Službeni glasnik BiH, broj 58/17

Na osnovu člana 16. Zakona o upravi ("Službeni glasnik BiH", broj 32/02 i 102/09), člana 14. stav (3) i člana 94. stav (4) Zakona o zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 39/09), generalni direktor Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine donosi


PRAVILNIK


O RADNOJ DOZVOLI ZRAČNOG OPERATERA


DIO PRVI


POGLAVLJE I - OSNOVNE ODREDBE


Član 1.
(Predmet)

Ovim pravilnikom propisuju se uvjeti i način pod kojima se izdaje, mijenja, suspenduje ili stavlja van snage radna dozvola za obavljanje usluga komercijalnog zračnog prijevoza putnika, pošte i/ili tereta.

Član 2.
(Pojmovi)

Pojmovi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sljedeće značenje:

a) "aerodrom" označava svako područje u državi ECAA područja posebno prilagođeno za usluge zračnog prijevoza;

b) "društvo" je pravno lice koje samostalno obavlja djelatnost proizvodnje i prodaje proizvoda i pružanja usluga na tržištu radi sticanja dobiti;

c) "ECAA Sporazum" je multilateralni sporazum između Evropske zajednice i njenih država članica i Republike Albanije, Bosne i Hercegovine, Republike Bugarske, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Island, Republike Crne Gore, Kraljevine Norveške, Rumunije, Republike Srbije i Misije privremene uprave Ujedinjenih naroda na Kosovu (u skladu sa rezolucijom Vijeća sigurnosti UN 1244 od 10. juna 1999. godine) o uspostavljanju Zajedničkog evropskog zračnog prostora;

d) "ECAA područje" označava teritorije država potpisnica ECAA Sporazuma;

e) "finansijski izvještaj" označava detaljan prikaz prihoda i troškova zračnog prijevoznika za određeno razdoblje zajedno s detaljnom analizom poslovanja na djelatnosti koje su povezane sa zračnim prijevozom i druge djelatnosti, kao novčanih i nenovčanih elemenata;

f) "glavno mjesto poslovanja" označava glavni ured ili registrirani ured zračnog operatera ECAA područja u državi ECAA područja unutar kojeg se obavljaju glavne finansijske djelatnosti i sprovodi operativni nadzor, uključujući upravljanje kontinuiranom plovidbenošću nad zračnim operaterom države ECAA područja;

g) "let" označava odlazak s određenog aerodroma prema određenom odredišnom aerodromu;

h) "lokalni let" označava let koji ne uključuje prijevoz putnika pošte i/ili tereta između različitih aerodroma ili drugih tačaka određenih za slijetanje;

i) "MTOW" označava maksimalnu masu pri polijetanju, što odgovara certificiranom iznosu specifičnom za sve tipove zrakoplova, kao što je navedeno u uvjerenju o plovidbenosti zrakoplova;

j) "poslovni plan" označava detaljan opis namjeravanih komercijalnih djelatnosti zračnog operatera za određeno razdoblje, posebno u odnosu na očekivani razvoj tržišta i planirana ulaganja, uključujući finansijske i privredne učinke tih djelatnosti;

k) "potvrda zračnog operatera (AOC)" je potvrda koja ovlašćuje operatera da vrši komercijalne operacije zračnog prometa navedene u potvrdi;

l) radna dozvola je dozvola koju izdaje Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine zračnom operateru radi obavljanja komercijalnog prijevoza putnika, pošte i/ili tereta;

m) stvarna kontrola označava odnos uspostavljen pravima, ugovorima ili bilo kakvim drugim sredstvima, koja posebno ili zajednički, uvažavajući relevantne činjenice ili zakone, daju mogućnost za sprovođenje direktnog ili indirektnog uticaja na preduzetnika, posebno putem:

a) prava upotrebe cjelokupne imovine ili dijela imovine preduzetnika;

b) prava ili ugovora koji osiguravaju odlučan uticaj na sastav, glasanje ili odluke tijela zračnog operatera ili na neki drugi način osiguravaju odlučujući uticaj na vođenje poslovanja zračnog operatera;

n) "tip A" zrakoplov označava tip zrakoplova težine veće od 10 tona uzletne mase i/ili koji imaju više od 20 sjedećih mjesta;

o) "tip B" zrakoplov označava tip zrakoplova težine manje od 10 tona uzletne mase i/ili koji imaju manje od 20 sjedećih mjesta;

p) "ugovor o zakupu zrakoplova bez posade" označava ugovor prema kojem se zrakoplov koristi na osnovu potvrde zračnog operatera zakupca;

r) zračni prijevoz označava let ili seriju letova kojima se prevoze putnici, teret i/ili pošta uz naplatu i/ili drugu vrstu naknade;

s) zračni operater označava osobu, organizaciju ili preduzeće koje je angažirano ili nudi angažman u operacijama zrakoplova.

DIO DRUGI


POGLAVLJE II - RADNA DOZVOLA I UVJETI ZA IZDAVANJE RADNE DOZVOLE


Član 3.
(Radna dozvola)

(1) Zračni opearater sa sjedištem u Evropskom zajedničkom zrakoplovnom području (u daljnjem tekstu: ECAA područje) može obavljati zračni prijevoz putnika, pošte i tereta za naknadu ukoliko ima radnu dozvolu.

(2) Zračnom operateru, koji ispunjava uvjete iz ovog pravilnika, na njegov zahtjev, Direkcija za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: BHDCA) izdaje radnu dozvolu.

(3) BHDCA izdaje radnu dozvolu ili produžava njeno važenje ukoliko su ispunjeni uvjeti iz ovog pravilnika.

(4) Ovaj pravilnik se ne primjenjuje za sljedeće kategorije usluga zračnog prijevoza:

a) usluge zračnog prijevoza koje se obavljaju zrakoplovima bez motora ili mikrolakim zrakoplovima s motorom,

b) lokalne letove.

