Službeni glasnik BiH, broj 1/25
Ovaj akt nije unešen na bosanskom jeziku.
Na osnovu člana 5. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 39/09), člana 22. Zakona o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 43/09), člana 20. Statuta Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 63/10) te na osnovu Pravilnika o određivanju zajedničke sheme naknada za navigacijske usluge zračnog saobraćaja ("Službeni glasnik BiH", broj 79/10), Vijeće Agencije, na prijedlog direktora Agencije, na svojoj 54. sjednici održanoj dana 31.10.2024. godine, donosi
ODLUKU
O UTVRĐIVANJU VISINE NAKNADA ZA PRUŽANJE USLUGA PRILAZNE I AERODROMSKE KONTROLE ZRAČNOG SAOBRAĆAJA NA MEĐUNARODNIM AERODROMIMA BOSNE I HERCEGOVINE
Član 1.
(Predmet)
Predmet ove odluke je utvrđivanje visine naknade za pružanje usluga prilazne i aerodromske kontrole zračnog saobraćaja koje BHANSA vrši u kontroliranim zonama međunarodnih aerodroma u BiH (TMA i CTR) - Međunarodni aerodrom Banja Luka, Međunarodna zračna luka Mostar, Međunarodni aerodrom Sarajevo te Međunarodni aerodrom Tuzla.
Član 2.
(Naknada)
(1) Za korištenje usluga prilazne i aerodromske kontrole letenja na međunarodnim aerodromima Banja Luka, Mostar, Sarajevo i Tuzla, korisnik, odnosno vlasnik zrakoplova, plaća naknadu.
(2) Naknada za korištenje usluga prilazne i aerodromske kontrole letenja ("R") obračunava se prema sljedećoj formuli:
R = t × n
"R" naknada za realizirani let
"t" јеdinična cijena (unit rate)
"n" broj jedinica usluge leta
Broj jedinica usluge dobiva se pomoću sljedeće formule:
n = p
"n" broj jedinica usluge
"p" faktor težine
(3) Faktor težine "p" za
IFR (pravila instrumentalnog letenja) letove se izračunava tako što se broj tona maksimalno certificirane mase u polijetanju (MTOW), koja je upisana u uvjerenju o plovidbenosti, priručniku za letenje ili nekom drugom zvaničnom dokumentu, podijeli s brojem 50 i dobiveni količnik stepenuje eksponentom 0,7 (obračunavat će se s tačnošću od dvije decimalne jedinice):
p = (MTOW/50)0,7
(4) Kada maksimalna certificirana masa zrakoplova pri polijetanju (MTOW) nije poznata, uzima se maksimalna masa zrakoplova tog tipa.
(5) Kada zrakoplov ima više ovjerenih maksimalnih masa pri polijetanju, uzima se maksimalna dozvoljena masa zrakoplova u polijetanju koju je potvrdila država u kojoj je registriran.
(6) Ukoliko avioprijevoznik naznači da leti s dva ili više zrakoplova koji su različite verzije istog tipa, za obračun će se uzimati prosjek maksimalnih masa na polijetanju svih zrakoplova koji su prijavljeni.
(7) Polijetanje i slijetanje, kao i ponovljene "touch and go" procedure računaju se kao jedan let.
Član 3.
(Jedinične cijene)
Jedinična stopa naplate "t" iz člana 2. ove odluke utvrđuje se u valuti BAM (Konvertibilna marka), kako slijedi:
|
Zona I
TMA Sarajevo
|
Zona II
TMA Banja Luka, Mostar, Tuzla
|
IFR
letovi
|
515,60 KM
|
362,80
|
- Instrument flight rules (skraćeno IFR) su pravila letenja uz pomoć instrumenata.
Član 4.
(Plaćanje računa)
(1) Računi će biti ispostavljeni u valuti BAM i EUR a na zahtjev kompanije te uz odobrenje vršitelja naplate i u drugim valutama.
(2) Pri izračunu naknade koristit će se kurs Centralne banke BiH na dan ispostavljanja računa.
(3) Krajnji rok za izvršenje plaćanja je 30 dana od datuma izdavanja računa.
