PLAN O SMJERNICAMA POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIM MJERAMA ZAPOŠLJAVANJA U BOSNI I HERCEGOVINI ZA 2024. GODINU
1. UVOD
Na osnovu odredbi Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 21/03 i 43/09.), Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine je, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, uradila prijedlog "Plana o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2024. godinu".
Polazne osnove za kreiranje ovog dokumenta predstavljali su prioritetni ciljevi navedeni u programima rada Agencije za rad i zapošljavanje BiH, Federalnog zavoda za zapošljavanje, Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH za 2024. godinu, koji su prihvaćeni od strane nadležnih ministarstava i institucija.
Izvori finansiranja za realizaciju ovih aktivnosti su prvenstveno odobreni budžeti institucija koje realiziraju ove aktivnosti, uz dodatna sredstva osigurana putem realizacije projekata finansiranih iz stranih kredita i donacija i sredstava iz budžeta vlada entiteta i Brčko distrikta BiH namijenjenih podršci realizaciji programa aktivnih mjera na tržištu rada.
"Plan o smjernicama politika tržišta rada i aktivnim mjerama zapošljavanja u Bosni i Hercegovini za 2024. godinu" su uradili predstavnici Agencije za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine, Federalnog zavoda za zapošljavanje, Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH. Izrazi u ovom dokumentu koji su napisani u jednom gramatičkom rodu odnose se podjednako na muški i ženski rod.
2. ANALIZA SITUACIJE NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI U 2023. GODINI
U Bosni i Hercegovini u 2023. godini uprkos skromnom obimu ekonomske aktivnosti, kao i padu industrijske proizvodnje, nastavljena su pozitivna kretanja na tržištu rada. Tržište rada ponovo bilježi trend pada nezaposlenosti, koja je još uvijek veoma visoka, a odlazak radne snage i dalje je prisutan. Uprkos padu nezaposlenosti tržište rada u Bosni i Hercegovini se suočava sa nedostatkom ekonomske dinamike, kao i strukturnim problemima. Rast zaposlenosti usporen je u 2023. godini i iznosi 1,1% u odnosu na prethodnu godinu, kada je iznosio 2,1%. Broj registrovanih nezaposlenih osoba smanjen je za 3,9%. Ovo je dovelo do smanjenja administrativne stope nezaposlenosti na 29,1% u 2023. godini, sa 30,1% kolika je bila u prošloj godini.
Tabela 1.
Stanje tržišta rada u BiH u 2023. godini - prosjek godine
|
|
Bosna i Hercegovina
|
Federacija BiH
|
Republika Srpska
|
Brčko distrikt BiH
|
Ukupno registrovana zaposlenost
|
žene
|
382.510
|
238.477
|
136.706
|
7.327
|
muškarci
|
467.474
|
302.784
|
154.176
|
10.514
|
ukupno
|
849.984
|
541.261
|
290.882
|
17.841
|
Ukupno registrovana nezaposlenost
|
žene
|
203.691
|
164.945
|
32.377
|
6.369
|
muškarci
|
145.227
|
112.215
|
28.716
|
4.296
|
ukupno
|
348.918
|
277.160
|
61.093
|
10.665
|
Izvor: Agencija za statistiku, Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Također, i rezultati anketnih podataka o radnoj snazi, koji nisu uporedivi sa administrativnim, ukazuju na pad stope nezaposlenosti za 1,6 postotna poena, sa 14,3% (četvrti kvartal 2022. godine), na 12,7% u četvrtom kvartalu 2023. godine i povećanje stope zaposlenosti (stopa zaposlenosti se prema podacima iz Ankete o radnoj snazi u trećem kvartalu 2023. godine povećala za 1,1 postotni poen).
Zbog strukturalnih problema učešće žena i mladih na tržištu rada i dalje je slabo, a stope nezaposlenosti ove dvije grupe su znatno veće u odnosu na grupu radno sposobnih muškaraca. Stepen dugotrajne nezaposlenosti i dalje je visok, tako da je oko 71,4%
1 nezaposlenih bilo bez posla duže od godinu dana. Zapošljavanje ranjivih i ugroženih grupa podržava se kroz aktivne mjere zapošljavanja, koje entitetski zavodi za zapošljavanje i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH svake godine provode na tržištu rada u Bosni i Hercegovini.
Osnovna kretanja na tržištu rada u Bosni i HercegoviniUsljed pogoršanja globalnog ekonomskog ambijenta i stagnacije ekonomskog rasta u zemljama EU došlo je do stagnacije ekonomskih kretanja i u Bosni i Hercegovini. Tako je Bosna i Hercegovina, prema trenutno raspoloživim podacima Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine (BHAS-a), u trećem kvartalu 2023. godine ostvarila znatno sporiju stopu ekonomskog rasta od 1,9%
2 u odnosu na isti kvartal prošle godine. Ovim je nastavljen trend rasta ekonomske aktivnosti iz prethodne dvije godine, ali u znatno sporijem obimu što je posljedica rasta cijena, te slabljenja ekonomskog rasta u zemljama okruženja. Također, u 2023. godini ponovo bilježimo pozitivan trend kretanja na tržištu rada praćen rastom broja zaposlenih (u 2023. godini prosječan broj zaposlenih iznosio je 849,9 hiljada i bio je veći za 1,1% u odnosu na 2022. godinu) i padom broja nezaposlenih lica (prosječan broj nezaposlenih lica u 2023. godini iznosio je 348,9 hiljada i smanjen je za 3,9% u odnosu na prosjek 2022. godine). Prosječna mjesečna neto plaća po zaposlenom za 2023. godinu iznosila je 1.263 KM
3 i u odnosu na isti period 2022. godine nominalno je veća za 12,6%. Također, posmatrano na godišnjem nivou, za period I-XII 2023. godine u odnosu na I-XII 2022. godine, došlo je do pada fizičkog obima industrijske proizvodnje od 3,8%. Što se tiče izvoza, u 2023. godini, bilježi se negativna stopa rasta, tako da se od početka godine izvoz na godišnjem nivou smanjio za 7,1%, dok se uvoz smanjio za 3,0% u odnosu na isti period prethodne godine.
Nakon stabilizacije ekonomskih prilika, u odnosu na period pandemije Covid 19, potražnja za radnom snagom ima trend rasta, ali sa smanjenim intenzitetom u posljednjoj godini. Međutim, dio oglašenih slobodnih radnih mjesta se i dalje otežano popunjava, zbog nedostatka određnih profila zanimanja na širem području, odnosno zbog nepodudarnosti ponude i potražnje na tržištu rada s aspekta zanimanja i stručnih kompetencija, a što ukazuje na strukturnu nezaposlenost uzrokovanu brojnim faktorima. Između ostalog, potrebno je sistemski pristupiti jačanju i unapređenju srednjeg stručnog i visokog obrazovanja, poboljšanju kvalitete praktične nastave, te organizovanju obuke radne snage za konkretne poslove. Neusklađenost obrazovne politike - posebno u srednjem stručnom obrazovanju i potreba na tržištu rada uzrokuje potrebu za sufinansiranjem brze pripreme za rad, obuke, stručnog osposobljavanja i usavršavanja nezaposlenih osoba na radnom mjestu radi sticanja neophodnih znanja i vještina. Kontinuiranim usklađivanjem obrazovnog procesa naročito praktičnog dijela nastave u srednjem stručnom i visokom obrazovanju sa potrebama poslodavaca ovakva situacija bi se prevenirala i postigao bi se vidan napredak.
1. Doprinijeti ekonomskom i društvenom razvoju povećanjem nivoa zaposlenosti kroz inkluzivnost tržišta rada sa fokusom na zapošljavanje ugroženih kategorija
Najvažniji zadaci Institucija i službi za zapošljavanje u BiH u 2024 godini uključivaće dvije važne aktivnosti:
- Provođenje mjera aktivne politike zapošljavanja s ciljem unapređenja usluga nezaposlenim licima i poslodavcima, u cilju brže integracije nezaposlenih lica na tržište rada,
- Adekvatan odgovor na izražene demografske promjene, evidentnu migraciju radne snage, starenje stanovništva, uticaj negativnih ekonomskih kretanja u svijetu, tehnološke promjene, "neobilježen rad", visok udio nekvalifikovanih lica u radnoj snazi i udio neaktivnog u radno sposobnom stanovništvu.