Član 4.
(Uvjeti za izdavanje radne dozvole)

BHDCA izdaje zračnom operateru radnu dozvolu pod uvjetom da:

a) se njegovo sjedište nalazi u Bosni i Hercegovini;

b) posjeduje važeću potvrdu zračnog operatera (AOC) koju je izdala BHDCA;

c) ima na raspolaganju jedan ili više zrakoplova na osnovu vlasništva ili ugovora o zakupu zrakoplova bez posade;

d) je njegova glavna djelatnost obavljanje usluga zračnog prijevoza samostalno ili u kombinaciji s nekom drugom komercijalnom djelatnošću zrakoplova ili popravkom i održavanjem zrakoplova;

e) struktura kompanije omogućuje BHDCA primjenu odredaba iz ovog pravilnika;

f) je više od 50% vlasništva nad zračnim operaterom vlasništvo države ECAA područja ili državljana država ECAA područja i stvarno ga kontrolišu, neposredno ili posredno putem jednog ili više posrednih zračnih operatera;

g) ispunjava finansijske uvjete iz ovog pravilnika;

h) ispunjava zahtjeve u vezi sa osiguranjem koji su propisani Zakonom o obligacionim odnosima u civilnom zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 51/15) i ovim pravilnikom;

i) ispunjava odredbe o dobrom ugledu iz člana 12. ovog pravilnika.

POGLAVLJE III - ZAHTJEV ZA IZDAVANJE RADNE DOZVOLE


Član 5.
(Zahtjev za izdavanje radne dozvole)

(1) BHDCA izdaje radnu dozvolu na zahtjev zračnog operatera.

(2) Zahtjev za izdavanje radne dozvole sadrži:

a) podatke o podnositelju zahtjeva: poslovno ime, adresu sjedišta i ime zakonskog zastupnika;

b) broj telefona i faksa, ime i adresu za prijem elektronske pošte podnositelja zahtjeva i podatke o kontakt osobi;

c) notarski ovjerenu punomoć za zastupanje;

d) podatke o vlasništvu i kontroli nad poslovanjem;

e) podatke o kapitalizaciji, dioničarstvu u drugim kompanijama i finansijskim aranžmanima;

f) podatke o zrakoplovima sa kojima namjerava obavljati zračni prijevoz;

g) vrstu zračnog prijevoza koji podnositelj zahtjeva namjerava obavljati;

h) područje letenja;

i) podatke u vezi sa osiguranjem;

j) mjesto i datum podnošenja zahtjeva;

k) potpis podnositelja zahtjeva ili zakonskog zastupnika;

l) spisak priloženih dokumenata.

Član 6.
(Potrebna dokumentacija)

(1) Uz zahtjev za izdavanje radne dozvole, podnositelj zahtjeva dostavlja sljedeću dokumentaciju:

a) ugovor o osnivanju privrednog društva;

b) rješenje o registraciji privrednog društva;

c) obavijest o razvrstavanju privrednog subjekta;

d) u zavisnosti od vrste privrednog društva, podaci o članovima i osnivačima, njihov udio i ulog, kao i podaci o direktoru, odnosno članovima odbora direktora ili izvršnog odbora, predsjedniku i članovima nadzornog odbora, predsjedniku i članovima upravnog odbora (ime, jedinstveni matični broj i prebivalište ako je riječ o domaćem fizičkom licu, odnosno ime, broj pasoša ili drugi identifikacijski broj i prebivalište stranog fizičkog lica, odnosno poslovno ime, matični broj i sjedište domaćeg pravnog lica, odnosno poslovno ime, broj registracije ili drugi identifikacijski broj i sjedište stranog pravnog lica);

e) potvrda zračnog operatera (AOC), osim ako je zahtjev za izdavanje radne dozvole podnešen istovremeno sa zahtjevom za izdavanje potvrde zračnog operatera;

f) dokaz o pravu korištenja najmanje jednog zrakoplova na osnovu svojine ili ugovora o zakupu zrakoplova bez posade koji je upisan u Registar BHDCA;

g) trogodišnji poslovni plan u kome se detaljno navodi finansijska povezanost podnositelja zahtjeva sa drugim komercijalnim djelatnostima u kojima učestvuje, neposredno ili preko povezanih privrednih društava;

h) podaci o finansijskoj sposobnosti iz ovog pravilnika;

i) dokaz da je podnositelj zahtjeva osiguran od odgovornosti za štetu prouzrokovanu putnicima, prtljagu, pošti, robi i trećim licima, u skladu sa Zakonom o obligacionim odnosima u civilnom zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 51/15) i ovim pravilnikom;

j) dokaz o dobrom ugledu iz člana 12. ovog pravilnika.

(2) Uz zahtjev za produženje važenja radne dozvole, podnositelj zahtjeva dostavlja obavezno dokumentaciju iz stava (1) tač. (g), (h), (i) i (j). Dokumentaciju iz stava (1) tač. (a), (b), (c), (d) i (f) dostavljaju se samo ukoliko je bilo izmjena u odnosu na dokumentaciju dostavljenu prilikom podnošenja zahtjeva za prvo izdavanje radne dozvole.

POGLAVLJE IV - FINANSIJSKI UVJETI ZA IZDAVANJE I PRODUŽENJE RADNE DOZVOLE


Član 7.
(Finansijski uvjeti za prvo izdavanje radne dozvole)

(1) BHDCA procjenjuje da li zračni operater, koji prvi put podnosi zahtjev za izdavanje radne dozvole, može da pokaže da je:

a) u bilo kojem trenutku, u razdoblju od 24 mjeseca od početka poslovanja, sposoban da stalno ispunjava svoje stvarne i moguće obaveze koje se zasnivaju na realnim procjenama;

b) u prva tri mjeseca od početka poslovanja sposoban da pokrije svoje fiksne i operativne troškove nastale u poslovanju prema poslovnom planu, koji se zasnivaju na realnim procjenama, pri čemu se ne uzimaju u obzir prihodi od poslovanja.