(4) Osoba koja ima obavezu platiti navigacijske usluge je osoba koja je bila operater zrakoplova za vrijeme leta. Ukoliko nije poznat identitet te osobe smatrat će se daje operater vlasnik zrakoplova.
(5) Na sve dospjele, a neplaćene račune, obračunavat će se zatezna kamata u skladu s odredbama važećeg Zakona o visini stope zatezne kamate na neizmirena dugovanja.
Član 5.
(Izuzimanje od plaćanja)
Od plaćanja naknada za usluge prilazne i aerodromske kontrole letenja u BiH izuzimaju se:
- letovi zrakoplova čija maksimalna certificirana težina pri polijetanju iznosi manje od dvije tone,
- letovi koji se obavljaju za potrebe zvaničnih misija vladajućih monarha i njihove uže obitelji. predsjednika države, predsjednika vlade i ministara u vladi, a što se dokazuje odgovarajućom oznakom u planu leta,
- letovi za potrebe traganja i spašavanja,
- letovi u svrhu kalibriranja radio-navigacijskih uređaja i kontrole letenja,
- letovi koji se obavljaju po pravilima vizuelnog letenja (Visual flight rules - VFR),
- letovi koji se završavaju na aerodromu s kojeg je letjelica uzletjela i u toku kojih nije izvršeno nikakvo međuslijetanje,
- letovi koji se obavljaju isključivo radi dobivanja ili održavanja letačke dozvole članova posade zrakoplovstva, ako je to potkrijepljeno odgovarajućom napomenom u planu leta, let mora biti obavljen u zračnom prostoru BiH, let ne smije služiti za prevoz robe ili putnika, niti za pozicioniranje ili prevoz letjelice.
Član 6.
(Stupanje na snagu)
Ova Odluka stupa na snagu danom donošenja, objavljuje se u "Službenom glasniku BiH", a primjenjuje se od 1.1.2025. godine.
OBRAZLOŽENJE
ODLUKE O UTVRĐIVANJU VISINE NAKNADA ZA PRUŽANJE USLUGA PRILAZNE I AERODROMSKE KONTROLE ZRAČNOG SAOBRAĆAJA NA MEĐUNARODNIM AERODROMIMA BOSNE I HERCEGOVINE
I. PRAVNI OSNOV
Članom 5. Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 39/09), propisana je nadležnost u području civilnog zrakoplovstva i pružanju usluga u zračnoj plovidbi.
Članom 22. Zakona o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 43/09) definisano je da za svoj rad Agencija ostvaruje prihode iz naknada od korisnika za pružene usluge u zračnoj plovidbi. Istim članom je propisano da naknade od preleta, na prijedlog direktora Agencije, utvrđuje Vijeće ministara dok visinu naknada za ostale usluge (terminalne naknade) koje se pružaju u zračnoj plovidbi, na prijedlog direktora Agencije, utvrđuje Vijeće Agencije.
Članom 20. Statuta Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine propisana su prava i obaveze direktora Agencije.