Kada je u pitanju provođenje programa zapošljavanja u 2024. godini očekivanja su da programi budu usmjereni na zapošljavanje i samozapošljavanje nezaposlenih lica u privredi kao i zapošljavanje ugroženih kategorija nezaposlenih lica. Takođe, u toku je provođenje projekta EU4Employment (
EUzaZAPOŠLJAVANJE) finansiran iz sredstava IPA fondova. Projekat ima za cilj povećanje mogućnosti zapošljavanja za mlade, žene iz ruralnih sredina, osobe s invaliditetom, Rome, korisnike socijalne pomoći i druge ranjive grupe u Bosni i Hercegovini kroz slijedeće aktivnosti:
- Unaprijediti dizajn, provedbu i praćenje učinka aktivnih politika tržišta rada uz podršku relevantnih institucija u BiH,
- Omogućiti izradu i provedbu kvalitetnih programa prekvalifikacije za ranjive grupe u BiH,
- Unaprijediti ili uvesti inovativne usluge aktivacije u saradnji sa centrima za socijalni rad i drugim partnerima u BiH,
- Pripremiti mapu puta za provedbu i praćenje Garancije za mlade u skladu sa Smjernicama EU i MOR-a za zapadni Balkan.
Vrijednost projekta je
5.000.000,00 EUR, a realizuje ga Međunarodna organizacija rada u BiH, uz učešće insitucija u oblasti zapošljavanja na svim nivoima vlasti u BiH.
2. Unaprijediti programe/mjere aktivne politike zapošljavanja u cilju efikasne integracije nezaposlenih osoba na tržištu rada
Kada je u pitanju provođenje programa zapošljavanja u 2024. godini, očekivanja su da programi budu usmjereni na zapošljavanje nezaposlenih lica u privredi kao i zapošljavanje teško zapošljivih i ranjivih kategorija nezaposlenih. Mjere aktivne politike zapošljavanja realizovat će se kroz kontinuirane aktivnosti u sljedećim područjima rada:
- Posredovanje u zapošljavanju;
- Rad sa poslodavcima;
- Rad sa nezaposlenim licima;
- Povećanje aktivnosti na tržištu rada;
- Realizacija mjera u oblasti karijerne orijentacije, informiranja o izboru zanimanja, planiranju karijere i razvoju cjeloživotnog učenja;
- Prikupljanje podataka o tržištu rada, analiza i praćenje osnovnih pokazatelja o stanju i potrebama tržišta rada, praćenje kretanja zapošljavanja, ukupne zaposlenosti i nezaposlenosti;
Izražene negativne demografske promjene, ubrzano starenje stanovništva, negativan prirodni priraštaj, evidentna emigracija radne snage većeg obima posebno medicinskog i informatičkog kadra, kao i radnika građevinske i metalske struke usljed enormne potražnje za radnicima, te ugostiteljskih radnika tokom ljetne sezone, kontinuirano smanjenje broja učenika i studenata, uticaj negativnih globalnih ekonomskih kretanja, inflacija, smanjena procjena rasta bruto društvenog proizvoda, globalna energetska kriza, posljedice rata u Ukrajini, poremećaji na svjetskom tržištu i lancima snabdijevanja, brze tehnološke promjene, krize u rudarskom sektoru, "rad na crno", visok udio nekvalifikovanih osoba u radnoj snazi i značajan udio neaktivnih u radno sposobnom stanovništvu, te brojni drugi faktori predstavljat će veliki izazov u narednom periodu za privredni sektor i za javne službe za zapošljavanje u BiH.
U definiranju osnovnih programskih aktivnosti u 2024. godini neophodno je imati u vidu ekonomske posljedice izazvane poremećajima na globalnom tržištu rada i finansijskom krizom koja je posljedica navedenih dešavanja. To se prije svega odnosi na izmjene privrednih aktivnosti u pojedinim granama djelatnosti. Takođe, treba imati u vidu da nepredvidivost i nastavak navedenih dešavanja i globalne ekonomske krize mogu dodatno usložniti stanje na tržištu rada u pogledu raspoloživih kadrova i mogućnosti zapošljavanja.
3. SMJERNICE POLITIKA TRŽIŠTA RADA I AKTIVNIH MJERA ZAPOŠLJAVANJA U 2024. GODINI
Izvor: Agencija za statistiku BiH, Federalni zavod za statistiku, Republički zavod za statistiku Republike Srpske.
Tabela 5. Anketa o radnoj snazi
2022.-2023. – mjere aktivnosti stanovništva u BiH i entitetima (%)
|
|
BiH
|
Federacija
BiH
|
Republika
Srpska
|
Brčko
distrikt BiH
|
ukupno
|
žene
|
ukupno
|
žene
|
ukupno
|
žene
|
ukupno
|
žene
|
Stopa
aktivnosti (%)
|
IV kvartal
2022.
|
47,5
|
35,7
|
47,7
|
34,7
|
47,4
|
37,7
|
41,5
|
34,4
|
IV kvartal
2023.
|
48,6
|
37,0
|
49,0*
|
36,5*
|
47,6
|
37,8
|
39,9
|
30,4
|
Stopa
zaposlenosti (%)
|
IV kvartal
2022.
|
40,7
|
29,1
|
39,8
|
27,3
|
42,9
|
32,9
|
32,8
|
24,9
|
IV kvartal
2023.
|
42,4
|
31,0
|
41,3*
|
29,4*
|
43,5
|
33,5
|
32,0
|
22,8
|
Stopa
nezaposlenosti (%)
|
IV kvartal
2022.
|
14,3
|
18,5
|
16,5
|
21,5
|
(9,6)
|
(12,6)
|
(20,9)
|
(27,5)
|
IV kvartal
2023.
|
12,7
|
16,2
|
15,6*
|
19,3*
|
(8,7)
|
(11,4)
|
19,8
|
(24,9)
|
() podatak je
manje pouzdan
*Podaci za
Federaciju BiH odnose se na treći kvartal 2023. godine, jer u trenutku izrade
dokumenta podaci za IV kvartal 2023. godine nisu bili dostupni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anketna stopa nezaposlenosti značajno je manja od registrovane i na nivou Bosne i Hercegovine u četvrtom kvartalu 2023. godine iznosila je 12,7% (10,4% za muškarce i 16,2% za žene). U odnosu na četvrti kvartal 2022. godine, stopa nezaposlenosti smanjila se za 1,6 postotnih poena. Stopa nezaposlenosti bila je najviša među mladim osobama starosti 15 do 24 godine i iznosila je 28,9% (28,2% za muškarce i 30,2% za žene). U Federaciji BiH stopa nezaposlenosti u četvrtom kvartalu 2023. godine iznosila je (15,6%)*, u Republici Srpskoj iznosila je 8,7%, a u Brčko distriktu BiH stopa nezaposlenosti bila je 19,8%.
Prema podacima iz Ankete o radnoj snazi u četvrtom kvartalu 2023. godine
4, u Bosni i Hercegovini manje od polovine radno sposobnog stanovništva čine aktivne osobe. Stopa aktivnosti od 48,6% vrlo je niska po međunarodnim standardima i značajno je viša za muškarce (60,7%) nego za žene (37,0%). U odnosu na četvrti kvartal 2022. godine, stopa aktivnosti u Bosni i Hercegovini povećala se za 1,1 postotni poen. Stopa aktivnosti u četvrtom kvartalu 2023. godine u Federaciji BiH iznosila je 49,0%*, u Republici Srpskoj iznosila je 47,6%, a u Brčko distriktu BiH stopa aktivnosti bila je 39,95%. Stopa zaposlenosti u četvrtom kvartalu 2023. godine u Bosni i Hercegovini iznosila je 42,4% i bila je značajno viša za muškarce 54,4%, nego za žene 31,0%. U odnosu na četvrti kvartal 2022. godine, stopa zaposlenosti povećala se za 1,7 postotnih poena. U Federaciji BiH stopa zaposlenosti u četvrtom kvartalu 2023. godine iznosila je 41,3%*, u Republici Srpskoj iznosila je 43,5%, a u Brčko distriktu BiH stopa zaposlenosti bila je 32,0%.
U 2023. godini, sa evidencija Federalnog zavoda za zapošljavanje, Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH ukupno je zaposleno 99.004 nezaposlena lica. Broj zaposlenih sa evidencije u odnosu na 2022. godinu bio je manji za 13.755 lica ili 12,2%. Ukupno zaposlenih žena sa evidencije, u istom periodu, bilo je 52.158 ili 52,7% od ukupnog broja zaposlenih lica. U Federaciji BiH u 2023. godini sa evidencija je zaposleno 75.252 lica (39.016 žena) što je za 9,0% manje u odnosu na 2022. godinu, u Republici Srpskoj 22.187 lica (12.299 žena) što je za 18,3% manje, a u Brčko distriktu BiH 1.565 lica (843 žene) i ovaj broj je veći za 22,7% u odnosu na 2022. godinu.
IzIzvor: Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Broj korisnika prava po osnovu nezaposlenosti povećan je u odnosu na 2022. godinu. U 2023. godini prosječan broj korisnika novčane naknade u Bosni i Hercegovini bio je 14.624 ili 4,2% od ukupnog broja registrovanih nezaposlenih lica, od čega 7.189 žena. Ovaj broj se u odnosu na 2022. godinu, povećao za 4,8%. U Federaciji BiH broj korisnika novčane naknade povećan je za 4,6%, u Republici Srpskoj za 4,3%, a u Brčko distriktu BiH za 4,7% u odnosu na 2022. godinu.
Što se tiče kvalifikacione strukture, najveće učešće u ukupnoj nezaposlenosti u 2023. godini u Bosni i Hercegovini činile su osobe sa trećim stepenom obrazovanja KV radnici 31,4%, zatim NKV radnici 28,7%, te radnici sa SSS 28,2%. Prema kvalifikacionoj strukturi nezaposlenih žena stanje je nešto drugačije i najviše je nezaposlenih žena sa srednjom stručnom spremom 31,5%, 29,3% je NKV radnica , a 25,8 % čine KV radnice. Posmatrano po entitetima, što se tiče kvalifikacione strukture u Federaciji BiH najviše je nezaposlenih KV radnika, zatim NKV radnika, a onda slijede radnici sa SSS, u Republici Srpskoj najviše nezaposlenih čine radnici sa SSS, zatim KV radnici, te NKV radnici, dok je u Brčko distriktu BiH nešto drugačiji odnos i najviše je nezaposlenih NKV radnika, zatim slijede KV radnici, te radnici sa SSS.
Mjere iz ovog dokumenta su prilagođene potrebama i zahtjevima tržišta rada i usklađene su sa okvirnim strateškim, zakonskim i planskim dokumentima u oblasti zapošljavanja u BiH na svim nivoima. U skladu sa postojećim zakonskim propisima u Bosni i Hercegovini, aktivne politike zapošljavanja sprovode:
- U Federaciji BiH - Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe zapošljavanja,
- U Republici Srpskoj - Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i
- U Brčko distriktu BiH - Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
Aktivnosti oko koordinacije posredovanja u zapošljavanju državljana Bosne i Hercegovine u drugim državama, iniciranje potrebnih aktivnosti kod entitetskih zavoda za zapošljavanje i Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH da se zajedno i u saradnji sa poslodavcima, sindikatima, obrazovnim ustanovama i drugim udruženjima organiziraju i sprovode programi profesionalnog usmjerenja i obrazovanja u svrhu većeg zapošljavanja i drugih oblika aktivne politike zapošljavanja, zajednički obavljaju Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje i kantonalne službe zapošljavanja, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
4.1. FEDERACIJA BiH
U cilju poboljšanja uvjeta i ublažavanju negativnih uticaja na tržištu rada u Federaciji BiH, prije svega radi poboljšanja zapošljivosti nezaposlenih osoba, poticanja potražnje za radnom snagom, jačanje partnerstva na tržištu rada, realizovat će se mjere koje će dati doprinos u ekonomskom osnaživanju stanovništva i razvoju ljudskih resursa i pružanju podrške poslovnim subjektima u zapošljavanju. Osiguranje sredstava za materijalnu i socijalnu sigurnost nezaposlenim osobama, te priprema i provođenje adekvatnih programa i mjera aktivne politike zapošljavanja, s posebnim naglaskom na bržoj integraciji nezaposlenih osoba na tržište rada, naročitom mladih, žena, starijih od 40 godina, dugotrajno nezaposlenih i ostalih posebnih kategorija nezaposlenih, ostaju prioritetni zadatak, u skladu sa zakonskim nadležnostima, strateškim dokumentima, misijom i vizijom. U ovom kontekstu, Federalni zavod za zapošljavanje će nastaviti saradnju sa kantonalnim službama za zapošljavanje u izradi i realizaciji programa od interesa za Federaciju BiH, ali će, također, navedene aktivnosti realizirati i u saradnji sa ostalim partnerima na tržištu rada kroz udruživanje kapaciteta kako bi se osigurao veći obuhvat nezaposlenih osoba i unaprijedio kapacitet javnih službi za zapošljavanje.
U okviru programa i mjera aktivne politike zapošljavanja fokus će biti pružanje podrške u zapošljavanju radne snage kod poslodavaca, pružanje podrške u samozapošljavanju nezaposlenih osoba i razvoju poduzetništva, pružanju podrške nezaposlenim osobama kroz poboljšanje zapošljivosti tj. pripremu za rad (obuku, stručno osposobljavanje i usavršavanje za potrebe tržišta rada ili konkretno radno mjesto), kao i pružanje odgovarajućih informacija za nezaposlene osobe i poslodavce. Ovim mjerama će se nastojati pomoći nezaposlenim osobama da lakše prevaziđu probleme i novonastale promjene na tržištu rada.
Naredni period sigurno će obilježiti snažna borba za stabilizaciju ekonomskih prilika, s velikim uticajem na tržište rada, te će i planirane aktivnosti, tj. realizacija navedenih ciljeva zavisiti od razvoja epidemiološke situacije i zahtijevat će korištenje svih raspoloživih resursa i mjera. Također, uspostavljanjem partnerstava sa domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama, provodit će se i mjere koje odgovarajućim aktima i dokumentima utvrde Vijeće ministara BiH i Vlada Federacije BiH, a koje su usmjerene na poboljšanje uvjeta na tržištu rada i povećanje zaposlenosti u Federaciji BiH.
4.1.1. MJERE AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA
Federalni zavod za zapošljavanje će i u 2024. godini, nakon što se osiguraju potrebna sredstva za materijalnu i socijalnu sigurnost nezaposlenih osoba, svoje primarne aktivnosti usmjeravati u razvoj aktivne politike zapošljavanja, u skladu sa potrebama tržišta rada, a koje će se realizirati u saradnji s kantonalnim službama za zapošljavanje i drugim institucijama i organizacijama. Stoga Federalni zavoda za zapošljavanje planira da u 2024. godini usvoji programe aktivne politike zapošljavanja, prije svega, program sufinansiranja zapošljavanja, program sufinansranja samozapošljavanja tj. pokretanja i registracije poslovnih aktivnosti (Start up), te program obuke za sticanje potrebnih znanja i vještina za potrebe tržišta rada i obuke uz rad kod poznatog poslodavca (u daljem tekstu: Programi), a sve u cilju efikasne integracije nezaposlenih osoba na tržištu rada u Federaciji BiH, posebno osoba u nepovoljnom položaju, te povećanja njihove zapošljivosti i usklađivanja vještina sa zahtjevima tržišta rada. Također, realizirat će se program sufinansiranja (samo)zapošljavanja u oblasti poljoprivrede, a uz podršku Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH planirana je realizacija programa sufinansiranja (samo)zapošljavanja Roma.
Postojeći programi će se po potrebi unapređivati, a novi razvijati, u skladu sa zakonskim propisima te uspješnim rezultatima koji su se pokazali kao primjeri dobre prakse. Programima će se omogućiti jednak pristup za sve na tržištu rada i promovirati rodna ravnopravnost i inkluzivnost, a bit će usklađeni sa okvirnim strateškim dokumentima u oblasti rada i zapošljavanja, te principima gender odgovornog budžetiranja. Aktivnosti Federalnog zavoda za zapošljavanje na realizaciji programskih zadataka i ciljeva, između ostalog temeljenih i na analizi stanja i kretanja na tržištu rada, ostvarivat će se u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje i drugim partnerima na zakonitom, nediskriminirajućem, stručnom, socijalno i rodno osjetljivom i efektivnom provođenju politike zapošljavanja. Cilj je pružiti podršku nezaposlenim osobama, ali i poslodavcima, da lakše prevaziđu probleme i novonastale snažne promjene na tržištu rada i poslovanju. Također, uspostavljanjem partnerstava sa domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama, provodit će se i mjere koje odgovarajućim aktima i dokumentima utvrde Vijeće ministara BiH i Vlada Federacije BiH, a koje su usmjerene na poboljšanje uvjeta na tržištu rada i povećanje zaposlenosti u Federaciji BiH.
Planirano je da u 2024. godini programima aktivne politike zapošljavanja bude obuhvaćeno 11.500 nezaposlenih osoba.
4.1.1.1. PROGRAMI SUFINANSIRANJA ZAPOŠLJAVANJA, SAMOZAPOŠLJAVANJA I OBUKE
Izvor: Agencija za rad i zapošljavanje BiH, Federalni zavod za zapošljavanje, Zavod za zapošljavanje Republike Srpske i Zavod za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
U 2023. godini zabilježen je pad broja nezaposlenih lica na evidencijama zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini. Prosječan broj nezaposlenih lica u 2023. godini iznosio je 348.918 i u odnosu na prosjek u 2022. godini smanjio se za 14.071 ili 3,9%. Od ukupnog broja lica koja traže zaposlenje u 2023. godini, 203.691 ili 58,4% su činile žene. Poredeći stanje u entitetima i Brčko distriktu BiH
Izvor: Agencija za statistiku BiH, Federalni zavod za statistiku, Republički zavod za statistiku Republike Srpske
Broj zaposlenih lica u Bosni i Hercegovini u 2023. godini povećan je u odnosu na 2022. godinu. Prosječan broj zaposlenih lica u 2023. godini iznosio je 849.984 i u odnosu na prosjek u 2022. godini povećao se za 9.467 lica ili 1,1%. Od ukupnog broja zaposlenih lica u 2023. godini, 467.474 ili 45,0% su činile žene. Poredeći stanje u entitetima i Brčko distriktu BiH u 2023. godini, broj registrovanih zaposlenih lica u Federaciji BiH povećan je za 5.596 ili 1,0%, u Republici Srpskoj povećan je za 3.719 ili 1,3%, a u Brčko distriktu BiH za 152 lica ili 0,9% u odnosu na 2022. godinu.
Unapređenje poreske politike, provođenje reformi pravnog okvira koji utiče na tržište rada, te utvrđivanje strateških dokumenata u oblasti zapošljavanja na državnom nivou koje osigurava znatna finasijska sredstva iz međunarodnih fondova, pomogli bi u poboljšanju društvenih prilika i tržišta rada. Ipak, realno je očekivati da se može dostići ukupno poboljšanje stanja na tržištu rada uz adekvatne podsticajne mjere, unapređenje usluga javnih službi za zapošljavanje, sistemski reformski proces vezan za poresku politiku ali i stručno obrazovanje, olakšavanje poslovanja, privlačenje investicija i razvoj preduzetništva, naravno uz očuvanje stabilnosti budžeta i socijalnih fondova.
Programima rada za 2024. godinu planirane su aktivnosti koje su usmjerene na dalje unapređivanje mjera aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Jedan od prioriteta su svakako mjere aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Analiza i praćenje potreba tržišta rada, procjena efikasnosti postojećih mjera i povećanje kvaliteta usluga ključnim korisnicima su također prioriteti. Zavodi i službe zapošljavanja u BiH su se u planiranim aktivnostima u 2024. godini opredijelili za osnovne smjernice politika tržišta rada koje predviđaju sljedeće:
U 2024. godini planiraju se provesti programi aktivne politike zapošljavanja koji obuhvataju programe sufinansiranja zapošljavanja i samozapošljavanja, te obuke za sticanje potrebnih znanja i vještina za potrebe tržišta rada i obuke uz rad kod poznatog poslodavca. Očekuje se i realizacija, uz podršku Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice BiH, programa sufinansiranja zapošljavanja i samozapošljavanja Roma. Svi ovi programi se odnose na podršku nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla, obuku/pripremu za rad, podsticanje zapošljavanja kod poslodavaca i poticanje samozapošljavanja tj. pokretanje i registraciju poslovnih aktivnosti (Start up programi).
- Osobe dobi preko 40 godina
- Dugotrajno nezaposlene osobe (prijavljene na evidenciju 12 i više mjeseci)
- Osobe nižih kvalifikacija ili bez kvalifikacija
- Osobe s invaliditetom
- Djeca i supružnici osoba s invaliditetom od 60% i više
- Demobilisani borci i djeca nezaposlenih demobilisanih boraca
- Članovi porodica šehida/poginulih branilaca
- Članovi domaćinstva u kojem ni jedan član nije zaposlen
- Romi
- Poljoprivrednici
- Samohrani roditelji, staratelji i hranitelji i njihova djeca, roditelji djeteta sa posebnim potrebama i roditelji teško bolesne djece, bivši štićenici doma za nezbrinutu djecu
- Žrtve nasilja, civilne žrtve rata, liječeni ovisnici i dr.
4.1.1.2 PODRŠKA RAZVOJU POSREDOVANJA U ZAPOŠLJAVANJU I PRIPREMA ZA RAD
Posredovanjem u zapošljavanju smatraju se sve aktivnosti i mjere poduzete u svrhu povezivanja nezaposlene osobe koja traži zaposlenje, kao i zaposlene osobe koja traži promjenu zaposlenja, s poslodavcem kojem je potreban zaposlenik, radi zadovoljavanja poslovnih potreba. Posredovanje u zapošljavanju u Federaciji BiH nadležnost je kantonalnih službi za zapošljavanje. Federalni zavod za zapošljavanje će u 2024. godini raditi na unapređenju funkcionalnosti web portala www.fzzz.ba u dijelu koji se odnosi na nezaposlene osobe i poslodavce, s posebnim fokusom na kvalitetnije informisanje i edukaciju nezaposlenih osoba i poslodavca.
Također, planirano je unapređenje alata u Jedinstvenom informacionom sistemu (JIS), a koji se odnose na poslodavce (uparivanje ponude i potražnje) i nezaposlene osobe (savjetodavne informacije). Kroz kontinuirani razvoj alata savjetodavcima će se omogućiti kvalitetniji pristup u obavljenju svakodnevnih poslova u posredovanju u zapošljavanju i radu sa nezaposlenim osobama. Promoviranjem uspostavljenih mehanizama i dobrih praksi u savjetodavnom radu i profesionalnom informiranju, a u saradnji sa kantonalnim službama za zapošljavanje, radit će se na daljem razvoju ove oblasti.
4.1.1.3 ZAJEDNIČKI PROGRAMI SA DRUGIM PRAVNIM SUBJEKTIMA
U okviru pozicije Zajedničkim projekti sa drugim pravnim subjektima Federalni zavod za zapošljavanje će nastaviti saradnju na projektima, naročito u okviru realizacije Programa sufinansiranja zajedničkih projekata sa drugim pravnim subjektima.
Ovim projektima će se poticati zapošljavanje, obuka kao i specifični projekti sufinansiranja zapošljavanja odgovarajućeg stručnog kadra za djecu s poteškoćama u razvoju, zapošljavanja asistenata i stručnih saradnika u nastavi na javnim univerzitetima, zapošljavanja odgovarajućeg stručnog kadra za potrebe ustanova iz oblasti socijalne zaštite u Federaciji BiH, kao i zapošljavanja i samozapošljavanja djece šehida i poginulih boraca, kao i drugi specifični projekti. Također, Federalni zavod za zapošljavanje će kao partner, u skladu s prilikama, učestvovati u međunarodnim pozivima i razvojnim projektima iz različitih međunarodnih fondova i organizacija kojima se razvijaju i jačaju kapaciteti javnih službi za zapošljavanje i mjere aktivne politike zapošljavanja. U okviru ove pozicije Federalni zavod za zapošljavanje će razvijati i saradnju na realizaciji projekata kojima se potiče zapošljavanje i razvijanje kompetencija nezaposlenih osoba za potrebe različitih privrednih djelatnosti (usluge, proizvodnja i dr.), a koje se provode u saradnji sa privrednim komorama, razvojnim agencijama, nevladinim organizacijama, organima uprave, obrazovnim i drugim ustanovama, te ostalim pravnim subjektima.
Za realizaciju planiranih aktivnosti na ovoj poziciji planirana su sredstva u iznosu od
12.472.171 KM, od čega iznos od 6.472.171 KM odnosi na prenesene obaveze iz prethodnih godina, a koje dospijevaju u 2024. godini, a
6.000.000 KM na nove projekte kojim će se pružiti podrška za
500 nezaposlenih osoba.
4.1.2. MONITORING I EVALUACIJA
Projekti zapošlјavanja, kao dio mjera aktivne politike, bit će usmjereni na podsticanje zapošlјavanja i samozapošljavanja pretežno u privredi i poljoprivredi i bit će namijenjeni teže zapošlјivim i dugoročno nezaposlenim osobama koja aktivno traže zaposlenje. U 2024. godini planiran je nastavak ranijih i provođenje novih projekata aktivne politike zapošljavanja koji se odnose na zapošljavanje ili samozapošljavanje ciljnih grupa, a svi planirani programi su prikazani u Poglavlju 4. Planirane mjere aktivnih politika zapošljavanja na tržištu rada u Bosni i Hercegovini.
3. Brzo i efikasno izvršavanje svih poslova vezanih za ostvarivanje prava nezaposlenih, kao i blagovremenu isplatu ostvarenih materijalnih prava
Svako registrovano nezaposleno lice, u skladu sa važećim zakonima o zapošljavanju u BiH, ostvaruje i prava za slučaj nezaposlenosti koja podrazumijevaju novčana davanja i to:
- pravo na novčanu naknadu,
- pravo na zdravstveno osiguranje po osnovu nezaposlenosti,
- pravo na penziono osiguranje po osnovu nezaposlenosti,
4.2.2. REALIZACIJA I PRAĆENJE PROGRAMA ZAPOŠLJAVANJA USVOJENIH AKCIONIM PLANOM ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE ZAPOŠLJAVANJA REPUBLIKE SRPSKE ZA PERIOD 2023-2025. GODINA ČIJA SE REALIZACIJA NASTAVLJA I U 2024. GODINI
Akcionim planom za sprovođenje Strategije zapošljavanja Republike Srpske za period 2023-2025. godina u 2023. godini definirana su tri programa zapošljavanja, nosioci aktivnosti, indikatori na nivou očekivanog rezultata te iznosi sredstava sa izvorima finansiranja za svaku pojedinačnu mjeru. Iznos finansijskih sredstava za programe zapošljavanja u 2023. godini je 15.063.000 KM od čega je 4.000.000,00 KM planirano za finansiranje nastavka realizacije Programa podrške zapošljavanju i samozapošljavanju djece poginulih boraca, demobilisanih boraca i RVI "Zajedno do posla" započetog u 2022. godini dok je iznos sredstava za programe zapošljavanja u 2023. godini - 11.063.000 KM.
Odluka o usvajanju Akcionog plana za sprovođenje Strategije zapošljavanja Republike Srpske za period 2023-2025. godina donesena je 6.7.2023. godine ("Službeni glasnik Republike Srpske", broj 65/23). Javni poziv poslodavcima i nezaposlenim licima za korišćenje sredstava po Programima zapošljavanja u 2023. godini bio je otvoren u periodu od 1.8.2023. do 31.8.2023. godine, osim komponente I po Programu podrške privredi putem povrata uplaćenih poreza i doprinosa za novo zapošljavanje radnika koji je otvoren do utroška sredstava, a najdalje do 31.12.2023. godine. Javni poziv za Program podrške zapošljavanju Roma u 2023. godini čija je vrijednost 62.800,00 KM nije raspisivan zbog toga što je procedura odobravanja sredstava od strane Ministarstva za ljudska prava i izbjeglice okončana krajem 2023.godine.
Sa 31.12.2023. godine putem programa zapošljavanja podneseno je ukupno 949 zahtjeva za zapošljavanje 4.497 lica. Radi se o sljedećim programima zapošljavanja čija će se realizacija u najvećem dijelu nastaviti u 2024. godini:
PROGRAM SUFINANSIRANJA ZAPOŠLJAVANJA I SAMOZAPOŠLJAVANJA "ZAJEDNO DO POSLA" U 2023. GODINI
Program se odnosi na finansijsku podršku za zapošljavanje kod poslodavaca i samozapošljavanje djece poginulih boraca, demobilisanih boraca i RVI VRS kao i sticanje radnog iskustva djece poginulih boraca sa VSS. Programom se omogućava nastavak prioritetnog zapošljavanja ovih kategorija i njihovo integrisanje na tržište rada, koje će im omogućiti rješavanje egzistencijalnih pitanja i socijalnu sigurnost. Realizacija Programa počela je raspisivanjem javnog poziva u avgustu 2023. godine. Ciljna grupe su: djeca poginulih boraca VRS, demobilisani borci i ratni vojni invalidi VRS, djeca demobilisanih biraca i ratnih vojnih invalida VRS prijavljeni na evidenciju nezaposlenih duže od 12 mjeseci, teško zapošljiva lica u nerazvijenim i izrazito nerazvijenim općinama, djeca poginulih boraca sa VSS bez radnog iskustva. Odobreno je zapošljavanje za 885 lica, a planirana sredstva za realizaciju u 2024. godini su 4.669.936,00 KM
PROGRAM PODRŠKE PRIVREDI PUTEM POVRATA UPLAĆENIH POREZA I DOPRINOSA ZA NOVO ZAPOŠLJAVANJE RADNIKA
Programom se pruža finansijska podrška privrednim subjektima kroz isplatu podsticaja u visini plaćenih poreza i doprinosa za novozaposlene radnike u toku 2022. godine (za lica koja su nalazila na evidenciji nezaposlenih prije zaposlenja). Pravo učešća imali su poslovni subjekti iz privrednog sektora registrovani na području Republike Srpske, a ciljne grupe su slijedeće:
- uplatu doprinosa za PIO, ukoliko se sa tim stažom osiguranja ispunjavaju uslovi za starosnu penziju.
U 2023. godini prosječan broj korisnika novčane naknade u Bosni i Hercegovini bio je 14.642 ili 4,2% od ukupnog broja registrovanih nezaposlenih lica i više je za 4,8% u odnosu na 2022. godinu. Tokom 2024. godine očekuje se broj zahtjeva i donesenih rješenja na nivou 2023. godine, ukoliko ne bude nekih posebnih razloga i dešavanja koji bi doveli do povećanja zahtjeva.
4. Unaprijediti sistem rada i funkcionisanja zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini
Glavne aktivnosti zavoda i službi zapošljavanja u BiH u ovom segmentu u 2024. godini bit će usmjerene na:
- unapređenje sadržaja i efikasnosti rada u pružanju usluga ključnim korisnicima, poslodavcima i nezaposlenim osobama provođenje zakona o zapošljavanju u dijelu koji se odnosi na ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti;
- praćenje i analizu stanja i potreba tržišta rada, kretanja zapošljavanja, zaposlenosti i nezaposlenosti;
- jačanje i razvoj preduzetništva kroz projekte finansiranja i sufinansiranja samozapošljavanja i provođenje programa pripreme za zapošljavanje osoba, kao i programe obuka, prekvalifikacije i dokvalifikacije;
- unapređenje programa saradnje u cilju povlačenja sredstava iz međunarodnih fondova i udruživanja sredstava sa drugim organizacijama i institucijama.
4. PLANIRANE MJERE PROGRAMA AKTIVNIH POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA NA TRŽIŠTU RADA U BOSNI I HERCEGOVINI U 2024. GODINI
Aktivnosti monitoringa i evaluacije u 2024. godini će se provoditi u skladu s mogućnostima, a radi praćenja realizacije i ocjene učinka određenih mjera aktivne politike zapošljavanja i unapređenja njihove efikasnosti. U skladu s postojećim kapacitetom, te eventualno u saradnji s domaćim i međunarodnim organizacijama i institucijama, organizovat će se provođenje monitoringa (praćenje realizacije) i evaluacije (ocjena učinaka) za određene realizovane mjere aktivne politike zapošljavanja, s posebnim osvrtom na održivost zaposlenja nakon proteka relevantnog perioda od završetka realizacije tih mjera. U Analitičko-statističkom godišnjaku, prezentirat će se monitoring trendova na tržištu rada u Federaciji BiH koji će obuhvatiti osnovne indikatore tržišta rada, te ostale podatke razvrstane po kantonu, spolu, dobi, periodu nezaposlenosti, stručnoj spremi i drugim parametrima kao što su broj zaposlenih i nezaposlenih, stopa zaposlenosti i nezaposlenosti, neto i bruto plaće po djelatnostima, broj prijavljenih na evidenciju nezaposlenih i odjavljenih sa evidencije nezaposlenih, posredovanje u zapošljavanju, najbrojnija zanimanja na evidenciji nezaposlenih, najbrojnija zanimanja brisanih osoba sa evidencije nezaposlenih, broj korisnika novčane naknade, zdravstvenog i penzijsko-invalidskog osiguranja i td.
4.2. REPUBLIKA SRPSKA
Glavni ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja u 2024. godini definirani su u skladu sa Strategijom zapošljavanja Republike Srpske 2021-2027. godine i ključnim strateškim dokumentima Vlade Republike Srpske. Polazeći od ključnih strateških ciljeva usmjerenih na usklađeno jačanje potražnje za radnom snagom i unapređenje funkcioniranja tržišta rada, Programom rada Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske za 2024. godinu utvrđene su mjere i aktivnosti koje će biti u funkciji realizacije tih ciljeva. Jedan od prioriteta su svakako mjere aktivne politike zapošljavanja, jačanje njihove efikasnosti i održivosti zapošljavanja. Analiza i praćenje potreba tržišta rada, procjena efikasnosti postojećih mjera, povećanje kvaliteta usluga ključnim korisnicima su također prioriteti utvrđeni Programom rada. Značajan dio aktivnosti bit će usmjeren na ostvarivanje prava nezaposlenih lica, efikasnu realizaciji podnesenih zahtjeva kao i kontrolu i praćenje ostvarivanja prava a posebno prava na novčanu naknadu.
4.2.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
Polazeći od osnovnih ciljeva definiranih Strategijom zapošljavanja Republike Srpske 2021-2027, te mjerama u usvojenom Akcionom planu za sprovođenje strategije zapošljavanja Republike Srpske za period 2023-2025. godine u 2024. godini će se provoditi programi zapošljavanja usmjereni na zapošljavanje nezaposlenih lica pretežno u privredi i privatnom sektoru kao na zapošljavanje i zapošljavanje teško zapošljivih i ranjivih kategorija nezaposlenih. Posebna pažnja bit će posvećena pripremama za dolazeći program "Garancija za mlade" čiji Pilot projekat se očekuje u 2026. godini na području filijale Prijedor, kao i zapošljavanju ciljnih grupa u skladu sa zahtjevima Svjetske banke kroz "Drugi projekat podrške zapošljavanju" čija je vrijednost u Republici Srpskoj za period 2023-2026. godina - 14.000.000 evra.
Mjere aktivne politike zapošljavanja realizovat će se i kroz kontinuirane aktivnosti u sljedećim područjima rada:
- Unapređenje sistema evidencija nezaposlenih lica;
- Posredovanje u zapošljavanju;
- Povećanje aktivnosti na tržištu rada;
- Realizacija mjera u oblasti karijerne orijentacije, informisanja o izboru zanimanja, planiranju karijere i razvoju cjeloživotnog učenja.
UNAPREĐENJE SISTEMA EVIDENCIJA NEZAPOSLENIH LICA
Radi jasnog sagledavanja stanja na tržištu rada i lakšeg zapošljavanja lica neophodno je poznavati stanje i prilike za sva lica sa evidencije. Na taj način bi funkcija posredovanja kao osnovna funkcija Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske bila unaprijeđena. Neophodno je uključivanje svih nezaposlenih lica u savjetodavni proces, izrada individualnih planova zapošljavanja za sva lica na evidenciji i vršenje procjene zapošljivosti svih nezaposlenih lica odnosno profilisanje nezaposlenih prema stepenu zapošljivosti (lakše ili neposredno zapošljiva lica, uslovno zapošljiva i teže zapošljiva lica) sve radi boljeg usklađivanja ponude za radnom snagom sa tražnjom. Cilj ove mjere je:
- Kvantitativno i kvalitativno poboljšanje osnovnih karakteristika evidencija nezaposlenih lica i potreba poslodavaca;
- Pružanje kvalitetnijih usluga nezaposlenim licima i poslodavcima;
- Efikasnije usklađivanje ponude i potražnje za radnom snagom.
POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU
Zavod za zapošljavanje Republike Srpske će i u 2024. godini nastaviti da prilagođava svoje usluge korisnicima u skladu sa promjenama na tržištu rada, raspoloživosti (ne)kvalifikovane radne snage i neophodnostima usklađivanja kompetencija nezaposlenih sa potrebama tržišta rada. Također, Zavod će raditi na unapređenju funkcije posredovanja u zapošljavanju putem platforme "Berza rada", na kojoj mogućnost registracije imaju poslodavci i nezaposlena lica, ali i lica koja traže promjenu zaposlenja. Poslodavci imaju mogućnost objave oglasa, a nezaposlena lica mogućnost da objave biografiju koju mogu pregledati samo registrovani poslodavci koji mogu direktno kontaktirati nezaposlena lica ili putem nadležnog biroa i na taj način bi se vršilo "online" posredovanje. Zavod će i u narednom periodu podsticati poslodavce da izvršavaju svoju zakonsku obavezu, odnosno redovno i blagovremeno podnošenje prijave o potrebi za radnicima E2 , kao i izvještaj o zapošljavanju radnika E3. Također, cilj je i unapređenje rada sa poslodavcima kroz:
- Povećanje broja prijavljenih slobodnih radnih mjesta koje poslodavci iskazuju radi posredovanja u zapošljavanju;
- Zadovoljavanje iskazanih potreba poslodavaca;
- Adekvatna procjena zapošljivosti lica i njihovih mogućnosti.
- Upućivanje tražilaca zaposlenja na slobodna radna mjesta.
POVEĆANJE AKTIVNOSTI NA TRŽIŠTU RADA
Cilj ovih aktivnosti je unaprijeđenje zapošljivosti nezaposlenih lica kroz razvoj vještina za aktivno traženje posla i poboljšanje motivacije za aktivno traženje posla za sva lica kod kojih je procijenjen nedostatak motivacije sa fokusom na dugoročno nezaposlene. Ove mjere će se prvenstveno provoditi kroz rad Centara za informiranje, savjetovanje i obuku (CISO) i Klubova za traženje posla.
REALIZACIJA MJERA U OBLASTI KARIJERNE ORIJENTACIJE, INFORMIRANJA O IZBORU ZANIMANJA, PLANIRANJU KARIJERE I RAZVOJU CJELOŽIVOTNOG UČENJA
Cilj ovih aktivnosti je jačanje svijesti o značaju pravilnog izbora zanimanja i povećanje kompetentnosti korisnika u procesu donošenja karijernih odluka, kontinuirana saradnja sa Zavodom za obrazovanje odraslih Republike Srpske u vezi programa za osposobljavanje u skladu sa potrebama tržišta rada i realizacija programa prekvalifikacije, dokvalifikacije i obuke u skladu sa potrebama tržišta rada. Obrazovanje odraslih usko je povezano sa tržištem rada i vrlo značajan segment kada je u pitanju zapošljivost, pa polaznici upisuju programe namjeravajući poboljšati vlastiti status zapošljivosti. Također, obrazovanje odraslih ima značaj i u balansiranju trenutne neusklađenosti obrazovanja sa tržištem rada.
4.2.5. MONITORING I EVALUACIJA
Imajući u vidu značajna sredstva koja se ulažu u aktivne mjere zapošljavanja, neophodno je raditi na jačanju analitičkih kapaciteta Zavoda za zapošljavanje, u smislu praćenja i vrednovanja, odnosno evaluacije programa zapošljavanja i individualnih planova zapošljavanja. Posebno je potrebno raditi razvoj kapaciteta u sljedećim pravcima:
- Kvantitativna analiza na mikroekonomskom nivou – poređenje prosječnih (srednjih) ishoda učesnika u programu s ishodom onih koji nisu učesnici. U evaluaciji se formiraju dvije grupe: "tretirana grupa" koja učestvuje u programu i "kontrolna grupa", oni koji ne učestvuju u programu, ali dijele iste karakteristike sa učesnicima.
- Kvalitativna analiza – Ova vrsta evaluacije uzima u obzir mišljenje učesnika kojih se program tiče kroz anketiranje: korisnika, administratora koji sprovode programe i kompanija. Ti podaci se koriste za procjenu efekata koji se ne mogu kvantitativno izmjeriti.
Rezultate evaluacija sa preporukama za redizajn će koristiti Zavod za zapošljavanje Republike Srpske kao osnovu za redizajn mjera, u okviru aktivnosti unapređenja planiranja i programiranja podrške.
4.3. BRČKO DISTRIKT BiH
Ključna usmjerenja godišnjeg plana rada Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH su smanjenje broja nezaposlenih lica koja se nalaze na evidenciji kroz kvalitet pruženih usluga, savjetovanje o mogućnosti i načinu traženja posla, dokup staža radi ostvarivanja prava za odlazak u penziju, ostvarivanje prava na novčanu naknadu za vrijeme nezaposlenosti i druge aktivnosti iz nadležnosti rada Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
4.3.1. MJERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA
Godišnji plan rada Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH sačinjen je od 7 programa: Program stručnog usavršavanja nezaposlenih lica, Program zapošljavanja nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih sa evidencije lica Zavoda, Program zapošljavanja Roma sa evidencije nezaposlenih lica, Program usklađivanja tržišta rada i sistema obrazovanja – Karijerno usmjeravanje i savjetovanje, Program samozapošljavanja na području Brčko distrikta BiH, Program samozapošljavanja u poljoprivredi na području Brčko distrikta BiH i Program zapošljavanja pripravnika za 2024. godinu u Brčko distriktu BiH.
PROGRAMI STRUČNOG USAVRŠAVANJA NEZAPOSLENIH LICA
Programom rada za 2024. godinu je predviđeno da 20% od 100 anketiranih nezaposlenih lica sa evidencije nezaposlenih prođu neki od programa stručnog osposobljavanja, obuka i priprema za zaposlenje.
U 2024. godini za realizaciju ovog programa predviđena su sredstva u iznosu od 30.000,00 KM. Ciljevi provođenja ovog programa su:
- Podizanje ukupnih kompetencija u pripremi za pokretanje biznisa i/ili za tržište rada;
Imajući u vidu ostvareni trend zapošljavanja lica sa evidencije u 2023. godini, posredničkom funkcijom Zavoda i mjerama aktivne politike zapošljavanja, planirano je da se u
2024. godini zaposli 27.000 nezaposlenih sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske.Cilj provođenja ovih programa je pružiti podršku za 11.000 osoba sa evidencije nezaposlenih u Federaciji BiH sa posebnom rodnom i socijalnom osjetljivošću radi jačanja njihove konkurentnosti i brže integracije na tržištu rada, sprečavanja dugotrajne nezaposlenosti, te stvaranja uslova za sticanje prvog radnog iskustva, samozapošljavanje, tj. registraciju/pokretanje samostalne djelatnosti/privrednog društva.
Za realizaciju programa u 2024. godini planirana su sredstva u iznosu od 137.674.830 KM 5. Partneri u provođenju ovog projekta su kantonalne službe za zapošljavanje, poslodavci, Federalno ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH i drugi zainteresirani subjekti. Planirano je provođenje slijedećih programskih aktivnosti:
- Sufinansiranje zapošljavanja kod poznatog poslodavaca,
- Sufinansiranje samozapošljavanja kroz pokretanje Start up biznisa,
- Sufinansiranje obuke za sticanje potrebnih znanja i vještina za potrebe tržišta rada,
- Sufinansiranje obuke uz rad kod poznatog poslodavca,
- Sufinansiranje društveno korisnog rada.
Predviđeno je da program obuhvati nezaposlene osobe iz slijedećih ciljnih grupa:
- Mladi (bez radnog iskustva – pripravnici i ostali)
- Žene
3. Novonezaposleni koji se definišu kao pojedinci koji su registrovani kao nezaposleni 6 mjeseci ili kraće.
4. Visokorizični novonezaposleni se definišu kao novi nezaposleni koji pripadaju jednoj od sljedećih grupa: starosti 40 i više godina, niskih kvalifikacija (srednja škola ili manje), osobe sa invaliditetom, djeca i supružnici osoba sa invaliditetom od 60 godina i više procenata, članovi domaćinstva u kojima niko nije zaposlen, Romi, samohrani roditelji, staratelji i hranitelji i njihova djeca, roditelji djece sa posebnim potrebama ili teškim bolestima, žrtve nasilja, lečeni zavisnici, bivši štićenici sirotišta, bivši zatvorenici - popravne ustanove.
5. Preduzetnici / samozaposleni, odnosi se na registrovane tražioce posla minimalno šest mjeseci na evidenciji, uključene u program zapošljavanja koji sprovodi Zavod za zapošljavanje, a koji pruža podršku za započinjanje samostalne djelatnosti.
4.2.4. PROVOĐENJE MJERA AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA S CILJEM UNAPREĐENJA USLUGA NEZAPOSLENIM LICIMA I POSLODAVCIMA
- Nezaposlena lica sa višim kvalifikacijama, a zasnovali su radni odnos u periodu od 1.1.2022. do 31.12.2022. godine, pretežno mlađe i srednje dobi, te privredni sektori i preduzeća u kojima se stvaraju radna mjesta sa većom dodanom vrijednošću;
- Teže zapošljiva lica radi sticanja dodatnih znanja i vještina s ciljem unapređenja kompetencija, povećanja konkurentnosti i zapošljivosti na tržištu rada;
- Mladi do 30 godina starosti sa odgovarajućim nivoom informatičke pismenosti i izraženim sklonostima ka karijeri u kreativnim industrijama, programiranju i sl.
Realizacija Programa počela je raspisivanjem javnog poziva u avgustu 2023. godine.
- Odobrena su sredstva za 1.284 lica, a planirana realizacija u 2024. godini iznosi 2.324.601,77 KM.
4.2.3. PRIPREMA, IZRADA I REALIZACIJA PROGRAMA ZAPOŠLJAVANJA U 2024. GODINI UTVRĐENIH AKCIONIM PLANOM ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE ZAPOŠLJAVANJA REPUBLIKE SRPSKE ZA PERIOD 2023-2025. GODINA, ČIJI JE NEPOSREDNI NOSILAC REALIZACIJE JU ZAVOD ZA ZAPOŠLJAVANJE REPUBLIKE SRPSKE
Polazeći od osnovnih ciljeva definisanih Strategijom zapošljavanja Republike Srpske 2021-2027. godine i Programa ekonomskih reformi Republike Srpske za period 2023\2025. godine te mjerama u usvojenom Akcionom planu za sprovođenje strategije zapošljavanja Republike Srpske za period 2023-2025. godine u 2024. godini će se provoditi programi zapošljavanja usmjereni na zapošljavanje nezaposlenih lica pretežno u privredi i privatnom sektoru kao na zapošljavanje i zapošljavanje teško zapošljivih i ranjivih kategorija nezaposlenih.
Posebna pažnja bit će posvećena pripremama za dolazeći program "Garancija za mlade" čiji Pilot projekat se očekuje u 2026. godini na području filijale Prijedor kao i zapošljavanju ciljnih grupa u skladu sa zahtjevima Svjetske banke kroz "Drugi projekat podrške zapošljavanju" čija je vrijednost u Republici Srpskoj za period 2023-2026. godina - 14.000.000 evra. U fokus se stavljaju sljedeće ciljne grupe:
1. Mladi od 16 do 35 godina (odnose na sve registrovane tražioce posla, prijavljeni minimalno šest mjeseci na evidenciji).
2. Ciljne grupe u nepovoljnom položaju koje uključuju dugotrajno nezaposlene koji su definisani kao osobe koje traže posao registrovane na evidenciji Zavoda 12 mjeseci ili više, niskokvalifikovane osobe (osobe sa srednjom školom ili manje), starije od 40 godina, žene registrovane duže od šest mjeseci, osobe sa invaliditetom, bivši korisnici domova za djecu bez roditeljskog staranja, žrtve nasilja, samohrani roditelji i roditelji teško bolesne djece bez obzira na dužinu nezaposlenosti.
- Povećanje socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom;
- Samozapošljavanje/zapošljavanje osoba sa evidencije Zavoda, koja su prošla program obuke, koji su pokrenuli i/ili imaju namjeru pokrenuti biznis u tekućoj fiskalnoj godini,;
- Povećanje socijalne uključenosti nezaposlenih osoba.
PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA NEZAPOSLENIH OSOBA IZ KATEGORIJE TEŽE ZAPOŠLJIVIH SA EVIDENCIJE ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE BRČKO DISTRIKTA BIH I ROMA
Cilj ove mjere je podrška zapošljavanju nezaposlenih osoba iz teže zapošljivih kategorija. Ovaj program dovest će do povećanja socijalne uključenosti osoba sa invaliditetom i osoba starije životne dobi, dugoročnost u zapošljavanju osoba iz teže zapošljivih kategorija, stvaranje uslova za odlazak u penziju osoba starije životne dobi i smanjenje odliva nezaposlenih mladih osoba uslijed odlaska u inostranstvo. Posebna podrška kroz ovaj Program daje se sljedećim kategorijama osoba:
- Dugoročno nezaposlena lica (preko 12 mjeseci)
- Lica koja stječu prvo radno iskustvo
- Romi
- Lica mlađe životne dobi (do 30 godina starosti)
- Lica starije životne dobi (50 godina i više)
- Osobe sa invaliditetom
- Članovi uže porodice poginulih boraca i RVI (invalidnost RVI 50% i više)
- Civilne žrtve rata i djeca civilnih žrtava rata.