(2) U svrhu procjene iz stava (1) ovog člana, svaki podnositelj zahtjeva podnosi:

a) najnoviji interni finansijski izvještaj i, ako je dostupan, završni finansijski izvještaj za proteklu finansijsku godinu sa mišljenjem revizora;

b) projicirani bilans stanja i bilans uspjeha za naredne tri godine;

c) poslovni plan za najmanje prve tri godine poslovanja. U njemu se detaljno navode finansijske veze podnositelja zahtjeva sa drugim komercijalnim djelatnostima u kojima on učestvuje, direktno ili putem povezanih privrednih društava;

d) osnove za projiciranje rashoda i prihoda za stavke kao što su: gorivo, cijene prijevoza putnika i cijene prijevoza tereta, zarade, održavanje, amortizacija, aerodromske naknade, naknade za zračnu plovidbu, troškovi zemaljskog opsluživanja, osiguranje i dr;

e) detaljne podatke o početnim troškovima nastalim od podnošenja zahtjeva do početka poslovanja i obrazloženje načina na koji se predlaže finansiranje ovih troškova;

f) detaljne podatke o postojećim i očekivanim izvorima finansiranja;

g) projicirani prikaz tokova gotovine i plan likvidnosti za prve tri godine poslovanja;

h) detaljne podatke o dioničarima, uključujući njihovo državljanstvo, vrstu dionica koje će posjedovati, statute društva, a u slučaju da su isti dio skupine društava, podatke o njihovim međusobnim odnosima;

i) detaljne podatke o finansiranju kupovine ili zakupa zrakoplova, uključujući, u slučaju zakupa, ugovorne odredbe i uvjete.

(3) Odredbe st. (1) i (2) ovog člana ne primjenjuju se na zračnog operatera koji podnosi zahtjev za izdavanje radne dozvole s namjerom obavljanja djelatnosti zrakoplovom čija najveća dopuštena uzletna masa (MTOW) iznosi manje od 10 tona i/ili koji ima manje od 20 sjedišta - "Tip B". Takvi zračni operateri moraju dokazati da njihov neto kapital iznosi najmanje 100 000 EUR u protuvrijednosti KM ili, na zahtjev BHDCA, podnijeti sve relevantne podatke u svrhu procjene finansijske sposobnosti preduzeća.

(4) BHDCA može primijeniti odredbe st. (1) i (2) na zračnog operatera koji podnosi zahtjev za izdavanje radne dozvole s namjerom obavljanja djelatnosti zrakoplovom čija najveća dopuštena uzletna masa (MTOW) iznosi manje od 10 tona i/ili koji ima manje od 20 sjedišta ukoliko njegov promet iznosi više od 3.000.000 EUR godišnje u protuvrijednosti KM. Takav zračni operater dužan je, u roku od 90 dana od izvršene provjere finansijskog poslovanja, podnijeti BHDCA dokumentaciju u svrhu procjene iz finansijske sposobnosti preduzeća.

Član 8.
(Finansijski uvjeti za produženje važenja radne dozvole)

Kod podnošenja zahtjeva za produženje važenja radne dozvole, radi praćenja ispunjenosti uvjeta na osnovu kojih je izdata radna dozvola, a naročito procjene finansijske sposobnosti, zračni operater će dostaviti BHDCA:

a) redovne godišnje finansijske izvještaje, sa mišljenjem revizora, ako izvještaji podliježu reviziji u skladu sa zakonom kojim je uređena revizija pomenute oblasti i, po potrebi, najnoviji interni finansijski izvještaj;

b) projicirani bilans stanja i bilans uspjeha za narednu godinu;

c) podatke o prethodnim i projiciranim rashodima i prihodima za stavke, kao što su: gorivo, cijene i tarife prijevoza putnika i cijene prijevoza tereta, zarade, održavanje, amortizacija, aerodromske naknade, naknade za zračnu plovidbu, troškovi zemaljskog opsluživanja, osiguranje, prognoze prometa/prihoda, itd;

d) projicirane tokove gotovine i planove likvidnosti za narednu godinu;

e) detaljne podatke o postojećim i očekivanim izvorima finansiranja;

f) detaljne podatke o finansiranju kupovine ili zakupa zrakoplova, uključujući, u slučaju zakupa, ugovorne odredbe i uvjete.

Član 9.
(Finansijski podaci u slučaju promjena u vlasničkoj strukturi ili djelatnosti imatelja radne dozvole)

Ako u toku važenja radne dozvole zračni operater planira promjenu u vlasničkoj strukturi ili djelatnosti, radi procjene finansijske sposobnosti dostavlja BHDCA:

a) najnoviji bilans stanja i finansijske izvještaje za proteklu finansijsku godinu sa mišljenjem revizora, ako izvještaji podliježu reviziji u skladu sa zakonom kojim je uređena revizija;

b) detaljne podatke o planiranim promjenama (o promjeni vrste usluge, planiranom restrukturiranju, promjenama u akcijskom kapitalu, promjenama akcionara i slično);

c) projicirani bilans stanja i bilansa uspjeha za tekuću finansijsku godinu, uključujući sve planirane promjene koje će značajno uticati na finansijsku sposobnost zračnog operatera;

d) podatke o prethodnim i projiciranim prihodima i rashodima, naročito za gorivo, cijene prijevoza i tarife zračnog prijevoza, zarade, održavanje, amortizaciju, aerodromske naknade, naknade za zračnu plovidbu, troškove zemaljskog opsluživanja, osiguranje, prognoze prometa/prihoda itd;

e) projicirane tokove gotovine i planove likvidnosti za narednu finansijsku godinu, uključujući sve planirane promjene koje će značajno uticati na finansijsku sposobnost zračnog operatera;

f) detaljne podatke o finansiranju kupovine ili zakupa zrakoplova uključujući, u slučaju zakupa, rokove i uvjete iz ugovora o zakupu.