Pravilnikom o određivanju zajedničke sheme naknada za navigacijske usluge zračnog saobraćaja ("Službeni glasnik BiH", broj 79/10), prihvaćena je Uredba (EZ) br. 1794/2006 od 6. decembra 2006. godine kojom se utvrđuje zajednička shema naknada za navigacijske usluge zračnog saobraćaja u svim fazama leta na čitavoj teritoriji EUROCONTROL-a. Ovom uredbom propisan je način izračunavanja ukupnih troškova usluga u zračnoj plovidbi, kao i njihova raspodjela na troškove preleta i troškove terminala.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENJE
Na osnovu važećih regulatomih okvira i propisanih procedura, BHANSA je usvojila Metodologiju alokacije troškova (FIN.PROC.005), koja utvrđuje način raspodjele troškova Agencije nastalih prilikom pružanja usluga zračne plovidbe u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine na rutne (en route) i terminalne usluge. Metodologija jasno definira prirodu troškova, troškovne centre i opisuje metode alokacije troškova na odgovarajuće aktivnosti, uz korištenje specifičnih ključeva raspodjele. Troškovi usluga na terminalima odnose se na sljedeće usluge:
a) usluge aerodromske kontrole, aerodromske informacione usluge, uključujući i aerodromske savjetodavne usluge, kao i usluge upozoravanja;
b) usluge zračnog saobraćaja u vezi sa prilazom i odlaskom letjelica unutar određene udaljenosti od aerodroma, na osnovu operativnih zahtjeva;
c) odgovarajuću raspodjelu svih ostalih komponenti navigacionih usluga zračnog saobraćaja, koja odražava srazmjemu podjelu između usluga rutnog preleta i usluga na terminalima
Terminalna baza troškova obuhvata troškove kolociranih jedinica prilazne i aerodromske kontrole u Sarajevu, Banja Luci, Mostaru i Tuzli, koji su raspodijeljeni prema utvrđenim kriterijima iz metodologije. Izračun terminalnih naknada vrši se u skladu s članom 11. Uredbe o sistemu naplate za usluge u zračnoj plovidbi (EU 1794/2006), prema kojem se predviđeni troškovi dijele s predviđenim brojem naplativih jedinica servisa za terminalne usluge u tekućoj godini.
U skladu s principima utvrđivanja cijena jedinica servisa za terminalne naknade, stručne službe Agencije su analizirale trenutačne cijene, te razmotrile projekcije troškova i saobraćaja za nadolazeću godinu.
Pritom se vodilo računa da je cijena utvrđena u skladu sa regulatornim okvirima, te da zadovoljava politiku Agencije o razvoju sekundarnih aerodroma, koja nam nalaže da cijene na aerodromima sa manje saobraćajem nisu previsoke kako bi se poticao razvoj saobraćaja i konkurentnost sekundarnih aerodroma.
Smanjenje cijena terminalnih naknada ima višestruke koristi. Kao prvo, niže terminalne naknade čine aerodromi u Bosni i Hercegovini atraktivnijim destinacijama za avioprevoznike potičući time veći broj letova i otvaranje novih ruta. Ovakva mjera može značajno pridonijeti povećanju zračnog saobraćaja, što je ključno za razvoj zračnog saobraćaja u zemlji. S obzirom na to da zračni saobraćaj često predstavlja katalizator gospodarskog rasta, ova mjera, također, doprinosi lokalnoj ekonomiji, omogućavajući veću logističku povezanost zemlje i priliku za brži razvoj turističkih potencijala.
Na osnovu sveobuhvatne analize i obračuna visina jediničnih cijena za terminalne usluge, uspostavljaju se jedinstvene jedinične cijene terminalnih naknada po zonama kako slijedi:
Zona I (TMA Sarajevo) -
515,60 BAMZona II (TMA Banja Luka, TMA Mostar, TMA Tuzla) -
362,80 BAM.U nastavku se nalazi tabela koja prikazuje odnos jediničnih cijena u 2024. godini odnosno u 2025. godini.
|
Zona I TMA Sarajevo
|
Index
|
2024. godina
|
2025. godina
|
(2025/2024)
|
IFR
letovi
|
527,93 KM
|
515,60 KM
|
0,98
|
|
Zona II TMA Banja Luka, Mostar, Tuzla
|
Index
|
2024. godina
|
2025. godina
|
(2025/2024)
|
IFR
letovi
|
370,80 KM
|
362,80 KM
|
0,98
|
Kako je i vidljivo iz prethodnih tabela, jedinične cijene terminalnih naknada za obje zone smanjene su za 2% u odnosu na prethodnu godinu.
Imajući u vidu naprijed navedeno, Uprava Agencije je Zapisnikom Uprave Agencije broj 1-02-29-2-760-33/24 od 25.10.2024. godine, usvojila je prijedlog visine naknada za pružanje usluga prilazne i aerodromske kontrole zračnog saobraćaja na međunarodnim aerodromima Bosne i Hercegovine i dostavila ga Vijeću Agencije na utvrđivanje.
III. FINANSIJSKA SREDSTVA
Za realizaciju Odluke nisu potrebna sredstva iz proračuna Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH.