklo vrijeme, ±0,2 %;

b) Za pređenu udaljenost, ±2 %.

(4) Za taksimetre obavezno je ispitivanje i odobravanje tipa mjerila iza kojeg slijedi prva verifikacija. Samo odobrena mjerila sa službenom oznakom dodijeljenom od strane Instituta za mjeriteljstvo BiH mogu biti predmet narednih i vanrednih verifikacija.

(5) Nadzor nad mjerilima u upotrebi obavlja se na isti način kao i postupak verifikacije uzimajući pri tome u obzir dozvoljene greške za mjerila u upotrebi propisane u članu 9., stav (3) ovog Pravilnika.

(6) Periodi verifikacije su definisani Naredbom o mjerilima u zakonskom mjeriteljstvu i rokovima verifikacije ("Službeni glasnik BiH", br. 67/12 i 75/14).

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE


Član 10.
(Prelazne i završne odredbe)

(1) Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o metrološkim uslovima za taksimetre "MUS. D-12/1" ("Službeni list SFRJ", broj 9/85), za nova mjerila koja su predmet ocjenjivanja usklađenosti i stavljanja na tržište.

(2) Mjerila koja su u postupku odobrenja tipa na dan stupanja na snagu ovog Pravilnika mogu se ispitati i odobriti u skladu sa zahtjevima Pravilnika iz prethodnog stava.

(3) Prva verifikacija mjerila koja imaju važeće certifikate o odobrenju tipa mjerila izdate do dana stupanja na snagu ovog Pravilnika i mjerila iz stava (2) ovog člana koja dobiju certifikat o odobrenju tipa mjerila, moći će se obavljati do isteka roka certifikata o odobrenju tipa za predmetno mjerilo.

(4) Mjerila kojima je istekao rok važenja certifikata o odobrenju tipa, ne mogu biti predmetom prve verifikacije.

(5) Mjerila koja su ranije na propisan način puštena u upotrebu, prije objave ovog Pravilnika mogu se nastaviti koristiti i nakon isteka važenja certifikata o odobrenju tipa mjerila ukoliko ispunjavaju granice najveće dozvoljene greške navedene u relevantnom propisu u vrijeme puštanja istih u upotrebu.

(6) Institut će izdati Rješenje o povlačenju onog tipa mjerila za koje se utvrdi da više nije pogodno za upotrebu u mjeriteljskom sistemu.

(7) Propisi Federacije Bosne i Hercegovine, Republike Srpske i Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine usaglasiće se sa odredbama ovog Pravilnika u roku od tri mjeseca od dana stupanja na snagu.

Član 11.
(Stupanje na snagu)

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".

Broj 01-02-2-474-1/18
03. aprila 2018. godine
Sarajevo


Direktor
Instituta za mjeriteljstvo BiH
Zijad Džemić, s. r.

Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!