POGLAVLJE V - OSTALI UVJETI ZA IZDAVANJE RADNE DOZVOLE


Član 10.
(Potvrda zračnog operatera - AOC)

(1) Izdavanje i važenje radne dozvole u svakom trenutku zavisi od posjedovanja važeće potvrde zračnog operatera (AOC), u kojoj su navedene djelatnosti obuhvaćene radnom dozvolom.

(2) Ako je izvršena izmjena podataka u potvrdi zračnog operatera i ako ta izmjena zahtijeva i izmjenu podataka u radnoj dozvoli, BHDCA će po službenoj dužnosti izvršiti izmjenu radne dozvole.

Član 11.
(Zahtjev za osiguranjem)

(1) Zračni operateri zrakoplova dužni su biti osigurani po pitanju karakteristične zrakoplovne odgovornosti u pogledu putnika, prtljaga, tereta, trećih strana i za pokriće odgovornosti u slučaju nesreća u vezi s poštom.

(2) Osiguranim rizicima se moraju obuhvatiti djela rata, terorizma, otmice, sabotaže, nezakonitog zauzimanja zrakoplova i građanskih nemira.

(3) Zračni operateri dužni su dostaviti primjerak uvjerenja o osiguranju ili drugi dokaz o važećem osiguranju.

(4) Minimalni iznosi osiguranja u pogledu putnika, prtljaga, tereta i trećih strana utvrđeni su Zakonom o obligacionim odnosima u civilnom zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 51/15).

Član 12.
(Dokaz o dobrom ugledu)

(1) Zračni operater, koji podnosi zahtjev za izdavanje radne dozvole, mora imati dobar ugled.

(2) Kao dokaz o dobrom ugledu zračni operater dostavlja:

a) uvjerenje ili drugi dokaz da podnositelj zahtjeva ili njegov odgovorni rukovoditelj nije osuđivan za krivično djelo organiziranog kriminala, korupcije, pranja novca i prevare;

b) potvrdu da njegov poslovni račun nije bio u blokadi u periodu od šest mjeseci koji neposredno prethode danu podnošenja zahtjeva;

c) potvrdu o izmirenim porezima i doprinosima;

d) potvrdu da mu nije izrečena mjera zabrane obavljanja djelatnosti.

(3) BHDCA će, kao dovoljan dokaz za državljane država ECAA područja, prihvatiti priložene dokumente koje su izdala nadležna tijela matične države ECAA područja ili države ECAA područja u kojoj osoba ima prebivalište, a kojima se dokazuje da su ti zahtjevi ispunjeni.

(4) Kada matična država ECAA područja ili država ECAA područja u kojoj osoba ima prebivalište ne izdaje dokumente iz stava (2) ovog člana, takvi će se dokumenti nadomjestiti izjavom pod zakletvom, ili u državama ECAA područja u kojima nije predviđeno davanje izjave pod zakletvom ili u državama ECAA područja gdje ne postoji mogućnost davanja izjave pod zakletvom, svečanom izjavom dotične osobe pred ovlaštenim sudskim ili upravnim tijelom ili, gdje je to prikladno, notarom ili kvalificiranim stručnim organom matične države ECAA područja ili države ECAA područja u kojoj ta osoba ima prebivalište. Takvo tijelo, notar ili kvalificirani stručni organ izdaje potvrdu kojom se potvrđuje vjerodostojnost izjave pod zakletvom ili svečane izjave.

(5) Uvjerenja, odnosno potvrde iz st. (2), (3) i (4) ovog člana, ne mogu biti starija od tri mjeseca od dana podnošenja zahtjeva za izdavanje radne dozvole.

POGLAVLJE VI - ROKOVI, NAČIN IZDAVANJA I VAŽENJA RADNE DOZVOLE


Član 13.
(Rokovi za podnošenje zahtjeva za izdavanje ili produženje radne dozvole)

(1) Zračni operater, koji nema AOC, zahtjev za izdavanje radne dozvole podnosi najmanje devedeset dana prije planiranog početka izvođenja operacija.

(2) Zahtjev za izdavanje radne dozvole može se podnijeti istovremeno kada i zahtjev za izdavanje AOC, s tim što se o njemu odlučuje tek po donošenju rješenja o izdavanju AOC.

(3) Zahtjev za produženje važenja radne dozvole mora biti dostavljen najkasnije 60 dana prije isteka njenog važenja.

(4) Ukoliko se zahtjev za produženje važenja radne dozvole podnese po isteku važenja iste, tada se smatra da je zračni operater podnio zahtjev prvi put i sprovodi se postupak za prvo izdavanje radne dozvole.

(5) U slučaju da zračni operater, poslije poništenja radne dozvole, podnese zahtjev za ponovno dobijanje radne dozvole, smatra se da je zahtjev podnešen prvi put i sprovodi se postupak za prvo izdavanje radne dozvole.

(6) Zahtjev za izdavanje, produženje važenja ili izmjenu radne dozvole, sa potrebnom dokumentacijom, podnosi se BHDCA na obrascu koji propisuje BHDCA.

Član 14.
(Način izdavanja)

(1) Kad se utvrdi da su ispunjeni svi uvjeti za izdavanje, produženje ili izmjenu radne dozvole, BHDCA izdaje rješenje o izdavanju, produženju važenja ili izmjenu radne dozvole.

(2) Rješenje o izdavanju radne dozvole izdaje se najkasnije u roku od 90 dana nakon podnošenja potrebne dokumentacije.

(3) Rješenje o produženju važenja radne dozvole izdaje se najkasnije u roku od 60 dana nakon podnošenja potrebne dokumentacije.

(4) Na osnovu rješenja iz stava (1) ovog člana, BHDCA izdaje radnu dozvolu na obrascu koji propisuje BHDCA.