Ukupno je predviđeno ovim programom obuhvatiti
oko 132 osoba iz ciljnih grupa sa evidencije nezaposlenih, a za ovaj program je planirano izdvajanje 1.212.000,00 KM.
PROJEKAT USKLAĐIVANJA TRŽIŠTA RADA I SISTEMA OBRAZOVANJA – KARIJERNO USMJERAVANJE I SAVJETOVANJE
Ciljevi ovog projekta su: pomoć mladim u odabiru kvalitetnijeg i konkurentnijeg obrazovanja koje će im obezbijediti da lakše pronađu zaposlenje, pomoć poslodavcima pri odabiru kvalitetnih kadrova, uspostavljanje bolje komunikacije i saradnje sa poslodavcima u cilju dobivanja pravovremenih informacija o potrebama poslodavaca za zaposlenicima određenih profila, uspostava bolje komunikacije i saradnje sa sektorom obrazovanja u cilju obrazovanja kadrova potrebnih za tržište rada i smanjenje broja dugoročno nezaposlenih osoba sa evidencije Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH. Za ove aktivnosti planirana su sredstva u iznosu od 70.000,00 KM. Planirane su slijedeće aktivnosti:
- Anketiranje najmanje 200 poslodavaca u cilju istraživanja tržišta rada
- Savjetovanje učenika završnih razreda svih osnovnih i srednjih škola
- Organizovanje Sajma zapošljavanja i obrazovanja u Brčko distriktu BiH.
PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA NA PODRUČJU BRČKO DISTRIKTA BiH I PROGRAM SAMOZAPOŠLJAVANJA U POLJOPRIVREDI NA PODRUČJU BRČKO DISTRIKTA BiH U 2024. GODINI
Vlada Brčko distrikta BiH planira i u 2024. godini da putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH realizuje Program samozapošljavanja na području Brčko distrikta BiH i Program samozapošljavanja u poljoprivredi na području Brčko distrikta BiH.
Ukupan iznos sredstava za realizaciju programa za 2024. godinu iznosi 2.000.000,00 KM, a odnosi se na slijedeće:
- 1.500.000,00 KM obezbjeđeno je Budžetom Brčko distrikta BiH za realizaciju Programa samozapošljavanja na području Brčko distrikta BiH u 2024 .godini,
- 500.000,00 KM za realizaciju Programa samozapošljavanja u poljoprivredi na području Brčko distrikta BiH u 2024. godini.
PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA PRIPRAVNIKA ZA 2024. GODINU U BRČKO DISTRIKTU BiH
Vlada Brčko distrikta BiH planira u 2024. godini da putem Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH realizuje Program zapošljavanja pripravnika za 2024. godinu u Brčko distriktu BiH Ukupan iznos sredstava za realizaciju programa za 2024. godinu
iznosi 1.000.000,00 KM.Cilj Programa zapošljavanja pripravnika (visokoobrazovanih mladih osoba koje nemaju radnog staža/radnog iskustva) je pružiti mogućnost zapošljavanja i osposobljavanja mladih osoba bez radnog staža/radnog iskustva za samostalan rad u struci. Programom će biti obuhvaćeno zapošljavanje nezaposlenih mladih lica sa visokom stručnom spremom (VSS) sa evidencije nezaposlenih lica Zavoda za zapošljavanje Brčko distrikta BiH.
4.4. MJERE KOJE SE ODNOSE NA SARADNJU U OBLASTI MEĐUNARODNOG TRŽIŠTA RADA
U skladu sa odredbama Zakona o Agenciji za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", br. 21/03., 43/09.), i Programom rada Agencije za rad i zapošljavanje BiH za 2024. godinu, Agencija za rad i zapošljavanje BiH će, u saradnji sa Federalnim zavodom za zapošljavanje, Zavodom za zapošljavanje Republike Srpske i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, u 2024. godini:
- Predstavljati Agenciju na međunarodnom planu u oblasti zapošljavanja i sarađivati sa nadležnim agencijama, institucijama i međunarodnim organizacijama u toj oblasti;
- Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti socijalnog osiguranja u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
- Učestvovati u pregovorima za zaključivanje međunarodnih ugovora u oblasti zapošljavanja;
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u provođenju zaključenih međunarodnih sporazuma o zapošljavanju sa Republikom Slovenijom, Republikom Srbijom, Državom Katar i Dogovor o posredovanju pri zapošljavanju radnika iz Bosne i Hercegovine u SR Njemačkoj na određeno vrijeme (njegovatelji);
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u realizaciji zaključenih sporazuma o socijalnom osiguranju između Bosne i Hercegovine i drugih država u dijelu koji se odnosi na oblast nezaposlenosti;
- Učestvovati u realizaciji Dogovora o slanju studenata iz Bosne i Hercegovine na stručnu ferijalnu praksu u SR Njemačku u toku ljetnog raspusta, kojeg su potpisali Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine i Savezna Agencija za rad SR Njemačke;
- Koordinirati aktivnosti u domaćim i međunarodnim projektima u oblasti zapošljavanja koji su od interesa za Bosnu i Hercegovinu i, u saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, učestvovati u njihovoj realizaciji;
- U saradnji sa entitetskim zavodima za zapošljavanje i Zavodom za zapošljavanje Brčko distrikta BiH, izraditi Prijedlog kvota za zapošljavanje stranaca u BiH za 2025. godinu i dostaviti ga Ministarstvu civilnih poslova BiH na dalje postupanje.
5. ZAKLJUČNA RAZMATRANJA
U Informaciji Direkcije za ekonomsko planiranje o perspektivama za Bosnu i Hercegovinu od 2023. do 2026. godine, u Bosni i Hercegovini se može očekivati ekonomski rast sa prosječnom stopom ekonomskog rasta od oko 3% na godišnjem nivou (2023: 2%, 2024: 2,7%, 2025. 3,0% i 2026. godina 3,3%). Ako se pažljivije posmatra struktura projiciranog ekonomskog rasta u za period 2023.-2026. godina vidljivo je da bi domaća tražnja kroz povećanje privatne potrošnje i u manjoj mjeri investicija trebala predstavljala glavno uporište istog. S druge strane, očekuju se nešto sporije stope rasta izvoza i uvoza, tako da je očekivani doprinos vanjskog sektora odnosno neto izvoza uglavnom neutralan uz tendenciju blagog poboljšanja.
Prema projekcijama Direkcije za ekonomsko planiranje BiH, u periodu 2024-2026. godine, u Bosni i Hercegovini se u 2024. godini također očekuje brži ekonomski rast u poređenju sa prethodnom godinom. Uz bolje poslovne prilike stvorili bi se uslovi za nastavak postepenog rasta broja zaposlenih lica. Pretpostavljeni ekonomski rast bi se trebao odraziti na rast broja zaposlenih lica u mnogom djelatnostima. Kao i prethodnih godina, očekuje se da bi doprinos rastu broja zaposlenih mogao biti skromniji u javnom sektoru u odnosu na ostala područja djelatnosti. Najveći broj zaposlenih lica bi mogao ostati i dalje u oblasti trgovine i prerađivačke industrije koje ujedno zapošljavaju najviše lica (oko 39%). Generalno, uz povoljniju poslovnu klimu, kako u Bosni i Hercegovini tako i u okruženju i zemljama EU, u periodu 2024-2026. godine očekuje se povećanje broja zaposlenih lica oko 1,7% g/g, uz uvećanje neto plaća od 3,2%-3,9% g/g.
Projekcije na tržištu rada određene su značajno dešavanjima u okruženju odnosno poslovnim ambijentom kako u Bosni i Hercegovini tako i u svijetu. Uz sporiji ekonomski rast, manji obim investicija, trgovine i uopće lošije uslove poslovanja, rast broja zaposlenih lica i zarada bi mogao biti niži od pretpostavljenog u osnovnom scenariju. Pored toga, kontinuirano smanjenje radne snage (kroz migracije stanovništva) i stepen implementacije planiranih strukturnih reformi u Bosni i Hercegovini mogao bi uticati na posmatrane indikatore tržišta rada kao i na nivo kupovne moći i životnog standarda. Sve navedene promjene ujedno predstavljaju osnovne rizike za projekcije koji bi usporili i odgodili jačanje tržišta rada u Bosni i Hercegovini.