(5) Radna dozvola zračnog operatera se izdaje na jeziku jednog od tri konstitutivna naroda u Bosni i Hercegovini i na engleskom jeziku.

(6) Zračni operater je dužan vratiti radnu dozvolu čiji je rok istekao ili je bila predmetom promjena.

(7) Radna dozvola sadrži oznaku BA i broj iz Registra BHDCA o izdatim radnim dozvolamа.

(8) Redni broj oduzete, poništene ili radne dozvole kojoj je istekao rok važnosti, ne može se ponovo koristiti.

Član 15.
(Važenje radne dozvole)

(1) Radna dozvola zračnom operateru se izdaje na vremenski period od 12 mjeseci.

(2) Zračni operater u svakom trenutku mora biti sposoban, na zahtjev BHDCA, dokazati da ispunjava sve zahtjeve iz ovog pravilnika.

(3) U slučaju da lice ovlašteno za sprovođenje postupka izdavanja radne dozvole posumnja u to da bi finansijske poteškoće zračnog operatera mogle negativno uticati na sigurnost njegovih operacija, ono o tome bez odgađanja obavještava lice ovlašteno za sprovođenje postupka za izdavanje AOC.

(4) Zračni operater će najkasnije šest mjeseci nakon posljednjeg dana određene poslovne godine, BHDCA podnijeti svoj završni finansijski izvještaj s mišljenjem revizora.

(5) BHDCA može u svako doba, na osnovu relevantnih podataka dostavljenih na njegov zahtjev, ocijeniti finansijsku uspješnost zračnog operatera kojem je izdalа radnu dozvolu.

POGLAVLJE VII - PROMJENA UVJETA I DJELOKRUGA POSLOVANJA


Član 16.
(Promjena uvjeta i djelokruga poslova)

(1) Zračni operater, koji posjeduje radnu dozvolu, unaprijed je dužan obavijestiti BHDCA o:

a) svim planovima za uvođenju novih usluga zračnog prijevoza na kontinentu ili regiji svijeta koju prije nije opsluživao ili o svakoj drugoj značajnijoj promjeni u obimu svojih djelatnosti, uključujući, no ne ograničavajući se, na promjene tipa ili broja zrakoplova koje koristi;

b) svakom namjeravanom udruživanju ili preuzimanju;

c) u roku od 14 dana o svakoj promjeni vlasništva na bilo kom pojedinačnom udjelu koji predstavlja 10% ili više od ukupnog udjela u zračnom operateru ili njegovom matičnom preduzeću ili krajnjoj holding kompaniji.

(2) Ukoliko BHDCA smatra da promjene iz stava (1) ovog člana znatno utiču na finansijski položaj zračnog operatera, zatražiće podnošenje izmijenjenog poslovnog plana koji uključuje te promjene i koji pokriva razdoblje od najmanje 12 mjeseci od datuma njegovog sprovođenja. Takođe, na zahtjev BHDCA, zračni operater je dužan podnijeti sve relevantne podatke u svrhu procjene finansijskog položaja zračnog operatera.

(3) BHDCA donosi odluku o izmijenjenom poslovnom planu u pogledu toga da li zračni operater može ispunjavati svoje postojeće i moguće obaveze tokom tog razdoblja od 12 mjeseci. Odluka se donosi najkasnije tri mjeseca nakon što su mu podnešene sve potrebne informacije.

(4) BHDCA odlučuje da li zračni operater, kojem je izdala radnu dozvolu, mora ponovo podnijeti zahtjev za izdavanje radne dozvole u slučaju promjene jednog ili više elemenata koji utiču na pravni položaj zračnog operatera, a naročito u slučaju udruživanja ili preuzimanja.

(5) Član 15. st. (4) i (5), te st. (1), (2) i (3) ovog člana se ne primjenjuju na zračne operatere koji isključivo obavljaju operacije zrakoplovima težine manje od 10 tona MTOW i/ili koji imaju manje od 20 sjedišta. Takvi zračni operateri moraju u svakom trenutku biti sposobni dokazati da njihov neto kapital iznosi najmanje 100 000 EUR ili na zahtjev BHDCA dostaviti informacije od značaja za svrhu ocjene finansijskog stanja.

(6) BHDCA može primijeniti član 15. st. (4) i (5), te st. (1), (2) i (3) ovog člana na zračne operatere kojima je izdala radnu dozvolu, a čiji promet prelazi 3 miliona EUR godišnje.

(7) Zahtjev za izdavanje radne dozvole ponovno se podnosi u slučaju kada zračni operater:

a) nije započeo s operacijama u roku od šest mjeseci nakon što mu je izdata radna dozvola;

b) prestane obavljati operacije duže od šest mjeseci; ili

c) namjerava sa radnom dozvolom, izdatom na osnovu člana 7. stav (3) ovog pravilnika, operirati zrakoplovom čije dimenzije prelaze one utvrđene u članu 7. stav (3) ovog pravilnika ili više ne ispunjava finansijske uvjete utvrđene u tom stavu.

Član 17.
(Izmjena radne dozvole)

(1) BHDCA, na zahtjev zračnog operatera, može izmjeniti izdatu radnu dozvolu ukoliko je nastupio neki od razloga za administrativnu izmjenu podataka u dozvoli.

(2) Izmjena radne dozvole mora biti izvršena najkasnije 30 dana od dana podnošenja zahtjeva.

(3) Ako administrativna izmjena u AOC zahtijeva izmjenu radne dozvole, BHDCA po službenoj dužnosti vrši izmjenu radne dozvole.

POGLAVLJE VIII - SUSPENZIJA I UKIDANJE RADNE DOZVOLE


Član 18.
(Suspenzija i ukidanje radne dozvole)

(1) BHDCA može u svakom trenutku ocijeniti finansijsku uspješnost zračnog operatera kojem je izdala radnu dozvolu. Na osnovu ove ocjene, BHDCA suspenduje ili ukida radnu dozvolu ako utvrdi da zračni operater ne može ispunjavati svoje stvarne i moguće obaveze tokom perioda od 6 mjeseci. BHDCA može, ipak, da izda privremenu radnu dozvolu za period koji ne prelazi 6 mjeseci, dok traje finansijska reorganizacija zračnog operatera pod uvjetom da sigurnost nije ugrožena, da privremena radna dozvola, po potrebi, odražava sve promjene u AOC i da postoji mogućnost da se u ovom periodu zadovoljavajuće okonča finansijska reorganizacija zračnog operatera.

(2) Ako postoje jasni pokazatelji finansijskih poteškoća ili kada se protiv zračnog operatera vode stečajni ili slični postupci, BHDCA mora, bez odlaganja, sprovesti detaljnu procjenu finansijskog stanja, te na osnovu svojih nalaza, u roku od tri mjeseca, donijeti odluku o statusu radne dozvole.

(3) Ako revidirani završni računi nisu dostavljeni u roku, BHDCA upućuje obavještenje zračnom operateru da dostavi revidirane završne račune. Ukoliko zračni operater ne dostavi revidirane završne račune u roku od 30 dana po prijemu obavještenja, BHDCA će suspendovati ili ukinuti radnu dozvolu.

(4) BHDCA će suspendovati ili ukinuti radnu dozvolu ako joj zračni operater namjerno ili zbog nemara dostavi netačne podatke koji su od suštinskog značaja.

(5) Ako je zračnom operateru suspendovan ili ukinut AOC, BHDCA će bez odlaganja zračnom operateru suspendovati ili ukinuti radnu dozvolu.

(6) BHDCA može suspendovati ili ukinuti radnu dozvolu ako zračni operater prestane udovoljavati uvjetima o dobrom ugledu.

(7) BHDCA može suspendovati ili ukinuti radnu dozvolu ako zračni operater prestane udovoljavati uvjetima u pogledu osiguranja.

(8) Rješenjem o suspenziji radne dozvole BHDCA nalaže zračnom operateru da otkloni uočene nepravilnosti.

(9) Suspenzija radne dozvole traje najduže 6 mjeseci počev od dana dostavljanja rješenja o suspenziji zračnom operateru.

(10) Za vrijeme trajanja suspenzije, zračni operater ne može obavljati zračni prijevoz.

(11) Suspenzija radne dozvole prestaje važiti donošenjem rješenja o ukidanju suspenzije ako zračni operater otkloni uočene nepravilnosti prije isteka suspenzije.

POGLAVLJE IX - ADMINISTRATIVNE ODREDBE


Član 19.
(Pravo na saslušanje)

Prije donošenja odluke o suspenziji ili ukidanju radne dozvole, BHDCA mora zračnom operateru pružiti priliku da bude saslušan, uzimajući u obzir u nekim slučajevima i potrebu za hitnim postupkom.

Član 20.
(Naknade)

(1) Zračni operater plaća naknadu za sprovođenje postupka utvrđivanja ispunjenosti uvjeta za izdavanje ili produženje radne dozvole.

(2) Iznos naknade iz stava (1) ovog člana propisan je Odlukom o visini naknade za usluge iz nadležnosti BHDCA po osnovu člana 13. stav (1) tačka e) Zakona o zrakoplovstvu BiH ("Službeni glasnik BiH", br. 56/15 i 82/15).

Član 21.
(Nedostavljanje dokaza u naknadno određenom roku)

(1) Ukoliko zahtjev za izdavanje ili produženje radne dozvole ne sadrži kompletnu dokumentaciju, ili se na osnovu dostavljene dokumentacije ne može utvrditi usklađenost sa zahtjevima iz ovog pravilnika i ne može dokazati ispunjenost uvjeta za izdavanje ili produženje radne dozvole, podnositelj zahtjeva treba da, u roku koji odredi BHDCA, dostavi dopunu dokumentacije.

(2) Ukoliko dodatni dokazi ne budu dostavljeni u naknadno određenom roku, BHDCA će na osnovu raspoloživih dokaza, a u skladu sa Zakonom o upravnom postupku i pravilima sadržanim u ovom pravilniku, riješiti po zahtjevu za izdavanje/produženje radne dozvole.

Član 22.
(Pravo na žalbu)

(1) Protiv rješenja, koje u prvom stepenu donese BHDCA, dozvoljena je žalba koja ne odgađa izvršenje.

(2) Žalba se podnosi u roku od 15 dana Ministarstvu komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine putem BHDCA, u pisanoj formi, neposredno ili preporučeno poštom.

Član 23.
(Odluke o radnim dozvolama)

(1) BHDCA, što je moguće prije, a najkasnije u roku od 90 dana nakon podnošenja svih potrebnih informacija, donosi rješenje o radnoj dozvoli i o tome obavještava podnositelja zahtjeva.

(2) Po stupanju na snagu ECAA Sporazuma, BHDCA će izvještavati Zajednički komitet uspostavljen ovim sporazumom, na njegovim sjednicama, o odlukama koje se odnose na status radnih dozvola izdatih u skladu sa ovim pravilnikom.

Član 24.
(Objava uputstva za izdavanje radne dozvole)

BHDCA će na osnovu ovog pravilnika izraditi interno uputstvo o primjeni ovog pravilnika, koje će objaviti na svojoj web stranici.

POGLAVLJE X - ZAVRŠNE ODREDBE I STUPANJE NA SNAGU


Član 25.
(Završne odredbe)

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe Pravilnika o radnoj dozvoli zračnog operatera i zajedničkim pravilima za obavljanje zračnog prijevoza ("Službeni glasnik BiH", broj 66/10).

Član 26.
(Stupanje na snagu)

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku BiH".

Broj 1-3-02-2-577-1/17
31. jula 2017. godine


Generalni direktor
Đorđe Ratkovica, s. r.






















NAPOMENE



Napomena 1.


U članu 2. tački f) ovog pravilnika "glavno mjesto poslovanja" označava glavni ured ili registrirani ured zračnog operatera ECAA područja u državi ECAA područja, unutar kojeg se obavljaju glavne finansijske djelatnosti i sprovodi operativni nadzor, uključujući upravljanje kontinuiranom plovidbenošću nad zračnim operaterom države ECAA područja.


Napomena 2.


Prije izdavanja radne dozvole podnositelj mora posjedovati važeću potvrdu zračnog prijevoznika (Air Operater Certificate - AOC) koju je izdala BHDCA, kojom se potvrđuje da prijevoznik posjeduje profesionalu sposobnost i organizacijsku strukturu kojom može garantirati sigurnost obavljanja djelatnosti navedenih u potvrdi.


Napomena 3.


U članu 4. stav tačka f) ovog pravilnika postavlja se uvjet da je više od 50% vlasništva nad zračnim operaterom vlasništvo države ECAA područja ili državljana država ECAA područja i stvarno ga kontrolišu, neposredno ili posredno putem jednog ili više posrednih zračnih operatera. Provjere vlasništva i stvarne kontrole su međusobno odvojene i obje moraju biti zadovoljavajuće kako bi se udovoljilo propisu.


Napomena 4.


Svaki podnositelj zahtjeva mora podnijeti plan poslovanja za najmanje prve tri godine poslovanja. Plan poslovanja bi trebao da obuhvata detaljan opis predviđenih komercijalnih djelatnosti zračnog prijevoznika, uključujući i finansijske veze podnositelja zahtjeva sa svim ostalim komercijalnim djelatnostima u kojima podnositelj zahtjeva učestvuje direktno ili putem povezanih kompanija. Podaci o svim sprovedenim tržišnim istraživanjima takođe moraju biti uvršteni u plan. Plan poslovanja mora biti dostupan u elektronskom obliku (Microsoft Excel), uključujući sve linkove i postupke, tako da BHDCA može steći uvid u to kako se došlo do svakog podatka (cifre).
U podnošenju finansijskih podataka, BHDCA pomno ocjenjuje može li podnositelj, koji po prvi put podnosi zahtjev za izdavanje radne dozvole, dokazati sljedeće:
a) da u bilo kojem trenutku, u periodu od 24 mjeseca od početka poslovanja, može ispuniti svoje stvarne i potencijalne obaveze, koje su utvrđene pod realnim pretpostavkama;
b) da u periodu od tri mjeseca nakon početka poslovanja može pokriti svoje stalne i operativne troškove koji nastaju pri poslovanju, u skladu sa svojim poslovnim planom, i koji su utvrđeni pod realnim pretpostavkama, pri čemu se ne uzima u obzir dohodak iz poslovanja.
Prilikom podnošenja poslovnog plana, sljedeći detalji trebaju biti uključeni:
- Zadnji interni finansijski izvještaji i završni finansijski izvještaj za prethodnu poslovnu godinu sa mišljenjem revizora, ukoliko su dostupni (ne odnosi se na nove operatere);
- Detaljan prikaz prihoda i troškova zračnog prijevoznika za određeno razdoblje, zajedno s detaljnom analizom poslovanja na djelatnosti koje su povezane sa zračnim prijevozom i druge djelatnosti, kao novčanih i nenovčanih elemenata;
- Planirane bilanse stanja, uključujući račun dobiti i gubitka za sljedeće tri godine;
- Osnova za podatke o predviđenim rashodima i prihodima za stavke poput goriva, cijene prijevoza i tarife, plate, održavanje, smanjenje vrijednosti, promjene kursa, aerodromske takse, takse za zračnu plovidbu, troškove zemaljskih usluga, osiguranje, predviđen promet/prihodi;
- Detaljne podatke o troškovima osnivanja u periodu od podnošenja zahtjeva do početka operacija i detaljno obrazložen plan finansiranja tih troškova;
- Detaljne podatke o postojećim i planiranim izvorima finansiranja;
- Detaljne podatke o dioničarima, uključujući njihovu nacionalnost i vrstu dionica koje će posjedovati, te statut kompanije. U slučaju da su isti dio skupine kompanija, podatke o njihovim međusobnim odnosima;
- Planirani izvještaji o novčanom toku i planu likvidnosti za prve tri godine poslovanja;
- Detaljne podatke o finansiranju kupovine/zakupa zrakoplova, uključujući, u slučaju zakupa, i uvjete ugovora.


O svakoj promjeni nakon podnošenja zahtjeva mora biti obaviještena BHDCA. Ukoliko je potrebno, treba priložiti revidirani poslovni plan.


Mali operateri ("Tip B")


S obzirom na pojedinosti navedenog poslovnog plana, finansijski zahtjevi za male operatere, koji isključivo obavljaju neredovni prijevoz zrakoplovima težine manje od 10 tona uzletne mase i/ili koji imaju manje od 20 sjedećih mjesta, manje su zahtjevni. Ipak, prema odredbi člana 7. stav (3) Pravilnika o radnoj dozvoli zračnog operatera, ovi zračni prijevoznici moraju u svakom trenutku biti sposobni dokazati da njihov čisti kapital iznosi najmanje 100 000 EUR ili na zahtjev BHDCA, dostaviti sve relevantne podatke u svrhu procjene iz člana 7. stav (1) Pravilnika o radnoj dozvoli zračnog operatera. Za kompanije koje pružaju usluge redovnog zračnog prijevoza ili one čiji promet prelazi 3 miliona EUR godišnje, mogu se primijeniti svi finansijski zahtjevi iz člana 7. Pravilnika.


PROVJERA RADNIH DOZVOLA


Radna dozvola podliježe provjeri koju vrši BHDCA:
a) kod sumnje o postojanju potencijalnih teškoća; i
b) na zahtjev Evropske komisije.


DOSTAVLJANJE ZAVRŠNOG FINANSIJSKOG IZVJEŠTAJA S MIŠLJENJEM REVIZORA


U skladu s članom 8. tačka a) Pravilnika, zračni prijevoznik svoje završne finansijske izvještaje s mišljenjem revizora dostavlja u BHDCA najkasnije šest mjeseci nakon posljednjeg dana dotične poslovne godine.
U skladu s članom 18. stav (3) Pravilnika, kada završni finansijski izvještaj sa mišljenjem revizora nije dostavljen u roku, BHDCA je dužna da bez nepotrebnog odlaganja zatraži od zračnog prijevoznika da mu dostavi te revidirane zaključne račune. Ukoliko se završni finansijski izvještaj sa mišljenjem revizora ne dostavi ni naknadno u roku od mjesec dana, radna dozvola biće privremeno oduzeta ili poništena.


NAPOMENA 5.


U članu 11. Pravilnika od podnositelja zahtjeva se traži da ispunjava zahtjeve osiguranja.
Osigurani rizici moraju takođe uključivati rat, terorizam, otmice, sabotaže, nezakonito posjedovanje zrakoplova i civilne nerede.
Minimalni iznosi osiguranja u pogledu putnika, prtljaga, tereta i trećih strana utvrđeni su Zakonom o obligacionim odnosima u civilnom zrakoplovstvu Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 51/15).
Molimo da izjavu o osiguranju, popunjenu i potpisanu od strane osiguravajućeg društva / posrednika osiguranja dostavite BHDCA zajedno sa zahtjevom (vidi Dodatak I).


NAPOMENA 6.


BHDCA naplaćuje naknade za izdavanje i produženje važenja radne dozvole.
Iznos naknade propisan je Odlukom o visini naknade za usluge iz nadležnosti BHDCA po osnovu člana 13. stav (1) tačka e) Zakona o zrakoplovstvu BiH ("Službeni glasnik BiH", br. 56/15 i 82/15).
Stvarna kontrola, kako je definirano u članu 2. tačka k) Pravilnika, označava odnos koji je uspostavljen pravima, ugovorima ili drugim pravnim sredstvima koje, pojedinačno ili skupno, uzimajući u obzir činjenice ili propise, daju mogućnost direktnog ili indirektnog uticaja na kompaniju, a posebno putem;
(a) prava upotrebe cjelokupne imovine ili djela imovine kompanije;
(b) prava ili ugovora koji omogućavaju odlučan uticaj na sistem, glasanje ili odluke organa u sastavu kompanije ili na neki drugi način omogućavaju odlučujući uticaj na vođenje poslovanja kompanije.


NAPOMENA 8.


Pored zvanično imenovanih direktora, "direktori u sjeni" su osobe koje nisu profesionalni savjetnici, čijim instrukcijama obično postupaju direktori kompanije. Drugim riječima, kad osoba koja nije direktor vrši takav uticaj na direktore kompanije da su direktori navikli postupati u skladu s uputstvima te osobe, ta osoba je direktor u sjeni.


NAPOMENA 9.


Vidi relevantne odredbe Zakona o privrednim društvima Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", broj 81/15) i Zakona o privrednim društvima Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", br. 127/08, 58/09, 100/11 i 67/13).


NAPOMENA 10.


Federalni zavod za statistiku i Republički zavod za statistiku vode Registar poslovnih subjekata i izdaju obavijesti o razvrstavanju na osnovu klasifikacije djelatnosti.
Više informacija o Registru poslovnih subjekata i klasifikaciji djelatnosti možete naći na web adresi: www.fzs.ba i http://www.rzs.rs.ba


NAPOMENA 11.


BHDCA se obavezuje da će preduzeti sve mjere koje su joj na raspolaganju da svi podaci, koje ste naveli u ovom zahtjevu, budu ispoštovani kao povjerljivi.
Ukoliko želite da neka informacija, koju ste dostavili u zahtjevu, ne bude otkrivena zbog povjerljivosti, trebali biste navesti o kojoj informacije je riječ i razlog njezine povjerljivosti.


NAPOMENA 12.


Molimo vas da uzmete u obzir da zahtjeve treba dostaviti znatno prije planiranog početka operacija, jer je važno da BHDCA ima dovoljno vremena za obradu zahtjeva.
Podnositeljima zahtjeva se preporučuje da ne pretpostavljaju unaprijed pozitivno rješenje na zahtjev za izdavanje operativne dozvole avio-prijevoznika tako što će unaprijed vršiti prodaju karata ili rezervacija.
Podnositelji, čiji zahtjevi su odbijeni, mogu izjaviti žalba u roku od 15 dana na adresu:
BOSNA I HERCEGOVINA
MINISTARSTVO KOMUNIKACIJA I PROMETA
putem
DIREKCIJE ZA CIVILNO ZRAKOPLOVSTVO BOSNE I HERCEGOVINE
Vojvode Pere Krece bb, 78 000 Banja Luka
Žalba se predaje putem BHDCA Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, u pisanoj formi, neposredno ili preporučeno poštom. Na žalbu se uplaćuje administrativna taksa u iznosu od 10,00 KM u skladu sa Zakonom o administrativnim taksama ("Službeni glasnik BiH", broj 16/02, 19/02, 43/04, 8/06, 76/06 i 76/07).


Napomena


U članu 23. stav (1) Pravilnika propisano je da će BHDCA donijeti odluku povodom zahtjeva što je prije moguće, a najkasnije 90 dana nakon što su јој dostavljene sve potrebne informacije, uzimajući u obzir raspoložive dokaze. O odluci se mora obavijestiti podnositelj zahtjeva. U slučaju odbijanja, moraju se za to navesti razlozi.


Pretplatnici imaju dodatne pogodnosti. Ukoliko ste već pretplatnik, prijavite se! Ukoliko niste pretplatnik, registrirajte se!